Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens controleren op front en back focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens controleren op front en back focus

    Zoals de titel reeds aangeeft had ik graag geweten hoe mijn lenzen eens te testen op front en back focus. Bestaat daar een (eenvoudige) test voor?
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Lens controleren op front en back focus

    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Lens controleren op front en back focus

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Ik heb dat eens doorgenomen en kom tot de conclusie dat een back- of front- focusprobleem ook aan de camera kan gelegen zijn en niet alleen aan de lens want dat artikel gaat over dergelijk probleem met de D70. Als je die test gedaan hebt weet je dus nog altijd niet of het aan de lens of aan de camera gelegen is, tenzij je twee lenzen test en de ene het wel heeft en de andere niet. Begrijp ik dat nu goed ?

      Kan je lenzen, die dit probleem vertonen, laten calibreren en wat kost dat ?
      Voor je dat doet moet je dus zeker weten of het wel aan de lens gelegen is, niet ?
      Kan je een camera ook laten calibreren ?
      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

      Comment


      • #4
        Re: Lens controleren op front en back focus

        Net met mijn Tamron 28-75 2.8 de test met de batterij en de barcode gedaan zoals beschreven in de test en daar is alles goed verlopen.
        Trouwens ook de test gedaan ter referentie met de Nikon 50 1.4 en ook hier geen probleem.

        De eerste test met die test chart is wat verbazend te noemen. De middelste lijn ligt niet helemaal in focus maar meer naar boven toe. Ik experimenteer verder.

        Alvast bedankt voor de link.

        PS: inderdaad, het kan ook de camera zijn maar omdat deze Tamron nogal eens durft verzonden worden met een front of back focus probleem wilde ik dit wel eens testen. Ik had er geen klagen van tot nu toe maar een mens moet wat doen met zijn zondagnamiddag.

        Comment

        Working...
        X