Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe simpel fotobewerken met Cs3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe simpel fotobewerken met Cs3

Hallo

Wie kan mij vertellen in welke stappen ik een digitale foto kan bewerken

Dus.. wat zijn de belangrijkste punten die ik zowiezo moet toepasssen op de orginele foto.

tips zijn welkom

Mvg

Rob

Re: Hoe simpel fotobewerken met Cs3

Oorspronkelijk geplaatst door rjrob Bekijk bericht
    Hallo

Dus.. wat zijn de belangrijkste punten die ik zowiezo moet toepasssen op de orginele foto.

tips zijn welkom

Mvg

Rob
    Volgens mij alleen hetgeen wat (echt) nodig is. Is dus volledig afhankelijk van de foto zelf. Bij de ene moet je dit wat aanpassen bij de andere iets anders.
    (Volgens mij) geen antwoord op deze vraag mogelijk. (Maar wie ben ikke? )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rjrob Bekijk bericht
      Hallo

tips zijn welkom

Mvg

Rob

- aanpassen van de levels
      - aanpassen van de compositie door het bijsnijden van de opname (crop)
      - aanpassen van de scherpte van de opname
      - aanpassen van het formaat indien nodig
      - aanpassen van de kleurruimte indien nodig
      - eventueel een copyright plaatsen
      - eventueel nog doen wa nodig is .....

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Sorry, maar als je PS cs3 hebt en je stelt deze vraag

Comment

Ik hoop toch niet dat je 1000 euro hebt uitgegeven zonder dat je weet wat je met het programma moet doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Ik hoop toch niet dat je 1000 euro hebt uitgegeven zonder dat je weet wat je met het programma moet doen.
            Doordenkertje
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Is eigenlijk een heel goede en belangrijke vraag hoor + zeker ook de volgorde.
              Ik zou ze zelf ook nog durven stellen aan een paar guru's

Nog enkele basisbewerkingen:

- kleurcorrecties; bv punten die neutraal horen te zijn opmeten ivm kleurwaas en controleren of huidskleurparameters wel binnen de marges vallen; je ogen kan je daar niet voldoende op vertrouwen
              - kleuren manipuleren naar voorkeur
              - shadow/highlight (dikwijls een must, gezien het camera-logaritme vooral aandacht aan middentonen schenkt)
              - denoising, of ruis toevoegen
              - met levels kan je geen s-curves maken, dus doe deze bewerking gelijk in curves, je moet er dikwijls tóch zijn voor contrastverbetering
              - dodge & burn
              - ...

Bij portretten kan er nog een lijst bijkomen van 3 keer zo lang

Qua volgorde is bv interessant om je "definitieve" crop op het allerlaatst te doen en de "hide" optie aan te klikken. Zo kan je achteraf makkelijk wat centimeters heen en weer ermee schuiven als je cropkritieken krijgt en daarmee akkoord bent. Gebruik je de hide optie in den beginne, dan zullen het merendeel (mss alle) bewerkingen helaas niet plaatsvinden in het onzichtbare deel.

En proficiat met uw aankoop (mijn uitleg ging enkel over CS2, dus volledig off topic )
              Last edited by maGuy; 6 juli 2007, 14:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Doordenkertje
                zo hard moet je niet doordenken
                SHARPimages.be

Comment

Hoe meer je zorg draagt bij de opname, hoe minder je moet bewerken achteraf. En geloof me, zo spaar je bakken tijd uit!

Comment

Niet te veel prutsen met de levels, dan begin je waarden te clippen.
                    Curves gebruiken, voor z/w 'kanaalmixer' en vooral aandacht schenken aan het groen kanaal voor minder ruis te krijgen, andere kanalen uitproberen naar artistiek gevoel, afhankelijk van foto.
                    Pseudo infrarood met kanaalmixer r=100g=200b=-200.

Eerste stap is fotograferen in sRGB om onnodige problemen te vermijden (AdobeRGB lijkt misschien aantrekkelijk maar brengt een hoop werk mee en levert enkel voor sommige foto's/printer combinaties een echte meerwaarde)

Dus foto openen, omzetten naar sRGB profiel, toewijzen en als je zelf afdrukt, testen met de printersoftware tot je die kleuren uit de printer krijgt.

Ikzelf laat mijn afdrukken sinds kort door Photobox drukken in Engeland en zoals de meeste labo's vragen die standaard sRGB.

Ook belangrijk is verscherpen; na verscherpen ('smart sharpen' of USM), niet meer up- of downsizen!

Als je in 'raw' schiet kan je een aantal bewerkingen reeds in de raw converter toebrengen.

En streven naar wat Frederic zegt, maar in de praktijk heeft dit niet alleen te maken met de expertise van de fotograaf, zeker niet als de camera-instellingen 'neutraal' zijn met het oog op verdere bewerking.

Comment

Als je met CS3 wilt werken moet je beslist een cursus volgen. Nuttig en plezant.
                      Mil

Comment

Working...
                      X