Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

    Ik overweg om zeer binnenkort de externe toer op te gaan.
    Ik twijfel nog een beetje tussen de SB-600, SB-800 en Metz Mecablitz 58 AF-1 Nikon. Over die eerste 2 zijn er al boekdelen vol geschreven, maar over die laatste ( die toch wel een beetje m'n voorkeur krijgt ) kan ik niet zoveel vinden.

    Wat me vooral aanspreekt in de Metz is zijn kracht ( niet licht teveel ) en zijn 2de kleine flits onder de hoofdflits. Bij het bouncen kan deze volgens wel handig zijn om harde schaduwen te vermijden.

    Wat me dan weer tegen houdt is het draadloze gedeelte. Zou deze ook kunnen aangestuurd worden door de camera? M'n D50 kan dit nog niet, maar in de toekomst zou daar wel verandering in kunnen komen.
    Een oplossing daarvoor zijn de zogenaamde flash triggers ( of zo ) maar deze hebben een X-contact om aan te sluiten op de flitser nodig, zou de metz dat contact hebben ?

    Wie kan me helpen bij m'n keuze ?
    Bert

  • #2
    Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

    De 58 héél nieuw zijnde denk ik dat je nog weinig gebruikers gaat vinden op dit forum.
    Er bestaat géén flits die niet draadloos kan aangestuurd worden door een kleine slave unit.
    En ja, geef mij ook maar Metz. Het gemak van die tweede (15% van de lichtopbrengst) flitsbuis is niet te onderschatten. Ik heb een 45 en een 54 met beide zo'n tweede flitsbuis. De 45 gebruik ik voor het zwaardere werk, de 54 als ik licht en mobiel moet zijn. Geen SB600 of 800 die je dat kan bieden.
    Last edited by pol parasol; 26 maart 2007, 12:45.

    Comment


    • #3
      Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

      @Pol Parasol. Heeft dat ook effectief zijn nut zo'n 2de flitsbuis als je flits?

      Bert

      Comment


      • #4
        Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ydiers Bekijk bericht
        @Pol Parasol. Heeft dat ook effectief zijn nut zo'n 2de flitsbuis als je flits?

        Bert
        Ja zeker, ik heb de 40mz 2 (ook met 2 buisjes)
        En het verschil is zeer zeker merkbaar wanneer je het kleine buisje uitschakeld.
        Ik zou persoonlijk ook niet snel een flits willen die me dit niet kan bieden (wil natuurlijk niet zeggen dat de SB600 of 800 minder goed zijn).

        Comment


        • #5
          Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ydiers Bekijk bericht
          @Pol Parasol. Heeft dat ook effectief zijn nut zo'n 2de flitsbuis als je flits?
          Bert
          Yes Bert, dat heeft zijn nut bij bounced flash. Er komt dan mooi zacht licht van boven, en een tweede 15% lichtbron frontaal om wat schaduwen (onder de wenkbrauwen bv) op te lichten, zonder dat je van die harde zwarte slagschaduw op de achtergrond krijgt. Je zou kunnen stellen dat je een invulflits hebt bij bounced flash.

          Comment


          • #6
            Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

            Het is wel met canon materiaal, maar hier is een review.
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

            Comment


            • #7
              Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

              Er komt dan mooi zacht licht van boven, en een tweede 15% lichtbron frontaal om wat schaduwen (onder de wenkbrauwen bv) op te lichten, zonder dat je van die harde zwarte slagschaduw op de achtergrond krijgt
              Met de Nikon SB800 krijg je bijna hetzelfde effect als je het witte reflectieplaatje uitschuift bij gebruik als bounce-flitser. Vind dit persoonlijk beter dan het extra flitsje (Heb vroeger de SB-26 van Nikon gebruikt en deze had ook twee flitsbuizen vandaar). Over de kracht van de Metz, de 58 is ook maar GN 42 op 100 iso bij 50mm , dus het verschil is niet zo groot met de Nikon SB 800 (Richtgetal 38 bij 100 iso op 35mm) Daarbij het voordeel van het Nikon C L S systeem voor automatisch draadloos flitsen. Dit is dus niet te vergelijken met externe flitsers via slave. En van de Nikon flitsers ben je zeker dat ze perfect werken op hun digitale SLRcamera's. Wat van vreemdmerk flitsers niet altijd gezegd kan worden.(zeker bij iTTL en automatisch flitsen, doe je alles manueel zowel op je camera als op je flits dan werk elke flits, als de flitsspanning niet te hoog is.)

              groeten,

              Comment


              • #8
                Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                Met de Nikon SB800 krijg je bijna hetzelfde effect als je het witte reflectieplaatje uitschuift bij gebruik als bounce-flitser.
                Met dat plaatje ben je véél minder flexibel.
                Probeer daar maar eens mee tegen een witte wand achter jou te flitsen, en tegelijk rechtstreeks licht naar voren te sturen.

                Comment


                • #9
                  Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                  Ondertussen mij al wat meer verdiept en tot de verassend conclusie gekomen dat de Metz perfect wordt geïntegreerd in het draadloos systeem van nikon.
                  Alleen kan m'n D50 nog geen flitsers aansturen, maar de oplossing daarvoor zouden flash triggers moeten zijn. Kan iemand me soms wat meer daarover vertellen? Ik weet wel al dat er 2 soorten zijn IR en radio of zo...

                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                    Zou dit speeltje werken op de metz ? Er is wel een bepaald contact nodig maar op de sb-600 en de sb-800 werkt het dus waarschijnlijk wel op de metz ook zeker

                    Dit schrijven ze in de handleiding :

                    Insert the X Sync Cord into the PC terminal of the receiver, insert the 1/4" (6mm) or 1/8" (3mm) phone jack plug into the jack of your flash equipment, then switch on the receiver.
                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                      Ik heb NET een extra Metz 48 voor Nikon (toch een 190 euro) ontvangen via DE, en werkt als slave met Nikon Creative light system.
                      Simpel , maar doeltreffend in te stellen.
                      Qua instelling en bouw GEEN match voor een SB900 (=SUPERTOP), dat is de eerste flits die je moet hebben.

                      Metz dient voor mij alleen als slave.......
                      Nikon gear rudi@oelegem.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rudisunshine Bekijk bericht
                        Ik heb NET een extra Metz 48 voor Nikon (toch een 190 euro) ontvangen via DE, en werkt als slave met Nikon Creative light system.
                        Simpel , maar doeltreffend in te stellen.
                        Qua instelling en bouw GEEN match voor een SB900 (=SUPERTOP), dat is de eerste flits die je moet hebben.

                        Metz dient voor mij alleen als slave.......
                        Sinds november is er een nieuwe firmware uit die de remotefunctie verbetert. versie 3.1 Zie metz.de

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                          Ik heb een 58AF-1 van Metz en een S5 Pro ( dus D200 van Nikon) Met de ingebouwde
                          flash van de Fuji kan ik de Metz los aansturen, zonder een probleem. Metz 58AF-1 is
                          volledig compatibel met Nikon , en kan evenveel als een SB900 denk ik. Heeft dus ook een extra
                          wit reflectieplaatje, dat ik ook al gebruikt heb tesamen met de tweede kleinere flash van de Metz en
                          tegelijkertijd gebounced
                          Succes
                          Leo
                          lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                            Ik heb onlangs de Metz 58 gekocht, en de enige reden daarvoor is, dat ik mijn ganse carierre met dit merk gewerkt heb. Gebruikt op nikon, hasselblad (nog steeds analoog) en nu canon. Het merk van camera speelt geen rol voor de flitser omdat er genoeg randmateriaal voorhanden is. Kwalitatief steekt Metz nog altijd boven de anderen uit (heb ook de originele gehad).

                            Groeten Nies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dionys62123 Bekijk bericht
                              Ik heb onlangs de Metz 58 gekocht, en de enige reden daarvoor is, dat ik mijn ganse carierre met dit merk gewerkt heb. Gebruikt op nikon, hasselblad (nog steeds analoog) en nu canon. Het merk van camera speelt geen rol voor de flitser omdat er genoeg randmateriaal voorhanden is. Kwalitatief steekt Metz nog altijd boven de anderen uit (heb ook de originele gehad).

                              Groeten Nies
                              Wel, ik heb heel lang met metz gewerkt, prima degelijk spul, de MZ54 serie was heerlijk op het ogenblik dat de andere fabrikanten nog met lichtjes en veel slechtere lcd's bezig waren. Echter, de Metz 58 heb ik snel ingeruild voor een originele 580ex Canon, het was toch niet meer de afwerking van vroeger, batterijklepje, lcd aflezing wat minder, stevigheid voetje wat minder, de menu's waren wat moelijker... . Daar waar de Canon er op vooruit gegaan is. (Ook de SB800 en 900 overigens)
                              Uiteraard is er een prijsverschil... het is maar wat je wil.

                              Comment

                              Working...
                              X