Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweedehands kopen verstandig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweedehands kopen verstandig?

    oi

    ik zou graag een digiflex camera kopen en aangezien ik een studentje ben zoals velen hier waarschijnlijk vraag ik me af of het te doen is zoiets tweedehands te kopen.

    ik koop veel tweedehands (vooral gitaren enzo) maar daar ken ik dan ook iets van en dat is niet zo delicaat als een camera...
    is het te doen om zoiets tweedehands te kopen of is het verstandiger toch nieuw te gaan?

    en verder:
    wat is de ideale camera on a budget?
    het soort foto's die ik wil trekken is vanalles wat, dus mensen, landschappen, sport en andere snelle beelden, ...

    het moet dus een goeie allrounder zijn en liefst ook prijsvriendelijk
    ik verwacht dus ook niet topnotch materiaal, maar het moet wel iets of wat degelijk zijn

    alvast bedankt
    mvg, matty
    500px

  • #2
    Re: tweedehands kopen verstandig?

    Waarom niet ? Als je in vertrouwen kan kopen van mensen die hun materiaal kennen en verzorgen zoals het hoort : hier op het forum dus
    Sommigen onder ons veranderen nogal eens van camera, upgraden, hebben meerdere camera's die niet echt meer allemaal gebruikt worden.
    Om een voorbeeld te geven : moest ik deze zomer beslissen een S5 te kopen dan komt er een heel mooie D50 hier op het forum te koop, die nu alleen als backup camera dient. (Ik zeg wel : "als" )
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: tweedehands kopen verstandig?

      Niet iedereen is even eerlijk hier op het forum 'Elsan', dus ik zou goed opletten altijd "wie al wat verkocht heeft en hoeveel hij er nog voor vraagt", en dat opbieden vindt ik ook maar dikke ****

      Groetjes R.
      Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: tweedehands kopen verstandig?

        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
        oi

        ik zou graag een digiflex camera kopen en aangezien ik een studentje ben zoals velen hier waarschijnlijk vraag ik me af of het te doen is zoiets tweedehands te kopen.
        Absoluut, je kan er veel geld mee besparen en toch fraai materiaal aanschaffen. Je moet enkel de moeite doen om het materiaal ter plekke eerst eens uit te testen. Het helpt ook om te kopen van mensen die je vertrouwt of kan vertrouwen.
        Zo ongeveer alles wat je in mijn sig ziet, heb ik hier op het forum aangeschaft.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: tweedehands kopen verstandig?

          Heel zeker verstandig .

          Vooraf voldoende vragen stellen en goede afspraken maken zodat er geen misverstanden zijn, en goed nakijken en testen vooraleer te betalen. Ideaal is een aankoop waarbij je nog restgarantie hebt, maar noodzakelijk is dat volgens mij niet.

          Ik heb al heel wat lenzen en een paar camera's tweedehands gekocht en eigenlijk nog nooit een echte tegenvaller gehad.
          Slechts één keer heb ik bij het nakijken van een lens een door de verkoper niet vooraf vermeld gebrek vastgesteld waardoor de aankoop niet is doorgegaan.

          Succes !
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: tweedehands kopen verstandig?

            Randbemerking,

            Wees er je wel van bewust dat het electronica is, iets delicater dus dan een gitaar, een lading betonklinkers voor de oprit of ....

            Het is een afweging die je dient te maken tussen de minderprijs die je voor tweedehands materiaal betaald en het risico dat hiermee gepaard gaat.

            Als je kan kopen in goedertrouw, en het materiaal uitgebreid test dan zou ik zeggen ja.

            Zelf heb ik zowel body (350d) als lens ( ef L 100-400) tweedehands gekocht, en toeval wil dat ze tweemaal binnen gingen voor reparatie korte tijd nadat ik ze had gekocht (gelukkig onder garantie).
            De body had ik kunnen voorzien... . Was beetje dom van me. De aankoopdrang was te groot
            De lens was veroorzaakt door combinatie van body en m'n versie van de lens (soort constructiefoutje), wat de kop opstak na uitgebreid testen !


            Groeten,

            Kruger

            Comment


            • #7
              Re: tweedehands kopen verstandig?

              Oorspronkelijk geplaatst door easygirl Bekijk bericht
              Niet iedereen is even eerlijk hier op het forum 'Elsan', dus ik zou goed opletten altijd "wie al wat verkocht heeft en hoeveel hij er nog voor vraagt", en dat opbieden vindt ik ook maar dikke ****

              Groetjes R.

              Voor wat betreft het opbieden op BD heb je helemaal gelijk. Ervaring hiermee dat gemaakte afspraken gewoon worden genegeerd en een hoger bod wordt geaccepteerd. Het niveau vindt ik dan ook zeer laag. In sommige advertentie's blijkt deze mentaliteit al, waardoor de interesse bij mij voorbij gaat.

              Verder on-topic:
              Ik koop tegenwoordig bijna alleen maar 2e hands. Goede spullen waar correct mee is omgegaan, kun je zonder problemen overnemen. Zeker wanneer je ze na 2 jaar weer van de hand zou doen vanwege vernieuwing, kun je met een beperkter budget lekker uit de voeten.

              'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

              Comment


              • #8
                Re: tweedehands kopen verstandig?

                nja

                maar ik ken niet genoeg van zo'n camera's om hem echt te kunnen testen...
                net zoals ik nooit een tweedehands auto zou kopen zonder een garagist erbij

                en op mijn andere vraag: een ideale allround instap camera?
                ik twijfel vooral tussen bv. een tweedehandse d70 te kopen ofwel een nieuwe d40 (ik geef nu maar nikon als voorbeeld, je snapt hopelijk wel wat ik bedoel)
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: tweedehands kopen verstandig?

                  Binnenkort koop ik mijn 30D nieuw. Het mocht een tweedehandse zijn maar die lijken, voorlopig toch, nergens te vinden. Tot nu toe heb ik alles "in solden" gekocht en ik moet zeggen: steeds heel tevreden geweest. Ik op mijn beurt draag dan ook weer zorg voor alles dus als je graag een Canon 300D op de kop tikt,geef maar een gil.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweedehands kopen verstandig?

                    nja daar heb ik dpreview ook al eens op nagekeken.
                    in de vergelijkingsfoto's leek hij me toch wat aan de "verouderde" kant te zijn.

                    ik zou als ik voor canon zou gaan minimum een 350 willen.

                    andere kanshebbers voor mij zijn denk ik:
                    -canon 350d
                    - nikon d40/d70 (eventueel de d50?)
                    - sony alfa maar die ga je tweedehands niet rap vinden waarschijnlijk en is ook boven budet
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: tweedehands kopen verstandig?

                      Als je tweedehands koopt heb je natuurlijk altijd een risico, maar de prijs is dan ook gewoonlijk een stuk lager dan nieuw prijs. Zeker testen of alles goed werkt, goede resultaten geeft, voelen of een lens vlot zoomt zonder vervelende geluidjes, AF zijn werk goed doet, etc. Zonder enige ervaring in fotografie is dat natuurlijk moeilijker te beoordelen. Ik heb echter nog nooit negatieve ervaringen gehad bij een tweedehands aankoop. Zowel hier op dit forum, als daarbuiten. Maar wel telkens het materiaal getest.

                      Comment


                      • #12
                        Re: tweedehands kopen verstandig?

                        gewoon testen

                        en weten dat er serieus wat bodys en lenzen met mankementjes circuleren op de tweedehandsmarkt
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tweedehands kopen verstandig?

                          Digitale camera's evolueren zo snel dat nieuwe modellen veel meer mogelijkheden hebben voor een veel lagere prijs zodat tweedehands zelden interessant is
                          Er is toch ook duidelijk een ingebouwde levensduur
                          Koop jij een gsm (mobieltje ) tweedehands ?

                          Uitzondering zijn (tot hiertoe) nog de betere lenzen, alhoewel sommige verkopers de lat nogal hoog leggen, en beter naar Ebay zouden gaan (alhoewel zij daar de regels niet in hun voordeel kunnen aanpassen )

                          Maar er zijn nog genoeg mensen hier die goed materiaal tegen een redelijke prijs wegdoen waar de volgende koper nog iets aan heeft
                          Prettig voor beide partijen

                          Comment


                          • #14
                            Re: tweedehands kopen verstandig?

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Digitale camera's evolueren zo snel dat nieuwe modellen veel meer mogelijkheden hebben voor een veel lagere prijs zodat tweedehands zelden interessant is
                            Dat weet ik toch niet zo hoor. Het verschil tussen een D70 en een D40 (of zelfs een D80) vind ik niet van dien aard om te upgraden (ik heb de indruk dat de meesten een D70 o.i.d. wegdoen omdat ze naar een D200 of D2 upgraden - dat is wèl een groot verschil).
                            Is een 350D nu plots een verouderd model t.o.v. een 400D?

                            Tweedehands is vooral interessant als je een goeie deal kan krijgen. Geef geen 800€ voor een D70 met kitlens, dan ben je inderdaad wellicht beter met een D50 nieuw. Maar als je een tweedehands D70 of 350D o.i.d. rond de 4-500€ vindt (liefst met een kitlens erbij) dan doe je (vind ik) een goeie zaak.

                            Hou er bij de aankoop van een D70 wel rekening mee dat je bij bepaalde reeksen het bglod-probleem kan krijgen (een defect dat weliswaar gratis wordt verholpen, maar je bent je toestel toch wel een tijdje kwijt). Op een D70s heb je dat probleem blijkbaar niet meer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: tweedehands kopen verstandig?

                              de nieuwprijzen zijn nog steeds dalende en 'eindereeksartikelen' zijn echt wel goedkoop. Dan toch liever een nieuw toestel met garantie dan een tweedehands (waar je toch steeds een beetje risico neemt)

                              Kijk eens naar de zeer interessante prijzen van volgende spiegelreflexen :

                              Nikon d50
                              Olympus E500

                              Met dubbele kit draaien deze rond de 700 euro. Ook de Canon d350 is vrij goedkoop.


                              R.
                              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                              Comment

                              Working...
                              X