Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

    Hallo,
    Ik zou heel graag jullie advies vragen voor mijn volgende stap voor mijn materiaalupdate/grade!
    na nu 2jaar met mijn 350d te fotograferen ben ik van plan te upgraden.
    De voornaamste redenen zijn het gebrek aan spotmeting en vooral de weinig nauwkeurige AF die het totaal onbetrouwbaar maakt om mijn 50 f1.8 of 100 f2 op hun grootste opening te gebruiken. Wat ik nochtans heel vaak nodig heb.
    Nu ben ik van plan tegelijk ook mijn lenzen bij aan te vullen. Vandaar het dilemma nu al FF/crop blijven.
    hieronder wat info over mijn materiaal nu, en mijn fotogewoontes
    ______nu heb ik reeds:
    50 f 1.8 MKI
    100 f 2
    28-70 L 2.8
    18-55 kitlensje
    430ex

    Ik zou dus tegelijk de kitlens willen vervangen.
    *Dit zou met een 17-55 IS zijn indien de 30d (en dan mss 28-70 verkopen want zou wrs ongebruikt blijven tussen de 17-55 IS 2.8 en de 100 f2),
    *en waarschijnlijk de 24-105 IS indien 5d , maar dan wel de 28-70 een 2de kans geven , een nieuw leven zeg maar.
    Het is zo dat de 28-70 mij momenteel niet zo bevalt. Niet echt omwille van het raar bereik op cropfactor (want heel leuk bereik voor portret), maar ik heb toch de indruk veel beter resultaat te bereiken met mijn 50mm.
    Volgende op de aankooplijst zou een 70-200 2.8 zijn. (welke zie ik nog wel)

    Rekening houdend dat ik zeker wijder wil dan 28mm-equivalent tot (minstens) 24 , en nu wel vooral met de kitlens trek (omwille van 18mm) en de 50mm, en toch wel vaak binnen of zelfs 'snachts, wat zou ik best doen?? :s

    Het zijn grote sommen geld, maar als ik nu al van plan ben meer dan 1500€ uit te geven voor lens+body, wil ik er liever de best mogelijke investering doen.
    Lenzen boven body, dit is zeker, maar met EFs >< EF terug moeilijker.
    En ook liever niet binnen een jaar terugkijken en me opnieuw al deze vragen stellen...

    ______en enkele concretere vraagjes:

    Iemand die me ook kan zeggen hoe een 50 f1.8 en een 100 f2 op een 5d bevallen?? Nu ben ik immers wel fan van die lenzen, niets op aan te merken (tenzij mss focusgeluid vd 50mm), enkel plezier!
    ook vooral bij weinig licht en het plezier van kleine DOF. Wel een beetje twijfelend op f2 op FF niet té weinig DOF wordt :s
    enja... kwaliteitveschil tussen 28-70L op 2.8 op FF en 50 op 1.8 of 2 op cropfactor is me wat een groot vraagteken!! iemand concrete ervaring??
    Ook bvb tonen de tests de 17-55 scherper dan de 28-70...maar de 5d heeft 12mp en volgens velen echt en extra scherpte-indruk of "per pixel sharpness" of hoe dat ook gezegd wordt...

    Biedt de 5d zoeker echt opnieuw het manueel scherpstelplezier zoals ik tot nog 2jaar geleden had op de oude Nikkormat van mijn vader?

    En is het waar dat de 5d minder lawaai maakt dan de 350 of 20/30d ? (bij fotograferen van het universitair koor was dat soms wel onhandig)



    elke input is welkom!!!!!!
    alvast heel sterk bedankt
    het is een echt ambetant dilemma. ook al besef ik dat het een luxe-dilemma is.
    enja, hoe vroeger ik de knoop doorhak, hoe rapper ik dat AFprobleem wegwerk en ik ook met wat beter glas en toestel kan gaan fotograferen!

  • #2
    Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

    Een 5D maakt veel minder lawaai dan een 20D, ik heb zelf ook al problemen gehad omdat mijn 20D in sommige omstandigheden teveel lawaai maakte (in een kerk galmt dat geluid vrij lang na, en als er dan geluidsopnamen gemaakt worden van een zangkoor, dan heb je een probleem ).

    Als je verschillende lenzen hebt die niet juist focussen, dan zal zou dat aan de camerabody moeten liggen, en waarschijnlijk niet aan de lenzen.
    Het AF-systeem van een 350D is minder nauwkeurig als dat van een 20D/30D, daar zou je dus al een verbetering moeten merken als je een 20D of 30D koopt.

    De Canon 5D is nog een hele klasse beter als het op beeldkwaliteit aankomt, maar volgens de meesten hier moet je er wel heel goed glas op gebruiken om er het beste uit te halen.

    Je 50mm f1,8 , 100mm f2 en de 28-70 f2,8 zouden perfect moeten werken op een 5D, de 28-70 zal dan ongeveer hetzelfde zoombereik hebben als je kitlens op de 350D.

    Een prime is over het algemeen wel scherper dan een zoomlens, je 50mm f1,8 zal op f2,8 beter presteren dan de 28-70 f2,8 op 50mm en f2,8. Dat is normaal.

    Hoe de EF-s 17-55 f2,8 IS presteert op een 20D, dat zal ik binnenkort hopelijk kunnen testen, want ik heb die besteld.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

      Je vraagt teveel in 1 keer en dus krijg je minder antwoorden.

      1 reden is voldoende waarom de 20D/30D niet voldoet aan uw voorwaarden...

      Geluidshinder.

      De 5D is ook nog niet perfect. De 10D is dat wel maar die heeft geen goede autofocus.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

        alvast bedankt voor jullie antwoorden!
        ja, dat van het teveel vragen vreesde ik al ik wist niet hoe ik dat alles bondiger kon omschrijven
        waarschijnlijk open ik best 2of3 meer gerichte posts zoals:
        -iemand ervaring met 5d + 28-70L 2.8 / 50 f1.8 / 100 f2 ?
        -5D met 28-70L 2.8 of 30d met 17-55 2.8 IS ?

        mijn vrees is zowat dat als de 28-70 niet scherp genoeg zou zijn op 2.8, ik evengoed mijn 2 primes zou moeten gebruiken bij weinig licht, en eerder een 24-105 IS kopen voor grotere scherptediepte...
        maarbon , dan is mijn geld wel op aan 5d + 24-105 ipv 30d + 17-55 + 70-200 2.8 zonder dat ik helemaal zeker ben een betere set te hebben voor in donkere omstandigheden :s

        wel zou zowiezo een 5d + 28-70 L een stuk beter moeten zijn dan 350d of 30 d + kitlens
        enja, als 30d inderdaad luider is dan mijn 350d... 5d wordt er interessanter op maar ik ga geen 1000 € uitgeven voor de enkele stille gebruiksomstandigheden.
        Is het verschil tussen 5d en 20/30d zo groot qua geluid? (en tov 350d)

        mh, niet gemakkelijk

        Comment


        • #5
          Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

          Een paar punten wil ik graag meegeven :

          28-70L
          Is een goede lens vooral op analoge toestellen, op digitale toestellen ben je eigenlijk beter af met de nieuwere 24-70L. Niet wat bereik betreft maar beeldkwaliteit bedoel ik.

          5D + 24-1005L IS
          Dit is een mooie combinatie maar als je deze wil kun je ze best in kitvorm kopen, het spaart je toch een mooi bedrag uit als je ze samen koopt i.p.v. afzonderlijk.

          5D geluid
          Het geluid van een 5D is gewoon anders. Je hoort het ook maar het klinkt kloeker en daardoor ook minder storend. Het is moeilijk in woorden uit te leggen maar het is een doffer, vaster geluid.

          5D + 28-70 <=> 350D + kitlens
          De kwaliteit zal gegarandeerd een stuk hoger liggen met de 5D combinatie.
          En de zoeker van de 5D is wel heel helder vergeleken met de meeste toestellen.

          Mocht je de 5D + 24-105L IS kopen, dan ga je die 28-70L niet veel meer boven halen, zeker weten.

          Vergeleken met een camera met crop-factor zit je ook redelijk goed met een FF-camera wat breedhoek betreft.
          24 mm op een FF komt overeen met 15 mm op een 1,6 crop camera.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

            Oorspronkelijk geplaatst door marcd. Bekijk bericht
            wel zou zowiezo een 5d + 28-70 L een stuk beter moeten zijn dan 350d of 30 d + kitlens
            Toch even opmerken dat je geen 5D moet kopen omdat die 'beter" is dan een 30D of dat je een 1D moet kopen omdat die 'beter' is dan een 5D.

            Elk van deze DSLR heeft bepaalde eigenschappen die de andere DSLR niet hebben.

            Ik heb geen 5 of 10 fotos per seconde nodig, ik wil geen super kleine of super grote DSLR, ik wil een maximum aan MP, en ik kan leven met de beperkingen van FF.

            Daarom heb ik een 5D.

            Je moet dus kopen wat je nodig hebt en niet wat er 'beter' is.

            Oorspronkelijk geplaatst door marcd. Bekijk bericht
            Is het verschil tussen 5d en 20/30d zo groot qua geluid?
            Er is niet zoveel verschil... maar de 5D vind ik (net) aanvaardbaar en de 20D vind ik onbruikbaar. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik geen 20D of 30D meer wil kopen.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

              alvast al heel sterk bedankt voor advies en meningen!!

              de 4 zaken die me het meest doen twijfelen:
              *Randqualiteit en vignettering op FF (met 50 f1.8 en 100 f2. tot nu toe echt nooit enig probleem gehad op cropfactor!! ik werk er echt heel graag mee. 50mm 's avonds/nachts en binnen. 100 wanneer ik iets verder kan of moet staan.)

              *Toch wel leuk om cropfactor + heel goede en compacte 100mm op f2 te kunnen gebruiken... een FF + 70-200mm-lens is toch wel wat zwaarder voor een bereik dat ik toch wel wat minder gebruik...

              *wordt FF op bvb f2 niet té weinig scherptediepte zodat ik zou moeten toeknijpen tot op 2.8 waardoor het bij weinig licht een slechtere combi wordt ?? Indien niet dan is idd een combo 24-105 IS voor meer scherptediepte + 50 f1.8 en 100 f2 voor mensen ed mss wel ideaal... Eventueel met een verdubbelaar of x1.4 voor de f2... wel lichter dan 70-200 meezeulen indien deze niet zeker nodig is, maar geen idee wat het resultaat daarvan op FF wordt.
              Hopelijk 100mm op FF niet te tele voor standaard gebruik ivgm 50 op crop (=80) . Nuja, anders wordt het misschien switchen

              *wel zo dat als ik een 5D + 24-105IS koop , ik niet direct én de 17-40 én een 70-200 zal kunnen kopen. Met een 30D + 17-55 IS kan ik wel zeker een 10-22 kopen en mijn 100mm blijft wat tele en mss toch nog een 70-200 dat héél sterk tele wordt (zeker niet meer tele dan dat nodig voor mijn gebruik!)...




              Over de concrete voor en nadelen tussen 30d en 5d die me minder tot denken brengen:
              *Wat de grootte van het toestel betreft maak ik me niet veel zorgen. 350d met een zwaardere lens zoals de 28-70 bevalt me niet altijd qua stabiliteit/handigheid , maar grip zou wel eens kunnen helpen. Verder wel zo dat een 1D(s) me wél te groot en zwaar is (ooit eens in mijn handen gehad. mooi beest en vooral zalig terug zo'n stevige camera in mijn handen te hebben. Niet dat de oude Nikkormat die we nog hebben een professioneel toestel was, maar wel fameus beter gebouwd dan vele nu... ).
              30d en 5d bevallen me op vlak van afmetingen/gewicht wel allebei.
              *Enorm snelle fotoreeksen maken interesseert me ook minder, nooit meer nodig gehad dan wat mijn 350d mij op dat vlak biedt. 5d dus op dat vlak geen belemmering.
              *8of12MP...mja, daar twijfel ik wel wat over.Minder dan 8 zou ik nooit meer gaan.Het gebeut zelden dat ik echt absoluut meer wou, maar is al gebeurd. Nuja, ook een betere lens zal de scherpte en beeldqualiteit reeds helpen. Niet hetzelfde, is ook waar, enja, beter beiden natuurlijk, lens én MP
              *enja...de zoeker natuurlijk... het was wel leuk met de Nikkormat op statief de tijd nemen en manueel scherpstellen Nuja, toen was er wel helemaal geen AF en moést het wel. Maar aangezien ik mijn 350d-AF toch soms niet kan vertrouwen...


              ook bedankt Jan_10d en VerSeg voor de ervaring ivm het geluid van beide toestellen...dit heeft me inderdaad tot nu toe wel wat reacties bezorgd. Vaak geen enkel probleem. Maar wanneer er nu net wél een concert te fotograferen is (zonder micro's en luide boxen ), dan is het wel spijtig. En naar het schijnt is de 30d luider dan de 350d...

              VerSeg, ik zou u wel graag willen vragen hoe het komt dat de 28-70 minder zou presteren op digitaal?
              :s daar raak ik de draad kwijt. Nuja, ik ben wel geen technicus ofzo, dus waarschijnlijk een tekort aan kennis. Maar maakt wel wat uit aangezien ik deze lens nu net heb.
              Eventueel hou ik hem nog een tijdje ná aankoop van eender welk nieuw toestel en tvg van 24-105 of 17-55 . Indien het een 5d wordt zie ik wel of die nog gebruikt zal worden tussen 24-105IS en 50 en 100 f2. Indien 17-55 wordt hij vrijwel zeker nutteloos

              Comment


              • #8
                Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                Hier kan je zelf even de cijfertjes van beide lenzen vergelijken op een FF 1Ds.


                Ik heb het idee dat de 28-70 beter is dan de 24-70L.

                Verder weet ik echt niet meer wat voor u de beste aankoop is.
                Maar een verkeerde aankoop lijkt totaal uitgesloten.

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                  thx Jan_10D voor de link!!
                  Die vergelijking was ik ooit al eens tegengekomen. Was wel de link kwijt.
                  Eigenlijk blijkt hier dat ze nogal identiek presteren. 24-70 een mini beetje beter bij wijdere stand, en de 28-70 een mini beetje beter op 70mm.
                  vervorming een mini-beetje beter bij 24-70 op 50mm maar zowiezo niet teveel, en CA ietsje minder(beter) voor 28-70
                  (enja, de 28-70 slechter op 24...)
                  Dusja, hieruit zou ik zeggen dat ik 'enkel'/'wel' 4mm verlies ah wijde einde, maar dat is het dan ook.


                  mja, ik weet het inderdaad ook helemaaaaal niet meer
                  zo'n soort dilemma die tijdelijk elk upgrade blokkeert enja, dat is des te minder tijd er vrolijk gaan met experimenteren en foto's nemen (nuja, de tijd tot minstens 1april om te kiezen, met de gehoopte rebates )
                  pijnlijk en en beetje absurd :s

                  waarschijnlijk eerst de 28-70 voor de zekerheid laten checken, en dan proberen om misschien beide toestellen ergens eens uit te proberen ermee en met de 50 en 100 mm.
                  Misschien ontspringt er een vonk of zoiets

                  en misschien hier eens vragen aan wie deze combo's heeft wat ze ervan vinden met de diafragma's wijd open.

                  alvast bedankt voor alle info!

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                    Hou er wel eventjes rekening mee dat je 2 favoriete lenzen plots echt 50mm en 100mm zijn op de 5D.
                    In plaats van een 80mm en een 160mm... Dus het zou kunnen dat je deze op de 5D moet vervangen
                    door een 85mm en pakweg een 135mm voor hetzelfde beeldveld.

                    Kwestie van je nog een beetje meer in de war te brengen

                    Ik kan je alleen maar mededelen dat mijn 350D niet meer uit de kast komt sinds ik op het werk een 5D heb staan.
                    Dus voor mij geen cropfactor meer. Ik heb graag dat mijn lenzen hun "echte waarde" hebben.
                    How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                    Portfolio Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                      welja, dacht ik ook aan, maar met de hoop dat de 100mm op FF toch wel degelijk de 50 op crop zou vervangen.
                      enja, extra reden waarom ze mijn voorkeur genieten is ook gewoon omdat ze zooooveeeeeel beter zijn dan mijn kitlens en niet echt veel anders heb
                      mijn 100mm gebruik ik toch wel wat minder vaak dan mijn 50mm.

                      Je zegt een 5D te hebben op het werk, enige ervaring met wat het plots doet met lichtsterke primes zoals de 2 die ik heb? (qua vignettering maar vooral de minieme scherptediepte op grote openingen en bruikbaarheid daarvan)
                      (Dus wel nog geen L-primes, maarbon)
                      alvast bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                        Ik gebruik op het werk meestal flink hoge diafragma's...

                        Dus wat betreft die lage DOF en vignettering weet ik het niet zo dadelijk...
                        Maar ik dacht dat dit best meeviel.
                        How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                        Portfolio Website

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade van 350 naar ... 5d / 30d ? (+lenzen) :s

                          Oorspronkelijk geplaatst door marcd. Bekijk bericht
                          Je zegt een 5D te hebben op het werk, enige ervaring met wat het plots doet met lichtsterke primes zoals de 2 die ik heb? (qua vignettering maar vooral de minieme scherptediepte op grote openingen en bruikbaarheid daarvan)
                          Als je een beetje zoekt kan je terugvinden dat er (zo goed als) geen DOF nadeel is van de 5D tegenover de 30D (tot f8).

                          En hier zie je twee keer dezelfde foto, met en zonder vignetting. In dit voorbeeld is vignetting niet eens een probleem.
                          Hallo, Ik heb de 135mm L-lens van canon. Heeft hier iemand ervaring met deze lens + T.C 1.4 van eender welk merk. Ben vooral geinteresseert wat de kwaliteit(scherpte) met t.c op f 2.8 is. Als iemand voorbeeldfoto's heeft zou ik het op prijs stellen voor mij die eens door te mailen. vanderspikken.stijn@skynet.be dank bij


                          Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 26 maart 2007, 22:02.

                          Comment

                          Working...
                          X