Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omkeren van een objectief voor macro ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omkeren van een objectief voor macro ... ?

    Hallo iedereen,

    Vermits ik speel met het idee eens wat met macro te experimenteren zoek ik een voorlopig goedkopere oplossing. Zo vond ik op http://www.enjoyyourcamera.com/Canon...30-33::37.html
    iets wat me interessant lijkt om mijn 50 mm 1.8 II om te keren. Geeft dat bruikbare resultaten ? En wat met het feit dat je zowel manueel moet focussen als sluiter manueel moet instellen ? Hoe kan je dat laatste gaan 'inschatten' ?
    Graag info, tips, gebruikerservaringen, ... met vriendelijke dank op voorhand !

    Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

    Ik heb dat indertijd ook geprobeerd...namelijk met een omgekeerde 50 1.4 op mijn lens te plaatsen (je kan dit gemakkelijk doen door 2 cokin ringen tegen elkaar te plakken). Resultaten waren niet echt goed...ofschoon het feit dat ik hier al foto's op het forum gezien heb die fantastisch waren

    Focussen doe je meestal manueel bij macrofotografie. Uiteindelijk is het veel...heel veel oefenen.

    Grt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

    Comment


    • #3
      Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

      Hallo Janmetdepet,

      Bedankt voor de snelle reactie ! Ik vraag me wel af hoe je dat met 2 Cokin ringen hebt gedaan ? Ik denk dat het artikel waarnaar ik verwijs in de body gaat, en dat je aan de buitenkant dan een schroefdraad hebt waarop je de lens omgekeerd kan indraaien. Dus dan hen je toch aan één kant van de ring een bajonet nodig ? Of heb jij 2 lenzen gebruikt en die aan elkaar bevestigd via die Cokin ringen ?

      Ronny
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

        ik heb even voor jullie de zoekfunctie gebruikt
        http://forum.belgiumdigital.com/sear...archid=1518427
        De eerste "hit" doet niet terzake, maar 2, 3 en 4 zeker.

        Comment


        • #5
          Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

          Inderdaad...men maakt daar gebruik van een vatting die uiteraard afhankelijk is van de camera....maar met 2 cokin ringen gaat dit ook perfect. Je moet dan 2 cokin ringen hebben met schroefdraad gelijk aan de filterschroefdraad van uw 2 lenzen (originele lens op de camera + omgekeerde lens). Voor de omgekeerde lens maakt het dan niet uit voor wat type van camera dat is ...de mijne is een canon lens en zet deze omgekeerd op een nikon objectief.
          Het enige probleem dat ik had ... was licht...veel veel te weining licht (ofschoon ik een 1.4 lens had)...maar ja , dat is ook oplosbaar.

          Grt,
          JanMetDePet
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

          Comment


          • #6
            Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
            ....maar met 2 cokin ringen gaat dit ook perfect. Je moet dan 2 cokin ringen hebben met schroefdraad gelijk aan de filterschroefdraad van uw 2 lenzen (originele lens op de camera + omgekeerde lens). Voor de omgekeerde lens maakt het dan niet uit voor wat type van camera dat is ...de mijne is een canon lens en zet deze omgekeerd op een nikon objectief....Grt,
            JanMetDePet
            Wat Jan vergeet te vermelden is dat je die 2 ringen met "deftige" lijm aan elkaar lijmt, zodat je 1 ring overhoudt met schroefdraad aan 2 kanten...

            Comment


            • #7
              Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Wat Jan vergeet te vermelden is dat je die 2 ringen met "deftige" lijm aan elkaar lijmt, zodat je 1 ring overhoudt met schroefdraad aan 2 kanten...
              Zo is dat... hier nog wat leesvoer:

              http://www.jeffree.co.uk/Pages/macro-lens-calcs.html
              http://www.photocritic.org/2005/macr...y-on-a-budget/
              http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/...5/bjmacro.html
              http://www.cse.yorku.ca/~oz/nikon/ma...ro_adapter.htm
              http://www.naturephotosociety.org.sg...Date=1/10/2005

              Grt,
              JanMetDePet
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                WOW, met dank aan Janmetdepet en Pol Parasol, ik heb nu wel leesvoer genoeg om even verder te kunnen



                En btw Pol ik had ook de zoekfunctie gebruikt, met als termen 'omgekeerd', 'omkeren', ... maar ik vond om een of andere reden niet de juiste zoekterm om in te geven , ook mijn dank voor de hulp daaromtrent ! Nu nog effe nazoeken welke ring er voor Canon bestaat (die BR-2A etc is blijkbaar voor nikon), maar dat vind ik wel
                Last edited by fotomanneke; 13 maart 2007, 22:38.
                Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                Comment


                • #9
                  Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                  Van canon weet ik het niet maar voor mijn pentax heb ik een omkeerring en daar gebruik ik mijn 50mm 1.7 op maar ook een 28 mm 2.8.
                  En dat gaat prima.
                  Het handige is dat als je aan het wandelen bent je heel snel even een macrolensje hebt zonder dat je veel moet meenemen.
                  Kan soms handig zijn.
                  Een andere goedkope manier om macro's te maken zijn tussenringen en die doen het ook heel goed samen met een 50mm.
                  Marlies
                  Groetjes Marlies

                  https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                    p.s.
                    Hier hebben ze omkeerringen:



                    marlies
                    Groetjes Marlies

                    https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                    Comment


                    • #11
                      Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                      Nu weet ik dat Canon kantoor spullen maakt. En dat is het.

                      Over het algemeen kun je de objectieven van zeer groothoek tot ongeveer 50 mm omdraaien en gebruiken. Nikon was destijds de eerste die ook de achterkant van de lensdelen ging coaten.

                      Je gebruikt het objectief alleen op oneindig en je hebt dus maar een scherpstel punt. Met een 50mm kom je ongeveer tot 1:1 en met een 20mm wordt dat heel veel meer.

                      Meer lezen: http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                        Toevallig heb ik van't weekend ook zoiets geprobeerd en het is me niet gelukt.

                        Ik heb mijn minolta 50mm omgekeerd op mijn minolta 70-210 getaped (heb geen omkeerring maar wilde eerst es experimenteren).
                        De zoomlens had een opening van 55mm en de prime 49 dus die passen net niet in mekaar dus met een stuk grijze ducttape zaten die heel stevig aan mekaar vast.
                        Het diafragma van de 50 had ik (ook met een stukje tape) open gezet.

                        het resultaat was dat ik wel perfect door de lenzen heen kon kijken maar absoluut op niks kon scherpstellen.

                        Wat doe ik verkeerd ?

                        G
                        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                        like.no.other

                        Comment


                        • #13
                          Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                          De lens (in geval van 1 lens met omkeerring) of beide lenzen(in bovenstaand geval) moet je op oneindig zetten. Scherpstellen doe je dan door je toestel naar voren of naar achteren te verplaatsen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                            Nog eens allemaal bedankt voor de tips ! Zou er voor Canon geen soort BR-2A ring bestaan (novoflex ??) en die ze bij konijn o.d. in stock hebben ? Die zou ik zeker eens willen uitproberen
                            Last edited by fotomanneke; 14 maart 2007, 10:32.
                            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: omkeren van een objectief voor macro ... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                              Toevallig heb ik van't weekend ook zoiets geprobeerd en het is me niet gelukt.
                              Ik heb mijn minolta 50mm omgekeerd op mijn minolta 70-210 getaped (heb geen omkeerring maar wilde eerst es experimenteren).
                              Zoals pol parasol zegt, beide je lenzen op oneindig zetten (dus die die correct op je camera zit op MF zetten).
                              Begin ook eerst met je 70-210 op 70mm te zetten, zo is je vergroting toch +- 1 op 1 en is het makkelijker "scherpstellen".....door vooruit-achteruit te bewegen.
                              Reken ook met 'n scherpstel afstand van tussen 0cm en 10cm tussen je 50mm en het object.
                              Als bijna laatste: je DOF is minimaal, dus verwacht niet dat gans je voorwerp in focus is. (zelfs al is dat object maar 2mm diep)
                              Je kan de DOF ook vergroten door je 50mm dicht te draaien (leek mij toch zo in mijn minieme experiment) , maar dan krijg je last van tunnelvisie.
                              Laatste tip: inflitsen (remote) zodat je tenminste _iets_ van licht hebt.

                              noot: dit zijn de dingen die ik bemerkt heb tijdens m'n kleine experiment (zou het nog es moeten doen, maar uitgebreider) met m'n 70-300 op m'n toestel en 'n 28-70 2,8 omgekeerd daarop
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

                              Comment

                              Working...
                              X