Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

    Hallo,

    Ik hoop dat titel al een beetje mjn vraag weergeeft...

    Het vuistregeltje zegt dat je sluitertijd best niet trager is dan 1/gebruikte brandpuntsafstand als je uit de hand fotografeert. Dus voor een 50 mm. minstens 1/60 halen aan sluitertijd om onscherpte door beweging van de camera te vermijden.

    Maar moet je daarbij dan nog eens rekening houden met de cropfactor van je camera, of niet?

    Ik heb hier op het forum eerst gezocht - uiteraard - maar ik vind tegengestelde meningen. Ik persoonlijk zou denken dat het geen invloed heeft, maar laat dit uiteraard de discussie niet sturen ...

    Wie brengt licht in de duisternis? Alvast bedankt.
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

    Nee.
    Geen rekening houden met die cropfactor.
    Waarom zou je meer kans op bewegen hebben bij een digitaal toestel (met cropfactor 1,5) dan met hetzelfde objectief op een analoge camera?
    Die cropfactor geeft toch alleen de hoeveelheid licht aan dat naast de ccd valt.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

      Je moet zeker en vast rekening houden met de cropfactor. Ik heb geen tijd en ook geen zin om dat allemaal te gaan uitleggen, bovendien is het weer maar eens dezelfde oude koe die uit de sloot gehaald wordt.
      Maar in deze thread staat heel de redenering opgebouwd die tot deze conclusie leidt. Lees vooral de bijdragen van sugar, erdna en GeertB.

      Comment


      • #4
        Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

        als je natuurlijk aan sony of een KM hebt dan is de regel :

        sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand *cropfactor) / 3
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #5
          Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
          als je natuurlijk aan sony of een KM hebt dan is de regel :

          sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand *cropfactor) / 3
          Waarom Pentax discrimineren? En VR, IS of OS tellen die ook niet mee?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

            Commercieel gezien is dit natuurlijk een goede zaak voor de fabrikanten.
            Een 200mm objectief * 1,5 = 300mm; aanbevolen sluitertijd 1/300; door stabilisatie mag die factor 3 langer zijn = 1/100 sec.
            Een 200mm objectief (op fullframe berekening); aanbevolen sluitertijd 1/200; als men nu die factor 3 zou zeggen zou men op een lange sluitertijd van 1/67sec komen. Die 1/100 seconde zou maar een halvering zijn; dus maar 1stop verschil (Commercieel klinkt dat niet zo goed)

            Het is ook maar een regeltje. Niets garandeert, dat als je een foto neemt met 1/(focus lengte) of 1/(focus lengte*cropfactor), je een onbewogen foto hebt. Ik ken mensen die met een 300mm objectief op 1/30s meestal een scherpe foto hebben.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

              Dag

              De cropfactor heeft totaal geen invloed op bewegingsonscherpte. De weergave van een fullframe tov een cropcamera is gewoon anders.Het objectief blijft even lang op een full-frame als op een crop kamera. De lens en sensor bewegen gelijk (maken exact dezelfde beweging) door het trillen van je handen. Er is dus evenveel verplaatsing tov het onderwerp dat je probeert te fotograferen. Wanneer je uit beide foto's (ééntje van een full frame, ééntje van een crop camera) éénzelfde stuk van de foto met gelijk pixelaantal zou snijden zie je geen verschil. De verplaatsing tov onderwerp is in beide foto's dan evenveel en zo ook de beweginsonscherpte.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Een 200mm objectief * 1,5 = 300mm; aanbevolen sluitertijd 1/300; door stabilisatie mag die factor 3 langer zijn = 1/100 sec.
                .
                Ze hebben het over drie stops verschil, 1/300 sec wordt 1/150 sec als je de sluitertijd met 1 stop verlengt. Als je dan nog eens een stop verschil maakt zit je op 1/75 sec, en drie stops maakt dus dat je met die lens zelfs op 1/37,5 sec nog veel kans hebt om scherpe foto's te maken ven niet-bewegende onderwerpen (dat zijn geen bestaande stops of tussenstops, ik heb gewoon telkens door twee gedeeld ).

                Als je dus met 1/200 sec begint, dan kan je door "3-stops" beeldstablisatie tot 1/25 sec gaan en nog scherpe foto's maken.

                1/200sec -> 1 stop = 1/100sec -> 2 stops = 1/50sec -> 3 stops = 1/25sec
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                  Ik ging uit van de formule van Grf, heb daarom ook gesproken van faktor 3 ipv 3 stops.
                  Beeldstabilisatie is een fantastische uitvinding en erg nuttig.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Dag

                    De cropfactor heeft totaal geen invloed op bewegingsonscherpte. De weergave van een fullframe tov een cropcamera is gewoon anders.Het objectief blijft even lang op een full-frame als op een crop kamera. De lens en sensor bewegen gelijk (maken exact dezelfde beweging) door het trillen van je handen. Er is dus evenveel verplaatsing tov het onderwerp dat je probeert te fotograferen. Wanneer je uit beide foto's (ééntje van een full frame, ééntje van een crop camera) éénzelfde stuk van de foto met gelijk pixelaantal zou snijden zie je geen verschil. De verplaatsing tov onderwerp is in beide foto's dan evenveel en zo ook de beweginsonscherpte.
                    Ik zou je toch ten stelligste aanraden die door mij hierboven geciteerde thread eens grondig te lezen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Ik zou je toch ten stelligste aanraden die door mij hierboven geciteerde thread eens grondig te lezen...
                      Ik had je "thread "reeds gelezen voordat ik mijn mening in deze gaf.
                      Het enige verschil tussen een full frame en een crop is de bewegingsonscherpte tov de grootte van het weergegeven beeld.Daarmee wil ik zeggen dat de beweginsonscherpte minder zichtbaar zal zijn in de foto met een full frame om de simpele reden dat de details en ook de verplaatsing vd kamera in verhouding met het weergegeven beeld kleiner is. Je gaat de bewegingsonscherpte minder opmerken......doch ze is even groot omdat de verplaatsing van de camera gelijk is bij een full frame en een crop kamera.

                      De reden waarom je eerder bij een crop kamera bewegingsonscherpte ziet is omdat je reeds een 1,6x(of 1,5x) schijnbare vergroting weergeeft op een foto.De details zijn uitvergroot en zo ook de onscherpte......maar de camera heeft geen grotere verplaatsing gemaakt tov een full frame. Als je met beide camera's(full frame en crop) een foto van een voorwerp maakt en je snijd exact hetzelfde stuk uit deze beide foto's met evenveel pixels dan is ook de onscherpte door beweging gelijk.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                        doe eens een praktijktest ipv het hier aan de toog uit te leggen, dan merk je het snel genoeg

                        Comment


                        • #13
                          Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          De reden waarom je eerder bij een crop kamera bewegingsonscherpte ziet is omdat je reeds een 1,6x(of 1,5x) schijnbare vergroting weergeeft
                          Als je ze eerder ziet bij een APSc-camera wil dat toch zeggen dat je er rekening mee moet houden zeker? Dat is toch wat je hier zelf zegt?

                          Comment


                          • #14
                            Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Als je ze eerder ziet bij een APSc-camera wil dat toch zeggen dat je er rekening mee moet houden zeker? Dat is toch wat je hier zelf zegt?
                            Waar iedereen vanuit gaat is dat er meer beweging zou zijn omdat je een cropcamera gebruikt.....dat is niet zo. De focuslengte blijft gelijk ,die lenzen worden helemaal niet 1.6xof 1,5x langer.Een cropcamera gebruikt gewoon minder v.d lensoppervlakte.Er is helemaal geen beweging tussen sensor en lens, beide staan vast op je toestel.De beweging die je trillende handen maken blijven ook dezelfde. Je hebt bij beide camera's gelijke verplaatsing vd kamera tov het onderwerp. De afstand tussen camera en onderwerp zijn ook dezelfde. Het verschil zit hem bij de weergave naar je scherm. De foto van een crop camera is reeds een 1,6of 1,5 vergroot tov een fullframe foto. Breng beide foto's naar éénzelfde verhouding. Snijd bij een fullframe foto een deel van de foto weg zodat hij exact even groot naar je scherm geprojecteerd wordt als de crop foto. En je zal zien dat de bewegingsonscherpte bij beide gelijk is.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

                              De geciteerde tread kan mij niet overtuigen.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X