Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

    Ik had zoiets op het forum nog niet gevonden, dus bij deze even een lijst met vergrotingsfactoren bij gebruik van een omkeerring, bij deze de BR-2A van Nikon. Makkelijk voor een zoekopdracht in dit forum. U ziet hier de vergrotingsfactoren bij de genoemde lenzen, met daaronder de engelstalige gebruikshandleiding voor een omkeerring. Zou voor verschillende merken hetzelfde moeten zijn. Veel plezier.



    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

  • #2
    Re: Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

    Ik heb er vandaag zo eentje gevonden voor 20 euro bij Campion in Brussel. Heb het even gebruikt met een Sigma 24mm f2.8 met Pentax KA-vatting.
    Hier het resultaat, gewoon quick and dirty, om eens te laten zien wat je er mee kunt doen. Diafragma f8. Verlichting met m'n Mecablitz 45 CL4 los in het handje.

    [IMG][/IMG]

    Dit is dus geen crop. Het onderwerp is zo'n snoep-hartje van ca 2 cm in doorsnee, gekregen gisteren n.a.v. Valentijn. De lens moet op oneindig staan, scherpstellen doe je door je toestel naar voor of naar achter te schuiven. Ik gebruik daar een macro-focusrail voor. Ik heb met deze lens zo'n 10-tal centimeters tussen lens en onderwerp.

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

      Leuk dat je reageert in deze post. Met een lekker voorbeeld.

      Je hebt alleen een haartje op je lens / sensor linksboven. Even wegblazen :-)
      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

        Haartje op het hartje (en ondertussen dus in mijn maag...)

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

          ja hoor omkeerring is best leuk.
          hier een voorbeeldje van een 50mm 1.8 omgekeerd...



          koen
          Last edited by d_oracle; 17 februari 2007, 12:51.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Uitleg omkeerring (BR-2A) (Nikon)

            Na dit topic gelezen te hebben enkele weken terug bestelde ik me ook zo'n omkeerring op eBay voor een euro of 15. Ik heb er eerst een +2 voorzetlens omgekeerd opgevezen (blijkbaar vergroot die ook omgekeerd) en dan een oude 50mm f/1.7 Minolta lens (die op f/1.7 wel een heel erg kleine dof heeft en ik dus meer zal gebruiken op f/8 of hoger).

            Hieronder twee foto's: één binnen, van een letter van mijn toetsenbord (f/1.7 en 1/60, met de lens steunend op een boek), en één buiten, van een of andere tak (f/8 en 1/200 uit de losse pols, iso 1000 - de zon ging al onder). Beide zijn geen crops, enkel verkleind.

            *update: foto's zijn weg

            Nu, dit zijn enkel voorbeelden om de mogelijkheden van de omkeerring aan te tonen en hebben verder geen echte fotografische waarde. Als ik er in slaag echt mooie macro's te maken hiermee (en dat is zeker mogelijk zonder speciale 30-keer zo dure macrolens) post ik hier zeker de resulaten.

            BTW: als ik er een 200mm lens omgekeerd opzet (ook een oude, dus letterlijk 20cm lang), heb ik nergens ook maar een beetje scherp beeld. Waarschijnlijk ligt het punt van scherpte in mijn lens en zou ik dus op een of andere manier een beest in mijn lens moeten krijgen .
            Last edited by joost_v; 7 mei 2007, 13:07.
            Nikon D80 en toebehoren.

            Comment

            Working...
            X