Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR van één foto lukt niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR van één foto lukt niet

Hey jongens,

ik probeer van één foto een HDR te maken.

Heb begrepen dat je zo'n drie foto's nodig hebt: de correct belichte, een overbelichte en een onderbelichte foto.

Dan gebruik ik CS2 om automatisch een HDR te laten creëren, maar ik krijg telkens de foutmelding:

"There is not enough dynamic range in these photos to construct a useful HDR image"

Heb al geprobeerd om de foto's echt overdreven over- en onderbelicht te maken, maar zelfs dat lukt niet.

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

PS: heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind mijn specifieke foutmelding niet
    Last edited by Kanter; 24 januari 2007, 21:34.

Re: HDR van één foto lukt niet

Simpel: meer dan één foto nemen en niet bijv. meerdere ontwikkelingen van één RAW-foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Simpel: meer dan één foto nemen en niet bijv. meerdere ontwikkelingen van één RAW-foto.
      Mja,

maar bij actiefoto's is dat niet mogelijk he...

Ik weet dat het kan met één foto, dat wil ik dus kunnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
        Ik weet dat het kan met één foto, dat wil ik dus kunnen
        Ja, het kan wel maar dan niet met de HDR-functie van CS2. Het is dan officieel ook geen HDR meer. Zoek eens op 'increasing dynamic range'.

Comment

Je kan photomatix pro als trial versie downloaden. Daar lukt het wel mee.

Bestand(foto) openen onder file.
          Daarna onder HDR op generate klikken .Nu krijg je een vreemde foto met veel zwart en hooglichten( dit is de eigelijke hdr.....maar onze schermen kunnen deze versie niet aan) om nu deze hdr om te zetten zodat je hem wel kan zien: terug op HDR klikken en daaronder op tone mapping.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Je kan photomatix pro als trial versie downloaden. Daar lukt het wel mee.

Bestand(foto) openen onder file.
            Daarna onder HDR op generate klikken .Nu krijg je een vreemde foto met veel zwart en hooglichten( dit is de eigelijke hdr.....maar onze schermen kunnen deze versie niet aan) om nu deze hdr om te zetten zodat je hem wel kan zien: terug op HDR klikken en daaronder op tone mapping.
            Ga dat zeker eens proberen... Thnx!

Comment

Ik vermoed dat je in 8bits werkt, voor HDR moet je je foto's naar 16bits omzetten.
              Image > Mode > 16bits/channel
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

probleem dat ik meestal tegenkwam is dat bij de waarden die je moet opgeven niet genoeg verschil zit (of niet overeenkomen met wat de computer berekent)
                je moet dus bij het ingeven van de belichtingswaarden eveneens valse waarden opgeven die overeenkomen met de hoeveelheid dat je de foto lichter of dokerder gemaakt hebt

groeten, robbe

edit: heb het zelf eens geprobeert en het gaat maar het resultaat is maar zozo
                Last edited by robbe852; 25 januari 2007, 18:32.
                Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
                Wait. Look. Feel.
                Then shoot ! (David Muench)

Comment

Van wie moet je 16 bitt hebben voor een HDR ( ik trek mijn schouders op en kijk onschuldig en laat mijn onderste lip naar beneden kijken)
                  Photomatix en andere hulpprogjes zijn voor janetten.

Probeer het volgende eens:
                  Open uw foto
                  Zet het slotje af in uw lagenpalet
                  Kopier uw foto zodat je 2 lagen hebt
                  Maak van de bovenste laag uw donkere foto die de hoge lichten goed belicht. Doe dit door uw levels of met de curve te spelen.
                  Maak van de onderste foto uw lichtste foto die de schaduw oplicht.
                  Selecteer uw onderste foto
                  Kopieer uw onderste foto
                  Klik de bovenste laag aan.
                  Maar er een layermask aan ( door op dat vierkantje met dat bolleke in te klikken onderaan uw lagenpalet)
                  activeer uw mask door op alt+ het witte vakje van de mask klikken.
                  uw foto is nu volledig wit.
                  Plak uw foto in dit wit vlak ( als alles goed is heb je een Z/W nu )
                  Klik op de onderste laag.
                  En Voila ... Uw hdr uit een jpg'ke met 8 bitt

Hoe meer contrast tussen de 2 foto's hoe meer je het HDR effect zal zien he !
                  Probeer dat voorzichting, niet overdrijven.
                  Je kan dat ook doen met verschillende lagen/foto's 3-4-5-6-...
                  Maar hou het voorlopig maar bij 2a3 foto's/of lagen van uw foto...

Heb je niet veel tijd en wil je toch een klein beetje de donkere partijen in uw foto oplichten.

Probeer dit:

Open uw foto
                  Naast het tapblad " layers " ( in uw lagenpalet ) heb je Channels, klik daar op.
                  Duw op ctrl + klik op de RGB channel
                  Ga naar Select - Inverse ( selectie omkeren ).
                  En trek uw in de curve de zwarten op naar eigen goedkeuring.
                  Ctrl + D om de selectie weg te doen
                  tadadada ...

Je kan dat ook in kleine stapjes doen, dan zie je telkens uw selectie vergroten .
                  Je moet er maar eens mee spelen he!!!
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Van wie moet je 16 bitt hebben voor een HDR ( ik trek mijn schouders op en kijk onschuldig en laat mijn onderste lip naar beneden kijken)
                    Photomatix en andere hulpprogjes zijn voor janetten.

Probeer het volgende eens:
                    Open uw foto
                    Zet het slotje af in uw lagenpalet
                    Kopier uw foto zodat je 2 lagen hebt
                    Maak van de bovenste laag uw donkere foto die de hoge lichten goed belicht. Doe dit door uw levels of met de curve te spelen.
                    Maak van de onderste foto uw lichtste foto die de schaduw oplicht.
                    Selecteer uw onderste foto
                    Kopieer uw onderste foto
                    Klik de bovenste laag aan.
                    Maar er een layermask aan ( door op dat vierkantje met dat bolleke in te klikken onderaan uw lagenpalet)
                    activeer uw mask door op alt+ het witte vakje van de mask klikken.
                    uw foto is nu volledig wit.
                    Plak uw foto in dit wit vlak ( als alles goed is heb je een Z/W nu )

Hier zit ik vast

Wat bedoel je met 'plak' uw foto?

Comment

Wat bedoel je met 'plak' uw foto?
                      Zie in groen:

Kopieer uw onderste foto Selection | Select All, Edit | Copy

(...)

Plak uw foto in dit wit vlak Edit | Paste

Comment

Thnx iedereen!

Ik moet wel zeggen: de HDR's zien er niet goed uit.

Zowel met Photomatix Pro als met Photoshop zijn ze echt lelijk...

Zal nog moeten leren puzzelen met die curves hoogstwaarschijnlijk
                        Last edited by Kanter; 26 januari 2007, 12:36.

Comment

Een hdr ziet er niet altijd goed uit he !

Als je ziet dat het een HDR is, is het in mijn ogen net té.
                          De kunst is om het net niet te laten opvallen...
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Een hdr ziet er niet altijd goed uit he !

Als je ziet dat het een HDR is, is het in mijn ogen net té.
                            De kunst is om het net niet te laten opvallen...
                            Ja, maar de mijne ziet er gewoonweg slecht uit.

Veel zwarte schaduwen die aan de randen enorm gekorreld zijn en er lijken wel veel minder kleuren te zijn.

Comment

Ja, maar de mijne ziet er gewoonweg slecht uit.

Veel zwarte schaduwen die aan de randen enorm gekorreld zijn en er lijken wel veel minder kleuren te zijn.
                              In Photomatix moet je dan een slider met 'black' verschuiven zodat de
                              zwarte schaduwen weg zijn.

Color saturation naar rechts sliden om terug kleuren te krijgen.

Denk eraan, als je foto's hebt genomen met echt erg donkere stukken,
                              gaat dit tool dit proberen op te helderen, en ga je geen mooi effect krijgen.
                              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Working...
                              X