Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillen in omzetten kleur naar zwartwit, hoe!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillen in omzetten kleur naar zwartwit, hoe!

    Omzetten naar zwartwit...

    Ik heb eens voor de grap verschillende methoden uitgeprobeerd op een enkele foto, en alle andere adjustment-layers of wat dat ook achterwege gelaten, om de verschillen te zien. Ik ga geen conclusie trekken of een discussie opstarten over welke manier beter of slechter is, ik wil alleen de verschillen zien.
    Sumier heb ik de bewerking vermeld, er vanuitgaande dat er een zekere vorm van kennis van Photoshop CS2 bestaat. De benamingen zijn Engels, want mijn versie is de Engelse
    Ik hoop dat ik me hiermee een beetje nuttig maak

    UPDATE
    Ik heb onlangs een nieuw - uitgebreider - artikel online gezet waarin het omzetten van kleur naar zwartwit met woord en beeld is weergegeven. Alle hier in dit topic aangekaarte manieren zijn daar met meer detail weergegeven.
    De link: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_zwartwit.html



    In dit nieuwe artikel komen de omzettingen aan bod die hieronder, in mijn oorspronkelijke topic, sumier zijn weergegeven:


    Het origineel:
    Alle foto's zijn vanuit deze uitgangpositie bewerkt: geschoten in RAW met een EF 70-200 f2,8L, op 5500K kleurtemperatuur. Deze is naturel, zonder aan levels, saturatie of curves getrokken te hebben.
    Bij het verkleinen is BD-sizer gebruikt (Lanczos3, sharpen aan)



    Grayscale
    De omzetting via grayscale; een druk op de knop en alle kleurinformatie is verdwenen met het volgende resultaat:



    Desaturate
    De omzetting via desaturatie; wederom een druk op de knop of voor de die-hards via hue-saturation. Hiermee krijg je deze omzetting:



    Lab-color
    De omzetting via lab-color; meerdere handelingen die onder de foto beschreven staan, met het volgende resultaat

    • convert image-mode naar lab-color
    • delete channel ‘a’ in het channels-pallet
    • delete channel ‘alpha 2’ in het channels-pallet
    • convert image mode naar grayscale



    R-Channels / G-Channel / B-Channel
    De omzetting door een kleurchannel te gebruiken, of meerdere te combineren. De volgende resultaten kunnen verkregen worden:


    R-channel (red)




    G-channel (green)




    B-channel (blue)



    • selecteer een van de kleurkanalen in het channels-pallet (red – green – blue)
    • selecteer alles ([cntrl-A]) en kopieer ([ctrl-c])
    • selecteer rgb-channel in channels-pallet
    • switch naar layers-pallet
    • paste ([ctrl-v]) – en geef de nieuwe layer de naam van het gekopieerde kleurkanaal

    Dit kan voor elk van de drie kleuren (r-g-b) gedaan worden. Eventueel kunnen de drie verschillende kleurkanalen gecombieerd worden door middel van maskers.


    Channel-mixer
    De omzetting via channel-mixer; de vorige manier is ook via deze weg te bereiken; de kleurkanalen kunnen hiermee ook gecombieerd worden.

    • open channel-mixer
    • kies output-channel: grey
    • vink ‘monochrome’ aan
    • verschuif de ‘rulers’ tot het gewenste resultaat
      (in dit voorbeeld: red: (+102), green: (+22), blue: (-4), constant: (-10)



    Calculations
    De omzetting via calculations; een manier met mooie mogelijkheden, welke ik eerlijk gezegd niet allemaal uitgeprobeerd heb. Deze was nieuw voor me…

    • open image-calculation
    • source-1; channel blue
    • source 2; channel blue
    • blending; screen, opacity: 100%
    • convert image mode naar grayscale (discard other channels: yes)


    Nogmaals, welke methode toegepast wordt is natuurlijk de persoonlijke keuze (of gemakzucht) van de fotograaf. De verschillen kunnen natuurlijk per foto verschillen vanwege contrast, onderwerp, (oorspronkelijke) kleur en alle ‘adjustments’ die tevoren of later worden toegepast.
    De instellingen die ik gebruikt heb bij zowel de channel-mixer methode, alsmede de calculations methode zijn naar eigen inzicht gekozen. Speel hiermee zolang tot het naar de zin is...

    En welke manier je ook toepast, pas op dat je het origineel niet overschrijft. Het zou zonde zijn als achteraf de kleurenversie toch mooier was geweest

    Mijn dank gaat uit naar Madouc, die zo lang stil wist te liggen


    Succes
    Last edited by azhrarn; 7 december 2008, 22:12. Reden: Link naar mijn uitgebreidere tutorial geplaatst
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

    Ik gebruik nog een ander : http://www.rogercavanagh.com/variations/bw/02_bw-1.stm waarmee je bepaalde filters en/of films kunt nabootsen.

    Nog een mogelijkheid is om het rechtstreeks in de RAW converter Capture One te doen dmv zwart/wit ICC profielen.

    De mogelijkheden zijn grenzeloos.

    Comment


    • #3
      Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Ik gebruik nog een ander : http://www.rogercavanagh.com/variations/bw/02_bw-1.stm waarmee je bepaalde filters en/of films kunt nabootsen.

      Nog een mogelijkheid is om het rechtstreeks in de RAW converter Capture One te doen dmv zwart/wit ICC profielen.

      De mogelijkheden zijn grenzeloos.
      Inderdaad grenzenloze mogelijkheden. Het houd ook niet op met alleen een omzetting - daarna begint het naprocessen pas.
      De vormen die ik heb laten zien zijn allemaal standaard in CS2 aanwezig, zonder eerst extra action-scripts te downloaden en installeren, en kostenloos (afgezien van de kosten van CS2 )
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

      Comment


      • #4
        Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

        Heel mooi, Azharn.

        Comment


        • #5
          Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

          Bedankt!

          Zo een iniatief verdiend wel even een uitzondering op de regels, niet?

          Grts JVG
          Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

          Comment


          • #6
            Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

            is een mooi overzicht maar heb bij het omzetten van de channel mixer toch een bedenking ... jij deed het zo:
            • open channel-mixer
            • kies output-channel: grey
            • vink ‘monochrome’ aan
            • verschuif de ‘rulers’ tot het gewenste resultaat
              (in dit voorbeeld: red: (+102), green: (+22), blue: (-4), constant: (-10)
            Ik heb altijd en meermaals gelezen dat men bij het verschuiven van de "rulers" ongeveer aan een totaal van 100 moet komen verdeeld over R,G en B daar zit jij toch ruim boven.

            Comment


            • #7
              Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

              Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
              is een mooi overzicht maar heb bij het omzetten van de channel mixer toch een bedenking ... jij deed het zo:
              • open channel-mixer
              • kies output-channel: grey
              • vink ‘monochrome’ aan
              • verschuif de ‘rulers’ tot het gewenste resultaat
                (in dit voorbeeld: red: (+102), green: (+22), blue: (-4), constant: (-10)
              Ik heb altijd en meermaals gelezen dat men bij het verschuiven van de "rulers" ongeveer aan een totaal van 100 moet komen verdeeld over R,G en B daar zit jij toch ruim boven.
              Dat regeltje is maar een richtpunt. Maw hou het in uw achterhoofd maar het is geen absolute stelregel. Het visuele aspect is het belangrijkste criterium hier. Als het er voor de persoon beter uitziet met wat hogere waarden, wel dan is dat zo...

              De bedoeling van dat richtpunt is dat de belichting ongeveer dezelfde zou blijven. Anders gaat uw foto gaan overbelichten (boven 100) en onderbelichten (onder 100). Echter je kan ook met uw constante spelen en daardoor de algemene belichting beïnvloeden. Deze staat in dit geval op -10.
              Last edited by PSG; 29 september 2006, 14:44.

              Comment


              • #8
                Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                is een mooi overzicht maar heb bij het omzetten van de channel mixer toch een bedenking ... jij deed het zo:
                • open channel-mixer
                • kies output-channel: grey
                • vink ‘monochrome’ aan
                • verschuif de ‘rulers’ tot het gewenste resultaat
                  (in dit voorbeeld: red: (+102), green: (+22), blue: (-4), constant: (-10)
                Ik heb altijd en meermaals gelezen dat men bij het verschuiven van de "rulers" ongeveer aan een totaal van 100 moet komen verdeeld over R,G en B daar zit jij toch ruim boven.
                Het resultaat telt. Regels zijn er om gebroken te worden...
                Je hebt gelijk, die 100 waarde kun je als uitgangspositie nemen, maar waarom eraan houden als het niet hoeft.
                Stefken heeft het uitstekend verwoord.
                Ik zou zeggen; probeer het uit, speel ermee, en leer ervan. Probeer ik ook altijd
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #9
                  Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                  dat was geen kritiek, maar wel een bemerking die er beter wordt bij vermeld voor diegenen die niet gewend zijn deze methode toe te passen.
                  En als je er mee "speelt" moet je eigenlijk ook nog per kanaal uw histogram erbij halen voor controle op clipping e.d.
                  groeten linda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                    Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                    Ik heb altijd en meermaals gelezen dat men bij het verschuiven van de "rulers" ongeveer aan een totaal van 100 moet komen verdeeld over R,G en B daar zit jij toch ruim boven.
                    De rulers verder schuiven staat gelijk met EC aanpassen, dat doe je toch ook als je foto wat onderbelicht is? Dus waarom zou dat niet mogen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      De rulers verder schuiven staat gelijk met EC aanpassen, dat doe je toch ook als je foto wat onderbelicht is? Dus waarom zou dat niet mogen?
                      Heb ik geschreven dat het niet mag, ik heb geschreven dat er algemeen een richtgetal 100 over de 3 kanalen verdeeld wordt aangeraden en dat je daarbij eigenlijk per kanaal het histogram in het oog moet houden, dit helpt meer dan het puur visueel bekijken.
                      Dacht alleen dat het nuttig was dat dit erbij vermeld wordt voor diegenen die met deze manier van werken niet vertrouwd zijn.
                      Ben de eerste om niet alle regels klakkeloos te volgen hoor, maar meestal helpen regels wel om een goede richtlijn te geven.

                      groeten linda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                        Heel goed, Linda, dat je dit er bij vermeldt, want ik ging ook altijd uit van 100 over de drie kanalen verdeeld. Ben blij te vernemen da tdat niet echt 'bindend' is. Bedankt voor de tip.
                        Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
                        SB600
                        Tripod: Velbon CX 530

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                          Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                          Heb ik geschreven dat het niet mag, ik heb geschreven dat er algemeen een richtgetal 100 over de 3 kanalen verdeeld wordt aangeraden en dat je daarbij eigenlijk per kanaal het histogram in het oog moet houden, dit helpt meer dan het puur visueel bekijken.
                          Dacht alleen dat het nuttig was dat dit erbij vermeld wordt voor diegenen die met deze manier van werken niet vertrouwd zijn.
                          Ben de eerste om niet alle regels klakkeloos te volgen hoor, maar meestal helpen regels wel om een goede richtlijn te geven.

                          groeten linda
                          Op het moment dat channel-mixer geopend wordt staat alles op '0' behalve kanaal rood, welke op '100' staat.
                          Als je daar vanuit gaat, is het voldoende. Je hoeft die richtlijn niet in gedachte te houden. Je moet gewoon schuiven tot het beeld naar je zin is. Wat betekent die opgetelde 100 dan nog?

                          Daar goed... het is nu vermeld (dank je wel ) waarbij het overzicht weer een beetje completer is geworden.
                          meer over mijn fotografie is te vinden op
                          http://www.nandoonline.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                            Ik doe het ook vaak zo:

                            1. Gebruik twee adjustment layers voor hue/saturation
                            2. De bovenste adjustment layer trek je gewoon de hele saturation naar beneden (zelfde effect met desaturate dus)
                            3. Zet de blending mode van de onderste adjustment layer op 'color' en pas aan naar believen. Je kan nu per kleur alles veranderen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

                              Oorspronkelijk geplaatst door joghem Bekijk bericht
                              Ik doe het ook vaak zo:

                              1. Gebruik twee adjustment layers voor hue/saturation
                              2. De bovenste adjustment layer trek je gewoon de hele saturation naar beneden (zelfde effect met desaturate dus)
                              3. Zet de blending mode van de onderste adjustment layer op 'color' en pas aan naar believen. Je kan nu per kleur alles veranderen.
                              Yep,
                              Deze stond er nog niet bij en gebruik ik ook heel vaak.
                              In plaats van de onderste HSL adjustment layer kan je eigenlijk om het even welke methode gebruiken die de KLEUR gaat aanpassen. Daardoor wordt ook de uiteindelijke z/w output aangepast.
                              Mogelijke methoden zijn vb photo filtre, selective color, channel mixer, variations, color balance, ....

                              Comment

                              Working...
                              X