Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

    Gemaakt met een Nikon D200 en het Nikon AFS VR 70-200 f/2.8G in de 200mm stand. Afstand tot onderwerp 4 meter. Objectief vastgezet op een Gitzo statief, laagste stand en middenkolom omlaag. Vibratie Reductie, zoals aanbevolen, uitgezet. Electronische draadontspanner gebruikt.

    De rechter foto's zijn gemaakt door éérst de spiegel op te klappen enkele seconden te wachten en dan de foto maken. De linker foto's zijn gemaakt onder dezelfde condities, maar zonder voorafgaande spiegel opklap.

    De foto's zijn niet bewerkt of verscherpt. De kleine verschillen in licht wordt veroorzaakt door het ietwat wisselende licht dat door het raam rechtsboven op de trui valt. Zie ook de overzicht foto.

    Het is NIET exemplarisch, want ik kan het elke keer weer reproduceren.

    Ik hoop dat de moderator ervoor begrip heeft dat de opnamen iets groter zijn dan 200Kb. De jpg compressie is al medium. Nog verder comprimeren beïnvloed de proef mogelijk teveel.




    Aanvulling 4 september 2006

    Onderstaande opnamen zijn onder dezelfde conditie's gemaakt als bovenstaande.

    De linkerfoto's gemaakt met gebruik van 'Spiegel voorontspannen' De D200 evenals de D2X, hebben die mogelijkheid. Het ontspannen van de sluiter wordt dan 0.4 sec vertraagd.

    Zie hiervoor bij de D200 'PERSOONLIJKE INST. MENU' d5 Blz. 158 handboek

    De rechter foto's zijn gemaakt door éérst de spiegel op te klappen enkele seconden te wachten en dan de foto maken.

    De opnamen laten zien dat die 0,4 seconden, in tegenstelling tot wat ik dacht, al voldoende zijn om de cameratrilling als gevolg van het opklappen van de spiegel te doven.
    Last edited by j@n; 8 november 2007, 21:55.

  • #2
    Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

    Allemaal geen last van met m'n 8080 (wel van andere dingen ) maar een mooi voorbeeld... Zou eens interessant zijn om net hetzelfde te doen met andere toestellen...

    Ik gebruik frequent 1/8ste met m'n 8080 omdat hoge iso geen optie is, ik haal daar een redelijk hoge succesrate kwa scherpte.
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

    Comment


    • #3
      Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

      Indrukwekkend

      En zeggen dan een mens soms dubbel zoveel geld uitgeeft voor zo'n goeie L lens terwijl zoiets simpel hetzelfde verschil geeft

      Comment


      • #4
        Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

        Met mijn Sigma 180 Macro zit ik al een tijd te worstelen met beelden die niet altijd scherp genoeg zijn. Sommige foto's zijn goed, anderen missen dat tikje scherpte dat een macro-opname wel kan gebruiken. Ik ging ervan uit dat die onscherpte kwam door:

        1. verkeerd focussen want met de kleine zoeker van de D70 is dat gewoon moeilijk - Ik heb de indruk dat het wat gemakkelijker is scherp te stellen als ik beide ogen open hou, dus ook het oog dat niet in de zoeker kijkt. Illusie of een gekend fenomeen?

        2. mogelijk back-focus/front-focus maar dat heb ik bij aankoop getest en leek OK te zijn op de minimale focus afstand.

        3. trillingen door de wat te lichte statiefkop/snelkoppeling combinatie. De Manfrotto 484RC is theoretisch wel OK voor een D70/Sigma 180 combinatie maar een zwaardere kop zal allicht beter zijn. Oorspronkelijk is die 484 gekocht voor een monopod maar tegenwoordig is die meestal op een Manfrotto 190 statief geschroefd.

        4. trillingen van de spiegel. Ik maak doorgaans opnames met de ingebouwde timer om trillingen van de camera zelf te neutraliseren en leg meestal nog eens een hand op de lens, zoals soms voor tele's aangeraden wordt.

        5. de lens zelf die gewoon beter afgesteld moet worden. Ik heb echter geen weet van een soort objectieve 'standaardtest' waarmee je een lens op haar scherpte tov andere lenzen van hetzelfde type kan vergelijken.

        Jouw test geeft alvast uitsluitsel over factor 4: die spiegel lijkt wel erg belangrijk te zijn. Bedankt voor de test en dit bericht Andere voorbeelden met een macro-lens zijn altijd welkom!

        Nu alleen nog even de lotto winnen zodat een D200 besteld kan worden
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

          Interessante test.

          Wist je trouwens dat de D200 heeft een ingebouwde functie om eerst de spiegel op te klappen dan een halve seconde te wachten en dan pas de foto te nemen.

          ('Exposure delay' in de engelse manual)

          Jo.
          Last edited by jwllms; 31 augustus 2006, 15:34.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

            Interessante vergelijking. Indien je tijd hebt loont het dus wel om de spiegel op voorhand op te klappen..
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Bedankt voor de test en dit bericht Andere voorbeelden met een macro-lens zijn altijd welkom!
              Laurens geen dank. Voor de duidelijkheid, het zijn geen macro-opnamen. De afstand van de camera tot het onderwerp was 4 meter. De hier getoonde voorbeelden zijn 100% crops (400x500 pixels) van een veel grotere opname (3872x2592 pixels).

              Comment


              • #8
                Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                Interessante test.
                Wist je trouwens dat de D200 heeft een ingebouwde functie om eerste de spiegel op te klappen dan een halve seconde te wachten en dan pas de foto te nemen. ('Exposure delay' in de engelse manual)

                Jo.
                Een halve seconde lijkt me tekort om de trilling te laten doven. Heb mij altijd het nut van deze Exposure delay afgevraagd!

                Comment


                • #9
                  Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                  Met mijn E500 is dit in te stellen tussen 0 en 30 sekonden, ik zal dat ook eens moeten testen, bedankt voor de info
                  Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                    Natuurlijk zijn de verschillen afhankelijk van de camera. De Canon 1D serie & de Nikon D2X hebben een harde korte spiegelklap. Terwijl die van de FujiFilm S3 Pro zacht & aangenaam is (een van de mooiste die ik ken). De Nikon 200D zit een beetje in de middenmoot.
                    Vanzelfsprekend speelt het objectief een grote rol. Bij een objectief met een kleinere brandpunt afstand wordt de invloed van de trilling kleiner.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                      Interessant. Het is natuurlijk moeilijker te meten, maar ik vraag me af wat het resultaat zou zijn bij een hand-held foto, dus niet op statief. Logischerwijze zou je het effect minder moeten hebben...
                      ViV - Mijn foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                        Spiegel trilling treedt vooral op bij sluitertijden van 1/30 tot 1 seconden. Het lijkt mij niet verstandig om deze combinatie dan uit de hand te gebruiken. Ook niet met VR.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                          Is er een vuistregel kan je gebruiken om te beslissen of je de spiegel vooraf moet opklappen of niet? Vanaf 1/30 seconde zou je kunnen afleiden uit voorgaande post, maar de brandpuntsafstand speelt wellicht ook een rol?
                          Groeten, David

                          Comment


                          • #14
                            Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                            mooi weergegeven, maar mensen die met telelenzen werken doen dit automatisch

                            tussen 1/4 en 1/30 aan te raden

                            vanaf 1/2 is de trilling verwaarloosbaar tov van de sluitertijd

                            ergste trilling van de spiegel ligt normaal op 1/8 en 1/15

                            Comment


                            • #15
                              Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

                              Ik vind de funtie mirror lock up best handig maar , als je ze dan vergeet uit te zetten is het best irritant
                              Mvg,
                              Marijn

                              My Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X