Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wel of Geen UV Filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wel of Geen UV Filter

    Vraagje:

    Is het aan te raden om wel of geen UV filter te gebruiken op autofocus lenzen, wie heeft hier ervaring mee.

  • #2
    Re: Wel of Geen UV Filter

    de ene zegt ja en de andere neen. Je moet zelf zien... Je kan ook je zonnekap op je lens zetten en dat beschermd je glas ook wel.

    Maar om effectief UV tegen te houden, neen, er zit al een uv filter op je sensor zelf. Dus is een uv filter eigelijk niet nodig, alleen als je je filter van je sensor hebt afgehaald om astrofotografie te doen. Dan is het pas nuttig (het uv glas)

    Wil je een uv filter toch op je lens zetten... En je hebt een hoogkwaliteitslens. Zet dan zeker geen stukje plastiek van 5€ op je lens... als je kan volgen...

    Lesley.
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Wel of Geen UV Filter

      Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
      de ene zegt ja en de andere neen. Je moet zelf zien... Je kan ook je zonnekap op je lens zetten en dat beschermd je glas ook wel.

      Maar om effectief UV tegen te houden, neen, er zit al een uv filter op je sensor zelf. Dus is een uv filter eigelijk niet nodig, alleen als je je filter van je sensor hebt afgehaald om astrofotografie te doen. Dan is het pas nuttig (het uv glas)

      Wil je een uv filter toch op je lens zetten... En je hebt een hoogkwaliteitslens. Zet dan zeker geen stukje plastiek van 5€ op je lens... als je kan volgen...

      Lesley.
      Euh... er zit géén UV filter op je sensor, wel een IR filter. Het is wél zo dat een sensor - in tegenstelling tot film - ongevoelig is aan UV stralen én dat de moderne lenzen zowiezo het meeste UV al wegfilteren. Voor UV fotografie heb je zelfs juist speciale lenzen nodig (en een camera met film).

      PS : ik gebruik nooit UV filters maar altijd een zonnekap, dag & nacht (behalve als ik slaap ).

      Comment


      • #4
        Re: Wel of Geen UV Filter

        Filters, hoe goed ook, kunnen de beeldkwaliteit ERG naar beneden halen. Ik wilde dat nooit geloven tot ik op een dag een mysterieuze lichtstreep in beeld kreeg met mijn vaste 300mm lens en perfect propere Heliopan UV filter. Filter eraf = streep verdwenen.
        Ik heb eens een uitleg gehoord dat dit niet ligt aan de kwaliteit van het glas (die meestal goed is bij de grote merken), maar het feit dat je een perfect vlak plaatje voor je lens schroeft en dat dit voor rare reflectieverschijnselen kan zorgen die je nooit krijgt zonder filter omdat een frontlens niet vlak, maar bol is.
        Kris.

        Comment


        • #5
          Re: Wel of Geen UV Filter

          Imho. is het in bepaalde omstandigheden (zee, woestijn,...) verstandig om wél een UV-filter te gebruiken, louter als fysische bescherming van de lens.

          Comment


          • #6
            Re: Wel of Geen UV Filter

            Ok Hartelijk dank voor jullie mening

            Ik zie dat het in de meeste gevallen dus niet nodig is en dat je zonnekap voor bescherming ook een goede optie is.


            ___________________________

            Nil Volentibus Arduum
            ___________________________

            Comment


            • #7
              Re: Wel of Geen UV Filter

              Kwaliteitslenzen in combinatie met merkeigen filters, over het algemeen geen probleem, in stofferige omgeving zeker een extra bescherming, dat degenen die het verschil zien, met of zonder Filter, hier maar wat voorbeelden tonen.
              Bovendien, moest ik een lens tweedehands kopen, en ik weet dat deze altijd beschermt is geweest met een UV of skyl.filter, zou ik geruster zijn, vergeet ook niet dat ook de schroefdraad van je lens beter beschermt is

              Comment


              • #8
                Re: Wel of Geen UV Filter

                Bij mij is de regel zowat:
                - Lenzen die ik veel op de cam heb staan zijn uitgerust met een UV filter(50/1.4, 18-200VR, SIGMA 70-200/2.8)
                - Al de anderen zijn gelegenheids lenzen en altijd met zonekap erop(zelfs die met UV zijn ook altijd met zonnekap)
                Ik gebruik de zonnekap dus ook altijd(tenzij ze op die moment vigneting zou veroorzaken)

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Wel of Geen UV Filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                  ...dat degenen die het verschil zien, met of zonder Filter, hier maar wat voorbeelden tonen....



                  dat diegenen die al ooit een kras op hun lens gekregen hebben hier eens wat voorbeelden tonen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wel of Geen UV Filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door EL Barto
                    Vraagje:

                    Is het aan te raden om wel of geen UV filter te gebruiken op autofocus lenzen, wie heeft hier ervaring mee.
                    Naast zout water vormen zandkorrels de ergste bedreiging van je lens. Een UV filter vormt hiertegen een neutrale en extra barrage.

                    Een gekrast filter is nu eenmaal goedkoper dan een nieuw objectief. Bij mij zit het er dan ook steeds standaard op - mijn objectieven zijn wel 'getropicaliseerd", maar dat beschermt de frontlens niet tegen vb. opwaaiend zand.

                    In principe kan een planparallelle lens (aan twee zijden vlak, dus je filter) slechts voor een minieme degradatie van het beeld zorgen, nl. een tikje contrastvermindering door interne reflectie. Hoe dunner het filter, hoe beter dus, en ook de coating (opgedampt beschermlaagje) is belangrijk.

                    Ik heb al mijn filters getest in veldopstellingen. Ook bij A3+ heb ik geen verschil kunnen vaststellen tussen situaties mét en zonder.

                    Voor het UV filteren zijn ze nauwelijks nuttig, omdat de meercomponentenlenzen zelf al een behoorlijk stuk UV-licht tegenhouden. Maar als fysieke extra barričre tegen een vijandig milieu zou ik ze toch niet willen missen. Zie het als een kleine verzekeringspremie.
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wel of Geen UV Filter

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                      (...) dat degenen die het verschil zien, met of zonder Filter, hier maar wat voorbeelden tonen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                      In principe kan een planparallelle lens (aan twee zijden vlak, dus je filter) slechts voor een minieme degradatie van het beeld zorgen, nl. een tikje contrastvermindering door interne reflectie. Hoe dunner het filter, hoe beter dus, en ook de coating (opgedampt beschermlaagje) is belangrijk.

                      Ik heb al mijn filters getest in veldopstellingen. Ook bij A3+ heb ik geen verschil kunnen vaststellen tussen situaties mét en zonder.
                      Hierbij twee foto's die ik een tijdje geleden maakte om mijn telelens eens te testen. Ik dacht uiteraard (???) dat een filter geen zichtbaar kwaliteitsverlies zou geven - zeker deze, een dure Heliopan.
                      Dit is de eerste foto: (lens stond in de schaduw én met een zonnekap)



                      Tiens... wat doen die vegen daar .
                      Filter eraf gaf dit beeld:



                      Dit is dus telkens de HELE foto (jpeg recht uit de camera), gewoon verkleind tot 700 pixels breed. Ik zou ook een crop kunnen posten maar ik weet niet of dit nodig is .
                      Ja, zelfs de beste filter kŕn een gigantisch, in het oog springend kwaliteitsverlies meebrengen. Ik persoonlijk gebruik ze bijna nooit, behalve bv. aan zee. Een zonnekap is een beter idee volgens mij.
                      Kris

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wel of Geen UV Filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                        Hierbij twee foto's die ik een tijdje geleden maakte om mijn telelens eens te testen. Ik dacht uiteraard (???) dat een filter geen zichtbaar kwaliteitsverlies zou geven - zeker deze, een dure Heliopan.
                        Dit is de eerste foto: (lens stond in de schaduw én met een zonnekap)

                        Tiens... wat doen die vegen daar .
                        Filter eraf gaf dit beeld:

                        Dit is dus telkens de HELE foto (jpeg recht uit de camera), gewoon verkleind tot 700 pixels breed. Ik zou ook een crop kunnen posten maar ik weet niet of dit nodig is .
                        Ja, zelfs de beste filter kŕn een gigantisch, in het oog springend kwaliteitsverlies meebrengen. Ik persoonlijk gebruik ze bijna nooit, behalve bv. aan zee. Een zonnekap is een beter idee volgens mij.
                        Kris
                        Mag ik even kritisch zijn?
                        Mét filter komt er rook uit de schouw, zonder filter niet?
                        Zonder filter zit er stof op je sensor, met filter niet?

                        Is een en ander niet een beetje merkwaardig?
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wel of Geen UV Filter

                          Bij mij: altijd een filter.
                          En als we echt tegenlicht werken draai ik hem er simpel af.

                          Strepen op de foto door een filter? --> brakke of vuile filter. Zo simpel is dat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wel of Geen UV Filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                            Mag ik even kritisch zijn?
                            Mét filter komt er rook uit de schouw, zonder filter niet?
                            Zonder filter zit er stof op je sensor, met filter niet?

                            Is een en ander niet een beetje merkwaardig?
                            Tja, altijd leuk om dergelijke scherpe observaties te zien.
                            Goed gezien Fullator. Ben benieuwd naar de reactie. Rookvrije lens wellicht?
                            Hoop overigens wel dat iemand met wat meer betrouwbare voorbeelden komt.
                            Last edited by NaturalMystic; 26 april 2006, 19:46.
                            NaturalMystic
                            Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wel of Geen UV Filter

                              Oorspronkelijk geplaatst door NaturalMystic
                              Hoop overigens wel dat iemand met wat meer betrouwbare voorbeelden komt.
                              De links in mijn reactie niet gevolgd dan

                              Comment

                              Working...
                              X