Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-70 - lichtverval

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 18-70 - lichtverval

Hieronder 2 foto's genomen met de 18-70mm van nikon (de kitlens van de D70s), beide met de zonnekap erop. Op de ene is duidelijk lichtverval te zien in de hoeken, op de andere niet. Wat is hier de oorzaak van (beide zijn op f4,5 genomen)? Hoe kan ik het voorkomen? Is het een 'eigenschap' van deze lens? Zo ja, moet ik dit als normaal beschouwen of als een fout in de lens ?

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]
    Thx,

Jurgen
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Re: Nikon 18-70 - lichtverval

Zijn beide wel op dezelfde focale lengte genomen?

Diafragmeren kan vignetering tegengaan, dat is waar. Maar stel dat je die eerste foto op 18mm genomen hebt en de 2de op bvb 25mm, met hetzelfde diafragma, kan dit het verschil uitmaken tussen vignetering en niet. Gebruik je ook een of ander filter, zoals een UV filter of skylight filter?

Greetz
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Comment

Zo te zien is de eerste met groothoek genomen, de tweede meer in de tele-stand.
      In PS CS kun je vanuit veel raw files ook de lichtafval corrigeren.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Blijkbaar (volgens exif) zijn beide foto's op 70mm genomen.
        Ben nu ook wel curieus naar de verklaring....

Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

Comment

Nog even voor de duidelijkheid: beide zijn op 70mm, f4,5 met dezelfde lens, beide met zonnekap, geen filters erop (ook geen UV of zo)

Kleiner diafragma help inderdaad maar ik wil uiteraard ook nog wel op f4,5 kunnen werken...

Er zijn wel een aantal verschillen tussen beide foto's maar die kunnen er volgens mij niks mee te maken hebben:
          Die met kleurverval: langere sluitertijd, hogere gevoeligheid, RAW/NEF ipv JPEG, zwaar-bewolkt egaal licht ipv fel zonlicht, ...

Ik heb ook alle foto's op 70mm uit de voorbije weken erbij genomen en zie het enkel op de laatste. Ik heb ook nog een paar 'tests' gemaakt op 70mm, f4,5 en die hebben het ook zitten.

www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Comment

Nou, ik zou het ook niet direct weten, maar ik ga nu meteen een foto nemen met de 18-70 op m'n D100. Het is hier nu licht bewolkt en niet al te helder weer. Straks hopelijk wat meer zon om te zien of er daar verschil inzit.
            Moet'k er aan denken ook m'n UV eraf te gooien eerst.

Als't goed is voor je post ik hier eventuele resultaten?

Greetz

Edit: heb zonet even getest en heb het ook voor op f4,5. Wist ik niet eens, maar ik knijp meestal wel m'n diafragma een beetje toe... Zal me wss nog nooit zijn opgevallen daardoor.
            Last edited by Exxosje; 30 september 2005, 09:35.
            Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Comment

Soms heb ik wel eens hetzelfde voor met de kitlens op d70 en betrap ik mezelf erop de zonnekap niet ver genoeg te hebben opgedraaid of per ongeluk wat te hebben terug gedraaid. Ik vind het jammer dat je de zonnekap bij de kitlens niet kan fixeren.
              't Is misschien niet de oorzaak van jouw probleem maar toch een suggestie.

Groetjes,

marcus.
              zwart & wit & kleur

flickr

Comment

Marcus,
                De zonnekap niet kunnen fixeren op de D70? Je zet het merkteken op de juiste plaats, een kwartslag en die zit stevig vast. Je hoort de zonnekap klikken.
                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickL
                  Marcus,
                  De zonnekap niet kunnen fixeren op de D70? Je zet het merkteken op de juiste plaats, een kwartslag en die zit stevig vast. Je hoort de zonnekap klikken.

Dan scheelt er wat aan mijn exemplaar (ik bedoel dus de zonnekap ); ik hoef er maar even met de vinger aan te komen om ze te kunnen verdraaien ... en die "klik" moet ik nog voor de eerste keer horen ... (en zeggen dat ik van mijn laatste vakantiefoto's een tiental heb moeten bewerken om de donkere vlekken in de hoeken weg te werken door dit euvel !)

marcus.
                  zwart & wit & kleur

flickr

Comment

Tot mijn spijt moet is Marcus gelijkgeven. Ik heb net hetzelfde probleem met de zonnekap ... en telkens weer moet ik vaststellen dat er weer enkele opnames "gevigneteerd" (of hoe zeg je dat?) zijn door de zonnekap. Ik verdenk deze er zelfs van te verdraaien door een zuchtje wind. Niet direct een topprodukt!!
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Toch is de kans dat je van een verdraaide zonnekap op 70mm iets merkt volgens mij uitgesloten.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                        Toch is de kans dat je van een verdraaide zonnekap op 70mm iets merkt volgens mij uitgesloten.
                        Dit denk ik ook, bij 18 mm misschien wel maar bij 70mm, daar heb ik ook mijn twijfels over. Soms heb ik dat probleem ook maar dan spreek ik over de Tokina 12-24, inderdaad op 12 mm gebeurt dat soms maar vanaf 14 mm is er geen enkel probleem meer.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Aan JGeys, Marcus en Walt:

Ik heb een Nikon D70s kit, probeer eens die aan te zetten, en op het moment dat je voelt dat het verder gaat de plastiek lichtjes met je vingers indrukken en verder (tot je "click" hoort) te draaien

Groeten,
                          Shurik.
                          http://lerrante.be/etoile/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                            inderdaad.

heb het reeds verteld in een ander topic: op 18mm zie je dat, op 70mm echt niet.

zonnekap mag je dan ook uitsluiten
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shurik
                              Aan JGeys, Marcus en Walt:

Ik heb een Nikon D70s kit, probeer eens die aan te zetten, en op het moment dat je voelt dat het verder gaat de plastiek lichtjes met je vingers indrukken en verder (tot je "click" hoort) te draaien

Groeten,
                              Shurik.
                              Verrek... ik dacht altijd dattie niet verder wou, maar nu 'klikt' de mijne ook! Ik dacht altijd dat de mijne niet verder ging, maar wanneer je de Instructies hierboven volgt moet hij echt klikken

Heb ik dus een jaar rondgelopen met de zonnekap niet goed vast
                              Nikon D70 / CP880

Comment

Working...
                              X