Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte of zwarte achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Witte of zwarte achtergrond

Hoi,

Soms zie ik hier foto's van bvb bloemen of productfoto's op sites (bvb letsgodigital.nl) met een pikzwarte of helderwitte achtergrond.

Hoe maakt men zulke achtergronden?
    Nikon D70

Re: Witte of zwarte achtergrond

veel mensen maken da met de hulp van de search functie hie bovenaan...

anderen doen het dan weer met google...

Nog anderen doen het met een vel wit of zwart papier dat word bevestigd zodanig dat es een curve in zit en geen hoeken, licht dat mooi uit en dan heb je een effen achtergrond ...
    Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
    http://www.inframe.be

Comment

Een zwarte achtergrond maak je door een hoog diafragmagetal (kleine opening) in kombinatie met een zeer korte sluitertijd (bv. 1/1000s) en een flash. Hier een klein voorbeeld :

Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Zwart
        Een beetje fysica : de belichting van een oppervlak vermindert met het kwadraat van de afstand tot de lichtbron.
        Een achtergrond die 2x verder staat dan het onderwerp zal 4x onderbelicht zijn. Bij 4x wordt dat 16x, bij 5x -> 25x ect....
        Plaats dus het voorwerp voldoende vóór de zwarte achtergrond (papier, gordijn, etc..) en je zorgt voor een relatief snelle sluitertijd.
        In extreme gevallen kan je zelfs een nagenoeg zwarte achtergrond krijgen zonder zwart karton; als de achtergrond maar ver genoeg is.

Wit
        Om een mooie witte achtergrond te krijgen is een goede, sterke en zachte belichting nodig, je wil immers de achtergrond egaal overbelicht hebben terwijl het onderwerp correct belicht is.
        De beste bron van zacht licht is een overtrokken hemel. Dat hebben we in België genoeg dacht ik .
        Neem een groot vel wit papier (bij voorkeur zonder textuur) of nog beter foamboard, leg het buiten op de tuintafel en leg je onderwerp erop.
        Als het onderwerp relatief klein is tov de achtergrond zal de evaluatieve lichtmeting in je kamera de neiging hebben te onderbelichten = niet goed.
        Gebruik spot-meting en meet jouw onderwerp. Maak eventueel een proefopname en stel de belichting evt bij met behulp van het histogram.

Veel succes ermee !

Tom.

Comment

@Tom_Robbrecht: 't was niet mijn topic, maar "thumbs up" voor je reactie, heldere uitleg en ik heb er ook weer iets uit geleerd!
          Groeten, David

Comment

Working...
          X