Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte randen op mijn foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwarte randen op mijn foto's

    Hallo allemaal,

    Ben al een paar keer gaan spotten en heb ondetussen al enorm veel foto's genomen met mijn Finepix S5000, en ben er enorm tevreden over, toch 1 opmerking :

    Ik heb soms (enkel tijdens slecht weer) randen op mijn foto. Voorbeeld : http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=203145

    Weet iemand hoe dit komt? Is het juist door dat slecht weer (geen zon, enz)

    Groetjes,
    Rutger
    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

  • #2
    of wel heb je vignetting door 'n filter/zonnekap...
    of die lens heeft te grote fall-off bij volle opening...
    er zijn meerdere lenzen die daar last van hebben...ook mijn nikkor 80-200 afs heeft daar bij volle opening moeite mee en dan hebben we het toch over 'n paar 1000 euro'tjes lens...

    paar stopjes in diafragma downen zou dat moeten verhelpen...kan je makkelijk testen bij bv heldere hemel

    Comment


    • #3
      Het is zoals w00ha zegt: de randen van de foto lijden onder het feit dat er minder licht invalt langs de rand van de beeldcirkel bij volle opening. Waarschijnlijk heb je daar vooral last van bij minder goed weer omdat je dan een groter diafragma nodig hebt om genoeg licht binnen te halen voor de benodigde sluitertijd. Bij helder weer ga je automatisch wat meer toedraaien omdat het gewoon kan. Persoonlijk vind ik dat absoluut niet storend en in sommige gevallen helpt het om het onderwerp meer in de verf te zetten.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        OK! Hartelijk bedankt allebei!

        Groetjes,
        Rutger
        Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

        Comment


        • #5
          Hey Rutger

          Dat moet véééél geld gekost hebben zo'n Fuji S50000 (vijftigduizend!)

          Comment


          • #6
            LOl, oeps,
            Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

            Comment

            Working...
            X