Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeewater over mijn camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeewater over mijn camera

    Hoi,

    gisteren stond ik wat te dicht tegen het water en kreeg een golf over mijn dak. Nat van boven tot onder, incl camera & lens.
    De camera is D7000, lens Sigma 8-16.
    Ik ben direct naar mijn auto gelopen, water er af geveegd met handdoek en dag laten drogen aan verluchting van wagen.
    Na het drogen, nog een aantal maal opgepoetst met vezeldoekje. Alles werkt nog perfect maar ik heb toch schrik voor later.
    Heeft er iemand tips over wat ik nog kan doen?

    Gr,
    Tom

  • #2
    Re: Zeewater over mijn camera

    Het is inderdaad gevaarlijk voor interne condensatie.
    Zet je cam én lens afzonderlijk op een heel droge plaats; bv dichtbij een radiator.
    Die gaat wel drogen.
    Maar als de componenten nat werden, en de cam overleeft het alsnog, heb je geluk.
    Dit valt niet onder garantie vermoed ik.
    Succes.

    Comment


    • #3
      Re: Zeewater over mijn camera

      Als het in je camera is geweest, dan ben je de klos: zeezout blijft verder vreten en trekt ook nog vocht aan ook. Ook al werkt alles nu perfect alles wat metaal is op kortere af langere duur gaan oxideren. Maar alleen met een golf over je heb je ook veel kans dat het alleen aan de buitenkant heeft gezeten, maar dit ook zeer goed reinigen om het zout weg te krijgen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Je had best "afgespoeld" met zoet water, een doekje, wattenstaafje... en een flesje drinkwater. Zoet water is niet zo'n probleem, zout water is corrosief, en geleidend. Heel belangrijk is, als je vermoedt dat er water in de camera gekomen is, dat je de accu uit de camera haalt, zodat er geen stroom kan vloeien (dat gebeurt toch nog, want je klok blijft draaien, dus zit er nog ergens een batterijtje, net als in een computer.) De camera goed laten drogen, niet op hoge temperatuur, bij 20-25 graden in een droge ruimte, en heel lang. Alle deurtjes open, lens eraf, een kleenexje over de lensbevestiging zodat die beschermd is tegen stof. Ook je lens op dezelfde manier behandelen. Als je een UV gebruikt, was die gewoon af met water, en dan op de klassieke manier schoonmaken. Als je frontlens rechtstreeks in contact met zout water geweest is, ook goed spoelen, zeker niet droog wrijven (zoutkristallen hebben scherpe hoeken).

        En, vijgen na Pasen of appels voor Kerstmis, als je denkt dat er water over je camera kan buizen, UV filter en een plastic zak zijn een uitstekende en goedkope bescherming.

        Ik denk eerlijk gezegd niet dat er door spatwater (dus geen onderdompeling) water in de body komt, de D7000 is niet zo beschermd als een pro model, maar toch redelijk goed gebouwd.

        Mocht je toch vrezen dat er een probleem is, binnengeven bij Procirep of andere hersteller.

        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Zeewater over mijn camera

          Ik denk niet dat het in de camera is gegaan. Enkel mijn bajonet heeft wat water gehad maar dat heb ik kunnen verwijderen (denk ik).
          Iemand een idee over de lens?

          Comment


          • #6
            Nog vergeten: als je een grip hebt, van de camera halen, en de contacten op beide op dezelfde manier behandelen

            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Als je nog zakjes silicagel hebt, die zakjes die je niet mag opeten, en die bij elk vochtgevoelig artikel zitten, gebruik die dan. Je kunt er eentje in het batterijcompartiment stoppen, wel regelmatig nakijken en vervangen indien nodig.
              Had ik in mijn eerste reactie gezegd dat je de accu uit de body moet halen, en apart moet laten drogen? Idem voor kaartjes, alles wat los is, ook je displaybeschermer en het oogrubber. Flitser openzetten, en externeflitsvoetcontactenbeschermkapje (dit gaat naar de hottentottententoonstellings... toe) niet vergeten.

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Zeewater over mijn camera

                Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                ......... en externeflitsvoetcontactenbeschermkapje .....
                en een hoge Scrable score.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Zeewater over mijn camera

                  Drogen van de camera heeft niet zoveel nut als er zeewater in is geweest. Zout is hygroscopisch en trek dus vocht aan en dan gaat het weer invreten.

                  In een oud fotoboek wel eens de tip gelezen: gelijk in een emmer met zoetwater en flink bewegen en dan in een plasticzak(met water) naar de reperateur, maar toen zat er nog nauwelijks electronica in de camera's.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeewater over mijn camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    en een hoge Scrable score.
                    grt,bouk.
                    kan niet op het scrable bord....
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeewater over mijn camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Drogen van de camera heeft niet zoveel nut als er zeewater in is geweest. Zout is hygroscopisch en trek dus vocht aan en dan gaat het weer invreten.

                      In een oud fotoboek wel eens de tip gelezen: gelijk in een emmer met zoetwater en flink bewegen en dan in een plasticzak(met water) naar de reperateur, maar toen zat er nog nauwelijks electronica in de camera's.
                      Dat heb ik ook nog gehoord....
                      Maar ja, die electronica van tegenwoordig hé. Met de F2 van Nikon zou ik dat nog durven riskeren, maar ja, die moest al dagen of weken in de zee liggen vooraleer hij het op gaf (in een tijd waar van sealing nog geen sprake was).

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        kan niet op het scrable bord....
                        Diagonaal, misschien?

                        NB:Scrabble is met 2 b's...

                        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Drogen van de camera heeft niet zoveel nut als er zeewater in is geweest. Zout is hygroscopisch en trek dus vocht aan en dan gaat het weer invreten.

                          In een oud fotoboek wel eens de tip gelezen: gelijk in een emmer met zoetwater en flink bewegen en dan in een plasticzak(met water) naar de reperateur, maar toen zat er nog nauwelijks electronica in de camera's.
                          Er mag gerust een pak electronica inzitten, maar wel volledig stroomloos, geen enkele accu of andere stroombron. En natuurlijk niet in kraantjeswater, want dat zit vol mineralen, en is dus niet zuiver genoeg voor dit gebruik.
                          Zoals ik in een eerdere post vermeldde, zit er nog een klein batterijtje in de body, voor de klok en zo. Daar kun je niet bij, dus zo droog mogelijk houden en naar de hersteller is de boodschap (wanneer er water in het binnenwerk is terechtgekomen, wat hier blijkbaar niet het geval is)

                          TS, ook de wieltjes en zo gangbaar houden door ze met water te reinigen en te draaien. En vergeet in de toekomst deplastic zak + UV niet.

                          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeewater over mijn camera

                            Allen, bedankt voor de reacties.
                            Ik heb alles nog eens opengegooid maar zie nergens water dus ik denk dat er het binnenwerk wel droog is gebleven.
                            Hopen dat alles goed blijft gaan...
                            Ga er straks nog wel eens silicagel bijleggen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeewater over mijn camera

                              Ik meen eens op een youtube filmpje gezien te hebben hoe ze een DSLR terug aan de praat kregen door er gedestilleerd water door te filteren (wel batterij en zo verwijderen uiteraard...), dan goed (lang) terug laten drogen. Normaal gezien (en met een beetje geluk) heb je een redelijke kans dat je camera terug perfect werkt.

                              Comment

                              Working...
                              X