Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie maakt me wegwijs met Panasonic DMC FZ28

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wie maakt me wegwijs met Panasonic DMC FZ28

In december 2008 kocht ik een Panasonic DMC FZ28. Vroeger fotografeerde ik steeds volledig manueel met Canon. Blijkt nu dat ik alles vergat en totaal niet kan werken met mijn nieuwe Panasonic, ook het doornemen van de uitgebreide handleiding lukt niet. Overweeg om het van de hand te doen en een basic digitaal toestel te kopen, zo'n zakformaat maar het zou met pijn in het hart zijn. Is er iemand die in Gent of omstreken woont en bereid is om me even wegwijs te maken met mijn toestel? Alvast heel veel dank.

Re: wie maakt me wegwijs met Panasonic DMC FZ28

Panasonic 28 is een goed toestel.
    Eerst de handleiding door nemen en fotos nemen
    met alle standen.Meestal gebruik ik de P stand.
    Veel succes!
    Met Vele Groeten-Cuvoll-
    Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
    BD 1000BE

Comment

De basisregels van de fotografie gelden nog steeds, ook voor bridge camera's.

Je hebt bijna alle mogelijkheden als met een dslr qua instellingen ( iso, sluiter, diafragma).

Lees in de handleiding even hoe je deze aanpast, vergeet al die voorgeprogrameerde instellingen en experimenteer.

P stand is een goed uitgangspunt. Of kies Tv om met de sluiterstanden te spelen of Av voor het diafragma. Proberen, kijken, veranderen en leren.

Je zal er snel weg mee zijn.

Als je echt echt snel een foto moet maken zonder je zorgen te maken over de instellingen, kan je de automatische stand kiezen. Dan hoef je enkel te richten en te klikken, even simpel als met een compactje.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik heb dit toestel ook nog lang overwogen, maar uiteindelijk valt het uit mijn lijstje omwille van het gewicht.
        Toch lijkt het me een goed toestel om te leren fotograferen, ik kan je helaas niet helpen, maar ik zou er wel op los experimenteren, mocht ik in het bezit zijn van deze camera. Hopelijk helpt motivatie ook een beetje en veel succes ermee

Comment

[Mod]Ik heb de twee andere posts gesloten of verwijderd.[/Mod]
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

En wat lukt er eigenlijk niet ? Als je vroeger altijd manueel fotografeerde, moet je er toch nog iets van kennen...
            Die regels zijn niet anders met je "nieuw" toestel als met je vorig...
            Groeten,

Polleke

Comment

Hallo rietepetit,
              Ik begrijp u helemaal ik heb me ook juist een FZ28 aangeschaft en zal ook alles terug moeten leren. In de tijd van de "24x36 rolletjes" heb ik jaren foto's gemaakt met reflex camera's en verschillende objectieven. 4 jaar geleden ben ik overgestapt naar digitaal en ben daarbij rap heel lui geworden, nml. als de foto's niet goed genoeg waren hoeft je maar juist op de Delete knop te duwen. Met de rolletjes had je maar een kans om het goed te maken.
              Resultaat: heb ik heel veel afgeleerd. Hoe ga ik het nu aanpakken: eerst de gebruiksaanwijzing grondig te bestuderen dat ik besef wat en wat niet kan met de FZ28 en dan oefenen en terug leren, nog oefenen en leren. De oude kennissen moeten terug komen. Niet wanhopen.
              Groetjes.

Comment

[MODOFF]Mijn vrouw heeft een FZ18, de voorloper van jouw FZ28. "Een wonder der techniek" al zeg ik het zelf. Mocht je problemen hebben, stel ze in dit draadje, of in een meer specifiek draadje, en ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die je gaan kunnen helpen. Daar is dit forum voor!

(Ik denk dat het moeilijker is om ergens ter plaatse een goede ziel te vinden die met jou op stap wil gaan. Ander is het natuurlijk als er een SD=Shooting Day in de buurt is, waarop je je inschrijft)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                X