Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarop moet ik letten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarop moet ik letten?

    Ik ben van plan een degelijk toestel aan te schaffen maar als leek vroeg ik me af waarop ik moet letten. Het toestel is hoofdzakelijk bedoeld om slangen te fotograferen die achter glas zitten (in terra), of close-ups van de dieren. Ik stel geen bepaald budget vast omdat ik gerust wil betalen voor een heel goed toestel zolang het maar heel goede kwaliteit aflevert. Kan iemand me zeggen welke zaken belangrijk zijn mbt toestel om mijn doelstellingen te volbrengen nl. fotografie achter glas, directe verlichting alsook close-ups vd dieren.

    Bij voorbaat dank,

    Een leek die het goed voorheeft

  • #2
    Re: Waarop moet ik letten?

    Elke SLR voldoet. Voor jouw type fotografie heb je een goede macro lens nodig (een die tot 1:1 gaat). Om reflecties van glas tegen te gaan is een polarisatiefilter ook handig.
    Oh ja, en een statief
    Nikon & Dual Xeon

    Comment


    • #3
      Re: Waarop moet ik letten?

      Ok macrolens dus en polarisatiefilter. Suggestie's naar toestel toe? In hoeverre zijn pixels voor mijn doel belangrijk? Of andere zaken die belangrijk zijn bij keuze van camera?

      Comment


      • #4
        Re: Waarop moet ik letten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mamba
        Ok macrolens dus en polarisatiefilter. Suggestie's naar toestel toe? In hoeverre zijn pixels voor mijn doel belangrijk? Of andere zaken die belangrijk zijn bij keuze van camera?
        Wat bedoel je juist met directe verlichting?

        Pixels? Tot hoe groot zou je willen afdrukken? Zelf heb ik met m'n 6MP toestel toch al behoorlijke 50x70 afdrukken gemaakt, maar grofweg is meer beter, al was het maar om comfortabeler te kunnen croppen.

        Maar voor hetgene dat ik er van weet, zal een DSLR (Nikon, Canon, KM, Pentax of Fuji) op een statief met een goede macro-lens voor de close-ups en een breedhoek(zoom) voor de totaalbeelden wel mooie foto's opleveren. Een externe (macro)flits zou ik me ook aanschaffen.

        Comment


        • #5
          Re: Waarop moet ik letten?

          Met directe verlichting bedoel ik de lampen die in de terra's hangen. Zorgt dit niet snel voor een soort van overbelichting?

          Ik las reeds heel veel goede dingen over bv Nikon D50 maar haal ik de voordelen uit zo een toestel als beginner? Maw heb ik zo een camera (duurdere prijsklasse) nodig voor hetgeen ik ermee wil en kan doen?

          Comment


          • #6
            Re: Waarop moet ik letten?

            Ja, op zo'n vragen kan jij alleen eigenlijk antwoorden.

            Hangt allemaal af wat je wilt doen.

            Een aantal voordelen van een SLR :

            * je kan de lenzen op het apparaat wisselen en zo alle soorten fotografie optimaal aangaan ; uw apparatuur kan me u meegroeien
            * minder ruisgevoelig en betere kwaliteit dan een compactcamera
            * goed in situaties waar weinig licht is
            * meer mogelijkheden om met scherptediepte te werken (vb kop van een slang heel scherp en dan het lichaam in overgang steeds waziger)
            * via het schieten in RAW heb je heel wat geavanceerde verwerkingsmogelijkheden

            Dus de vraag is een beetje : wil je er een serieuse hobby van maken ( -> SLR) of ga je eerder voor wat snapshots (-> compactcamera)

            Comment


            • #7
              Re: Waarop moet ik letten?

              Ik heb het idee dat je voorheen nog niet met een reflexcamera gewerkt hebt.

              Dan ben ik niet zeker of je (ifv van de meerkwaliteit die een dergelijk toestel kan leveren) zoiets nodig hebt. Ik zou je aanraden eens een compact- of bridgemodel te gebruiken van iemand die je kent (evt. met statief en polarisatiefilter) om te kijken of deze foto's voor jouw doelen voldoende goede kwaliteit afleveren. Op BelgiumDigital vind je heel wat mensen die 1) veel van fotografie afweten en 2) verhoudingsgewijs veel meer (D)SLR-gebruikers dan gemiddeld gezien bij alle fototoestel-eigenaars. Aan jou om finaal uit te maken welk type van camera je nodig hebt in functie van je wat je wil bereiken.

              Comment


              • #8
                Re: Waarop moet ik letten?

                Als je nog nooit met een reflex hebt gewerkt, is de Pentax *istDL een aanrader, zeer simpel in gebruik. Statief is een must, of als je geen plaats hebt, lensen met IS (image stabilizator) zoals Canon die heeft.
                Ik veronderstel, dat je ook schaduwplekken hebt in je terra, (slangen verstoppen zich graag) dus, dan zal je camera kiezen(als hij op automa. staat) voor een trage sluitertijd, dus dan is het zeker nodig om statief of IS te gebruiken. Goeie zoom of macro-lens zeker aanschaffen.
                Canon EOS 30D + BG-E2 - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Speedlite 430EX Flitser

                Comment

                Working...
                X