Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over de Nikon D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over de Nikon D7200

    Hallo iedereen,

    Ik heb deze al een tijdje in mijn bezit en ben er zeer tevreden over. Nu heb ik echter wel een vraag,ik neem regelmatig foto's bij feestjes met opzetflits Nikon SB600 en ik stel vast
    dat ik soms wel onscherpte heb bij sommige foto's...ik neem de foto's op diafragmavoorkeuze en dezelfde instelling van mijn D90 en daar had ik dat bijna nooit!
    Het is echter niet bij elke foto zo die die het niet hebben zijn ragscherp! Ik stel vast dat ik scherpstel op de persoon de persoon in kwestie wel scherp is maar de mens erachter begint onscherp
    te zijn...niet tegenstaande dat ik f5.6 gebruik. Ik heb ook de test met de batterijen al gedaan en met de focuschart ik stel daar toch geen front of backfocus vast dus denk ik eerder dat het aan mijn
    instelling ligt.
    Hier een paar voorbeeldfoto's

    Meisje is scherp blonde dame erachter niet

    Opzich goed mis echter toch scherpte

    Mis ook hier scherpte!!

    Deze is dan weer ragscherp!
    Test batterijen

    Focus op voorste en goed scherp

    Focus op 2de en goed scherp

    Focus op 3de en goed scherp

    En focus op de 4de en goed scherp!!
    Ik weet niet hoe het komt dat ik soms onscherpte heb...maar het zal wel degelijk aan mij liggen vrees ik.

    Graag raad!

    Mvg.

    Templar.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: Vraag over de Nikon D7200

    Moeilijk te be antwoorden. Er kunnen veel zaken aan de oorzaak liggen. In donkere omstandigheden kan een lens al wel eens missen qua focus. Het kan ook zijn dat je sluitertijd nogal traag is. Je flits bevriest beweging wel maar dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid flitslicht en de flits duur dacht ik. Ben niet 100%zeker maar dacht bij speedlights dat hoe minder vermogen hoe sneller lichtpuls.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over de Nikon D7200

      Camera instellingen zou je ook moeten geven imo
      In ViewNx2 wat ik vroeger gebruikte kon je toch gewoon het focuspunt zichtbaar maken als je in nef of raw trok.
      Ik heb met Nikon altijd in Raw gewerkt en gebruik dat programma soms nog omdat het simpel en goed werkt.

      Ik zie bv in de 1ste foto aan de L hand van de man dat het bewegings-onscherpte is. Dus die vrouw erachter kan ook bewogen hebben.
      In de 3de foto mis ik scherpte in het hoofd van de kleine jongen, omdat dit waarschijnlijk ook bewogen heeft. (of te trage sluitertijd.)
      Last edited by w00ha; 9 februari 2016, 16:57.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over de Nikon D7200

        Zonder exif gegevens wordt het moeilijk te achterhalen.
        je moet kunnen uitzoeken of het om bewegingsonscherpte, focusmisser of gebrek aan scherpte diepte.
        Dat laatste kan je met DOFmaster berekenen.
        Mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik van niet poserende personen best foto's maak met een sluitertijd sneller dan 1/125 om het aantal missers met bewegingsonscherpte te beperken.
        focus missers kunnen oa komen als je met af-single eventjes wacht om door te drukken omdat er dan geen continu scherpstelling is.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over de Nikon D7200

          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          Mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik van niet poserende personen best foto's maak met een sluitertijd sneller dan 1/125 om het aantal missers met bewegingsonscherpte te beperken.
          Dat was ook mijn eerste idee toen ik de exif bekeek. (Exif zit wel degelijk in de foto's.)
          Met 1/60s krijg je wel meer omgevingslicht in de foto, maar de betere manier om dat te doen, is de sluitertijd snel genoeg houden en de ISO een stop hoger te zetten.

          Niettemin, ik krijg op die batterij-foto's toch de indruk dat er een klein beetje front-focus kan meespelen. Vraag mij niet om dat hard te maken, maar het verloop van scherp naar wazig gaat naar mijn gevoel vrij bruusk achter de batterij in focus en veel minder uitgesproken naar voor toe. Als er effectief een afwijking is, dan wellicht binnen de norm, maar het kan meespelen bij een 24MP opname.
          AF fine tuning kan hier dan uitkomst bieden. (Tenzij het systematisch gebeurt - ik heb mijn D7100 laten calibreren en het verschil is in sommige situaties echt heel groot.)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over de Nikon D7200

            @Pieter G.
            Als ik mijn flits gebruik(SB600) dan is de maximale sluitertijd mar instelbaar tot 1/60 of lager. Of zie ik dat verkeerd? Kan ik deze verhogen?
            Ik denk niet dat ik frontfocus heb want heb al veel foto's genomen om te proberen en dan scherpgesteld op het punt dat ik wou en dat was steeds scherp
            dus denk eerder door instellingen!!

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over de Nikon D7200

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              @Pieter G.
              Als ik mijn flits gebruik(SB600) dan is de maximale sluitertijd mar instelbaar tot 1/60 of lager. Of zie ik dat verkeerd? Kan ik deze verhogen?
              Dat kan. Het handigste is om in manuele stand te werken en zelf de sluitertijd en diafragma in te stellen.
              Je moet je toestel dan wel op een ISO-waarde vastzetten, want anders gaat de auto-ISO proberen te compenseren en helemaal naar zijn maximum gaan.

              Ikzelf flits niet zoveel, maar ik geloof dat ik in het soort omstandigheden in jouw foto's hierboven meestal ISO800 gebruik om toch het beschikbare licht mee te gebruiken. Dat kan je wat bijregelen als je het flitslicht te dominant vindt in de foto's. Je flitser dan best laten bouncen tegen het plafond; TTL doet de rest. Ik heb geen TTL flitser voor mijn Nikon (alleen een manuele, en dat lukt ook wel), maar bij mijn Canons en Fuji zet(te) ik doorgaans de flitscompensatie op -2/3EV. Het toestel staat op center-weighted metering, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de flitser zich daaraan aanpast... (Ik zou het nochtans moeten weten )
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over de Nikon D7200

                @Pieter G.

                Bedankt voor de feedback en ik bounche meestal tegen de plafond alleen als het een donkere is niet!!

                grtz

                Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over de Nikon D7200

                  Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Ik denk niet dat ik frontfocus heb want heb al veel foto's genomen om te proberen en dan scherpgesteld op het punt dat ik wou en dat was steeds scherp
                  Zoveel te beter
                  Ik heb zelf al redelijk wat focus issues moeten oplossen met verschillende toestellen van verschillende merken, dus ik ben een beetje freak geworden op dat vlak. Waarschijnlijk zie ik dingen die er niet zijn

                  Zoals ik al zei: fine tuning kan soms helpen. Mijn toestel had echt een probleem op oneindig dat niet op te lossen was met fine tuning. Het heeft mij redelijk wat tijd en denkwerk gekost om dat uit te vissen. Werkt perfect nu
                  Meestal is het niet nodig om er obsessief mee bezig te zijn zoals ik. Het is beter om plezier te beleven aan het fotograferen in plaats van uren met test charts te werken...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over de Nikon D7200

                    @Pieter G. Bedankt voor de tips ik heb net een paar foto's manueel genomen en de sluitertijd op 1/160 gezet plus iso 400 en F5.6 en zo een paar shots genomen en het is precies veel
                    beter nu...ik ben eens benieuwd als ik dit in praktijk ga toepassen bij feestjes....

                    Mvg

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over de Nikon D7200

                      Hey,

                      Volgens mijn ogen heeft je toestel last van front-focus. Op de foto waar je scherpgesteld hebt op de 3de batterij, is de 2de scherper dan de 4de en dat kan niet. Normaal 1/3 voor en 2/3 achter kwa scherpte.

                      Ik stel vast dat mijn D300S bij continu focus accurater is dan mijn D7200. Nog niet voldoende getest hierop maar krijg toch die indruk.

                      Fotograferen op lagere sluitertijd uit de hand wordt ook moeilijker met de D7200. (iso kan wel hoger).
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over de Nikon D7200

                        Denk niet dat ik last heb van front focus heb al andere dingen geprobeerd en daar was datgene ik op focuste scherp
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over de Nikon D7200

                          Had ook geen scherpe beelden met men d7200, na vele instellingen te hebben geprobeerd en testen, af finetuning, toch maar naar de winkel geweest.Blijkt bij mij dus aan de camera te liggen, hij is nu onderweg naar procirep waar ze het hopelijk kunnen fixen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over de Nikon D7200

                            Oorspronkelijk geplaatst door joerisan Bekijk bericht
                            Had ook geen scherpe beelden met men d7200, na vele instellingen te hebben geprobeerd en testen, af finetuning, toch maar naar de winkel geweest.Blijkt bij mij dus aan de camera te liggen, hij is nu onderweg naar procirep waar ze het hopelijk kunnen fixen.
                            Wanneer heb je het meeste last van onscherpe foto's?
                            Kan het zijn dat dit bij tele-lenzen is?
                            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag over de Nikon D7200

                              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                              Denk niet dat ik last heb van front focus heb al andere dingen geprobeerd en daar was datgene ik op focuste scherp
                              Doe de zelfde test eens met een tele-lens en trek eens op 200 of 300mm.
                              Normaal moet je de batterij achter degene die scherp is meer scherpte hebben dan degene voor het scherpstelpunt.
                              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                              Comment

                              Working...
                              X