Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag betreft TFT scherm...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag betreft TFT scherm...

    Ik (wij?) verwacht dat er binnenkort een TFT scherm gaat uitkomen bij "den Aldi".

    Vraag:
    Wij (U en ik) werken veel met beeldmateriaal, is de resolutie en scherpte nu voldoende om over te stappen naar een lekker plat TFT 17'scherm???

    Of is het beter het bij het oude GROOTE scherm te blijven, maar dan zou ik wel een 21' nemen...

    Hebben julie daar ervaringen mee??
    Bedankt

  • #2
    Originally posted by teddy-bear
    Wij (U en ik) werken veel met beeldmateriaal, is de resolutie en scherpte nu voldoende om over te stappen naar een lekker plat TFT 17'scherm???
    Scherpte is nog nooit een probleem geweest bij TFT schermen (integendeel). En qua resolutie weet je ook op voorhand wat je hebt omdat dat deel is van de fysische specs van TFTs (je moet dan dus wel je scherm in diezelfde fysische resolutie instellen !).
    Waar TFTs wél problemen mee hebben is :
    * kijkhoek. Bij de goedkopere TFTs verandert de kleur aanzienlijk van zodra je niet meer loodrecht op het scherm kijkt. Tegenwoordig is dat wel al veel verbeterd.
    * contrast/kleur. TFTs hebben het moeilijk om contrast goed weer te geven en hebben ook een minder ruime gamut dan CRTs. Vooral pikzwart is nagenoeg onmogelijk bij TFTs omdat er altijd nog wat licht van de backlight doorsijpelt.

    Met de goedkoopste (bvb Aldi) TFT monitors zou ik zeker oppassen en eens goed het toestel in werking bestuderen.

    Henk

    Comment


    • #3
      Let bij de aankoop van een LCD monitor op 3 dingen.
      Brightness 250 cd/m² het liefst moet dit hoger zijn.
      Contrast Ratio 350:1 , Dit is goed als begin. Liever hoger.

      Het volgende is alleen voor uitleg ik zal je zeker niet zeggen dat je een Belinea moet kopen.

      De nieuwe ISO-normering zorgt voor kwalitatieve transparantie op de LCD markt

      Met de invoering van de ISO 13406-2 norm als onderdeel van de TÜV-ergonomiekeuring houdt de International Standard Organisation (ISO) rekening met de algemeen gestegen vraag in de markt.

      De belangrijkste kwaliteitscriteria van de nieuwe ISO-normering zijn:
      - Helderheid
      - Contrast
      - Kleurenweergave
      - Gelijkmatige lichtopbrengst en kleuren
      - Font analyse
      - Flikkering
      - Reflectie
      - Pixelfouten

      De beoordeling van bovengenoemde criteria kan in drie klasses worden ingedeeld:
      Kijkhoek
      Algemene beeldkwaliteit, lichtopbrengst, weergave van de kleuren en contrast zijn in sterke mate afhankelijkheid van de kijkhoek van waaruit een LCD bekeken wordt. In de ISO-13406-2 normering worden maatstaven bepaald, die het mogelijk maken de afhankelijkheid te meten en te waarderen. Per werkgebied worden klasses toegekend aan de displays.

      Reflectie
      Door de bepaling van relectieklasses wordt de mate van geschiktheid van de LCD voor verschillende kantooromgevingen en lichtinvloeden bepaald.

      Pixelfouten
      Een 15 inch display met een resolutie van 1024 x 768, bestaat uit ca. 2,4 miljoen cellen. Bij dergelijke aantallen is het vrijwel onmogelijk iedere afzonderlijke cel perfect te laten functioneren. De nieuwe ISO-13406-2 normering heeft hieromtrent duidelijke richtlijnen opgesteld en daarmee de kwaliteit van LCD’s meetbaar gemaakt. Hierdoor zijn garantievoorwaarden onderling beter te vergelijken en duidelijker voor de klant. Door de keuze voor een bepaalde normering, verplicht de fabrikant zich te houden aan de richlijnen die die normering met zich meebrengt.

      De uiteindelijke pixelfoutenklasse wordt bepaald door het aantal pixelfouten en het soort pixelfout.

      Pixelfoutenklasse Fout 1* Fout 2** Fout 3***
      I 0 0 0
      II 2 2 5
      III 5 15 50
      IV 50 150 500


      * constant oplichtende pixel

      ** constant zwarte pixel
      *** defecte subpixel, constant rood, groen of blauw oplichtend of zwart



      A9 II + 200-600

      Comment


      • #4
        de specs

        Medion AG

        17'' TFT Flachbildschirm

        17'' TFT-Bildschirm mit zwei integrierten Lautsprechern

        Best.-Nr. 20013292

        17.0” TFT Aktiv XGA LCD Analog Color Monitor
        Maximale Auflösung 1280 x 1024
        Sichtbare Bildschirmdiagonale 43,2 cm
        On Screen Display
        Strahlungsarm nach TCO 99
        Betrachtungswinkel horizontal: typ. = 140°
        Betrachtungswinkel vertikal: typ. = 110°
        Kontrastverhältnis: typ. = 500:1
        Helligkeit: typ. = 250 cd/m2
        Universal Netzbetrieb (100-240V 47-63Hz)
        Monitor und Netzteil VDE/GS geprüft
        Zwei integrierte Lautsprecher, 2x1W
        www.racefotografie.nl
        D60 50-500, 28-80

        Comment


        • #5
          Ik gebruik al lang TFT schermen (Dell, Targa, Philips Brilliance) maar volgens is de regel "you can't beat glass". Al is het wel zo dat je dezelfde kwaliteit moet vergelijken natuurlijk. Een slechte "glas" monitor zal het zeker afleggen tegen een goed TFT scherm dus vergelijk appelen met appelen en peren met peren. Het grote voordeel van een TFT is uiteraard de plaats die het inneemt (of juist niet eigenlijk) en natuurlijk oogt het ook mooi ... Ik overweeg om een conventioneel scherm (19 of 21") aan te schaffen voor het bewerken van mijn foto's maar heb een beetje plaatsgebrek.
          mvg,
          Giant Pat
          Do or Do Not - There is no try ...
          www.giantpat.be

          Comment


          • #6
            Ik werk al een tijdje met een samsunf 171s en ben er super tevreden mee... Zeer scherp beeld, goed contrast en erg rustig voor de ogen..

            Ik zou geen CRT meer terug willen.

            Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

            Comment


            • #7
              Voor echte optimale beeldbewerking - fotokwaliteit - is geen enkele TFT echt geschikt.
              Een redelijk tot goed "gewone" monitor - mits goed afgeregeld - is altijd vele malen beter.

              Comment


              • #8
                op mijn werk heb ik ook een flat screen, dit is wel aangenaam om mee te werken en mooi van design maar ik vind de kleuren precies niet altijd realistisch
                visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                Comment


                • #9
                  ik werk al enkele jaren als ontwerper en voor mij is kleur dus enorm van belang. de tft's die ik tot nu toe heb gezien, konden mij hierin niet bekoren.

                  aan de andere kant zijn er wel voordelen zoals plaatsbesparing.

                  TFT is op grafisch gebied (en je bepaalt zelf in hoeverre digitale fotografie (als hobby of niet) daaronder valt) dus nog niet aangewezen, maar die opinie is uiteraard voor mijn rekening.

                  mic heeft geloof ik wel een fantastisch goed (maar ook duur) scherm, hij heeft hier eens een heel verhaal over gedaan een hele tijd geleden.
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    Amai... bedankt mannen, voor de vele en duidelijke uitleg !

                    Comment


                    • #11

                      Thuis werk ik dual-monitor. Een kwaliteits TFT van 19" en een redelijke-kwaliteits-CRT. Foto's gaan steevast op de CRT. Tekst steevast op de TFT.

                      mvg,
                      Tom

                      Comment


                      • #12
                        Awel, ik zit ook met dual TFT en ben der dik tevreden mee.
                        Het hoofdscherm Xenon 18.1 inch (1350 Euro) en het tweede scherm voor tekst , e-mail enz... Philips 15 inch (299 Euro)
                        Natuurlijk is er en groot verschil. Zeker als je ze zo naast elkaar ziet staan.
                        Ik zou zeker geen TFT in de Aldi kopen, Zeker niet als enig of hoofdscherm. Voor tekst zal dat Aldi ding wel goed zijn... maar voor fotobewerking of films mmm nee, dat nooit denk ik.
                        Als je geen budget hebt voor een betere TFT ( en die kosten poen) koop de een CRT monitor en ben je beter af. Zeker voor foto's te bekijken.
                        En als die Aldi TFT's zo goed zijn als de TFT's van hun laptops... Dan zeker niet. Ik heb nu al enkele collega's met zo'n Aldi laptop die dead pixels hebben op hun schermpje. Dus die goedkope schermpjes van de laptops en TFT's zijn zeker van lage kwaliteit zeker niet meer dan hun geld waard. Maar het is natuurlijk geen geld he?

                        Comment


                        • #13
                          Ik stond voor hetzelfde dilemma deze zomer, na een zestal weken afwegen en vergelijken was het duidelijk dat geen enkele TFT (ook de Xenon niet) het kan afleggen tegen een kwalitatieve CRT monitor. Neem er dan bij dat je voor de helft van de prijs van een kwalitatief hoge 17" TFT een 19" CRT van topkwaliteit kan kopen en het wordt vrij duidelijk.

                          Net zoals mic (gelezen in een andere thread) ben ik nogal veeleisend en na lang zoeken heb ik een Viewsonic monitor uit de pro reeks besteld. (P90F black/silver)Ik ben er heel tevreden over.

                          ----> zoals mic ook al zei (ik val in herhaling) ALS je toch beslist een TFT aan te schaffen, koop hem dan vooral niet in de aldi,n dat zijn idd minderwaardige schermen aan ee aantrekkelijke prijs, als je een degelijk tft scherm wil, gaat het je toch een pak geld kosten. Hier bestaan nl. geen koopjes.
                          Simkin.

                          portfolio: http://www.megapixel.tk

                          Comment


                          • #14
                            Als je voor een TFT van topkwaliteit wil gaan, zijn de TFT's van Eizo de besten, maar de prijs is er ook naar. Prijs/kwaliteit zijn Samsung en Iiyama niet te kloppen, maar zoals de vorige posters al hebben gezegd, voor de helft van de prijs heb je een 19" CRT van de hoogste kwaliteit die foto en video nog altijd met betere kwaliteit weergeven dan een TFT.

                            :: http://www.dpix.be ::

                            Comment


                            • #15
                              ik werk met beide, een TFT van goede kwaliteit, en een Trinitron beelbuis in een monitor, waarom, ik vind (persoonlijk) dat ik nog steeds mijn foto's beter kan beoordelen op een monitor dan op mijn TFT ...

                              Ik werk met XP en heb 3 monitors in mijn display manager, 1 TFT als '1' voor het algemene werk, op '2' zit mijn trintron voor het beeldwerk (digitale beelbewerking) en ook dus om bv foto's van anderen te beoordelen, en op '3' een specialleke om video naar een transmitter te sturen (yep ik stuur video de ether in over gans de provincie) en dat gebeurt via een S-video out op één v.d. twee andere kaarten.

                              Om af te ronden, wat mij betreft, beeldverwerking verkies ik op een kwalitatief beeldscherm te doen, niet op een TFT ...

                              Phille

                              Comment

                              Working...
                              X