Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

    Oh nee weer zo'n thread
    Voordat ik begin te zagen over een nieuwe body wil ik er even bijzeggen dat ik heel goed besef dat ik geen nieuwe body nodig heb. En dat weinig/geen mensen het verschil zien tussen een foto getrokken met een 500D of een 50D.
    Dit gezegd zijnde...

    Ik zit gevangen in een "marketing spiraal of doom". Hoe meer ik lees hoe meer ik wil kopen. Terwijl ik eigenlijk nog veel moet leren. Maar ik leer graag al doende. Sinds ik gestart ben met fotografie heb ik een hoop lenzen gekocht en een nieuwe body (500D). Dit na lezen van tal van reviews en ideeën. De hoofdreden dat ik een 500D heb gekocht is met de gedachte over een half jaar over te schakelen naar een 7D of zelfs 5D. Ik wou de beperkingen leren kennen van een instapmodel. Ik had daarvoor een 350D. Als de 350D een 3" scherm had dan zou ik zelfs geen 500D gekocht hebben. Want die 8MP waren meer dan genoeg, en is eerder een zegen. Mijn raw files zijn nu veel te groot en mijn oude pc thuis heeft moeite om de files te lezen/bewerken. Lightroom is heel traag en werkt op mijn zenuwen. Dus aankoop van nieuwe pc of macbook zal niet lang meer duren.
    De 3" scherm maken mijn foto's niet beter, maar het is gewoon veel gemakkelijker. Ik vind het heerlijk zo'n groot en helder LCD scherm.

    Sinds ik mijn nieuwe camera heb (een paar weken) en mijn nieuwe 50mm 1.4 (daarvoor 1.8) heb ik de indruk dat mijn foto's minder scherp zijn en de ruis valt mij harder op. Veel van mijn foto's zijn out of focus, bewegings onscherpte door mij of het onderwerp en ik merk aanzienlijk meer ruis dan ervoor. De kans zit er dik in dat het ligt aan mijn techniek. Maar dat is weer een excuus voor mijzelf om iets anders te kopen en dan kan ik het niet meer steken op materiaal.

    De reden waarom ik de 500D gekocht hebt ipv de 50D is omdat:

    De 500D kleiner is, dit is een voordeel voor mij. Ik heb geen grote handen en een kleiner toestel is makkelijker overal mee te nemen.
    De 500D heeft dezelfde sensor als de 50D, het verschil zit hem vooral in de magnesium body en snellere shutter speed. En de 500D heeft de functie om te filmen die ik nog niet gebruikt hebt, maar het zit erbij en dat kan ik enkel zien als een voordeel.

    Maar nu lees ik op een ander forum dat de 50D een betere ruisreductie heeft en beter presteert op hogere iso waardes. Ik heb veel vergelijkende tabellen bekeken en vind ik niets over terug. Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
    Ik dacht dat dezelfde sensor ook wilde zeggen dat deze dingen hetzelfde zouden zijn.

    De prijs van de 7D is nu ook gezakt naar een (in mijn ogen) punt waar ik het betaalbaar vind. Op konijn 1350 EUR body only.

    Ik hoor graag jullie visie/gedachte
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

  • #2
    Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

    Mijn Visie:
    Kijk misschien eens voor een 40D + een lichtsterke lens.
    Je zal mss hetzelfde betalen dan een 50D + een kitlens.

    De ruis op een 40D en een 50D is vergelijkbaar.

    Succes,
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
      Mijn Visie:
      Kijk misschien eens voor een 40D + een lichtsterke lens.
      Je zal mss hetzelfde betalen dan een 50D + een kitlens.

      De ruis op een 40D en een 50D is vergelijkbaar.

      Succes,
      Nah, de 40D heeft geen 3" scherm en dat is de reden waarom ik van mijn 350D naar een 500D ben gegaan.
      Ik heb reeds verschillende lichtsterke lenzen.
      Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen maar voor zaalsporten wordt vaak hogere iso waardes gebruikt en als ik mijn 500D op 800 iso zet vind ik te veel ruis. Dus ik ben nu op zoek naar een body die beter ruis aankan. Ik denk dat ik voorlopig genoeg lenzen heb. Kan bijna een winkel beginnen.
      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
      website: http://www.hung.be
      facebook - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

        De xxxD reeks is gemaakt om in JPG mode te werken. Zet die 500D in JPG mode en je zal niet meer te veel ruis hebben.

        Ik ben destijds van een 400D naar de 5D overgestapt. En dat was het grootste verschil. Bij de 5D kan je in RAW werken op hogere ISO's en DPP handelt dat heel goed af. Maar met de 400D boven de ISO800 ging het alleen goed als in JPG mode werkte.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

          Van 500D naar 50D is een te kleine stap, te verwaarlozen denk ik. Ben zelf van de 400D naar de 50D gegaan, en dat bracht een aantal voordelen mee: beter scherm, mogelijkheid om focusing screen te wijzigen, micro adjustment, betere ruisbestendigheid, grotere body, tweede afstel wiel, etc. etc.
          Van een 500D naar een 7D zou ik wel zien zitten, de scherpstelpunten alleen al, maar ook omdat de body nog beter in de hand ligt. Het blijft eigenaardig dat ze daar geen 70D (of 60D) van gemaakt hebben, de verwarring tussen de XXD en XD reeksen begint te groeien.

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

            wat fotografeer je zoal, is uit je postgedrag nl niet op te maken.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

              Mijn visie: minder lezen, meer leren.
              Succes

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                wat fotografeer je zoal, is uit je postgedrag nl niet op te maken.
                grt,bouk.

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Mijn visie: minder lezen, meer leren.
                Succes
                Awel dit is een goeie tip
                Ik zit voor mijn werk dagelijks voor een pc. Ben zelf ook een pc freak dus thuis zit ik ook ganse dagen voor de pc. Ik doe heel veel dingen tegelijk op een pc waaronder lezen op verschillende fora en bekijken van andermans foto's. Ik moet inderdaad meer buiten komen en foto's trekken.
                Maar dankzij mij werk reis ik ook veel en krijg genoeg kansen om foto's te trekken.

                Om dan te antwoorden op de vraag van bouk. Ik trek foto's van alles. Ik heb niet meteen een voorkeur. Ik heb nog geen macro getrokken maar de foto's die ik zie trekken mij wel aan en geven mij enorm veel zin om macro te leren.

                In de aantal maanden dat ik foto's trek heb ik voornamelijk foto's getrokken op events waar ik kom voor werk. Heb 2 huwelijken gedaan, niet als hun fotograaf, was er als gast en heb gewoon wat foto's zitten trekken. Resultaat was niet goed, maar enorm leerzaam. Foto's trekken met een flits is niet simpel. Daar moet ik nog veel leren.
                Anderzijds heb ik ook al veel landschappen getrokken, ook weer dankzij het rondreizen krijg ik de kans allerhande landschappen te trekken.
                Heb ook al foto's getrokken van een party, resultaat vond ik wel goed, heb deze gepost in de beginnersfora. Maar wat ik goed vond, was dus niet zo goed
                Ik verlaat ook zelden mijn woning zonder fototoestel. Trek ook al lange tijd foto's van mijn eten, zelfs voordat ik een DSLR had aangekocht. Ben naar de lezing van food fotografie gegaan tijdens Belgiumdigital live. Ik trek gewoon foto's van mijn eten voor de fun, dus gebruik helemaal geen opstelling ofzo. Sinds ik een 50mm prime heb zijn mijn foto's van eten veel scherper en mooier van kleur. Was heel leerzaam.
                En sinds ik nu avondschool volg doe ik mijn opdrachten. Dus voila, da zijn de dingen die ik trek. Beetje vanalles. Zal mij hopelijk ergens op toespitsen, want goed worden in alles is zal niet simpel zijn.
                Ik ben recent gebeten door de fotografievirus en ben gedreven om te leren. Jullie zullen mij dus nog wel vaker tegenkomen.
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                  Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                  Heb ook al foto's getrokken van een party, resultaat vond ik wel goed, heb deze gepost in de beginnersfora. Maar wat ik goed vond, was dus niet zo goed
                  Laat je niet misleiden. Op BD zijn er teveel mensen actief met een negatieve houding, en kritiek geven is nu eenmaal gemakkelijker als je veel berichtjes nodig hebt om je status te verhogen. Dat schrijft makkelijker.
                  En eens ze member of senior member zijn lees je niets meer. Of toch niets meer ongefundeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                    Ik herken mezelf wel in jouw post... Ik heb ook een 500D, heb de 7D in handen gehad en de 5D MkII en tja... Nu zat ik ook te denken aan het verkopen van 500D (nu krijg ik er nog "iets" van) en over te stappen... Alleen welk toestel? Crop of FF? En er is natuurlijk ook het serieuze prijsverschil. Wat zal ik meer kunnen gebruiken? Ben ook (relatieve) beginneling en ook in het eerste jaar fotografie... Dus fotografeer ik nog wat vanalles.

                    Mijn idee (sedert vandaag): 500D houden en 5D in occasie aankopen en daarna zien welke ik het nuttigst vind. Binnen aantal maanden kan ik dan (hopelijk) beter beslissen... Als ik dan die 5D terug zou verkopen, zal ik nog ongeveer evenveel centen terug krijgen als ik er vandaag voor zou betalen... Enfin, misschien kom ik morgen wel met weer een ander idee af...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucIoshi Bekijk bericht
                      500D houden en 5D in occasie aankopen
                      Héél goede beslissing !!

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                        ik ben overgestapt van 450D naar 7D en heb er nog geen enkele minuut spijt van gehad. maar ik ben ook nieuweling maar ik blijf wel bij de 7D, al brengen ze nog 100nieuwe modellen uit. je spaart je geld daarna beter voor een lens.

                        Al koop je nog het duurste toestel, daarom haal je er niet e betere foto uit als je niet alle handelingen kent

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                          Voilà, ik heb m'n 5D in picobello-staat beet en I'm very excited.... en ik denk dat m'n body-honger voorlopig gestild zal zijn. Nu ga ik m'n hoofd wat breken over extra objectieven: 24-70 f2.8 of 24-105 f4, bvb. Maar ik ga uiteraard vooral foto's nemen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                            Oorspronkelijk geplaatst door LucIoshi Bekijk bericht
                            Voilà, ik heb m'n 5D in picobello-staat beet en I'm very excited.... en ik denk dat m'n body-honger voorlopig gestild zal zijn. Nu ga ik m'n hoofd wat breken over extra objectieven: 24-70 f2.8 of 24-105 f4, bvb. Maar ik ga uiteraard vooral foto's nemen...

                            Congrats met je nieuwe aanwinst.
                            Hopelijk zien we veel coole foto's verschijnen. Heb de laatste weken helemaal geen tijd gehad om foto's te trekken. Tis ongeloofelijk druk op werk
                            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                            website: http://www.hung.be
                            facebook - Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade van 500D naar 50D (of 7D)

                              Imho is het altijd beter om in lenzen te investeren. Een goeie body is als een goed instrument, het maakt je werk makkelijker, maar daarom ook niet per definitie mooier. Plus, een lens behoudt zijn waarde beter dan de body, dus je hebt wat ruimte om te experimenteren (2dehands L kopen en verkopen).
                              Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

                              Comment

                              Working...
                              X