Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

    Dat zijn twee compleet verschillende camera's, kun je niet vergelijken met elkaar. De ene een crop toestel met een pixel densiteit van 4.5 MP/cm², de andere een FF met een pixel densiteit van amper 1.5 MP/cm². Echt appels & peren. Dus inderdaad, groothoek & portret -> 5D maar tele & macro -> 50D (niet zozeer door de crop op zich - dat is een misverstand - maar omwille van de grote pixeldensiteit). Dynamisch bereik is bij de 5D classic wel zeer goed, ik weet niet hoe dat is bij de 50D.

    Comment


    • #17
      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

      Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
      Volgens mij niet. De pixeldensiteit van de 50D ligt véél hoger dan die van de 5D, daarom dat de 50d hogere eisen stelt aan de lenzen, ongeacht het feit dat deze een crop-camera is.)
      Wat betreft de pixeldensiteit heb je wel gelijk maar een 50D zal enkel het centrum van de lens gebruiken. De meeste lenzen zijn scherper in het centrum dan aan de hoeken. Met een 5D laat je die "onscherpe" hoeken dus zien, met een 50D niet.

      Comment


      • #18
        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

        Hallo,

        Tja dat is nog geen gemakkelijke beslissing. Ik ben er ook nog niet uit. De één zegt de 5d is meer voor portret en de 50d voor actie. Ik wil graag professioneel uitziende plaatjes kunnen schieten. En ja de 5d mII dat is me te duur.

        Comment


        • #19
          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

          Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
          Ik wil graag professioneel uitziende plaatjes kunnen schieten.
          dat kan je met beiden... t is diegene die op het knopje drukt he...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #20
            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            dat kan je met beiden... t is diegene die op het knopje drukt he...
            Hans heeft gelijk.
            Ik heb voor dezelfde keuze gestaan enkele weken geleden.
            Ik twijfelde dus tussen een 5D en een 50D, ik ben uiteindelijk voor de 50D gegaan omdat die OOK goede iso prestaties heeft (de 5D dus ook). En omdat goede tele lenzen duurder zijn dan goede groothoeklenzen, ik bedoel hiermee dat je de 1,5 crop ook in het voordeel van de 50D kan gebruiken, zeker voor dieren etc.
            De beter AF van de 50D is mooi meegenomen, zo heeft de 50D af-callibratie zodat lenzen met back of frontfocus plots terug bruikbaar worden (denk aan sigma).

            Er zijn natuurlijk ook nadelen, vooral het verschil in zoekergrootte vind ik een gemis, bovendien is een 5D met 50mm 1.4 een erg mooie combinatie maar voor 90% van de gevallen vind ik de 50D met (sigma) 30mm 1.4 een even mooie combinatie.
            Puur voor portretten of studiowerk is een 5D wel een beter keuze, hier is de snelle, precieze AF namelijk niet nodig.

            Ik denk dat je met beide erg blij zal zijn, ik heb voor de 50D gekozen en heb hier geen spijt van ! Beeldkwaliteit is trouwens uitstekend !

            Comment


            • #21
              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

              Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
              Goeie samenvatting! Van de breedhoek ga ik zeker niet tegenspreken, maar een klein beetje nuanceren. Als je nooit wil overstappen naar FF heb je dezelfde breedhoek als je EF-s lenzen koopt. ipv een 17-40 koop je dan een 10-22.. Maar je hebt wel een punt hoor. Voeg dit alleen even toe omdat ik vroeger ook zo dacht, maar nu heb ik een 10-22 + de volgende op de verlanglijst is de 17-55 2.8, en ik ervaar dat hetzelfde als 17-40 + 24-70...

              Dus dat hangt ook wat af van je toekomstplannen...

              greetz,
              Je hebt nooit dezelfde breedhoek met een 10-22 op een 40D als met een 17-40 op een FF. Daar is lectuur genoeg over te vinden.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #22
                Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Je hebt nooit dezelfde breedhoek met een 10-22 op een 40D als met een 17-40 op een FF. Daar is lectuur genoeg over te vinden.
                Heb je daar wat links van ??
                Ik heb ook de 10-22 en die heeft veel vervorming op de randen en mensen vertelden me dat ik evenveel vervorming zou hebben op een FF met een 17-40....

                Comment


                • #23
                  Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                  10mm op crop en 15mm op FF is een wereld van verschil. De mm's zijn (ongeveer) hetzelfde, maar de beeldhoek niet. Je moet het zien om te geloven.

                  Comment


                  • #24
                    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                    zoals melissa vertelt zal je voor de 5D waarschijnlijk wel iets beter glas moeten kopen...
                    Ook ik overweeg een dergelijke overstap dus ik volg dit topic met veel interesse.Ik heb nu nog een Canon EOS 400D die ik na aanschaf van een nieuwe camera als 2e body wil handhaven.Nu sta ik ook voor de keuze,nu een 50D of volgend jaar een FF camera,ben er zelf ook nog niet uit wat voor mij de beste keuze zou zijn.Ik had mijn zinnen eigenlijk op een 30D gezet maar die zijn alleen nog maar 2e hands te koop en dat is me te link,met het oog op de garantie wil ik liever een nieuwe camera.

                    Ik fotografeer voornamelijk dieren,landschappen,macro en (auto) sport,in dat opzicht zou de 50D dus meer bij me passen als ik de reply's in dit topic lees.Voor mij de vraag of de overstap van de 400D naar de 50D echt een flinke sprong voorwaarts is,vraag me metname af hoe de lenzen waar ik het meest mee werk presteren op een dergelijke camera.De standaart 18-55mm 'kitlens' gebruik ik al lang niet meer aangezien deze op de 400D onder de categorie bagger mag worden geplaatst m.i.Tegenwoordig werk ik met voornamelijk 2 lenzen:de Sigma AF 150/2.8 EX DG Macro HSM welke ik 20% van de tijd op de camera heb staan en de Canon EF 70-200/4.0 L IS USM welke ik voor de overige 80% van de tijd gebruik.

                    Op de 400D was de Canon 70-200mm al een hele stap voorwaarts,kan niet anders concluderen dan dat het een geweldige lens is op ieder front !Nu dus de vraag hoe deze lenzen op de 50D en de 5d presteren,als ik een overstap maak naar een van beide camera's,is de stap voorwaarts dan heel groot in combinatie met de door mij gebruikte lenzen ?Zijn er leden die ervaring hebben met een van beide camera's in combinatie met deze lenzen,en wat zou jullie advies zijn ?Nu de 50D aanschaffen of nog een jaartje wachten en dan voor een FF camera gaan... ?

                    Gr,

                    Mark.
                    Tomorrow is what you make of it.....
                    MSP @ iStock

                    Comment


                    • #25
                      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                      Oorspronkelijk geplaatst door MSP Bekijk bericht
                      Zijn er leden die ervaring hebben met een van beide camera's in combinatie met deze lenzen,en wat zou jullie advies zijn ?Nu de 50D aanschaffen of nog een jaartje wachten en dan voor een FF camera gaan... ?.
                      Ik heb een 50D met een 70-200 F4, dus niet de IS versie.
                      Ik ken enkel zeggen dat dit echt een enorm goede combinatie is. De tele laat de 50D volledig tot zijn recht komen, erg mooie scherpe foto's recht uit de camera !
                      Samen met de sigma 30mm heb ik het gevoel dat ik de meeste situatie's wel aankan. Voor portretten neem ik voor de zekerheid ook wel de 50mm 1.8 mee voor zijn kleine dof. Waarschijnlijk komt er ook nog wel eens een goede groothoek maar voorlopig is die nog niet nodig.

                      Comment


                      • #26
                        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI



                        daar worden niet alleen de verschillen tussen 50D en 5DI besproken, maar ook nog eens de verschillen tussen FF en crop (DOF, coc, compressie, oplossend vermogen lenzen,...).

                        Maar tekst, getallen en berekeningen zijn niet alleszeggend en zoals reeds aangehaald:


                        10mm op crop en 15mm op FF is een wereld van verschil. De mm's zijn (ongeveer) hetzelfde, maar de beeldhoek niet. Je moet het zien om te geloven.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                          Volgens mij is de 5d vergevingsgezinder naar lenzen toe dan een 50d, de hoge pixeldensiteit van de 50d vraagt het beste glas om optimaal te presteren.
                          Met de 5d viel mij op dat zelfs een "brakke 28-135 IS" lens het goed deed, waar die op de cropcamera's het veel minder deed.
                          Wat wel zo is, fullframe gebruikt de randen van de lenzen, en daar treden dan weer andere problemen op, zoals randonscherpte en meer mogelijkheden op CA.
                          Last edited by Rudy; 23 april 2009, 11:19.

                          Comment


                          • #28
                            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Je zult dan moeten kiezen tussen fullframe met de tragere 5d met de oudere interface, maar met de betere beeldkwaliteit. Verwacht echter niet de ultieme kwaliteit zonder je te gaan bezighouden met rawbewerking. Doe je dit wel, dat is het een heerlijke camera (nog altijd mijn favoriet)
                            Anders de 50D, een snelle, hoge resolutie moderne camera met mooie interface en zeer veel mogelijkheden. Maar de beelden zijn niet van het niveau van de 5D.

                            Die lens die je nog hebt, zou ik niet als enige lens gebruiken, daar zijn de beide body's veel te goed voor.
                            Beide camera's zijn niet klein; dus neem ze zeker beide vast voor je je keuze maakt.

                            Dat lijkt me een mooie samenvatting van al het voorgaande.
                            Ik wil echter even een kleine kanttekening maken.
                            Zou er ooit een persoon zijn die bij het zien van een foto gemaakt met een 50D zou zeggen. Mooie foto maar als die persoon nu een 5D had was het ECHT af?
                            Want akkoord hoor, de 5D is gewoon beter qua beeldwaliteit maar als ik bv nood zou hebben aan een snelle AF zou ik niets zijn met de beeldkwaliteit van een 5D omdat mijn foto dan waarschijnlijk uit focus zou zijn. (dit is misschien wat overdreven maar ik probeer maar een duidelijke situatie te schetsen).

                            Comment


                            • #29
                              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Dat lijkt me een mooie samenvatting van al het voorgaande.
                              Ik wil echter even een kleine kanttekening maken.
                              Zou er ooit een persoon zijn die bij het zien van een foto gemaakt met een 50D zou zeggen. Mooie foto maar als die persoon nu een 5D had was het ECHT af?
                              Want akkoord hoor, de 5D is gewoon beter qua beeldwaliteit maar als ik bv nood zou hebben aan een snelle AF zou ik niets zijn met de beeldkwaliteit van een 5D omdat mijn foto dan waarschijnlijk uit focus zou zijn. (dit is misschien wat overdreven maar ik probeer maar een duidelijke situatie te schetsen).
                              Ik ben van dezelfde mening ! (en durf dit zelf uitbreiden naar andere merken)
                              De factor glas, fotograaf en nabewerking zijn van grotere invloed dan de camera (IMHO !) dat als je verschillen zou zien tussen 5D en 50D ze eerder aan de bovenstaande factoren te wijten zijn...

                              Comment


                              • #30
                                Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                                Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                                totaly agree, maar aangezien het volgens mij niet zo lang meer gaat duren alvorens FF mainstream zal worden (ook bij instappers) kan je er nu al best rekening mee houden bij de aanschaf van duurdere lenzen.
                                Dat gaat volgens mij nog wel even duren horen. FF camera's zijn om te beginnen al veel groter... Een 400D past nek ik nooit een FF in, en de grootte is voor veel mensen belangerijk. Wij(amateurs) vinden dat niet zo erg, maar een heel groot deel van de reflexaankopers wil geen te grote reflex... Zelfs een X0D met fullframe zit er ook niet snel is volgens mij! De 5D markx kan goedkoper worden maar FF voor iedereen gaat volgens mij nog heeel lang duren...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                                Je hebt nooit dezelfde breedhoek met een 10-22 op een 40D als met een 17-40 op een FF. Daar is lectuur genoeg over te vinden.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                                Heb je daar wat links van ??
                                Ik heb ook de 10-22 en die heeft veel vervorming op de randen en mensen vertelden me dat ik evenveel vervorming zou hebben op een FF met een 17-40....
                                zou ik ook wel eens willen lezen Dat wist ik niet...

                                greetz,
                                www.fotopie.be
                                Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                                Comment

                                Working...
                                X