Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Simpel vraag voor een simpel toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Simpel vraag voor een simpel toestel

    Even een schets, dan een vraagje.

    Mijn „normaal” fototoestel is een Leica V-lux 1. Een Panasonic Lumix FZ-50 eigenlijk maar met een „betere” lens. Toch volgens de winkel waar ik hem kocht.
    Ik ben daar zeer over tevreden; na mijn analoge camera wou ik geen toestel meer met verwisselbare lenzen. Dus werd het, jaren terug een Canon Powershot G2.
    De volgende modellen verloren echter hun handig scharnierbaar lcd-schermpje, dus werd de opvolger nadien die Leica. Maar het is niet direct een lichtgewicht of een vestzak model.

    Daarom mist men veel gebeurtenissen die men graag wil vastleggen, komische of speciale situaties. Want wie heeft er elke dag zo’n camera bij zich?

    Ik heb een zeer eenvoudige gsm. Enkel om voor het hoogst noodzakelijk iemand te kunnen verwittigen.
    Een nichtje van me dankte ooit eens haar gsm af; haar werkgever bezorgde haar een nieuwere. Het afgedankte heeft een cameraatje ingebouwd.

    Deze gsm heeft een zeer eenvoudige camera. Ik mocht hem hebben als ik wou. En louter uit nieuwsgierigheid wou ik wel eens uitproberen wat de daarmee genomen foto’s nu wel waard zijn.

    Het is een 2 megapixel camera, een piepkleine lens, autofocus, geen (optische) zoom automatische belichting (of wordt de ISO aangepast?). En ca 35mm als ik het vergelijk met de opnamen met mijn Leica. De gsm heeft een herlaadbare Li-ion batterij en bezit zowel USB als bluetooth.

    Nu moet ik zeggen, het zijn natuurlijk geen hoogstaande foto’s. Macro-opnamen en nachtfoto’s , daar moet je niet aan beginnen.
    Maar buiten dat, en als je de gsm twee seconden wil stilhouden (het duurt even voor de opname zelf wordt gestart) maak je er toch behoorlijke foto’s mee.
    Toch als je er van uitgaat dat het beter is om een foto te hebben die kwalitatief misschien iets minder is, dan … helemaal geen.
    Dus sindsdien zit dat ding altijd op zak, heb het altijd bij. Het weegt 'niets' en is met zijn 4,5 x 11 x 1 cm erg klein en ik heb al heel wat keren de situatie vermeden waarbij men anders denkt: " had ik nu maar mijn camera bij".

    Tuurlijk zijn er minpunten.
    En daarom overweeg ik toch een alternatief en vandaar mijn vraag. Het was misschien een wat lange inleiding, maar hoe meer uitleg over gebruik en wensen, hoe beter het advies dat ik wil vragen denk ik maar.

    Met het nut en de lol die ik al heb beleefd, met dit eenvoudig cameraatje, wil ik nu op zoek gaan naar iets soortgelijks. Maar dan wel enkel camera, met een lens die toch wel wat groter is dan een „speldeknop”; iets om te telefoneren heb ik al ;-).

    Het zou dus een toestel moeten zijn, liefst niet veel meer dan 100€, niet veel groter dan die gsm maar dan wel met (in volgorde van prioriteit):

    - vanaf het inschakelen van het toestel zou ik toch binnen de 5 sec een foto willen kunnen maken (nu is dit wel een tijdrovend proces, als de gsm uit staat om de batterij te sparen)
    Uit de zak halen en foto „schieten”, is iets wat nu niet kan.
    - met iets meer pixels, 4-6 MP is al meer dan voldoende
    - een lichte zoom 3-4x is al voldoende
    - groothoek 35mm(kleinbeeld) of groter bereik (28, 25?)
    - als geheugen-kaart geen Sony-stick (wat Sony al uitsluit) maar liever met SD-card, die gebruik ik al.
    - herlaadbare Li-ion batterij
    - een camera die toch 4 GB SD-kaartjes (of groter geheugen) aan kan


    Hellup, kan er iemand mij hierover advies geven?
    Ik kan wel lijsten met technische specificaties her en der gaan vergelijken, maar praktische ervaring, dat zegt mij toch wel zoveel meer.

    Alvast bedankt,
    Francis
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

  • #2
    Re: Simpel vraag voor een simpel toestel

    Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FS42 gekocht voor €99 waar ik ZEER tevreden over ben, ik heb er zelfs een review over geschreven;
    http://aradilon.wordpress.com/2010/0...onic-fs42-f2s/

    (en ik heb een D90 dus ik weet wat een kwaliteit een goed toestel kan hebben)
    Het is wel in het engels, dus als je toch vragen zou hebben mag je die altijd stellen. Hij Word hier verkocht voor €99
    http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Com...dcbedoPm9mTC8k
    Ahja en die camera heeft trouwens alles wat je opsomt en meer!

    Comment


    • #3
      Re: Simpel vraag voor een simpel toestel

      Bedankt voor de link naar jouw erg nuttige review. Na het lezen ervan ben ik nu al flink op weg.

      Ik zocht al wel een en ander op, om te zien wat er zoal op de markt is. En kwam dus die FS42 ( en FS62) al tegen.
      Maar louter specificaties zeggen bijzonder weinig over praktische ervaring. Dus ben ik blij dat die met anderen wordt gedeeld.
      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

      Comment


      • #4
        Re: Simpel vraag voor een simpel toestel

        Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
        Bedankt voor de link naar jouw erg nuttige review. Na het lezen ervan ben ik nu al flink op weg.

        Ik zocht al wel een en ander op, om te zien wat er zoal op de markt is. En kwam dus die FS42 ( en FS62) al tegen.
        Maar louter specificaties zeggen bijzonder weinig over praktische ervaring. Dus ben ik blij dat die met anderen wordt gedeeld.
        Inderdaad, nu ik moet zeggen dat ik al met vele andere compactjes heb gespeeld (dit is zelf mijn 2de) en dit is toch tot nu toe 1 van de beste die ik heb gebruikt zeker als je zijn prijs er bij rekent, natuurlijk is een €300 compactje beter maar onder de €100 is dit wel het beste toestel.

        Comment

        Working...
        X