Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen via het sterretje met de duim

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstellen via het sterretje met de duim

    Stelling van Koen Bé
    Merci voor je raad.

    """Ik heb zelf, sinds ik met grote openingen fotografeer, mijn ontspanknop losgekoppeld van de scherpstelling (voor de CF instelling, zie tekst hieronder)). Ik kies vooraf het AF punt dat ik gebruik, stel scherp met mijn duim, herkader en druk dan af. Anders lukt het met niet met volle opening. Geen verwijt aan de constructeur. Hoe kan een camera anders weten wat ik scherp wil hebben???

    04 SHUTTER BUTTON/AE LOCK BUTTON. Usually set to 0:AF/AE lock. Pushing the shutter button half way locks both autofocus and exposure. If I want to separate the two, I set this to 1:AE Lock/AF so the star (asterisk) button on the back of the camera locks focus on the subject, I recompose, and the shutter button locks exposure."""
    """


    Geprobeerd en goed bevonden.
    Na dit meer dan een jaar te hebben toegepast op mijn oude d200 kocht ik een 5d canon.
    De technic een beetje kwijt geraakt door het feit dat dit blijkbaar toch niet ging.
    HIHI dacht ik
    Tot ik deze stelling tegenkwam op bd.
    Merci koen voor je raad.
    (Koen Bé)

    Nu vraag ik me af of dit (scherpstellen via het sterretje met de duim) kwa werking, meting en dergelijke nog nevenwerkingen heeft.

    + en -

    met dank voor jullie tijd.
    Kurt
    Last edited by torr; 5 augustus 2009, 20:35.
    Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

  • #2
    Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

    Ik werk ook geregeld op die manier, voor meestal deze reden.

    Fotograferen van dieren. Deze kunnen stil zitten, maar onverwacht plots ook beginnen te bewegen of andersom.
    Voordeel voor mij om op deze manier te werken:
    Ik stel men toestel meestal in op AF servo om onverwachte verplaatsingen van een dier onmiddelijk te kunnen "vangen" zonder eerst naar men instellingen te gaan om men AF te veranderen.
    Als je dan op de normale manier scherpstelt heb je het probleem dat bij het half inhouden van de knop om scherp te stellen je AF constant blijft focussen, wat echter tot onschere beelden kan leiden. Als je echter scherpstelt met de knop achteraan kun je deze loslaten wanneer scherp gestelt, waardoor je AF stopt met focussen en je drukt af om je foto te maken.
    Hierdoor krijg je dus de mogelijheid om je toestel makkelijk te gerbuiken als "one shot" wanneer ingesteld als "AF servo".

    Het nadeel bij mijn eos 400 is dan wel dat ik geen spotmeting meer kan doen. Want daar dient de ster knop voor.
    Er is wel nog een instelling optie die hetzelfde is als hierboven met een extraatje dat bij de onstspanknop half indrukken een spotmeting wordt gedaan.
    Dus scherpstellen met sterretje, half indrukken spot meting en volledig indrukken foto maken. Hierbij wordt dus ALTIJD een spotmeting gedaan wat dan weer nadelig is als je geen spotmeting wil hebben.

    Gelukkig is dit situatie probleem opgelost bij de duurdere toestellen.

    Comment


    • #3
      Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

      Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht

      Gelukkig is dit situatie probleem opgelost bij de duurdere toestellen.


      wat en hoe op welke toestellen ?
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

        ik gebruikte dit systeem al op mijn analoge eos 100 zo'n 12 jaar terug.
        zowel op m'n 10D als 5D staat dit standaard zo ingesteld.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

          Heb gisteren avond nog eens getest,...Op mijn 5D
          En da werkt inderdaad zoooooooooo,...
          mmmmm.
          Volgende week terug een druk weekend voor de boeg kwa fotografie.
          Dan eens echt testen of ik hier een standaad instelleng van maak.

          Nog maar eens het bewijs hoe belangrijk BD zijn kan.
          kurt.
          !

          De werking van da sterretje da overlapt de gewoon ingestelde meting op je toestel hé.
          Toch?
          Vb de matrix meting op je toestel wordt bij het indrukken van het sterretje 'spot'.
          Bij de gewone instelling bedoel ik dan he.
          Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

            Mannen ik snap er niks van...Ik heb met mijn Canon bij die gebruikersinstellingen al veel zien staan en ik snap maar de helft hiervan..Als hier op BD al uitgebreid over gediscussieert is dan hoop ik dat iemand me kan uitleggen wat dit betekend en waar ik mijn de functionaliteit van deze instellingen goed uitgelegd kan vinden?
            Please help me..Iemand linkjes?
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

              Ik ben verre van een kennis freak maar waar het over gaat is dat je bij persoonlijke instellingen rubriek 04 de manier van scherpstellen kunt veranderen.
              (5D).
              04 SHUTTER BUTTON/AE LOCK BUTTON. Usually set to 0:AF/AE lock. Pushing the shutter button half way locks both autofocus and exposure. If I want to separate the two, I set this to 1:AE Lock/AF so the star (asterisk) button on the back of the camera locks focus on the subject, I recompose, and the shutter button locks exposure."""
              """



              Je stelt scherp met je duim (knopje rechts achter boven) "*"
              En dan blijft je scherpstelling vastgehouden zolang je je duim hierop houd.
              Of je nu je ontspankop indrukt of niet.
              Volgens mij kan je beter en onder variabele impulsen afdrukken.
              Daar je toestel niet meer scherpstellen moet.
              Het staat al scherp op het door u gekozen manier.

              Ik weet da uitleggen niet mijn beste is maar hopelijk ben je der wat wijzer uit geworden.

              Kurt
              !
              Last edited by torr; 6 augustus 2009, 11:09.
              Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

              Comment


              • #8
                Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht


                wat en hoe op welke toestellen ?
                40D, 50D, 5DII hebben een AF-ON knop.

                Ik leerde 'aparte focus' kennen op mijn 50D, miste het op mijn 5D. Heb bij 5D de sterretjes-toets gebruikt. Gebruik nu terug de AF-ON op de 5DII. Heerlijk, ik zou niet meer zonder kunnen!

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                  Nog nooit geprobeerd maar het klinkt interessant. Zal er eens mee gaan experimenteren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                    Oorspronkelijk geplaatst door torr Bekijk bericht
                    Je stelt scherp met je duim (knopje rechts achter boven) "*"
                    En dan blijft je scherpstelling vastgehouden zolang je je duim hierop houd.
                    scherpstelling blijft ook behouden als je de knop loslaat.
                    er is ook nog een optie om de * en AF knoppen om te wisselen, dan stel je scherp met het AF-knopje wat ik persoonlijk ergonomischer vind dan met *.
                    alles bijeen vind ik het hele systeem ook veel logischer dan alles onder 1 knop te hebben: focus en exposure zijn gescheiden sinds fotografie is uitgevonden, ze hebben dan ook zeer weinig met elkaar te maken, dus ik vind het naar raar dat men ooit besloten heeft die onder 1 knop onder te brengen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                      enkel canon of gaat dit bij nikon ook???

                      uit een vlugge blik kan ik enkel alles "vergrendelen" maar nie scherpstellen via een knop.

                      of begrijp ik het verkeerd en is get gewoon te doen over de scherpstelling vast zetten nadat er scherpgesteld is met autofocus???
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                        Dit is toch enkel handig wanneer je wil recomposen? anders zie ik hier het nut niet van.

                        bij veel subject beweging en een groot diafragma kan je dit toch niet toepassen? leidt mijn inziens tot 100% OOF rate?


                        De uitleg van Tunie lijkt me duidelijk. one shot kunnen gebruiken wanneer toestel ingesteld staat op Servo

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                          Dit is toch enkel handig wanneer je wil recomposen? anders zie ik hier het nut niet van.

                          bij veel subject beweging en een groot diafragma kan je dit toch niet toepassen? leidt mijn inziens tot 100% OOF rate?


                          De uitleg van Tunie lijkt me duidelijk. one shot kunnen gebruiken wanneer toestel ingesteld staat op Servo
                          Ik vind het handig als ik met statief werk.
                          Ik focus, maak een compositie, zet de boel vast. Kan het model bijsturen, tips geven, voordoen, en moet maar op de ontspanknop duwen. Zonder door de zoeker te kijken.
                          De voorwaarde is dat het model niet teveel beweegt in de 'diepte' tov de sensor.
                          En dat je diafragma genoeg dichtgepitst is.
                          Hier lukt het toch wel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            enkel canon of gaat dit bij nikon ook???

                            uit een vlugge blik kan ik enkel alles "vergrendelen" maar nie scherpstellen via een knop.

                            of begrijp ik het verkeerd en is get gewoon te doen over de scherpstelling vast zetten nadat er scherpgesteld is met autofocus???
                            Ik heb voor Nikon een tijdje terug een klein artikeltje geschreven (te vinden in mijn handtekening)

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpstellen via het sterretje met de duim

                              effe afgedrukt, straks es op't gemak lezen.
                              ziet er goed uit.
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X