Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met Canon Eos 500D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met Canon Eos 500D

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag: Afgelopen zaterdag (eergisteren) kocht ik de body van de Canon Eos 500D met een 4Gb Extreme III SDHC geheugenkaart. Volgens alle websites en manuals moet de Canon Eos 500D 3,4 opnames per seconde kunnen maken.
    De geheugenkaart zou 30Mb per seconde weg moeten schrijven.
    Ik heb gisteren het toestel uitgebreid getest en wat me gelijk opviel, was dat hij geen 3,4 opnames per seconde kan maken. Soms duurt het 4 tot 6 seconden voor ik de volgende opname kan maken. Ik zie dan de melding "busy" verschijnen. Mijn opnames waren maximaal 9 Mb, dus dat zou makkelijk moeten kunnen, ook met deze kaart. Ik heb de kaart ook al op Low Level geformatteerd, zoals in de manual stond, omdat hij daardoor sneller kan worden. Geen succes. De eerste opnames daarna waren snel, daarna was ik terug bij af.
    Ik ben overgestapt van de Eos 350D naar de 500D, maar de 350 maakt met een Extreme CF kaart makkelijk iedere seconde een opname.
    Ik heb net de winkel gebeld (Foto Konijnenberg in Den Ham) maar die weten ook niet waar het aan kan liggen. Ik moest maar even langskomen.
    Is hier iemand op het forum, die soortgelijke problemen is tegengekomen?
    Ik wil deze camera echt dolgraag gebruiken, maar niet als ik ik 6 seconden moet wachten tot ik een volgende opname kan maken....
    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Groetjes, Tristania

  • #2
    Re: Problemen met Canon Eos 500D

    Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
    Ik wil deze camera echt dolgraag gebruiken, maar niet als ik ik 6 seconden moet wachten tot ik een volgende opname kan maken....
    bedoel het het effectief wegschrijven en kan je niet binnen 3sec afdrukken voor de volgende opname?
    dat kan ik zelfs met mij 30D!.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met Canon Eos 500D

      Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
      Hallo allemaal,

      Ik heb een vraag: Afgelopen zaterdag (eergisteren) kocht ik de body van de Canon Eos 500D met een 4Gb Extreme III SDHC geheugenkaart. Volgens alle websites en manuals moet de Canon Eos 500D 3,4 opnames per seconde kunnen maken.
      De geheugenkaart zou 30Mb per seconde weg moeten schrijven.
      Ik heb gisteren het toestel uitgebreid getest en wat me gelijk opviel, was dat hij geen 3,4 opnames per seconde kan maken. Soms duurt het 4 tot 6 seconden voor ik de volgende opname kan maken. Ik zie dan de melding "busy" verschijnen. Mijn opnames waren maximaal 9 Mb, dus dat zou makkelijk moeten kunnen, ook met deze kaart. Ik heb de kaart ook al op Low Level geformatteerd, zoals in de manual stond, omdat hij daardoor sneller kan worden. Geen succes. De eerste opnames daarna waren snel, daarna was ik terug bij af.
      Ik ben overgestapt van de Eos 350D naar de 500D, maar de 350 maakt met een Extreme CF kaart makkelijk iedere seconde een opname.
      Ik heb net de winkel gebeld (Foto Konijnenberg in Den Ham) maar die weten ook niet waar het aan kan liggen. Ik moest maar even langskomen.
      Is hier iemand op het forum, die soortgelijke problemen is tegengekomen?
      Ik wil deze camera echt dolgraag gebruiken, maar niet als ik ik 6 seconden moet wachten tot ik een volgende opname kan maken....
      Alvast bedankt voor het meedenken!

      Groetjes, Tristania
      In raw of jpeg ? ALs je in raw werkt, zal de camera merkelijk trager werken eens de buffer vol is.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met Canon Eos 500D

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        bedoel het het effectief wegschrijven en kan je niet binnen 3sec afdrukken voor de volgende opname?
        dat kan ik zelfs met mij 30D!.
        grt,bouk.
        Ik kan inderdaad niet binnen 3 sec afdrukken voor de volgende opname. Er staat dan "busy".
        Ik kon dat ook probleemloos met de 350d.

        Groetjes, Tristania

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met Canon Eos 500D

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          In raw of jpeg ? ALs je in raw werkt, zal de camera merkelijk trager werken eens de buffer vol is.
          In jpeg. Ik ben niet zo ervaren dat ik in raw werk.

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met Canon Eos 500D

            Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
            In jpeg. Ik ben niet zo ervaren dat ik in raw werk.
            daar hoef je geen ervaring mee te hebben hoor, gewoon je toestel op RAW zetten.
            eens RAW nooit meer wat anders.
            maar je probleem is toch, dat je toestel niet snel genoeg wegschrijft en wat daar de oorzaak van is???
            misschien anderen een idee of dezelfde ervaring!
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met Canon Eos 500D

              Heb je al eens een ander kaartje geprobeerd?
              Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
              ... Ik heb de kaart ook al op Low Level geformatteerd, zoals in de manual stond, omdat hij daardoor sneller kan worden. Geen succes. De eerste opnames daarna waren snel, daarna was ik terug bij af....
              Lijkt mij sterk dat je na een format wel eerst goed kunt werken en daarna niet meer, zou toch moeten betekenen dat je toestel wel correct foto's naar de kaart kan wegschrijven, en dat er daarna een probleem optreed.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met Canon Eos 500D

                Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                Heb je al eens een ander kaartje geprobeerd? Lijkt mij sterk dat je na een format wel eerst goed kunt werken en daarna niet meer, zou toch moeten betekenen dat je toestel wel correct foto's naar de kaart kan wegschrijven, en dat er daarna een probleem optreed.
                Nee, ik heb nog geen ander kaartje gebruikt, omdat ik verder alleen CF kaarten heb van de 350d.
                Achter in de middag ga ik terug naar de winkel, want ik heb gebeld en ze hebben werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn en willen het zelf uitproberen.
                Het zou de kaart kunnen zijn, maar ik vind het ook vreemd dat hij na de LL format wel een aantal foto's snel wegschrijft.
                En de camera is nog maar zo kort verkrijgbaar dat er ook in Google niets te vinden is over dit probleem. Het lijkt erop dat ik tot nu toe de enige ben met dit probleem...

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met Canon Eos 500D

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  daar hoef je geen ervaring mee te hebben hoor, gewoon je toestel op RAW zetten.
                  eens RAW nooit meer wat anders.
                  maar je probleem is toch, dat je toestel niet snel genoeg wegschrijft en wat daar de oorzaak van is???
                  misschien anderen een idee of dezelfde ervaring!
                  grt,bouk.
                  Dan ga ik het toch eens proberen met RAW!
                  Ik heb het zelfs nog nooit geprobeerd.
                  Misschien komen ze er vanmiddag in de winkel achter wat het probleem kan zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met Canon Eos 500D

                    Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
                    Geen succes. De eerste opnames daarna waren snel, daarna was ik terug bij af.Groetjes, Tristania

                    Als het schrijven tot rust is gekomen, en de eerste foto's daarna niet an je normale fps kunnen, is er inderdaad iets mis. Maar als het euvel zich daarna voordoet (dus nadat je buffer gevuld is), is dit perfekt normaal. Vergeet niet dat je bestanden aan het wegschrijven bent van 9MB.
                    Theoretisch, als je 30MB schrijfsnelheid hebt (dit zal effectief wel een 12-13mb zijn, je haalt bnooit die max waardes), en je camera gaat tegen 4fps, dan ga je dus na een aantal foto's door je buffer, en vertraagd de cam tot de buffer weer voldoende plaats heeft.
                    Ondertussen heeft je camera wel 15mpixel, en heb je misschien nog wat nabewerking in de camera opstaan? Ruisonderdrukking, lenscorrectie, enzovoort, hebben ook invloed op de snelheid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met Canon Eos 500D

                      Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
                      4Gb Extreme III SDHC geheugenkaart.
                      De geheugenkaart zou 30Mb per seconde weg moeten schrijven.

                      Vergeet die 30MB / sec , ik heb de volgende kaartjes: SanDisk Extreme IV 45MB/s 16GB

                      Die zouden dus 45mb / sec moeten wegpennen, maar in de praktijk is dit slechts: 25.5MB/s

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen met Canon Eos 500D

                        Heb je rekening gehouden met je sluitertijd?
                        Hoe staat je ruisverwerking ingesteld op de camera?

                        MVG,
                        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen met Canon Eos 500D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Als het schrijven tot rust is gekomen, en de eerste foto's daarna niet an je normale fps kunnen, is er inderdaad iets mis. Maar als het euvel zich daarna voordoet (dus nadat je buffer gevuld is), is dit perfekt normaal. Vergeet niet dat je bestanden aan het wegschrijven bent van 9MB.
                          Theoretisch, als je 30MB schrijfsnelheid hebt (dit zal effectief wel een 12-13mb zijn, je haalt bnooit die max waardes), en je camera gaat tegen 4fps, dan ga je dus na een aantal foto's door je buffer, en vertraagd de cam tot de buffer weer voldoende plaats heeft.
                          Ondertussen heeft je camera wel 15mpixel, en heb je misschien nog wat nabewerking in de camera opstaan? Ruisonderdrukking, lenscorrectie, enzovoort, hebben ook invloed op de snelheid.
                          ja maar theoretisch (en zeker in jpeg) zou het lang moeten duren tegen dat de camera aan z'n "buffer vol" aanloopt.
                          Dit komt uit de Canon 500d brochure:
                          Continuous Shooting
                          Max. Approx. 3.4fps. (speed maintained for up to 170 images (JPEG), 9 images (RAW))*4

                          *4 Based on Canon’s testing conditions ISO 100, Standard Picture Style. Varies depending on the subject, memory card brand and capacity, image recording quality, ISO speed, drive mode, Picture Style, Custom functions etc
                          170jepeg's is toch wel heel veel (170/3.4= ongeveer 50 sec) dus zelfs als het wat langer zou duren (door om het even welke reden) zou je toch nog moeten bursts kunnen maken van 20,30 of zelfs 40 jpegs..... lijkt mij toch.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen met Canon Eos 500D

                            Zou het ook kunnen dat de opname 9Mbyte is, en de snelheid 30Mbit/sec ? Dat scheelt ook bijna factor 10...
                            Of is het kaartje wel degelijk 30Mbyte/sec ?
                            mvg,
                            Hiawatha
                            What if...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen met Canon Eos 500D

                              Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                              Zou het ook kunnen dat de opname 9Mbyte is, en de snelheid 30Mbit/sec ? Dat scheelt ook bijna factor 10...
                              Of is het kaartje wel degelijk 30Mbyte/sec ?
                              mvg,
                              Hiawatha
                              De SD kaarten worden met dezelfde snelheid vergeleken als een CD (basis is 150 Kbyte per seconde) de extremeIII kaarten hebben een snelheids index van 200 (150KB *200 = 30MB) dit is een maximum aanduiding. De extreme III kaarten zijn SDHC kaarten die class 6 zijn (dit betekend dat er minimum een snelheid van 6MB per seconde moet gehaald worden) Class 6 is momenteel de snelste klasse (hoewel Panasonic een class 10 heeft uitgebracht, maar deze is niet algemeen aanvaard).

                              Comment

                              Working...
                              X