Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100 en macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7100 en macro

    De D7100 bevalt mij tot hiertoe uitstekend. Zoals eerder vermeld is de buffer aan de kleine kant maar daar kan ik mee leven. Hoge snelheidskaartjes gebruiken helpt om de buffer weer sneller leeg te maken.
    24Mp om detail vast te leggen en te croppen is zalig maar er is ook een keerzijde aan deze medaille. Zeker in macrofotografie zorg je met die weelde aan megapixels best voor een trillingsvrije ondergrond, statief of bonenzak voor lage shots en spiegel opklappen bij lagere sluitersnelheden.

    Met de D300 en tamron 90mm durfde ik al eens wat macroshots uit losse hand nemen maar met 24Mp wordt dit moeilijker.

    Als je deze basisregels in acht neemt kan je ongelooflijk veel detail vastleggen :

    D7100, sigma 150mm, f2.8, ISO200, 1/400s, volledig beeld:


    Werkelijk pixels:

    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Nikon D7100 en macro

    Mooi resultaat!
    Ik heb de D7100 ondertussen ook enkele weken in huis en worstel er ook af en toe mee om goed scherpe foto's te krijgen. Vooral op 300mm haal ik het pas bij 1/2000. Ik heb wel geen erg stabiele hand en gelukkig krijg je dan hulp van de betere ISO prestaties. De auto-iso controle over de sluitertijd bij het inzoomen in de A-stand vind ik zeer comfortabel.
    Zeer tevreden met dit machien
    Fuuu…tsjie
    www.wouldbephotography.be

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7100 en macro

      Hier ook een tevreden D7100 gebruiker.
      Zelf ook al vastgesteld dat hij minder vergevingsgezind is qua beweging en off-focus, in vergelijking met mijn D60.
      Autofocus is TOP, btw.

      Wel nog even wennen aan de AF-points, van 3 naar 51 ...

      Waar ik mij wel een beetje aan erger is de lichtmeting...

      Op mijn D60 draaide ik naar de kant waar de streepjes niet stonden. Dus in de richting waarin je wilt veranderen.
      Op de D7100 is het net omgekeerd, daar moet ik in de richting draaien waar de streepjes wel staan...
      Waarschijnlijk in te stellen, als iemand weet hoe shoot...
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7100 en macro

        Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
        Op mijn D60 draaide ik naar de kant waar de streepjes niet stonden. Dus in de richting waarin je wilt veranderen.
        Op de D7100 is het net omgekeerd, daar moet ik in de richting draaien waar de streepjes wel staan...
        Waarschijnlijk in te stellen, als iemand weet hoe shoot...
        Ondertussen reeds gevonden
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7100 en macro

          Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
          Ondertussen reeds gevonden
          Had dat ook op mijn D800e toen ik van de D7000 kwam, is een makkelijke instelling in het menu.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7100 en macro

            Eric,
            De scherpte van deze D7100 is idd fantastisch, ook als ik kijk naar je recentste macro's op Flickr.
            Wat is je ervaring eigenlijk als je vergelijkt met je D300 (heb er ook zo een). Is de autofocus werkelijk zoveel (merkbaar) beter en sneller.
            En de hogere ISO's ?
            Ik weet dat jij ook vogels fotografeert. Heb je de cropmodus al gebruikt ? Ergens zie ik dat wel zitten (nog steeds 15mp) en met een 300mm krijg je dan al een mooi bereik zonder al te groot te moeten gaan in tele (zeker op safari in Afrika waar de dieren toch minder schuw zijn dan bij ons).
            Eigenlijk denk ik er aan om voor mijn komende reis mijn 2e body, een D7000 in te ruilen voor een D7100. Ik hou wel meer van de ISO-knop en andere ergonomie van de D300, maar als ik daar momenteel wil bij blijven kan ik alleen naar de D800; ook de D600 heeft een ergonomie die aanleunt bij de D7000 reeks...

            Alvast bedankt voor een reactie op mijn vragen.
            Marc
            Marc
            http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7100 en macro

              Oorspronkelijk geplaatst door marctailly Bekijk bericht
              Eric,
              De scherpte van deze D7100 is idd fantastisch, ook als ik kijk naar je recentste macro's op Flickr.
              Wat is je ervaring eigenlijk als je vergelijkt met je D300 (heb er ook zo een). Is de autofocus werkelijk zoveel (merkbaar) beter en sneller.
              En de hogere ISO's ?
              Ik weet dat jij ook vogels fotografeert. Heb je de cropmodus al gebruikt ? Ergens zie ik dat wel zitten (nog steeds 15mp) en met een 300mm krijg je dan al een mooi bereik zonder al te groot te moeten gaan in tele (zeker op safari in Afrika waar de dieren toch minder schuw zijn dan bij ons).



              Eigenlijk denk ik er aan om voor mijn komende reis mijn 2e body, een D7000 in te ruilen voor een D7100. Ik hou wel meer van de ISO-knop en andere ergonomie van de D300, maar als ik daar momenteel wil bij blijven kan ik alleen naar de D800; ook de D600 heeft een ergonomie die aanleunt bij de D7000 reeks...

              Alvast bedankt voor een reactie op mijn vragen.
              Marc
              Marc,

              AF is héél vergelijkbaar, klein voordeel voor D7100 denk ik in ietwat donkere omstandigheden. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je 1 Af-punt hebt wat ook nog bij f8 scherpstelt (een 300mm f4 met TC20 bijvoorbeeld)

              Hogere ISO's: Met de D300 was ik nog happy met ISO640 voor kritische foto's, bij de D7100 is dat ISO1200 ongeveer, dus 1 stop winst. Ook relatief en helemaal afhankelijk van je gebruiksprofiel. Zoals aangehaald is de D7100 door het hoge aantal MP gevoeliger voor bewegingsonscherpte. Werk je veel op stevige basis, statief, rijstzak dan zal je inderdaad 1 stop winst hebben. Werk je veel uit de hand en moet je met je 300mm bijvoorbeeld van 1/500 naar 1/1000 gaan voor scherpe foto's dan is je stop winst al verdwenen natuurlijk.

              In de 1.3x modus worden je AF-punten nog beter verdeeld over je zoekerbeeld en wordt het dus makkelijker om bijv vogels in vlucht te volgen. Je bestanden worden kleiner en je hebt dus een beetje winst in frames/sec (van 6 naar 7) en het duurt iets langer voor je buffer vol zit. Als "cropmodus" is het niet meer dan een gadget natuurlijk want dat kan je evengoed achteraf doen.

              Ergonomie is een kwestie van gewoonte. ISO-knop staat een beetje raar maar je kan de D7100 ook zo configureren dat je je tweede instelwiel gebuikt om de ISO aan te passen. Je hebt bovendien de U1 en U2 gebuikersinstellingen waardoor je bijvoorbeeld met één draai aan de knop kan overschakelen van je instellingen voor vogelfotografie naar landschapsfotografie. Voor macrofotografie ben ik bijvoorbeeld héél blij met de veel betere Live-view functie van de D7100 om kritische scherpstelling te controleren.

              Mvg, Eric
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

              Comment

              Working...
              X