Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d50 of d80 of toch canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d50 of d80 of toch canon 400D

    Ik wil zeer binnenkort een body kopen met een lens, die bij voorkeur mijn dagelijkse lens wordt.

    Ik twijfel tussen een d50 of d80 :
    - ik heb niet echt 10 MP nodig, gebruik vooral plasma scherm en pc voor tonen foto's
    - ik vind instelmogelijkheden belangrijk doch zal toch snel willen foto's trekken en vind de mogelijkheden van d50 voldoende
    - foto's in zwakke lichtomstandigheden zijn belangrijk voor mij, hoge iso waarden zullen dus regelmatig gebruikt worden
    - een robuuste camera vind ik belangrijk, daarom keuze voor nikon die me iets beter in de hand ligt
    - de lens die ik wil kopen is de 18-200 VR van Nikon
    - de d80 is bijna dubbel zo duur als de d50

    Is in die redenering de d50 een goede keuze ?

    Is er veel verschil in de hoge iso waarden van d50 tov d80. Ik heb in een review gelezen dat de noice reductie vooral in 10 MP een must is en daarom built-in is bij d80. Hoe zit die bij de d50 ?

    Ik kan niet ontkennen dat een d400 een mooie camera is met een betere prijs dan de d80. Waarom niet mijn eerste keuze :
    - heb niet echt 10 MP nodig
    - ligt iets minder goed in de hand
    - en vooral : geen 18-200 VR of equivalent beschikbaar (zie een andere thread in objectieven van mij in dat verband)

    Graag feedback en dank bij voorbaat

    Bijkomende vraag, waar is tegenwoordig in het Antwerpse de 18-200 VR te krijgen ?

  • #2
    Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

    Met zwakke lichtomstandigheden moet je opletten bij de D50. Deze heeft namelijk geen top-LCD verlichting waardoor je de instellingen in het donker niet kunt aflezen zonder bijkomend zaklampje bv.

    Nu vraag ik me wel af of die instellingen niet op het achterste LCD scherm af te lezen zijn, of door de zoeker, iemand die dit weet?

    Ik pieker al maanden over hetzelfde dilemma, maar vindt de D80 net iets te duur als je ervaren gebruikers hoort praten over het belang van goeie lenzen. Voor die extra €450 kun je al wat moois kopen op vlak van lenzen natuurlijk. Mocht Nikon een verlichting voorzien hebben in de D50 zou ik niet meer hoeven te twijfelen.

    Om het nog moeilijker te maken overweeg ik ook de D70s nog (die je nog kunt vinden bij fotokonijnenberg). Deze vind ik qua prijs erg interessant, maar de iets grotere body (in vergelijking met de D50 en D80) schrikt mij af. Verder heeft die qua specs hetzelfde als de D50, met nog enkele leuke snufjes extra.
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

      Ik heb zelf een D50, maar heb er stiekem toch wel een klein beetje spijt van. Niet dat de camera niet goed is ofzo, in tegendeel zelfs! Je kunt er prachtige foto's mee maken! Ik heb alleen het idee dat je er te snel uitgroeit. De (ontbrekende) verlichting van het bovenste LCD schermpje vind ik echt lastig. Ik mis ook de DOF-preview knop. Als je remote wilt flashen moet je eerste een dure SB-800 flash (de controller) erop zetten, en dan nog een tweede flitser kopen die aangestuurd wordt. Bij elke andere camera (zoals D70 en 80) zit de controller al ingebouwd en heb je genoeg aan 1 enkele SB-600.

      Als je van plan bent door te groeien in de fotografie kun je denk ik beter de D80 kopen (dat zou ik althans doen, mocht ik weer voor de keuze komen te staan). Als je 'gewoon' mooie foto's wilt maken zit je ook met de D50 al goed hoor

      Owhja, bijna vergeten... Bij een beperkt budget moet je zeker niet gaan besparen op het glas. Liever een D50 met goeie lenzen dan een D80 met prut-lenzen. Nog beter: doorsparen en dan een D80 met goeie lenzen
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Met zwakke lichtomstandigheden moet je opletten bij de D50. Deze heeft namelijk geen top-LCD verlichting waardoor je de instellingen in het donker niet kunt aflezen zonder bijkomend zaklampje bv.

        Nu vraag ik me wel af of die instellingen niet op het achterste LCD scherm af te lezen zijn, of door de zoeker, iemand die dit weet?
        De ISO waarde kun je bvb alleen op het LCD aflezen, niet in de zoeker. Of je moet in de menu gaan op het achterste LCD. Maar dat is niet zo handig ...

        Ik doe het zo: de D50 heeft toch maar de ISO standen 200,400,800 en 1600. Ik draai een paar keer naar links zodat hij zeker op 200 staat, en dan tel ik zelf op wanneer ik aan het wieltje draai .

        Diafragma,Sluitertijd kun je wel door de zoeker zien. Alsook het geselecteerde schermstelpunt, belichtingscompensatie, aantal foto's die je nog kan nemen. (zoals je hier ziet).

        Comment


        • #5
          Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

          Leuk, we zitten dus allemaal in hetzelfde schuitje. We kunnen niet kiezen tussen de D50, D80 of 400D. (of toch een 2de-hands D70 of 350D)

          Ik ben ook bezig om te kijken om toch een 400D te kopen. Maar de 50D lijkt iets goedkoper. En geld speelt wel een belangrijke rol bij mij.
          Fotoapparatuur
          Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

            Voor mij speelt geld wel een rol. Doch ik wil vooral zeker zijn dat ik achteraf geen spijt krijg dat ik niet ineens de D80 heb gekocht.

            De reden waarom de 400D geen optie is, is wegens het gebrek aan een equivalent van een 18-200 VR.

            De D80 lijkt me slechts marginale voordelen te bieden. 10 MP is voor mij geen must !

            Comment


            • #7
              Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
              Owhja, bijna vergeten... Bij een beperkt budget moet je zeker niet gaan besparen op het glas. Liever een D50 met goeie lenzen dan een D80 met prut-lenzen. Nog beter: doorsparen en dan een D80 met goeie lenzen
              Wat vind je van een D80 met de nieuwe 18-135 lens (echter wel zonder VR) ? Ik stel dit tegenover een D50 met 18-200 VR of eventueel D80 met 18-200 VR ?

              Comment


              • #8
                Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                Staar je niet teveel blind op die 18-200VR van Nikon...

                Een reuze leuk bereik maar optisch gewoon ok hoor...
                Vergelijkbaar met de 18-70 van Nikon qua kwaliteit...

                Zou eerder toch de d80 nemen met de 18-70 Kitlens als het budget te krap is ...
                (tip: staat hier veel te koop 2de hands)

                Als fotografie echt je ding is wil je later toch eventueel naar de 17-55/2.8
                en 70-200/2.8VR enz...

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                  Oorspronkelijk geplaatst door intfvdh Bekijk bericht
                  Wat vind je van een D80 met de nieuwe 18-135 lens (echter wel zonder VR) ? Ik stel dit tegenover een D50 met 18-200 VR of eventueel D80 met 18-200 VR ?
                  Goeie vraag... is die lens al deftig getest ergens? Is de kwaliteit zoals de 18-70?

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                    Tja alleen jij kan beslissen. En die 18-200 VR is wel een leuke lens maar het is een 10x zoom en dat betekent altijd minder kwaliteit ook. Daarom een body kiezen lijkt mij niet zo interessant. Je koopt immers een DSLR een van de grootste voordelen is juist dat je lenzen kan wisselen. ALs je dat niet wenst waarom dan ev geen prosumer kopen. Alhoewel dat voor low light zeker nog steeds geen aanrader is.

                    En voor +-150€ meer heb je een 400D + 17-85 IS + 70-300 IS. Dat lijkt mij toch een veel interessantere setup. En voor nog 200€ meer heb je zelfs deze setup met een 30D.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                      Hopla, gaan we weer...
                      Persoonlijk zou ik zeker voor die D80 en de 18-200 VR gaan, wat ze hier ook zeggen (de puristen hebben altijd gelijk), het is een goede, en vooral fijne lens . Ik heb ze, en kan er dus over meespreken. Wat niet voor iedereen telt. En, je kan, als je later doorgroeit altijd nog een betere 3x zoom met een lichtsterkte van 2.8 aanschaffen , maar hou dan rekening met een 3x zo groot budget (en 3x zo zware fototas) want een 17-55 2.8 en een 70-200 2.8 VR zijn duur!! Natuurlijk is die dan beter!
                      Er is hier nog een topic van iemand die naar Canon overgestapt van een ander merk, die man is in de wolken, scherpe foto's en al wat je wil, zeer tevreden, maar hij heeft dan ook een budget uitgetrokken dat x aantal groter is dan hetgeen hij mee vergelijkt. Als je zo redeneert, moet je een Canon 5d kopen, met allemaal prime's. Want een 3x zoom 2.8 moet het altijd afleggen tegen een prime. Begrijp je wat ik wil zeggen?
                      Trap niet in het spullen valletje als starter.

                      Ps, ik liep zaterdag op een beurs rond, met een D80, sb600 en 18-200, lekker licht, en goede fotokes!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                        Zelf heb ik gekozen voor de D80 en 18-200mmVR lens waar ik heel erg blij mee ben. Ik vind het heerlijk dat ik een lens heb die ik in veel situaties kan gebruiken en niet te veel mee hoef te sjouwen. Ik wil een camera hebben die ik makkelijk mee neem.... niet te groot. Als de18-200mm VR niet was gekomen, was ik niet aan een spiegelreflex begonnen. De D50 is een prachtige camera, maar voor mij was de stap net iets te klein na mijn CP 8800 VR (8mb)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Je koopt immers een DSLR een van de grootste voordelen is juist dat je lenzen kan wisselen. ALs je dat niet wenst waarom dan ev geen prosumer kopen. Alhoewel dat voor low light zeker nog steeds geen aanrader is.
                        Ik zelf ben overgestapt van een prosumer naar een spiegelreflex niet omdat je de lenzen kan verwisselen maar omdat ik een snellere camera wou en in minder licht omstandigheden foto's kon nemen
                        Last edited by Roosje; 13 november 2006, 09:43.
                        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                          Hey,

                          In zoverre mijn bijdrage nuttig is:
                          Ik heb ook héél lang getwijfeld tussen de D50 en de D80. Dan weer was het D80, dan weer was het D50. Canon was nooit een optie voor mij, maar da's persoonlijk.

                          Op papier zijn de verschillen tussen D80 en D50 eigenlijk klein. En daarom dat ik de meerprijs overdreven vond. Maar uiteindelijk ben ik tóch voor de D80 gegaan, en sinds ik hem heb, heb ik er nog geen seconde spijt van.
                          De kleine details die de D80 heeft en de D50 ontbreekt, maken er juist een hele plezante camera van om mee te werken: LCD-verlichting, ISO-waarden in de zoeker met de FUNC-knop, zeer aanvaardbare beelden op superhoge ISO, het raster in de zoeker, de grotere zoeker, het geweldig grote LCD-scherm, het beschermkapje, draadloos flitsen met de SB-600, de DOF-knop, de grafisch mooie en zeer uitgebreide menu's, de uitgebreide informatie en instellingen per foto, de twee draaiwielen, ...

                          Ik doe hier een greep uit het aanbod. Sommige zaken zijn compleet triviaal, anderen zijn vrij essentieel. Aan jou om te bepalen hoe ver je waarin wil gaan.

                          De D80 is een prachtige camera. Maar de D50 is dat ook, in een lichter segment. En de 400D zal ook wel een geweldige camera zijn, voor minder geld dan de D80.

                          Succes met je keuze!
                          [Nikon D80 | Nikkor 18-200 VR | Nikkor 50 f/1.8 | SB-600] [Nikon Coolpix 4500]
                          flickr | Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                            Oorspronkelijk geplaatst door intfvdh Bekijk bericht
                            - ik vind instelmogelijkheden belangrijk doch zal toch snel willen foto's trekken en vind de mogelijkheden van d50 voldoende
                            Met een D50 zal je al heel veel kunnen instellen, de D80 heeft nog een paar features extra zoals DOF-preview, rasterlijnen in zoeker, Iso waarden met meer tussenstappen in te stellen (bij D50 telkens een verdubbeling van de iso 200, 400, 800, 1600 en de D80 heeft daar telkens nog waarden tussenin, zelf mis ik die tussenwaarden niet).

                            Oorspronkelijk geplaatst door intfvdh Bekijk bericht
                            - foto's in zwakke lichtomstandigheden zijn belangrijk voor mij, hoge iso waarden zullen dus regelmatig gebruikt worden
                            De D50 heeft ook een noise reductie, en presteert echt wel goed op het vlak van ruis. Ik heb nog geen foto's gezien van de D80 in slechte lichtomstandigheden, maar het zou me verbazen als die, op vlak van ruis, de D50 aftroeft. De D50 gaat maximaal tot ISO 1600, de D80 mogelijk tot 3200 (weet ik niet zeker). De D50 heeft geen LCD verlichting, meeste instellingen zijn wel in de zoeker af te lezen, maar je ISO-waarde dus niet. Zelf los ik dit op door steeds een klein zaklampje mee te nemen. Dit zaklampje is trouwens toch handig om in je fototas te schijnen, als je bijvoorbeeld een tweede geheugenkaartje zoekt etc.

                            Oorspronkelijk geplaatst door intfvdh Bekijk bericht
                            - een robuuste camera vind ik belangrijk, daarom keuze voor nikon die me iets beter in de hand ligt
                            De Nikon D50 ligt me ook heel goed in de hand, dit in tegenstelling tot de Canon 350D die echt mijn ding niet is, maar dat is mijn persoonlijke keuze, hoe iets in de hand ligt, zal voor iedereen anders zijn.

                            Oorspronkelijk geplaatst door intfvdh Bekijk bericht
                            - de lens die ik wil kopen is de 18-200 VR van Nikon
                            Geen persoonlijke ervaring met deze lens, naar wat ik hoor, veruit de beste lens met zo'n bereik, maar je kan van een super-zoom moeilijk hetzelfde verwachten dan van een prime.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon d50 of d80 of toch canon 400D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Hopla, gaan we weer...
                              Persoonlijk zou ik zeker voor die D80 en de 18-200 VR gaan, wat ze hier ook zeggen (de puristen hebben altijd gelijk), het is een goede, en vooral fijne lens . Ik heb ze, en kan er dus over meespreken. Wat niet voor iedereen telt. En, je kan, als je later doorgroeit altijd nog een betere 3x zoom met een lichtsterkte van 2.8 aanschaffen , maar hou dan rekening met een 3x zo groot budget (en 3x zo zware fototas) want een 17-55 2.8 en een 70-200 2.8 VR zijn duur!! Natuurlijk is die dan beter!
                              Ps, ik liep zaterdag op een beurs rond, met een D80, sb600 en 18-200, lekker licht, en goede fotokes!!

                              Ik heb ze ook gehad... en weggedaan omdat ik prijs kwaliteit niet ok vond... Is idd een goei lenkske maar die 3x prijs is ook ferm overdreven... de 18-200 kost ook ong. 700 euro.... is al geen beginnersbedrag in mijn ogen...

                              Comment

                              Working...
                              X