Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

    Hoi iedereen,
    ik heb een vraagje voor een vriendin van mij. Ze ziet mij nu al 6 maand bezig met mijn reflex en zou ook graag een camera aankopen.
    Ze is er wel niet zoveel mee bezig als ik maar neemt wel heel graag foto's.

    Ze had gedacht aan de Nikon 1 omdat dat niet veel weegt rond haar nek. Ze heeft nogal nek en schouderproblemen daarmee.
    Maar mijn vraag is of er dan geen kleine spiegelreflex bestaat die wat evenaart?
    Ik ben zo een beetje van het gedacht, dat je met een Nikon 1 snel aan je limiet gaat zitten. Of ben ik mis. Kan dat toestel ook zoveel?

    Het is vooral voor landschappen en buitenfotografie.
    Maar ik ken haar en ze zal natuurlijk binnen ook wel foto's nemen.
    En zowieso na verloop van tijd wil je meer en betere foto's he.

    Budget 700-800e.

    Ik wilde jullie meningen hierover eens horen. (Ze had het me ook gevraagd hier eens rond te vragen dus doe ik dat he. )
    Allen heel erg bedankt !!
    Groetjes van Sofie.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

  • #2
    Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

    Ik deed natuurlijk zelf ook al wat opzoekingswerk hoor, niet denken ik het hier zomaar opgooi.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

      Als ze wat last heeft van haar nek, dan is het misschien beter de lichte J1/2 te nemen. Heb er zeer positieve ervaring mee!
      Je kan er ook perfect mee in M/A/S werken, maar dan moet je wel in het menu duiken om de iso te veranderen (sluitertijd en diafragma gaan wel via de knopjes).
      Wat zou zij graag hebben eigenlijk? Het kan zijn dat ze het net leuk vindt dat je dezelfde lenzen kan gebruiken (al kan dat ook met adapter op een 1 systeem), is ook goed voor de relatie, maar we gaan niet verder op relatietherapie .

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

        O o o o oo het is EEN vriendin hihi.
        Zij wilt de Nikon 1, en ze vroeg om eens rond te vragen of dat een goede aankoop zou zijn. Maar als ze mijn foto's ziet, wilt ze dat ook kunnen.
        Dus, zou ik willen weten of je met de Nikon 1 ook creatief kan zijn en alle soorten fotografie beetje aankan. Hoe is hij in de iso's, en geeft hij een snelle AF?
        De lenzen kan je waarschijnlijk niet meer gebruiken als je een spiegelreflex koopt?
        Ze zit erg op haar geld. (Slaapt 4 dagen niet na aankoop van een tv bv. ) dus heb ik iets van : ''Koop een reflex, je hebt dat ook in die prijsklasse,
        dan kan je ook je lenzen gebruiken, als je ooit een ander en beter toestel wilt kopen.) Maja !!
        Ze zit met die Nikon 1 in haren kop, omdat die licht is, en klein, denk ze niet teveel wilt opvallen ook.
        Wat is het verschil met de J1/2 dan?

        Merci he.
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

          Van mijn lenzen blijft ze dus af.
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

            Voor nek en schouderproblemen, zou ik eerder kijken naar een andere methode van dragen van het toestel dan de klassieke nekband. Bvb een Blackrapid strap, je schouders kunnen al heel wat meer hebben dan je nek. Dan kan je zo goed als alle kleine/lichte spiegelreflexen in acht nemen denk ik.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

              De Nikon 1 serie is snel en leuk, maar voor landschapsfotografie zou ik eerder iets anders aanbevelen. Er zijn (ook op de tweedehandsmarkt) tal van zeer handzame micro 4/3 toestellen te vinden die zich door ook prima voor lenen.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                De J2 heeft een beter scherm, maar ik dacht dat er voor de rest niet veel anders was.
                Het verschil in gewicht tussen een J1/2 en een micro 4/3 systeem is toch wel nog redelijk groot. Ik heb er ook enkele landschappen mee gedaan Spanjaard, en ik moet zeggen dat ik werkelijk onder de indruk was, zoals ik al zij recht uit de camera enorm dynamisch bereik (raw en jpeg) en mooie en correcte kleuren.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                  Vorige maand heb ik ook de knoop doorgehakt om eens te onderzoeken of de Nikon 1 V1 iets voor mij is om mee te nemen wanneer ik aan het hiken ben in de bergen. De gedachte er achter was voor mij de enorme gewichtsbesparing t.o.v. de D90 met 16-85VR lens. Maar zou de kwaliteit van de foto's genomen met de Nikon 1 aan mijn criteria voldoen? Na de aanschaf van de V1 met kitlens 10-30mm op een zonnige zondag de duinen in getrokken en wat serieuze foto's proberen te maken. Door gebruik te maken van de EVF gaf dit cameraatje me meer stabiliteit. Okee, het omgaan met deze camera heeft wat gewenning nodig maar wat is het toch plezierig om hier een hele middag mee rond te lopen. Bij terugkomst de RAW opnamen in Lightroom bewerkt en wat ben ik verrast met de resultaten. Onderstaande foto's (weliswaar origineel formaat) zijn met gemak op A3 formaat af te drukken.
                  Voor mij is de Nikon 1 geen vervanging van een DSLR maar toch wel een heel fijn cameraatje om ernaast te hebben.



                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                    Wauw maar wel heel mooi hoor, als ze die gaat zien, is ze overtuigd denk ik. Altijd leuk om eens voorbeeldjes te zien, bedankt daarvoor.
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                      Maar, ik heb eens gekeken op de nikon site, je hebt blijkbaar 4 varianten in de nikon 1 serie?
                      facebook
                      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                        Maar, ik heb eens gekeken op de nikon site, je hebt blijkbaar 4 varianten in de nikon 1 serie?
                        Ja dat zag ik eigenlijk wel al haha. Ik denk persoonlijk wel dat de V's sterker zijn, die J's zien er een beetje fragiel uit.
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                          Het klopt dat er 4 varianten zijn. De J1 en J2 zijn camera's die geen elektronische zoeker (EVF) hebben. De J2 is weliswaar de opvolger maar is technisch gezien niet in IQ vooruit gegaan. De V1 is in sommige winkels nog voor een spotprijs te verkrijgen. Daarentegen moet je voor zijn opvolger de V2 nu nog de volle mep betalen. Van deze V2 heb ik nauwelijks betrouwbare reviews kunnen lezen of de beeldkwaliteit t.o.v. de V1 echt veel beter is geworden.
                          Voor landschapfoto's zijn dit eigenlijk wel mooie camera's omdat vanwege de hoge cropfaktor er veel scherptediepte is. Als je doel wordt om er portretten mee te maken of wil je echt creatief te werk gaan om voorwerpen te isoleren dan zijn deze camera's minder geschikt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                            Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
                            Het klopt dat er 4 varianten zijn. De J1 en J2 zijn camera's die geen elektronische zoeker (EVF) hebben. De J2 is weliswaar de opvolger maar is technisch gezien niet in IQ vooruit gegaan. De V1 is in sommige winkels nog voor een spotprijs te verkrijgen. Daarentegen moet je voor zijn opvolger de V2 nu nog de volle mep betalen. Van deze V2 heb ik nauwelijks betrouwbare reviews kunnen lezen of de beeldkwaliteit t.o.v. de V1 echt veel beter is geworden.
                            Voor landschapfoto's zijn dit eigenlijk wel mooie camera's omdat vanwege de hoge cropfaktor er veel scherptediepte is. Als je doel wordt om er portretten mee te maken of wil je echt creatief te werk gaan om voorwerpen te isoleren dan zijn deze camera's minder geschikt.
                            Ok hiermee weet ik weer wat meer, interessant. Ik zal het haar eens voorschotelen he, de resultaten van het onderzoek.
                            facebook
                            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 1 of kleine spiegelreflex?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                              Ja dat zag ik eigenlijk wel al haha. Ik denk persoonlijk wel dat de V's sterker zijn, die J's zien er een beetje fragiel uit.
                              Die J's zijn totaal niet fragiel hoor , voelen degelijker aan dan een D3100. De V's liggen dan weer eerder op het niveau van een D7000 qua bouwkwaliteit.

                              Comment

                              Working...
                              X