Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera ... help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe camera ... help!

    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    mental-marco,

    Wees gerust, de Fuji Raw-bestanden zijn perfect na te bewerken.
    Ik gebruik PS CC (Adobe Camera Raw) maar veel Fuji-collega's doen het met veel succes in Lightroom.

    Jaja
    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
    Daar klaag ik in elk geval niet over, ik gebruik meestal Lightroom. Het voordeel van RAW is net dat je alles goed kan bijtrekken.
    Bedankt voor jullie bijdrage Maakt het weer een stukje makkelijker. Ik denk trouwens dat de twee van Olympus afvallen ivm de m43 sensor. Toch besloten dat ik minimaal een APS-C sensor wil. Misschien nog eens goed kijken naar de Sony A7 die fullframe is. Schijnt ook een mooie te zijn. Keuzes keuzes ... lastig
    "The only easy day was yesterday"

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe camera ... help!

      Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
      Misschien nog eens goed kijken naar de Sony A7 die fullframe is. Schijnt ook een mooie te zijn.
      Dat zou ik ook doen. Full frame geeft nog altijd betere kwaliteit dan APS-C. Alleen spijtig dat Sony de ruis niet onder controle heeft met de A7/A7II. Maar qua detail/scherpte scoort die wel heel goed en zeker een full frame waardig. De A7s is dan weer compleet het tegenovergestelde en biedt de beste ruisprestaties die je momenteel kan vinden. Als je +3000€ kan uitgeven dan is de A7RII misschien wel de beste mirrorless van Sony.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe camera ... help!

        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
        Bedankt allen voor jullie feedback. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het is ook een lastige beslissing. Zoveel wensen en zoveel keuzes Ik ga uiteraard binnenkort nog even langs een aantal speciaalzaken om het één en ander te vragen, testen en voelen.

        @Black B@ndit: Ik heb de body's van de Canon even bekeken en aan gewicht zijn ze niet veel lichter geworden. De 70D is maar 67gram lichter. Dus dat gaat het sowieso niet worden. Ik wil dus echt een heel stuk minder sjouw werk hebben. En volgens mij gaat dat gewoonweg niet lukken met een DSLR. Dan moet je een klein stapje terug doen. Fuji heeft wel mooie toestellen met een APS-C sensor die niet te zwaar zijn en qua formaat een slag kleiner zijn als mijn huidige Canon 40D. Dus die staan nu even bovenaan op de lijst.
        Als je je bij de keuze voor een overstap sterk laat leiden door de factor gewicht, dan is het wel goed om te bedenken dat:

        - Canon ook lichte body's zoals de 100D in het assortiment heeft die volgens mij nog een tikje lichter zijn dan bijvoorbeeld de Fuji X-T1 die op jouw shortlist staat
        - het totale gewicht dat je meesleept vaak vooral wordt bepaald door de hoeveelheid objectieven die je nodig denkt te hebben

        Niet dat ik je in het Canon kamp wil houden- waarom zou ik- maar een overstap kost in jouw geval extra geld (verkoop L-lenzen) en dan moet zo'n actie wel zoden aan de dijk (lees: een lichtere cameratas) tot gevolg hebben ....

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe camera ... help!

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Dat zou ik ook doen. Full frame geeft nog altijd betere kwaliteit dan APS-C. Alleen spijtig dat Sony de ruis niet onder controle heeft met de A7/A7II. Maar qua detail/scherpte scoort die wel heel goed en zeker een full frame waardig. De A7s is dan weer compleet het tegenovergestelde en biedt de beste ruisprestaties die je momenteel kan vinden. Als je +3000€ kan uitgeven dan is de A7RII misschien wel de beste mirrorless van Sony.
          Ik zal de A7 nog eens bekijken. De A7 II is me sowieso veels te duur.

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Als je je bij de keuze voor een overstap sterk laat leiden door de factor gewicht, dan is het wel goed om te bedenken dat:

          - Canon ook lichte body's zoals de 100D in het assortiment heeft die volgens mij nog een tikje lichter zijn dan bijvoorbeeld de Fuji X-T1 die op jouw shortlist staat
          - het totale gewicht dat je meesleept vaak vooral wordt bepaald door de hoeveelheid objectieven die je nodig denkt te hebben

          Niet dat ik je in het Canon kamp wil houden- waarom zou ik- maar een overstap kost in jouw geval extra geld (verkoop L-lenzen) en dan moet zo'n actie wel zoden aan de dijk (lees: een lichtere cameratas) tot gevolg hebben ....
          Alles wordt sowieso ingeruild door kleinere en lichtere exemplaren. Mijn statief is al verkocht, cameratas gaat ook de verkoop in en uiteraard de lenzen. Gaat me niet enkel om gewicht maar ook om formaat. Daarom valt bij mij de DSLR eigenlijk helemaal af
          "The only easy day was yesterday"

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe camera ... help!

            Gaat me niet enkel om gewicht maar ook om formaat. Daarom valt bij mij de DSLR eigenlijk helemaal af
            100D : 116,8 x 90,7 x 69,4 en 407 gram

            X-T1 : 129 x 89,80 x 46,7 en 440 gram

            Eigenlijk minder diepte/dikte 2,27 cm.

            Een gelijkaardig lensje zal misschien ook nog 1 cm korter zijn (XC16-50mm F3.5-5.6 OIS versus 18-55 stm). 3.30 cm winst dus en 23 gram verlies tov. dslr versie.

            Gewicht noch afmetingen zijn doorslaggevende argumenten. Het gaat dus puur om persoonlijke voorkeur gebaseerd op hoopvolle verwachtingen voor een nieuw speeltje, niets mis mee, maar het is wel iets heel anders dan je uitgangspunt :

            De reden is dat het me te zwaar is om elke keer alles meet te sjouwen en een zware tas op je rug te hebben. Daarom wil ik mijn huidige set verkopen en een nieuwe, compactere, lichtere camera wil gaan aanschaffen.
            " nieuwe " in het rood gezet omdat dat het doorslaggevend argument blijkt te zijn. Waar echt niets mis mee is, we houden allemaal van nieuwe speeltjes.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe camera ... help!

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              100D : 116,8 x 90,7 x 69,4 en 407 gram

              X-T1 : 129 x 89,80 x 46,7 en 440 gram

              Eigenlijk minder diepte/dikte 2,27 cm.

              Een gelijkaardig lensje zal misschien ook nog 1 cm korter zijn (XC16-50mm F3.5-5.6 OIS versus 18-55 stm). 3.30 cm winst dus en 23 gram verlies tov. dslr versie.

              Gewicht noch afmetingen zijn doorslaggevende argumenten. Het gaat dus puur om persoonlijke voorkeur gebaseerd op hoopvolle verwachtingen voor een nieuw speeltje, niets mis mee, maar het is wel iets heel anders dan je uitgangspunt :



              " nieuwe " in het rood gezet omdat dat het doorslaggevend argument blijkt te zijn. Waar echt niets mis mee is, we houden allemaal van nieuwe speeltjes.
              Dat gewicht en afmetingen van de 100D had ik niet verwacht. En het gaat me wel degelijk om gewicht en afmetingen alsmede kwaliteit. En het spijt me dat ik niet alle gewichten en afmetingen opzoek van alle body's. Lijkt mij ook beetje onbegonnen werk. Ik heb in eerste instantie gezocht op een aantal body's die goed uit de reviews kwamen van compact camera's en toen verder gaan kijken naar systeem camera's omdat die zo goed als altijd een stuk kleiner en lichter zijn. Dus daarom viel de dslr bij mij al af. Al vind ik 33 gram verwaarloosbaar en de X-T10 is wel weer 2,5cm minder diep. En welke camera of body ik ook ga kopen. Het blijft een nieuw speeltje. Aangezien ik sowieso mijn lenzen ga verkopen en mijn oude body. Heeft niets te maken met een 100D of niet. Dus je beredenering snap ik niet helemaal.
              Last edited by mental-marco; 6 juli 2015, 08:30.
              "The only easy day was yesterday"

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe camera ... help!

                De redenering is nochtans eenvoudig te begrijpen.

                Je merkt zelf dat gewicht niet veel verschil uitmaakt, qua body en je dus enkel 2,27 cm. diktevermindering wint, ook hier weer : op de body.

                Wil je gelijkwaardige (althans toch qua lichtsterkte) objectieven gebruiken als je L lenzen dan zal je mits wat opzoekwerk vaststellen dat afmetingen en gewicht van die lenzen ook al weinig besparing zullen opleveren (en dat de keuze heel wat beperkter zal zijn).

                Je wil je huidige spullen wegdoen omwille van HUN gewicht en afmetingen ( vooral de 40D dan ) en dat is prima begrijpelijk maar dat is dus niet omdat dat komt omdat het een DSLR is maar omdat het een verouderde old style 40D is.

                Dat is perfekt begrijpelijk en terecht, zeker als je voor jezelf hebt uitgemaakt dat het toch enkel zal dienen voor vakantiekiekjes e.d.

                2,27 cm. dikte van de body, voornamlijk omwille van het bovenstuk waar de interne flitser zit bij de 100D. Nu niet dat zo'n intern flitsertje echt artistiek functioneel is, maar het zit er toch maar in. Wil je ook zoiets hebben op je x-t1 dan moet je het bijgeleverde aparte flitsertje toch ook meezeulen en ergens extra bij insteken ?

                Neem dit niet persoonlijk, hoewel ik ook wel weet dat het zo leest, maar het is bedoeld om mee-lezers te behoeden om dezelfde foute denkwijze te laten krijgen of te versterken : aps-c dslr is zwaar en groot versus aps-c systeemcamera is licht en klein. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, goed glas weegt ook goed door, zowel fysiek als financieel, OOK voor systeemcamera's waar je toch ook weer aparte lenzen voor moet kopen.
                Last edited by Empe; 6 juli 2015, 09:55.

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe camera ... help!

                  @Empe Nu is het al iets duidelijker uitgelegd En snap ik wat je bedoeld te zeggen. Ik heb al het 1 en ander aan huiswerk gedaan voor wat betreft diverse lenzen. Het is ook niet de bedoeling om weer een arsenaal aan lichtsterke objectieven te gaan sparen. Zat te denken aan 1 all round bv een 16-50 of 18-135. Of iets daartussenin. Is qua gewicht en afmetingen te doen en geen gewissel van lenzen of 2/3 lichtsterke primes aan te schaffen. Nadeel is geen zoom en wisselen van lenzen. Voordelen lichtsterk, licht van gewicht, je creative geest naar boven halen

                  Ik neem sowieso alle tips en informatie mee voor mijn beslissing. Voorlopig heb ik nog wel even. Wil sowieso minimaal mijn Canon 70-200 f/4 en Canon 100-400 verkocht hebben. Dit om mijn aankomende nieuwe toestel te sponsoren
                  Last edited by mental-marco; 6 juli 2015, 11:32.
                  "The only easy day was yesterday"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe camera ... help!

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Alleen spijtig dat Sony de ruis niet onder controle heeft met de A7/A7II.
                    Ben wel benieuwd in hoeverre dit storend is. Tot welke iso waarde is de ruis minimaal en goed te doen en vanaf welke iso waarde is het gewoon niet meer bruikbaar?
                    "The only easy day was yesterday"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe camera ... help!

                      Qua ruis presteert die eerder als een heel goede APS-C. Ik denk dat ISO1600 de max is.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe camera ... help!

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Qua ruis presteert die eerder als een heel goede APS-C. Ik denk dat ISO1600 de max is.
                        Zeg maar minstens evengoed als een heel goede APS-C... Misschien ietske meer ruis maar daar tegenover staat wel meer detail en DR enz...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe camera ... help!

                          @mental-marco

                          Ik zou zeer zeker eens gaan spelen met die toestellen in de winkel/fotograaf... Ikzelf was ook overgestapt van DSLR naar Fuji (xe-1 en xt-1) en deze lagen mij totaal niet qua bediening en snelheid).
                          De jpeg IQ is wel zeer goed en ook de lenzen... enkel vond ik persoonlijk wat teveel NR op hogere iso.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe camera ... help!

                            Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                            Ik bezit op dit moment een Canon EOS 40D inclusief een aantal L objectieven. Deze blijven de afgelopen tijd meer thuis in de kast staan dan dat ze gebruikt worden. De reden is dat het me te zwaar is om elke keer alles meet te sjouwen en een zware tas op je rug te hebben. Daarom wil ik mijn huidige set verkopen en een nieuwe, compactere, lichtere camera wil gaan aanschaffen.

                            Zelf al het 1 en ander gelezen en bekeken en een aantal types weggestreept en zo zijn er ook weer een aantal bijgekomen. Op dit moment staan in de lijst de volgende modellen.

                            - Olympus OM-D E-M5 Mark II
                            - Olympus OM-D E-M1
                            - Fujifilm X-T10
                            - Fujifilm X-T1
                            - Sony Alpha 6000
                            - Sony Alpha A7

                            De camera zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor vakanties, stedentripjes, wandelingen. En alle modellen hebben hun voor en tegens. Hebben jullie nog suggesties of ervaringen vanuit de praktijk? Misschien ook overgestapt van een DSLR naar een compacter model? Ik hoor het graag en alle hulp kan ik gebruiken om mijn keuzes te vergemakkelijken. Alvast bedankt
                            Eigenaar van FF frame, APS en M43 (zie handtekening)
                            Als je echt een zeer goed compact systeem zoekt .. en niet alleen body maar ook "ALLE" lenzen dan is er maar één systeem die daar aan voldoet... M43
                            Het aanbod aan lenzen is overweldigend en ook telelenzen zijn heel compact (relatief in verhouding tot brandpuntafstand in vergelijk met het FF EQ.)
                            Beeldkwaliteit is top.. (vooral Olympus)

                            Als je een GM5/GM1 koopt met de lenzen die daarvoor gemaakt zijn ... dan heb je zelfs micro-micro uitvoeringen in het toch al zo kleine M43 systeem.

                            De Fuji X-T10 is ook heel compact.. voor een APS camera zijn er lenzen bij die verbazend klein zijn.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe camera ... help!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              @mental-marco

                              Ik zou zeer zeker eens gaan spelen met die toestellen in de winkel/fotograaf... Ikzelf was ook overgestapt van DSLR naar Fuji (xe-1 en xt-1) en deze lagen mij totaal niet qua bediening en snelheid).
                              De jpeg IQ is wel zeer goed en ook de lenzen... enkel vond ik persoonlijk wat teveel NR op hogere iso.
                              Ja dat ga ik ook zeker doen Lees ook dat de ruis juist heel erg meevalt op hoge iso en dat het prima bruikbaar is tot iso 3200 en soms zelfs 6400. Welke camera heb je nu dan of ben je weer terug naar DSLR?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Eigenaar van FF frame, APS en M43 (zie handtekening)
                              Als je echt een zeer goed compact systeem zoekt .. en niet alleen body maar ook "ALLE" lenzen dan is er maar één systeem die daar aan voldoet... M43
                              Het aanbod aan lenzen is overweldigend en ook telelenzen zijn heel compact (relatief in verhouding tot brandpuntafstand in vergelijk met het FF EQ.)
                              Beeldkwaliteit is top.. (vooral Olympus)

                              Als je een GM5/GM1 koopt met de lenzen die daarvoor gemaakt zijn ... dan heb je zelfs micro-micro uitvoeringen in het toch al zo kleine M43 systeem.

                              De Fuji X-T10 is ook heel compact.. voor een APS camera zijn er lenzen bij die verbazend klein zijn.
                              De Olympus OM-D E-M5 Mark II lijkt me wel een goede camera. Vraag me enkel wel af of je iets aan kwaliteit gaat inleveren door de kleinere sensor tov een APS-C sensor. En lees veel over shutter shock. Komt dat veel voor of is het minimaal?

                              De Fuji X-T10 staat ook bovenaan op dit moment. Goede specificaties en een mooi arsenaal aan lenzen. Fuji heeft een aantal mooie zoomlenzen en ook een paar mooie primes. Ben er nog niet uit wat ik precies wil. Het gemak van een zoom (niet wisselen en maar 1 lens mee/iets inleveren qua kwaliteit en niet lichtsterk) of dat ik voor primes ga (goede kwaliteit, lichtsterk, goed voor de creativiteit/wisselen van lenzen (kun je net dat ene shot missen), geen zoom (met de benen indien mogelijk)).
                              "The only easy day was yesterday"

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe camera ... help!

                                Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                                Ja dat ga ik ook zeker doen Lees ook dat de ruis juist heel erg meevalt op hoge iso en dat het prima bruikbaar is tot iso 3200 en soms zelfs 6400. Welke camera heb je nu dan of ben je weer terug naar DSLR?
                                DSLR ga ik niet meer kopen.... Ik vind de voordelen van de systeemcamera's tov DSLR te groot.
                                Mijn vrouw had een Sony RX100 maar die is gestolen in Kos en dan heb ik haar een Sony A6000 gegeven die ik momenteel ook gebruik.
                                Waarschijnlijk ga ik voor de A7-series...dan kunnen we de lenzen samen gebruiken

                                Comment

                                Working...
                                X