Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximum werkafstand macro lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Maximum werkafstand macro lenzen

Hoi,

Ik zou me een eerste macro lens willen aanschaffen voor m'n D70. Wat me niet duidelijk is welke werk afstand ik nu moet houden of kan houden is beter. Met andere woorden wat is de maximum werkafstand om een object in macro te kunnen fotograferen. Kan in slechts 10cm houden of kan ik 50cm afstand houden voor bvb een 60mm, 105mm of 180mm macro lens.
    Nikon D70

Re: Maximum werkafstand macro lenzen

Ik heb op mijn site, onder uitrusting, een aantal gegevens geplaatst van enkele lenzen. (http://users.skynet.be/fotoopa) De tabel geeft je bij minimale focus afstand hoeveel mm object je kunt verwachten in je opgenomen beeld en wat de vrije afstand is tussen de voorkant van de lens en je object. Opgepast de fabrikanten geven de afstand altijd aan tot het projectievlak maar daar ben je in de praktijk niet zoveel mee.
    Ook kun je in deze tabellen zien wat de invloed is van tussenringen of voorzetlenzen zoals een 6T.
    De tabel geeft enkel waardes voor nikon lenzen

Frans

Comment

Frans,Uw site zal voor velen verduidelijking brengen,ik heb alvast mijn baas gebeld om 1 jaar verlof zonder wedde te vragen.
      Bedankt voor de info
      Groetjes,Macroshopper.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

begrijp het bovenstaande niet zo goed, als met mijn camera iets van dichtbij wil nemen doe ik dat zonder aanpassingen op het toestel, kan nl tot een centimeter van het onderwerp,bv bij bloemen of insekten waarom heeft men dan een macrolens nodig.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
          begrijp het bovenstaande niet zo goed, als met mijn camera iets van dichtbij wil nemen doe ik dat zonder aanpassingen op het toestel, kan nl tot een centimeter van het onderwerp,bv bij bloemen of insekten waarom heeft men dan een macrolens nodig.
          grt,bouk.
          Ik heb een 602 en een 10D (met wat glas ). Het voordeel van die 602 is dat je idd. tot op 1 cm van je onderwerp kunt komen. Met een (D)SLR is dat gewoon niet mogelijk, en daarvoor heb je macro-lenzen nodig...
          De enige mogelijkheid die je hebt om tot op 1cm te komen is een lens te combineren met tussenringen...
          Voor macrowerk waarbij je heel dicht bij het onderwerp kunt komen (al wat moeilijker met beestjes die bewegen en schichtig zijn) is een consumer / prosumer (niet-SLR) perfect bruikbaar, en dan nog eens veel DOF op de koop toe. Om datzelfde met een SLR te doen heb je al flink wat accessoires nodig (als het überhaupt al lukt...). Dat is idd. een voordeel voor de niet-SLR's...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            grt,bouk.
            Kijk, dit is nu juist een voorbeeld waar het gemakkelijk kan als je idd die heel kleine afstand praktisch kunt gebruiken. Ook is de DOF beter bij die toestellen. Dit komt door de grote van de lenzen tov van de sensor.
            Maar bij schuwe beestjes zoeken we de grootst mogelijke afstand bij dezelfde vergroting. Daar komt dan weer het voordeel van de DSLR toestellen ten koste van de lens prijs. Als je weet wat een AF200/4D micro lens kost en weegt dan voel je het verschil. Maar die lenzen doen het dan wel super goed en de beestjes blijven gewoon zitten. Ook de achtergrond isolatie is enorm verschillend. Bij jouw type camera kun je dit nauwelijks vermijden, bij een 200mm is dit ook weer super.
            Ik heb meer dan 1 jaar met de 60mm macro gewerkt, maar sinds ik de 200mm heb gebruik ik die zelden nog voor buitenwerk. Voor binnen is de 60mm gemakkelijker maar dit zijn dan weer geen beestjes maar meer highspeed of experimenteel. De 200mm zal dan weer beter zijn om wegvliegende deeltjes te ontwijken omdat je er veel verder van staat. Zo heeft iedere lens zijn functie en de vraag wat is de beste kan enkel beantwoord worden als je ook zegt wat je ermee wilt doen.
            Als je de keuze gemaakt hebt moet je er dan nog mee leren werken. belichting, en vooral diafragma tov de DOF is zo anders dan bij gewone fotografie.

Frans

Comment

bedankt voor de uitleg hoor, dus de S7000 gaat niet de deur uit voorlopig, voor het dichtbij werk hou ik hem er gewoon bij; trouwens mijn vrouw ziet me al aankomen, ze wil hem voor haar zelf hoeft ze hem niet meer met mij te delen.Ga de dslr tussen Kerst en Oud/en Nieuw kopen.Jullie horen er nog wel van als ik hem heb.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel, wat ik eigenlijk nog altijd niet begrijp ... stel je hebt twee macro-lenzen, een 50mm en een 100mm. De 50mm heeft een dichtere werkafstand (bijv 25cm), de 100mm 50cm. Zal eenzelfde object met beide lenzen even groot/scherp op de foto worden weergegeven ?

Diederik
                Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
                Only when the last river has been poisened,
                Only when the last fish has been caught,
                Then only will you see that money cannot be eaten.

Comment

ik heb de sigma 50mm f2.8 1/1 en om daarmee bv een vlieg of bij beeldvullend op foto te krijgen moet je toch tot min 1 of 2 centimeter gaan, vrij ondoenbaar bij een beest dat al weg is voor je het gezien hebt
                  [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
                    Wel, wat ik eigenlijk nog altijd niet begrijp ... stel je hebt twee macro-lenzen, een 50mm en een 100mm. De 50mm heeft een dichtere werkafstand (bijv 25cm), de 100mm 50cm. Zal eenzelfde object met beide lenzen even groot/scherp op de foto worden weergegeven ?
                    Diederik
                    Ja Diedereik, dat is juist wat men aangeeft met een macrolens 1:1 Ze hebben allemaal dezelfde maximale vergroting. Maar naast die verschillende werkafstand is er die achtergrond isolatie die totall verschillend is. De kijkhoek verkleint naarmatig de focal lengt vergroot en daardoor bekom je die mooie achtergronden bij een 200mm.
                    Nog een heel belangrijk element die de meesten vergeten is het gebruik van flitslicht. Omdat de afstand bij een 200mm meerdere malen groter is, is de lichtverdeling tov de achtergrond stukken beter. iets dat 1 cm achter je beeld ligt zal bijna evenveel belicht worden, maar uitfocus, terwijl bij een 60mm lens dit al sterk wordt onderbelicht.

Een nadeel van een 200mm lens bij het gebruik van het bestaande licht is dat je doorgaans te lange sluitertijden bekomt om uit de hand te werken. Hier moet je dan liever een statief gebruiken. Bij flitslicht speeld dit geen rol omdat de belichtingstijd bepaald wordt door de flits en niet door de camera instelling. Een flitstijd ligt doorgaans beter dan 1/1000 sec. Vandaar dat ik bij mijn 200mm lens altijd t=1/100 sec zet en F tussen F22 en F45 en uit de hand neem. Merk op dit dit voor schuwe kleine beestjes is. Voor vlinders, die zo als verder mogen zitten omdat de lens niet op minimale focus moet staan kan je veel gemakkelijkker met bestaande licht werken( is altijd mooier dan flash). Het hangt dus heel sterk af van wat je wenst te fotograferen. Vooral klein grut zoals zweefvliegen en nog kleiner zijn bijna uitsluitend met flits te nemen. Maar als je voldoende tijd neemt kan het altijd anders. Maar om een statief te kunnen gebruiken bij deze heel kleine grut, t'ja de meesten zullen gaan vliegen zijn tegen dat je klaar bent. Je kan ook je statief laten staan en wachten tot ze zelf komen, dat noem ik dan voldoende tijd nemen.

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                      Je kan ook je statief laten staan en wachten tot ze zelf komen, dat noem ik dan voldoende tijd nemen.

Frans
                      1 beeld zegt meer dan vele woorden:

foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        1 beeld zegt meer dan vele woorden:
                        Hum,
                        Dit lijkt toch geen echte macro....

Deze mier is klein (2mm) heel snel, heel donkere achtergrond, manueel uit de hand genomen, AF60/2.8D macro + tussenringen 20+36mm .....

Frans

Comment

macro?

neen, honing om de vlinders te lokken as in the picture
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                            macro?

neen, honing om de vlinders te lokken as in the picture
                            lol, had het niet echt door!
                            Maar eigenlijk zit daar echt waarheid in. Wie weet welke produkten kunnen gebruikt worden om insecten te lokken maar dan op de bloempjes? Trouwens dergelijke opstellingen worden toegepast om vliegende insecten op te nemen. Door leaser detectie komen ze in het bereik en worden in de vlucht opgenomen. Deze type van fotografie trekt mij sterk aan en is iets waarmee ik zeker nog eens ga experimenteren....

Frans

Comment

Je kan ook de werkafstand van niet-macro lenzen verkleinen mbv close-up lenzen. Naar't schijnt geeft dit goede resultaten.

bv de Canon 500D voorzet lens op een 80-200 doet het blijkbaar goed.

http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm
                              http://www.twintek.nl/macro.html
                              http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/18_500d-1.stm

Niet goedkoop, maar misschien interressant om je bestaande lenzen macro capabiliteit te geven?

Zelf twijfel ik nog tussen de aanschaf van een echte macro lens of de aanschaf van een goede close-up lens.
                              Last edited by Jokke; 26 december 2004, 13:42.
                              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Working...
                              X