Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica M9 - waarom geen autofocus ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

    Ahh, bedankt, dat verklaart het idd!
    (en sorry, ik had gereageerd op de laatste posts op de vorige pagina, maar niet gezien dat er nog reacties achter kwamen op p2)

    Goed om te weten, dan is het idd ook logisch dat die in tegenstelling tot normale rage-finder lenzen wel werken op dslr's, maar wsl zijn die lenzen toch 'een beetje' boven mijn budget, direct eens wat opzoeken
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #32
      Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

      de firma leitax staat erom bekend, dat ze zowat alle leitz-wetzlar-R lenzen om kunnen bouwen, voor gebruik op dslr's..

      vooral de 50mm summicron en de 180 elmarit schijnen nogal populair te zijn, eea is beschikbaar voor zowat alle merken dslr's, je moet wel in M-modus fotograferen met downstop-metering..

      ik heb zelf ook wel es gedacht, om mijn eigen leica r-lenzen te converteren, maar voor sony alpha moeten er toch serieuze aanpassingen gedaan worden, en dat zou betekenen, dat ik ze niet meer op mijn ori-leica sl zou kunnen gebruiken, en dat vind ik gewoon zonde..

      type I leica 50mm R-summicrons zijn voor heel redelijke prijzen te bekomen, en de non apo-180mm 2.8 elmarit-r is ook voor redelijke prijzen te bemachtigen..(naar leica-maatstaven dan..)


      in hoeverre de ombouw noodzakelijk is, hangt af van het merk en type toestel je gebruikt.. voor canon is het bijvoorveeld eenvoudiger, dan bv voor sony..

      (wat was het mooi geweest, als ik mijn summicron en elmarit kon switchen tussen de ouwe 35mm SL en mijn a200 zeg... helaas, pindakaas...)

      die 180mm elmarit is erg lekker voor portretten, en geeft een mooie 'vintage' look.. bokehtje is ook erg mooi! (en erg vergelijkbaar met bv het bokeh van de minolta 70-210 f/4 beercan)



      groetjes, Alex!

      Comment


      • #33
        Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        De leica-en andere mf fotografen bepalen zelf hun punt van scherpte.
        en da kan je niet met een DSLR ?
        ik kies altijd zelf mijn scherptepunt (met AF)
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #34
          Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
          en da kan je niet met een DSLR ?
          ik kies altijd zelf mijn scherptepunt (met AF)
          zozo. Veronderstel je hebt een ff camera met een 50mm lens ingesteld op f16. In de verte staat een kerktoren en je vriendin staat op 3 meter van je af. Waar stelt je AF op scherp zodat zowel je vriendin als de kerktoren scherp staan ?



          Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #35
            Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

            dat is een toepassing van hyperfocaal afstand

            "
            Indien we de hyperfocale afstand van een 50 mm lens en met diafragmainstelling f / 16 willen berekenen, uitgaande van een aanvaardbare verstrooiingscirkel van 0,03 mm (dit is een veel gebruikte waarde in de 35 mm fotografie):

            H = \frac{(50 \mbox{ mm})^2}{(16)*(0.03 \mbox{ mm})} = 5208 \mbox{ mm} \,

            Dus, stellen we de lens scherp op een afstand van 5,2 m, dan zal alles vanaf de helft van deze afstand (2,6 m) tot oneindig als aanvaardbaar scherp worden afgebeeld. Met de eerste, en meer exacte formule, bekomen we een resultaat van H = 5258 mm, welk inderdaad een verwaarloosbaar verschil vertoont met het vorige.

            "
            Last edited by Dirtyharry71; 29 april 2010, 14:07.
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #36
              Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              zozo. Veronderstel je hebt een ff camera met een 50mm lens ingesteld op f16. In de verte staat een kerktoren en je vriendin staat op 3 meter van je af. Waar stelt je AF op scherp zodat zowel je vriendin als de kerktoren scherp staan ?



              Nerdi
              Ik denk dat op F/16 gerust ergens tussenin mag scherpstellen. Als je scherpstelt op een object van 5 meter ver, dan heb je zowat alles scherp. Dat kan je zelf uitrekenen met een DOF rekenmachine, die bepaalt dat de hyperfocale afstand op 5,26m ligt.

              Overigens gaat je rangefinder noch je DSLR met MF je hierbij helpen. Dat zijn dingen die je zelf moet weten als je zo'n situaties wil oplossen. Een mogelijke oplossing is je live-view te gebruiken, of je scherptediepte-simulatie knop zodat je diafragma gesloten wordt voor je zoeker, en je in je zoeker al wat kan nakijken over wat er scherp is en wat niet, maar echt veel ga je d'r niet aan hebben, want op F/16 is je zoeker al zo donker (en ik vermoed het omgevingslicht zo groot) dat je echt veel moeite gaat hebben om dat te zien.

              Ook je rangefinder gaat je niet helpen, buiten dan het feit dat je kan scherpstellen op je vriendin en dan de focus manueel wat meer te verleggen naar achter haar, wat ook maar een schatting is.

              Daar heb je dus niks aan :P

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #37
                Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht

                Dus, stellen we de lens scherp op een afstand van 5,2 m, dan zal alles ........
                Meetlint in je tasje?

                Is er wel iets op die afstand waarop je scherp kunt stellen?

                Comment


                • #38
                  Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                  evt wa bijregelen met de draairing van je lens (op 50mm-lens staat 3m aangegeven, dus erwa voorbij)
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #39
                    Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                    Heb je enig idee hoe snel je daarmee volledig de mist in kan gaan?

                    Nog afgezien van die 0,03 mm voor de diameter van de verstrooiingscirkel, die stamt uit het stenen tijdperk!!!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                      Een andere diameter kiezen gaat je beeld niet scherper maken hoor. Je hebt twee afstanden, en moet iets daartussen gaan kiezen, liever dichter bij je voorste scherpstelpunt.

                      Buiten een volledig gesimuleerde live-view gaat niets je echt vooruithelpen hoor.

                      Anders hoor ik het graag.

                      Dave

                      P.S. in bepaalde takken 'fotografie' gebruikt men nog een meetlintje.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #41
                        Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                        En dan het diafragma instellen op de lens zelf (een 50mm 1.7 prime).. zalig !
                        Wat is hier zo zalig aan? Met je vingers in een ruimte, die eigenlijk net te smal is en als je nog een redelijke telelens erop hebt wordt het nog gecompliceerder.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Een andere diameter kiezen gaat je beeld niet scherper maken hoor. Je hebt twee afstanden, en moet iets daartussen gaan kiezen, liever dichter bij je voorste scherpstelpunt.

                          Buiten een volledig gesimuleerde live-view gaat niets je echt vooruithelpen hoor.

                          Anders hoor ik het graag.

                          Dave

                          P.S. in bepaalde takken 'fotografie' gebruikt men nog een meetlintje.
                          Een andere diameter kiezen betekent een groter of kleiner diafragma kiezen, en dat heeft invloed op de schijnbare scherptediepte! Kies je vervolgens weer een afwijkende bekijkafstand, dan zul je weer opnieuw moeten beginnen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Ik denk dat op F/16 gerust ergens tussenin mag scherpstellen. Als je scherpstelt op een object van 5 meter ver, dan heb je zowat alles scherp. Dat kan je zelf uitrekenen met een DOF rekenmachine, die bepaalt dat de hyperfocale afstand op 5,26m ligt.

                            Overigens gaat je rangefinder noch je DSLR met MF je hierbij helpen. Dat zijn dingen die je zelf moet weten als je zo'n situaties wil oplossen. Een mogelijke oplossing is je live-view te gebruiken, of je scherptediepte-simulatie knop zodat je diafragma gesloten wordt voor je zoeker, en je in je zoeker al wat kan nakijken over wat er scherp is en wat niet, maar echt veel ga je d'r niet aan hebben, want op F/16 is je zoeker al zo donker (en ik vermoed het omgevingslicht zo groot) dat je echt veel moeite gaat hebben om dat te zien.

                            Ook je rangefinder gaat je niet helpen, buiten dan het feit dat je kan scherpstellen op je vriendin en dan de focus manueel wat meer te verleggen naar achter haar, wat ook maar een schatting is.

                            Daar heb je dus niks aan :P

                            Dave
                            Zozo. Nogthans hebben alle MF lenzen en de leica zeker instelpunten voor de hyperfocale afstand, f stops incluis.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Een andere diameter kiezen betekent een groter of kleiner diafragma kiezen, en dat heeft invloed op de schijnbare scherptediepte! Kies je vervolgens weer een afwijkende bekijkafstand, dan zul je weer opnieuw moeten beginnen.
                              Ik bedoelde natuurlijk een andere diameter kiezen voor de verstrooingscirkel in die formule voor het berekenen van de scherptediepte.
                              pixelpusher

                              Comment


                              • #45
                                Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

                                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                                Zozo. Nogthans hebben alle MF lenzen en de leica zeker instelpunten voor de hyperfocale afstand, f stops incluis.
                                Niet alle MF objectieven hebben zulke instelpunten, en da's al zeker geen functie van het principe van de rangefindercamera.
                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X