Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GX1 of G1X (of Fujifilm X10) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GX1 of G1X (of Fujifilm X10) ?

    Als aanvulling op mijn DSLR (of misschien wel ter vervanging als het me bevalt) ben ik van plan een compactere camera te kopen, vooral om altijd op zak te hebben op reis.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de Panasonic GX1 met 14-42mm power-zoom lens en de Canon G1X.
    Net zoals hun naam hebben beide veel gemeen en zijn ze bij de reviews die ik heb gelezen aan elkaar gewaagd.
    Zijn er mensen die ervaring met één van deze toestellen hebben, goede of slechte, en wat zijn hun voor en nadelen tegenover elkaar ?
    Last edited by ollie; 16 oktober 2012, 14:02.

  • #2
    Re: GX1 of G1X ?

    Bij de Panasonic kan je lenzen wisselen, bij de Canon moet je het doen met de lens die er vast aan zit.
    Dat is al een groot verschil tussen die twee.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: GX1 of G1X ?

      Micro Four Thirds en Panasonic dat is de nagel op de kop , zij waren mee een van de pioniers van dit systeem.
      Aleen het voordeel van de verwisselbare lenzen al.
      De kwaliteit is ook super .
      Ik heb hier naast de nikon DSLR, twee panas in de kast liggen de GH2 en de GF1.
      En het zijn beide prachtige toestellen waar ik op vakantie al enorm veel plezier aan beleefd heb.

      Comment


      • #4
        Re: GX1 of G1X ?

        Vooraleer je beslist moet je toch eens goed nadenken over wat je precies wil. Je schrijft: om op zak te hebben. Ik heb zelf de Panasonic GX1. Zeer goed toestelletje, niks mis mee. Maar dat heb je niet 'op zak', dat doe je mee, dat zit in een tas, weliswaar niet groot, maar past niet in een jaszak en al zeker niet in een broekzak. De ingebouwde (uitklapbare) flitser is ook te kwetsbaar om het toestel zomaar in je zak te steken. Ook de lensdop komt vrij gemakkelijk los, kortom, het is een mooi stukje techniek van goede kwaliteit, maar met toch enkele kwetsbare delen.
        Als je dus iets zoekt om op zak te steken, zou ik voor een echte compact gaan. Ik vind ook dat een zg. systeemcamera niet te vergelijken is met een goede reflexcamera. Als je eenmaal gewoon zijt om je instellingen op een gemakkelijke manier zelf te regelen met knoppen, dan is het een behoorlijke overgang om meer in het menu te moeten duiken.
        Wat dan weer wel een voordeel is, je valt minder op met een kleine systeemcamera, dan met zo'n groot meubel als en DSRL, met dan nog zo'n toeter van een lens erop. Maar ik ga nog altijd liever op pad met mijn D700/24-70-combinatie. Ik denk er zelfs ernstig over na om terug een Panasonic TZ30 te kopen als écht zaktoestel. Ik had ooit de TZ10 waar ik heel tevreden over was. Nu is een van de kinderen er nog altijd tevreden over.
        Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht.

        Comment


        • #5
          Re: GX1 of G1X ?

          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Vooraleer je beslist moet je toch eens goed nadenken over wat je precies wil. Je schrijft: om op zak te hebben. Ik heb zelf de Panasonic GX1. Zeer goed toestelletje, niks mis mee. Maar dat heb je niet 'op zak', dat doe je mee, dat zit in een tas, weliswaar niet groot, maar past niet in een jaszak en al zeker niet in een broekzak.
          Wel "op zak" is misschien verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel wel degelijk om in een kleinere tas bij te hebben.
          Ik bezit al enkele jaren een Nikon D90 met 18-200 VR, 35mm1,8 prime, 10-20 groothoek en SB700 flits allemaal in een grote Lowepro tas.
          Ik merk dat als ik een uitstap doe of op reis ga met als hoofddoel de uitstap of de reis zelf en het fotograferen op de tweede plaats komt, eerder om een mooie herinnering aan die reis te hebben, ik er meer en meer tegenop zie om gans die boel mee te sleuren. De andere gezinsleden moeten wachten omdat je een ander objectief uit de tas wil halen, alles moet daarna weer ingepakt en op de rug, enz.
          Ik ben me wel bewust dat degelijke systeemcamera's ook beperkingen hebben maar ik lees in verschillende reviews dat de kwaliteit steeds minder moet onderdoen voor goede reflexcamera's.
          De kleinere afmeting zou er voor mij wellicht voor zorgen dat ik de camera bij uitstappen meer bij heb dan nu het geval is.
          Ik zou mijn reflex in eerste instantie nog niet weg doen maar eerder meenemen op uitstappen met als doel fotograferen, al merk ik dat dat er minder en minder van komt.
          Mijn keuze voor de Panasonic GX1 komt mede door de test in Shoot van enkele maanden geleden. De Canon G1X valt in dezelfde prijsklasse maar heeft inderdaad een vaste lens.

          Comment


          • #6
            Re: GX1 of G1X ?

            Wisselen van lens duurt even lang bij een reflex als bij een systeem-camera. Het is wat kleiner, ja, maar wisselen is wisselen.
            Ik zou toch eens eerst eentje proberen te gebruiken alvorens te kopen. Want de prijs is niet mis en dan is het zonde dat je zou misdoen.
            Ik zelf mis bij die GX1 vooral de telefunctie die je hebt bij de betere compacten, zoals de TZ30. Dat is vooral handig als je onopvallend vanuit je luie stoel op een terras bv. iets wil fotograferen zonder dichterbij te moeten lopen. En ja, je kunt er een tele opzetten, maar om een of andere reden komt dat er niet van. En die extra lens (lenzen) moet je dan ook weer meenemen...
            Kwalitatief zijn die foto's best OK hoor, zeker bij goede lichtomstandigheden. Anderzijds: waarom zouden al die lensfabrikanten zo dure superlenzen blijven maken, als die systeemcamera's met hun toch bescheiden glas, even goede foto's zouden opleveren. Het is maar wat je zelf wil, waar je zelf de lat legt.
            Veel meningen vragen, en trachten uitproberen is volgens mij de juiste werkwijze.

            Comment


            • #7
              Re: GX1 of G1X ?

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Anderzijds: waarom zouden al die lensfabrikanten zo dure superlenzen blijven maken, als die systeemcamera's met hun toch bescheiden glas, even goede foto's zouden opleveren. Het is maar wat je zelf wil, waar je zelf de lat legt.
              Die nemen ook super foto's als je er superglas opzet en dat begint nu te komen en is net zo duur.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: GX1 of G1X ?

                Als ik zo kijk wat je allemaal al hebt, zou ik zeggen: koop een zo klein mogelijke (snuit)tas waar de D90 met 18-200 juist in past, misschien nog een hoekje voor de 35 mm 1.8 en je bent perfekt uitgerust voor alle uitstappen. Zelfs zonder die 35 mm kun je al ver komen (ik zou die alleen meenemen voor binnen-fotografie met weinig licht). En dan is je bagage niet groot en niet zwaar. En dan heb je nog wat eurootjes over voor mooi glas. En met die 18-200 hoef je niet van lenzen te wisselen, en je hebt meer zoombereik dan bij de meeste standaard zooms op de systeemcamera's.
                Ik had een vergelijkbaar probleem en heb het opgelost op deze manier: nu neem ik weer veel sneller die D 700 mee.

                Comment


                • #9
                  Re: GX1 of G1X ?

                  Een jaar geleden ben ik beginnen uitkijken naar een opvolger van mijn Canon G11. (kras op de lens + instelwieltje dat zijn eigen goesting deed)

                  Toen de Panasonic GX1 met 14-42mm power-zoom lens in nov 2011 werd voorgesteld op DPreview, dacht ik "Dat is 'm!".
                  Het was nog wel efkes wachten tegen dat hij in de winkel lag. Door de kinderziektes v/d 14-42mm power-zoom heb ik ook nog wat gewacht.

                  Toen de Canon G1 X begin 2012 werd voorgesteld, dacht ik "Neen, dit is 'm".
                  Doordat die ook niet direct in de winkels lag, had ik tijd gehad om die 2 eens langs alle kanten te vergelijken:

                  De Canon beduiden beter dan de Panasonic:
                  - Sensor (bij weinig licht)
                  - Lens (kwaliteit)
                  - Scherm (kantelen)
                  - HDR

                  De Canon iets beter dan de Panasonic:
                  - Zoeker
                  - Sensor (bij normaal licht)
                  - Lens (Beelstabilisator)
                  - Lens (licht-strekte)
                  - Lens (bereik bij 10 MP crop)
                  - Autofocus (accuraatheid)
                  - Scherm (resolutie)

                  De Panasonic iets beter dan de Canon:
                  - Video
                  - Batterij-duur
                  - Gewicht (nl. lichter)
                  - Grootte (nl. kleiner)

                  De Panasonic beduiden beter dan de Canon:
                  - Autofocus (snelheid)
                  - Manueel focussen
                  - Macro
                  - Scherm (Touch)
                  - Bediening (knoppen/scherm)

                  Uiteindelijk heb ik in mei 2012 de Canon G1 X aangeschaft. Ik ben er nog altijd zeer tevreden over.
                  Enkel een echte macro mis ik bij de Canon, maar dat wist ik op voorhand.

                  PS: Dit is mijn vergelijking op basis van dingen die ik belangrijk vind.
                  Er zullen we evenveel verschillende meningen zijn, als dat er mensen zijn.

                  Pruimke

                  Comment


                  • #10
                    Re: GX1 of G1X ?

                    Ander toestel dat bij mij in de winkel in het oog sprong (en door de verkoper als goed toestel werd aanbevolen) is de Fujifilm X10. Nog compacter dan de Panasonic GX1 en Canon G1X.
                    Wel met een vaste lens maar wel 28-112mm F2.0-2.8 (in 35mm). De prijs is ook een ferm stuk minder dan de twee andere waardoor het eerder een aanvulling i.p.v. vervanging van mijn huidig materiaal zou kunnen zijn.
                    Iemand hier ervaring mee ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: GX1 of G1X ?

                      Als je gaat voor zo compact mogelijk en beste beeldkwaliteit kun je niet om de Sony RX100 heen, presteert beter als de Fujifilm X10 en kleiner.

                      Als je gaat voor een systeemcamera kan je ook een Nex-5N overwegen (zijn momenteel erg afgeprijsd) en de nieuwe 16-50 powerzoom erbij nemen. Zo heb je toch ook een compacte oplossing en vanwege de grotere sensor ook betere beeldkwaliteit op hoge ISO.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: GX1 of G1X ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pruimke Bekijk bericht
                        Een jaar geleden ben ik beginnen uitkijken naar een opvolger van mijn Canon G11. (kras op de lens + instelwieltje dat zijn eigen goesting deed)

                        Toen de Panasonic GX1 met 14-42mm power-zoom lens in nov 2011 werd voorgesteld op DPreview, dacht ik "Dat is 'm!".
                        Het was nog wel efkes wachten tegen dat hij in de winkel lag. Door de kinderziektes v/d 14-42mm power-zoom heb ik ook nog wat gewacht.

                        Toen de Canon G1 X begin 2012 werd voorgesteld, dacht ik "Neen, dit is 'm".
                        Doordat die ook niet direct in de winkels lag, had ik tijd gehad om die 2 eens langs alle kanten te vergelijken:

                        De Canon beduiden beter dan de Panasonic:
                        - Sensor (bij weinig licht)
                        - Lens (kwaliteit)
                        - Scherm (kantelen)
                        - HDR

                        De Canon iets beter dan de Panasonic:
                        - Zoeker
                        - Sensor (bij normaal licht)
                        - Lens (Beelstabilisator)
                        - Lens (licht-strekte)
                        - Lens (bereik bij 10 MP crop)
                        - Autofocus (accuraatheid)
                        - Scherm (resolutie)

                        De Panasonic iets beter dan de Canon:
                        - Video
                        - Batterij-duur
                        - Gewicht (nl. lichter)
                        - Grootte (nl. kleiner)

                        De Panasonic beduiden beter dan de Canon:
                        - Autofocus (snelheid)
                        - Manueel focussen
                        - Macro
                        - Scherm (Touch)
                        - Bediening (knoppen/scherm)

                        Uiteindelijk heb ik in mei 2012 de Canon G1 X aangeschaft. Ik ben er nog altijd zeer tevreden over.
                        Enkel een echte macro mis ik bij de Canon, maar dat wist ik op voorhand.

                        PS: Dit is mijn vergelijking op basis van dingen die ik belangrijk vind.
                        Er zullen we evenveel verschillende meningen zijn, als dat er mensen zijn.

                        Pruimke
                        De vergelijking die je hier doet met deze twee camera's.. daar ben ik het volledig met je eens.
                        Goed omschreven !
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: GX1 of G1X ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                          Wisselen van lens duurt even lang bij een reflex als bij een systeem-camera. Het is wat kleiner, ja, maar wisselen is wisselen.
                          Ik zou toch eens eerst eentje proberen te gebruiken alvorens te kopen. Want de prijs is niet mis en dan is het zonde dat je zou misdoen.
                          Ik zelf mis bij die GX1 vooral de telefunctie die je hebt bij de betere compacten, zoals de TZ30. Dat is vooral handig als je onopvallend vanuit je luie stoel op een terras bv. iets wil fotograferen zonder dichterbij te moeten lopen. En ja, je kunt er een tele opzetten, maar om een of andere reden komt dat er niet van. En die extra lens (lenzen) moet je dan ook weer meenemen...
                          Kwalitatief zijn die foto's best OK hoor, zeker bij goede lichtomstandigheden. Anderzijds: waarom zouden al die lensfabrikanten zo dure superlenzen blijven maken, als die systeemcamera's met hun toch bescheiden glas, even goede foto's zouden opleveren. Het is maar wat je zelf wil, waar je zelf de lat legt.
                          Veel meningen vragen, en trachten uitproberen is volgens mij de juiste werkwijze.
                          Systeemcamera's met bescheiden glas ? Ik denk het niet .. De Oly 75 1.8, de Voigtlander 17 en 25 mm, de 12-35 Pana , de Zeiss 24 1.8... allemaal lenzen van om en bij de 1000 euro
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: GX1 of G1X ?

                            Ik weet ook wel dat er al wat beter glas verkrijgbaar is voor die systeemcamera's, en er zullen er ongetwijfeld nog bijkomen. Maar standaard worden ze meestal met bescheiden lenzen geleverd. En zoals je zelf al aanhaalt: de betere lenzen zijn dan ook peperduur. En dan is maar de vraag: hoe presteren die dingen in vergelijking met de betere DSRL's met goede lenzen erop ? Sensorgrootte ? DOF ? Maar die discussie moet natuurlijk hier niet gevoerd worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: GX1 of G1X ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                              Ik weet ook wel dat er al wat beter glas verkrijgbaar is voor die systeemcamera's, en er zullen er ongetwijfeld nog bijkomen. Maar standaard worden ze meestal met bescheiden lenzen geleverd. En zoals je zelf al aanhaalt: de betere lenzen zijn dan ook peperduur. En dan is maar de vraag: hoe presteren die dingen in vergelijking met de betere DSRL's met goede lenzen erop ? Sensorgrootte ? DOF ? Maar die discussie moet natuurlijk hier niet gevoerd worden.
                              Dof ? idd .. maar ik zie daar geen enkel probleem in. Met de snellere primes alleszins toch niet. Wat sensor afmetingen betreft idem.. verschil tussen b.v. Canon APS en een OMD of EPM2 sensor is niet zo groot. En ondanks kleinere sensor presteren deze heel goed.. zelfs beter dan Canon APS.
                              Wat bescheiden lenzen betreft.. ook een 550, 600, 650 wordt ook dikwijls met een bescheiden 18-55IS II lens aangeboden... ook deze kitlens presteert behoorlijk goed.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X