Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drive voor X-drive II : FAT 16 en/of FAT32

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Drive voor X-drive II : FAT 16 en/of FAT32

    Ik heb me dan toch een x-drive II zonder harde schijf aangeschaft.
    Ik had nog een schijfje liggen en dacht dat er in te monteren.
    Dit zal in elk geval niet lukken omdat die disk te hoog ios (12,5mm).
    Ik ben dan toch eens aan het proberen geweest om te zien of ales goed werkte. Ik heb in eerste instantie alles uitgeprobeerd met de niet te monteren schijf (bij gesloten toestand van de device natuurlijk).
    Dit is een oudere OBM travelstar van 2.1 Gb tegen 4000 RPM. Ik kreeg constant schrijffouten. Dan ben ik een tijdje aan het mailen geweest met Baden van vosonic. Uiteindelijk bleek daar de oplossing te zijn om de disk te formatteren op fat16.
    Ik heb nog een andere schijf liggen van 10GB (maar ook te hoog, ook 12,5 mm maar dan al wel tegen 4200 RPM). Deze schijf werd gebruikt in een win 98 systeem, twee partities van elk 4Gb , FAT32) Er is 2Gb die niet kan gebruikt worden Gb blijkbaar omdat de bios van mijn pentium I machine niets groter dan 8Gb aankan. Deze schijf kan ik momenteel niet leegmaken nog herformatteren. Op deze schijf krijg ik ook weer scfrijffouten.
    Nog maar eens gemaild naar Baden maar die geeft enkel de uitleg om weer te formatteren.
    Ik vraag me nu nog steeds af of dit device nu goed werkt en het probleem enkel bij de harde schijf ligt of dat er meer aan de hand is.
    De andere disk op FAT 16 werkte dan wel goed. Indien alles ok wil ik me wel een schijf van 10 of 20Gb aanschaffen.
    Hoe zijn de schijven die in de box gemonteerd zijn bij levering, geformatteerd, is dit fat 16 of 32.
    Kan ik een antwoord krijgen van zoveel mogelijk gebruikers, juist om te weten hoe het daar nu mee staat?
    Piet

  • #2
    <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Hallo deboopi,
    Heb een X-drive II naar Power in Number teruggestuurd. Niets dan problemen bij de installatie.Heb de drive geprobeerd met Win ME. Daar ging het ding min of meer. Met Win 98 vroeg het systeem om de schijf te formateren. Ik ben een leek voor sofwareproblemen, maar meen mij te herinneren dat er op een gegeven moment gevraagd werd te formateren op FAT 32. Als je het mij vraagt, dus latijn voor mij. Er moet toch wel iets zijn met formateren van de schijven heb ik hieruit begrepen. Bij Win 2000 Prof. ging het ding ook al niet. Heb ook met Baden gemailt van Vosonic op aanraden van Vasa. Die zei mij dat het moest lukken op elk systeem met de bijgeleverde driver.Verder heeft hij geen uitleg meer gegeven. Ik heb de hele santeboetiek dan maar terug gestuurd naar Powerinnumber en gevraagd mij een nieuwe uniet op te bezorgen. Ik wacht dus af. Eigelijk zouden die toestellen toch moeten kunnen werken zonder er allerhande toeren mee uit te halen, niet? Als dit simpel antwoord jou kan helpen ben ik al blij.

    Groeten,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Ja en nee pol,
      blijkbaar moest het dus bij jou op FAT32.
      Eenmaal een schijf er in werkt het spul altijd goed indien aangesloten op de pc, dan kan er naar toe en vanaf kopiëren.
      Is bij mij aangesloten op Windows XP, dus geen extra driver nodig.
      Er is enkel een probleem waanneer je een CF of SD card op de drive wil kopiëren zonder aansluiting op de PC.
      Piet

      Comment


      • #4
        Hallo,
        Ook ik heb een X-drive en daar kan ik alleen maar enorm positieve kritiek op geven.
        Nu, het probleem. Ik vermoed, er zijn er vermoedelijk meerdere.
        1) hoeveel USB-poorten heeft U en hoeveel drivers werden reeds op die poort geplaatst. Maw, hoeveel verschillende toestellen (randapparatuur zoals uw fototoestel, printer, ...) maken eventueel gebruik van die poort.
        De ervaring leert immers dat iedereen vaak meerdere toestellen op een poortje wenst te koppelen en inderdaad, daar kunnen problemen van komen die geen enkel mens snapt. Trouwens, ik heb hier en daar al wat documentatie gezien bij USB-drivers die in heel, heel , heel, heel kleine letterkes melden dat hun driver tesamen met een eventuele andere driver op één poort tot problemen kan leiden.
        2) Vraag bij deze is natuurlijk hoe de harde schijf werd geformateerd, op welk toestel en met welk OS. Met OS bedoel ik, Dos 6, win9x, win2K ...
        3) Wat type (lees capaciteit) kan de PC waarop de X-driver wordt geplaatst aan ?
        4) op een normale PC, moet, indien men een tweede harde schijf, een derde harde schijf inschakelt deze nieuwe harde schijven configureren. Onder USB, vermoed ik dat dit niet zo is. Indien wel, dan moeten een paar kleine bruggetjes verschoven op de harde schijf.
        Normaal is het wel zo, dat , indien je X-drive aansluit op de PC, Win2K dit als een nieuwe hardware herkent, en zelf een driver installeert. Let op, dit geeft wel niet de configuratie weer, zoals de bij de X-drive aangeleverde drivers.
        5) Je moet de drivers installeren terwijl de X-drive op staat. Doe je het anders, dan lukt den boel meestal helemaal niet. Houd ook rekening dat, een herinstallatie vaak een goede oplossing is, maar, daarvooor dien je eerst de X-drive uit te schakelen, de USB-kabel te verwijderen en dan in configuratie de drivers voor die USB verwijderen. PC afzetten, X-drive aankoppelen, USB-kabeltje insteken, X-drive opzetten en dan pas de PC opstarten. Drivers opnieuw installeren. Je ziet, indien je problemen hebt kan je wel wat tijd, heel veel tijd verliezen. Indien je werkelijk pieneut bent in die materie, is het raadzamer eens bij een echte techneut, freak aan te kloppen.
        Op volgende url kan je ook informatie vinden. Trouwens een aanrader vor iedereen die X-drive gebruikt.
        http://www.xs-drive.com/faq.htm

        Hopelijk raak je een stapje verder.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dank wimvan voor de heel uitgebreide en interessante informatie.
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Beste wimvan,
            Ik ben hier nog even terug.Enkele bijkomende gegevens over mijn systeem zijn hier wellicht nuttig. Het gaat om een Pentium 4 met twee harde schijven van elk 40 Gig.Er is echter een partitionering gebeurd met Power Quest Bootmagic.7 zodat ik een D en een F-gedeelte behoud als stokkeerruimte. Op de C zijn twee systemen geinstalleerd, nl. Win 98 SE waarmee ik mijn administratieve gegevens voor mijn job verwerk omwille van de goeie stabiliteit van het programma.Daarnaast werk ik ook nog met Win ME waarmee ik vooral op internet surf. Deze partitionering is gebeurd omdat ik in het verleden al eens ben gecrascht met alle gevolgen vandien. Werk en plezier worden nu zo een beetje van elkaar gescheiden.
            Op mijn PC heb ik twee USB 1-poorten waaraan o.a. al diverse apparatuur is verbonden geweest. Eén van de poorten is verbonden met een Hub, van waaruit ik gemakkelijkheidshalve kan vertrekken naar randapparatuur. Volgens jou uitleg ligt daar waarschijnlijk het probleem. Ik ben ook zinnens een USB 2 poort te installeren. Ik zou dan misschien best één van de uitgangen alleen reserveren voor de X-driveII.
            Een bijkomend feit is dat ik deze X-drive ook meeneem naar mijn privé, alwaar op een vergelijkbare PC Win 2000 Prof. staat. Daar zijn ook 2 USB-1 poorten waar op een van beide ook mijn Coolpix 5700 mee verbonden wordt.De andere dient voor de modem ADSL.
            Dit wou ik je nog even ter informatie vertellen.
            Groeten en dank,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Probeer eens de X-drive te schakelen op de USB-poort van je camera. DUs de X-drive aankoppelen, hem opzetten en dan met de cd-rom de driver installeren. ALs je geen driver hebt, laat het me weten, geef me je email-adres. Ik kan je die dan opsturen.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dank je Wim. Ik wacht op een nieuwe X-drive II. Hopelijk volgende week komt hij binnen. Heb de eerste teruggestuurd naar Vasa.
                Zal je suggesties zeker uitproberen en hou je op de hoogte.
                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment

                Working...
                X