Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
    Ventje, wat jij te vertellen hebt interesseert mij al heel lang niet meer, en ik heb zelfs 2 nexen...
    dat je NEX of geen NEX hebt maakt mij niks uit wat heeft de NEX hier nu mee te maken, het gaat hier over de E-m5 en een paar mannen die dat toestel ten onrechte in een slecht daglicht plaatsen.
    dat je je kennis wil verruimen of niet moet je zelf maar weten, maar als je mij komt vertellen dat een beeld met slecht contrast en WB heel goed is denk ik toch dat het aangeraden is wat basiskennis op te doen als je tenminste optimaal gebruik wil maken van je toestellen.

    Comment


    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      Comment


      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        De meesten hebben ook geen monitor die gecalibreerd is (zoals ik) en dan kunnen de kleuren wel afwijken... (positief of negatief)
        Ni stoeffen hé... ik heb drie gecalibreerde monitors, en geen 99€ supermarkt modellekes; als je fatsoenlijk met calibreren bezig bent en je kijkt op een gecalibreerde monitor, dan zie je dat hij gelijk heeft zoals zeekonijn (alias Puerte?) zegt. De truc met de sliders is trouwens een basic fotobewerkingstruukje. Moet je niet eens veel shopkennis voor hebben om dat te snappen.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          Ni stoeffen hé... ik heb drie gecalibreerde monitors, en geen 99€ supermarkt modellekes; als je fatsoenlijk met calibreren bezig bent en je kijkt op een gecalibreerde monitor, dan zie je dat hij gelijk heeft zoals zeekonijn (alias Puerte?) zegt. De truc met de sliders is trouwens een basic fotobewerkingstruukje. Moet je niet eens veel shopkennis voor hebben om dat te snappen.
          Dus aangezien ook jij ons gelijk geeft, ben je ook een alias van puerte? We kunnen een clubje starten

          Comment


          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
            Ni stoeffen hé...
            Ik bedoelde dat de meesten geen gecalibreerde monitor hebben..zoals ik
            Ik ook niet dus (verwarrend )

            ...misschien de poster van de foto ook niet en dan kunnen de kleuren op zijn scherm wel correct/anders zijn...

            Op den duur durft/wil niemand hier nog een foto te posten... kritiek kan je wel op een heel andere manier geven... opbouwend en vriendelijk...
            IK vind het alvast fijn dat mensen informatie/feedback/foto's posten van deze nieuwe toestellen...

            Comment


            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              IK vind het alvast fijn dat mensen informatie/feedback/foto's posten van deze nieuwe toestellen...
              Foto's zijn altijd fijn Maar spijtig genoeg zeggen ze niets. De geposte foto's hadden evengoed uit een goedkope compact kunnen komen. Enige waar een nieuwe camera verschil in kan maken qua beeldkwaliteit is resolutie, dynamisch bereik en ruis op hoge iso. En om dat te testen moet je steriele laboratoriumfoto's maken (zoals reviewsites doen: zelfde scene voor elke camera).

              En eigenlijk zijn de belangrijkste eigenschappen van een nieuwe camera het gebruiksgemak. Maar ik denk dat je ze daarvoor best zelf eens gaat vastpakken. Ik heb bvb geen vertrouwen in die elektronische zoeker, ik word daar gewoon duizelig van omdat het beeld schokt, de kleuren raar zijn en er vertraging op zit. Terwijl sommigen hier beweren dat een klassieke optische zoeker niks waard is ten opzichte van een EVF. Ik moet wel toegeven, ik heb enkel die van de Pana G3 al in real life mogen ervaren, dus ik kan niet spreken over EVF in het algemeen. Maar toch: zelfs gebruikservaringen verschillen sterk van persoon tot persoon.

              Ik bedoel nu niet dat we helemaal niet meer mogen spreken over nieuwe camera's. Wel dat het meeste dat we zeggen eigenlijk niet ter zake doet. Individuele commentaar (inclusief, misschien zelfs vooral, mijn eigen post) is waardeloos. Maar als je het gemiddelde van de meningen neemt (en oppassen dat je twintig keer dezelfde mening van 1 persoon maar 1 keer telt) kun je je wel een beeld vormen. Dus spreek gerust over camera's.

              Zelf zou ik dolgraag ook mijn mening kunnen geven over deze camera. Maar ik heb het geld er niet voor over. Meer dan 1000€ voor een m4/3 cameraatje? Is dat het waard?

              Comment


              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                Foto's zijn altijd fijn Maar spijtig genoeg zeggen ze niets. De geposte foto's hadden evengoed uit een goedkope compact kunnen komen. Enige waar een nieuwe camera verschil in kan maken qua beeldkwaliteit is resolutie, dynamisch bereik en ruis op hoge iso. En om dat te testen moet je steriele laboratoriumfoto's maken (zoals reviewsites doen: zelfde scene voor elke camera).

                En eigenlijk zijn de belangrijkste eigenschappen van een nieuwe camera het gebruiksgemak. Maar ik denk dat je ze daarvoor best zelf eens gaat vastpakken. Ik heb bvb geen vertrouwen in die elektronische zoeker, ik word daar gewoon duizelig van omdat het beeld schokt, de kleuren raar zijn en er vertraging op zit. Terwijl sommigen hier beweren dat een klassieke optische zoeker niks waard is ten opzichte van een EVF. Ik moet wel toegeven, ik heb enkel die van de Pana G3 al in real life mogen ervaren, dus ik kan niet spreken over EVF in het algemeen. Maar toch: zelfs gebruikservaringen verschillen sterk van persoon tot persoon.

                Ik bedoel nu niet dat we helemaal niet meer mogen spreken over nieuwe camera's. Wel dat het meeste dat we zeggen eigenlijk niet ter zake doet. Individuele commentaar (inclusief, misschien zelfs vooral, mijn eigen post) is waardeloos. Maar als je het gemiddelde van de meningen neemt (en oppassen dat je twintig keer dezelfde mening van 1 persoon maar 1 keer telt) kun je je wel een beeld vormen. Dus spreek gerust over camera's.

                Zelf zou ik dolgraag ook mijn mening kunnen geven over deze camera. Maar ik heb het geld er niet voor over. Meer dan 1000€ voor een m4/3 cameraatje? Is dat het waard?
                Heb je meer dan 1500 € over voor een E-5 ? Want ik zie niet direct het verschil : behalve uiiteraard dat die OM-D recenter is, en het waarschijnlijk beter zal doen .
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  't wordt eens tijd dat ze goed leverbaar beginnen worden... dan liggen ze in de meeste winkels en kan ik die eens gaan bekijken...

                  Vind het teveel geld om blindelings te kopen (qua ergonomie toch want de Nex-7 vond ik persoonlijk niet goed in de hand liggen)

                  In de mediamarkt weten ze nog niet eens dat die bestaat...

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Dringende vraag: ik heb deze week een OM-D gekocht maar ik geraak er precies niet aan uit hoe ik een foto moet kadreren met behulp van het lcd-schermpje. Daar blijft steeds het info-scherm staan. Uit de handleiding geraak ik ook niet echt wijzer.

                    Stomme vraag ik weet ...

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      Opgelost... net ontdekt dat er aan de rechterkant van de EVF een knopje zit om de view aan te passen :-) Voor de rest een plezier om dit toestel te ontdekken moet ik zeggen.

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        Hallo Marcfoto,
                        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Zoals gezegd, de continue AF is zeker heel goed, beter dan veel camera's die ik al heb geprobeerd. Je moet alleen NIEt de standaard instellingen gebruiken. Ik ben er nog een stukje over aan het schrijven wat de beste instellingen zijn...
                        Hoe staat het met het schrijven van dat stukje...?
                        Mijn enthiousiasme is nog steeds een beetje aan het groeien voor deze cam.
                        Maar nog niet voldoende om mijn 5D MkII te verlaten...
                        Vergeleken met welke andere camera's is het continu AF beter?
                        Ook beter dan "echte" toestellen?
                        Had heer Robin Wong dan niet de goede instellingen gebruikt?
                        Die schreef daar behoorlijk negatief over.

                        Adrie

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Ik lees net dat er bandingproblemen zouden zijn (op hoge ISO-waarden en met de Panasonic 20mm f/1.7), trouwens.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Robin Wong is een goede gast, maar die was zeker niet aan de instellingen gekomen. dit is trouwens hét grote nadeel aan de OM-D: recht uit de doos staat ie helemaal niet optimaal afgesteld.

                            Voor continue AF te hebben die de vergelijking met de "échte" camera's doorstaat, moet je wat instellingen wijzigen:
                            - EVF refresh rate instellen op 100Hz ipv. 50 (of was het 120? Ben te lui om het even na te kijken.) Dit op zich heeft al een groot verschil in de snelheid en nauwkeurigheid van AF,
                            - beeldkwaliteit op vivid zetten ipv natural.

                            Indien deze twee dingen veranderd zijn, is de zo al snelle autofocus nog sneller en kan de camera reeds een object volgen.

                            Daarna moet het autofocus kader op het kleinst gezet worden (hierdoor neemt de snelheid af maar de nauwkeurigheid toe omdat de camera minder achter- en voorgrond ziet.)

                            Voor de rest moet men bepaalde habitudes die men gewoon is bij reflexen wegdenken.

                            Zo bvb heeft IS1 in EVF een duidelijke invloed op continue AF bij lateraal bewegende onderwerpen (het waarom is me absoluut niet duidelijk, maar toch is het zo - ik denk dat een bewegende sensor gewoon het onderwer minder duidelijk "ziet"...) en een halve seconde wachten om het AF systeem te laten kalibreren op het onderwerp lijkt contraproductief (gewoon afdrukken en het onderwerp volgen zal zorgen voor meer keepers.)

                            Het voordeel van het systeem is dat je ziet of de camera volgt of niet, het nadeel is dat je nooit 100% zeker bent waar je juist op aan het scherpstellen bent.

                            Conclusie: er zullen systeme zijn die beter zijn bij sportfotografie (D800 comes to mind), maar de OM-D staat zeker zijn mannetje...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              Ik blijf toch heel sterk twijfelen.... om-d e-m5 1250 kit is toch vrij duur voor een systeemkamera, zeker als je de grip nodig hebt om goed in de hand te liggen (1299 + 299)

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                Alles hangt af van je normen. Hoe rechtvaardig je de prijs van bvb. een 7D of een D300 of een (vul zelf in...) Ik vind hem zeker zijn prijs waard, is al wat ik kan zeggen... Heb er helemaal geen probleem mee.
                                http://www.digifotofreak.nl

                                Comment

                                Working...
                                X