Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D vs 50D: praktijkervaring?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 40D vs 50D: praktijkervaring?

Ik ben er me bewust van dat dit onderwerp al in andere topics aan bod is gekomen. De reden waarom ik het afzonderlijk opwerp is, enerzijds, omdat ik ernstig twijfel tussen beide als upgrade voor een 20D en, anderzijds, het volgende:

Op DPreview wordt het volgende gesteld:
    Looking at the specification differences between the EOS 40D and our test candidate it appears you pay quite a premium for the 50D's extra megapixels and as we've found out during this review you don't get an awful lot of extra image quality for your money.
    Terwijl op Imaging Resource bijna het tegenovergestelde wordt geponeerd:
    Its high frame rate, 14-bit A/D conversion, high-resolution LCD, and high-ISO are the Canon 50D's most important features, with the high-resolution sensor coming in behind that. ..
    So while the 40D is great, and will remain in the market, the Canon 50D incorporates plenty of enhancements worth the couple-hundred extra bucks. The Canon 50D is an excellent digital SLR... Excellent low-light performance, impressive printed output, very fast shutter lag times, solid build, superb customization, and excellent image quality all add up to make the Canon EOS 50D a great choice for all types of photographers
    Persoonlijk lijkt me de opinie van Imaging Resource iets overtuigender. DPreview baseert zich op 'per-pixel sharpness' (wat op zich al een vreemd begrip is - een pixel is m.i. altijd even scherp) maar bovendien is het niet omdat ik een 50D heb dat ik nu plots alles groter ga beginnen afdrukken.

Als ik de testfoto's zonder ruisonderdrukking op Imaging Resource van de 50D (vb ISO 1600 hier: http://www.imaging-resource.com/PROD...01600NROFF.HTM en de 40D (vb hier: http://www.imaging-resource.com/PROD...SLI1600XNR.HTM) naar hetzelfde formaat breng, dan merk ik dat het ruis ongeveer hetzelfde is maar dat de 50D toch meer detail vertoont en scherper is.

Ook op DXOmark krijgt de 50D een hogere score voor ruis op hoge ISO. (zie http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor)

Enfin, dit alles om te tonen dat ik wat huiswerk gemaakt heb. Mijn vraag is of er al een BD lid overgestapt is van de 40D naar de 50D en wat zijn of haar bevindingen zijn.
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Re: Canon 40D vs 50D: praktijkervaring?

jazeker, ik niet, maar wel Bert Dockx, hier zijn verhaal, ik weet dat dit het er voor jou niet makkelijker op zou maken om te kiezen

http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...0d-237178.html
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
      jazeker, ik niet, maar wel Bert Dockx, hier zijn verhaal, ik weet dat dit het er voor jou niet makkelijker op zou maken om te kiezen

http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...0d-237178.html
      Ik word niet graag gekoppeld aan slechte verhalen, een negatief iets word ook snel opgeblazen.
      Volgens mij is de 50D een prachtige camera en evenwaardig aan de D300.
      Het is zo dat de toename naar 15 mp meer eisen steld aan glas, doch ook overdreven.
      En bij de testen stel ik mij toch vragen, de ene breekt de 50D af en bij de andere scoort hij zeer goed, in de focus komt hij er net als bij DXO zeer goed uit.
      Bij mij is het een samenloop van omstandigheden:
      - van 10D 6MP naar 50D 15MP
      - geen kwaliteitsglas, de 28-135 is een softe lens
      - en volgens mij is er echt wat mis met mijn camera (had Bastiaans deze maar meteen omgeruild) echter verkopen ze daar alleen .....problemen zijn niet voor hun.
      Ondertussen heb ik een 24-70 2.8L gekocht en mijn vader een 50D met 17-85
      en is het duidelijk dat mijn vader zijn toestel scherpere en meer gedetaileerde foto's maakt in jpg zonder enige nabewerking terwijl ik steeds in raw werk.
      Dit zegd genoeg echter zij we er nog niet toegekomen om echt te vergelijken.
      Neen vergeet mijn verhaal, de 50D is echt een zeer goed toestel.
      Denk wel bij aankoop aan service (mocht het nodig zijn)

Groeten
      Bert

Comment

Ik heb ze alle twee , en ik ben volop aan het testen met deze 2 prachtige toestellen .
        Na enig test werk zal de verslaggeving wel volgen.
        Groeten ,

Rohnny
        Groeten , VDSDigit@l

Comment

Hey,

ik heb ze ook alle twee. heb 25.000 kliks op de teller van de 40D , en ben nog maar een weekje aan het testen met de 50D.
          Tot op heden zeer tevreden over de 50D. Mijn eerste indruk is dat de foto's toch weer net dat ietsje scherper zijn . Ik gebruik voor 90% lange telelenzen voor vogelfotografie ( Canon 500mm F4 en Canon 300mm F4 ) en ik merk tot nu toe op dat het aantal goede foto's is gestegen. Ook het super scherpe schermpje is een echte luxe.

Mijn eerste indruk : De 40D is een prima toestel, en de 50D is weer net wat beter.

groeten,

Rudy

www.vogelsvanbelgie.be
          Mvg,
          Rudy
          www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
            Ik word niet graag gekoppeld aan slechte verhalen, een negatief iets word ook snel opgeblazen.
            Hij had dat allemaal wel gelezen als hij alles had doorlopen, gewoon kwestie van 100% te informeren. Ook gewoon als je 50D intypt in de zoekmachine hier staat jouw topic mee bovenaan.

Maar goed, 50D krijgt zowel positieve als negatieve commentaren, waarschijnlijk zal het een goed toestel zijn, maar je hebt goed glas nodig
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

Ik vindt de 50 D ook scherper als de 40 D , maar kort gezegd , het zijn stuk voor stuk prima reflexen .
              Groeten ,

Rohnny
              Groeten , VDSDigit@l

Comment

Working...
              X