Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Camera's

Canon 40D error 99 it's death...

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 10:53
The_cobra666's schermafbeelding
The_cobra666 The_cobra666 is offline
Junior Member

Thumbs down Canon 40D error 99 it's death...

Mijn 40D heeft de geest gegeven... hij neemt alleen nog foto's in live view en zonder flash...

Gisteren avond wou hij alleen nog foto's nemen zonder flits. Omdat ik op een fuif was om foto's te nemen, had het niet meer veel nut dan... toestel dan maar weg gestoken.

Op de parking ging hij dan nog en kon ik foto's nemen zonder live view te gebruiken. Kom ik thuis... wilt hij zelfs dat niet meer. Met lens, zonder lens, zonder cf, met cf, andere batterij, contact gereinigd, alles al geprobeerd. Nu wilt hij alleen een foto nemen met Live View.

Een kleine zoektocht op het internet vertelt: Dit komt vééééél voor! Alle canon 40D gebruikers, jullie zijn gewaarschuwd... komt deze langs... hou je maar vast. Ik heb de mijne gekocht in de eerste week van februari en heb er een 11.000 foto's meekunnen maken... Sommige hebben dit na 2 foto's en sommige, zijn al toe aan hun 4de 40D.... allemaal met het zelfde probleem... great

Straks een mail richting konijn. Iemand enig idee waar ik aan een vervang toestel kan raken? Ik zit nu wel diep in de s***.

Daarboven op is gisteren men 17-55 2.8 IS niet geleverd geweest, conclusie: een BAAL dag!

Indien iemand nog suggesties heeft, please let me know.
  #2 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 11:00
Aestiva Aestiva is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Aestiva
Standaard Re: Canon 40D error 99 it's death...

Ik ken het. Ik had het met de 30D. Na lang zoeken op het net kwam ik ook tot de conclusie dat er veel 30D's zijn met een err99 code.

Als reserve heb ik altijd een 400D bij mij, maar daar het is het schermpje zo slecht van (vergeleken de 30D) dat ik deze niet wil gebruiken.

Indien je in Nederland woont zou ik zeggen ga er mee naar Rofarepair. Zij bezitten apparatuur om je alle onderdelen van je camera uit te lezen zodat zij precies zien wat de err99 veroorzaakt. Dit doen zij gratis. Indien je besluit om de camera te repareren ben je ook veel minder kwijt dan Canon/Etbass.

Daarnaast heb je bij Rofa je camera (afhankelijk van het probleem) de zelfde dag of de dag er na terug.

Ik heb er hele goede ervaringen mee.
  #3 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 11:09
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
Ik ken het. Ik had het met de 30D. Na lang zoeken op het net kwam ik ook tot de conclusie dat er veel 30D's zijn met een err99 code.

Als reserve heb ik altijd een 400D bij mij, maar daar het is het schermpje zo slecht van (vergeleken de 30D) dat ik deze niet wil gebruiken.

Indien je in Nederland woont zou ik zeggen ga er mee naar Rofarepair. Zij bezitten apparatuur om je alle onderdelen van je camera uit te lezen zodat zij precies zien wat de err99 veroorzaakt. Dit doen zij gratis. Indien je besluit om de camera te repareren ben je ook veel minder kwijt dan Canon/Etbass.

Daarnaast heb je bij Rofa je camera (afhankelijk van het probleem) de zelfde dag of de dag er na terug.

Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Doet rofa dit ook onder garantie? Het toestel komt van konijnenberg en moet dus zowiezo richting NL. Kans zit er in dat we gaan rijden naar de winkel in turnhout maar, die sturen hem dan gewoon op naar nederland... zouden we eventueel het best gaan naar die rofarepair. Doen zij dit onder garantie?
  #4 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 11:35
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is offline
Senior Member

Als een toestel in garantie is, dan volg je best de normale weg. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je zelf voor de kosten mag opdraaien.
Vraag dus eerst bij Konijnenberg wat de beste oplossing is.

Het is wel mogelijk dat deze fout meer voorkomt, maar hier op BD heb ik er nog niet veel over gelezen.
Het percentage zal dus niet zo enorm hoog zijn, maar ik hoop toch dat mijn 40D er geen last van krijgt.

Ik heb wel de 20D bijgehouden als back-up...

BD0338BE
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 11:53
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Als een toestel in garantie is, dan volg je best de normale weg. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je zelf voor de kosten mag opdraaien.
Vraag dus eerst bij Konijnenberg wat de beste oplossing is.

Het is wel mogelijk dat deze fout meer voorkomt, maar hier op BD heb ik er nog niet veel over gelezen.
Het percentage zal dus niet zo enorm hoog zijn, maar ik hoop toch dat mijn 40D er geen last van krijgt.

Ik heb wel de 20D bijgehouden als back-up...
Google maar eens op "Canon 40D error 99". Wat je daar allemaal ziet terug komen... Zoals ik gezegd heb, sommigen hadden dit na 2 foto's... en het begint zo goed als allemaal op de zelfde manier: geen foto's meer nemen met flits.

Heb een mail gestuurd naar konijn. Nu wordt het afwachten. Daarna moet ik opzoek gaan naar een vervang toestel... opkomende zaterdag een grote fuif waar er foto's genomen moeten worden.. echt en mijn 350D wordt al gebruikt door iemand. Kom dus zowiezo een toestel te kort... wat een weekend zeg...
  #6 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 13:53
Aestiva Aestiva is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Aestiva

Rofa doet dit niet onder de garantie van Canon naar mijn weten.

De reden dat ik het bij Rofa laat doen ipv Canon is dat ik mijn camera de zelfde dag terug heb ipv na 6 weken.
  #7 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 15:19
Steco Steco is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Steco

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht

Een kleine zoektocht op het internet vertelt: Dit komt vééééél voor! Alle canon 40D gebruikers, jullie zijn gewaarschuwd... komt deze langs... hou je maar vast.
Het komt inderdaad nogal voor blijkbaar. Dit verbinden met de 40D is echter niet juist. error 99 kan voorkomen bij alle toestellen. Men kan enkel hopen dat het niet bij zijn eigen toestel voorkomt.
  #8 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 18:03
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
Het komt inderdaad nogal voor blijkbaar. Dit verbinden met de 40D is echter niet juist. error 99 kan voorkomen bij alle toestellen. Men kan enkel hopen dat het niet bij zijn eigen toestel voorkomt.
Dat is correct, het komt voor bij de 10d, 20d, 30D, 300D, 400D, etc het viel me sterk op, dat de 40D hier meer last van heeft. Meer dan de vorige toestellen en soms onmiddellijk "out of the box". Error 99 vertelt eigenlijk: ik heb een elektrisch probleem maar weet niet wat. 's Wel jammer eigenlijk.

ps: Men klacht naar digicamshop heeft waarschijnlijk nut gehad (klantendienst is open op zondag): de lens is een 2 tal uurtjes geleden aangekomen....
  #9 (permalink)  
Oud 7 augustus 2008, 16:32
Willem. Willem. is offline
Member

Ook mijn 40D heeft in het begin van mijn vakantie de geest gegeven met een Error 99. Eerst nog een paar foto's kunnen nemen in liveview maar ook dat werkt niet meer. Gisteren toestel terug gebracht naar Konijn (BE) en gaat onder garantie naar Rosendaal. Verwachtte reparatietijd 4 weken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 11:41
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
Ook mijn 40D heeft in het begin van mijn vakantie de geest gegeven met een Error 99. Eerst nog een paar foto's kunnen nemen in liveview maar ook dat werkt niet meer. Gisteren toestel terug gebracht naar Konijn (BE) en gaat onder garantie naar Rosendaal. Verwachtte reparatietijd 4 weken.
Gelijkaardig aan mijn probleem dus. Er moet daar toch wel iets verkeerd mee zijn. Ik hoop in de loop van volgende week wat nieuws te horen maar, kvrees ervoor.
  #11 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 12:13
Member

Citaat:
Gelijkaardig aan mijn probleem dus. Er moet daar toch wel iets verkeerd mee zijn. Ik hoop in de loop van volgende week wat nieuws te horen maar, kvrees ervoor.
Welke firmware gebruik(te) je? Ik had hem op 1.0.8 staan.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 13:58
Karreaux Karreaux is offline
Member

30D hier en ook die ERROR99 gehad onlangs, das balen. Maar alles werkt hier terug gelukkig
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 14:15
Junior Member

Citaat:
Welke firmware gebruik(te) je? Ik had hem op 1.0.8 staan.
Ik had hem nog op 1.0.5. staan. Heb dan nog eens geupdate naar 1.0.8 (wnn ik de fout had) maar ging niet weg.
  #14 (permalink)  
Oud 11 augustus 2008, 16:28
mendel mendel is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar mendel

Mijn 30D gaf dit weekend ook deze fout... met canon gebeld en het zou om de lens gaan... Tamronlens... Waarom deze fout na 1 jaar gebruik... Strks eens proberen om de contacten proper te maken.

Tim W.
Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • www.wielerclubbeerse.nethttp://web.me.com/tim_wilmsen/index/Welkom.html
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11 augustus 2008, 16:36
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
Mijn 30D gaf dit weekend ook deze fout... met canon gebeld en het zou om de lens gaan... Tamronlens... Waarom deze fout na 1 jaar gebruik... Strks eens proberen om de contacten proper te maken.

Tim W.
Ironisch genoeg heb ik deze foutmelding gekregen na het wisselen van een tamron lens met de canon 17-85 die op men 350D gemonteerd zat. Nog 20 foto's kunnen nemen met de canon lens en dan was het gedaan. Toeval of niet. Zal deze week eens een mailtje sturen naar konijn om te horen of men al iets meer weet. Kben wel benieuwd wat er mis aan is.
  #16 (permalink)  
Oud 11 augustus 2008, 17:08
Member

Citaat:
Ironisch genoeg heb ik deze foutmelding gekregen na het wisselen van een tamron lens met de canon 17-85 die op men 350D gemonteerd zat. Nog 20 foto's kunnen nemen met de canon lens en dan was het gedaan. Toeval of niet. Zal deze week eens een mailtje sturen naar konijn om te horen of men al iets meer weet. Kben wel benieuwd wat er mis aan is.
Ik gebruik alleen Canon lenzen, sterker nog, ik nam een foto met mijn 24-105L en bij de volgende opname kreeg ik de error 99. Lens fouten geven, voor zover ik weet, meestal een error 00 en geen 99.

Maar goed, ik denk dat een 99 min of meer een 'verzamel' error is waarvan het toestel zelf niet kan vaststellen wat nu de oorzaak is.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 11 augustus 2008, 21:23
Junior Member

Citaat:
Ik gebruik alleen Canon lenzen, sterker nog, ik nam een foto met mijn 24-105L en bij de volgende opname kreeg ik de error 99. Lens fouten geven, voor zover ik weet, meestal een error 00 en geen 99.

Maar goed, ik denk dat een 99 min of meer een 'verzamel' error is waarvan het toestel zelf niet kan vaststellen wat nu de oorzaak is.
Jap dat klopt, error 99 vertelt: ik heb een elektrisch probleem maar weet niet wat. Canon heeft volgend lijstje samengesteld die je moet uitproberen om te weten vanwaar error 99 komt:

"To isolate the cause of the issue, we suggest that you do the following:

1. Turn off the camera.
2. Remove the lens, battery, and CF card.
3. Allow the camera to sit without power for approximately 20 minutes.
4. Insert a fully charged battery, and turn on the camera.
5. Depress the shutter button as you would to take a picture.

Does the “ERR 99″ message appear? If it does, then the camera should be
serviced. If it does not, then please proceed to the next set of steps:

1. Turn off the camera.
2. Insert the CF card.
3. Turn on the camera.
4. Format the CF card in the camera.

Does the “ERR 99″ message appear? If so, then the CF card is the most
likely source of the issue. Try using a different card.

If the message does not appear, please complete the following steps:

1. Turn off the camera.
2. Clean the lens contacts by gently rubbing them with a pencil eraser
or soft cloth. Be careful that you do not let any debris fall into the
camera body.
3. Reattach your lens.
4. Turn on the camera.

If the “ERR 99″ message only appears when one particular lens is
attached, then that lens should be examined by a service technician.

If you see the “ERR 99″ with a different Canon lens attached, then the
camera should be serviced. "
  #18 (permalink)  
Oud 12 augustus 2008, 23:42
duckie duckie is offline
Junior Member

Stuur een bericht via ICQ naar duckie

Citaat:
Jap dat klopt, error 99 vertelt: ik heb een elektrisch probleem maar weet niet wat. Canon heeft volgend lijstje samengesteld die je moet uitproberen om te weten vanwaar error 99 komt:

Idem hierzo...camera wilde niets meer doen...
5 verschillende lenzen geprobeerd,
3 verschillende geheugen kaartjes,
firmware update,
batterijen gewisseld,
zelfs dat platte bios-batterijtje...niets hielp.

Enige manier om nog een foto te maken was camera uit, batterij er uit, camera aan,uit,aan en dan kon je 1 foto maken....errrrrg handig.

7 weken geleden binnengebracht bij Konijnenberg in Turnhout, nog steeds niets gehoord, vorige week gebeld en de reactie was "als je eens wist hoeveel 40D's we momenteel in reparatie hadden"....m.a.w. "het was niet zo vreemd dat reparatie zo lang duurde"...
ik zit nu wel de godgansevakantieperiode zonder een deftig toestel...en wie weet wanneer ik heb terugkrijg en of ik dit probleem niet weer tegen ga komen...valt een beetje tegen gezien de prijs van het toestel...en ook qua reparatieduur voor zo'n groot bedrijf als Canon...2 x dikke min
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 13 augustus 2008, 12:14
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duckie Bekijk bericht
Idem hierzo...camera wilde niets meer doen...
5 verschillende lenzen geprobeerd,
3 verschillende geheugen kaartjes,
firmware update,
batterijen gewisseld,
zelfs dat platte bios-batterijtje...niets hielp.

Enige manier om nog een foto te maken was camera uit, batterij er uit, camera aan,uit,aan en dan kon je 1 foto maken....errrrrg handig.

7 weken geleden binnengebracht bij Konijnenberg in Turnhout, nog steeds niets gehoord, vorige week gebeld en de reactie was "als je eens wist hoeveel 40D's we momenteel in reparatie hadden"....m.a.w. "het was niet zo vreemd dat reparatie zo lang duurde"...
ik zit nu wel de godgansevakantieperiode zonder een deftig toestel...en wie weet wanneer ik heb terugkrijg en of ik dit probleem niet weer tegen ga komen...valt een beetje tegen gezien de prijs van het toestel...en ook qua reparatieduur voor zo'n groot bedrijf als Canon...2 x dikke min
Reparatie wordt uitgevoerd door Etbass. Mijn 40D ligt in hun handen nu. Daar gaat het waarschijnlijk niet zo snel. 7 weken vindt ik toch wel wat teveel van het goeie... das niet meer normaal!
  #20 (permalink)  
Oud 13 augustus 2008, 12:39
StoneFree's schermafbeelding
StoneFree StoneFree is offline
Member

In ons fotoclubje is dit ook al voorgevallen!
Probeer eens het volgende, dit werkte reeds twee maal, op 20D en 40D, zonder hem terug te sturen.
Verwijder ""beide"" batterijen uit de camera, alsook de MemCard!
Dus ook de: Date/time back-up: CR2016 lithium battery (knoop type)
Zet nu de camera in de ON stand en laat dit zo voor ong 10 minuten.
Dit zou het geheugen totaal wissen, volgens Canon.
Zet de camera op: OFF en herplaats alles weer op orde!
De error zou nu weg moeten zijn!
Deze tip kwam van Canon services USA
Natuurlijk als je een 3th party lens monteert, met een niet 100% compatible chip, dan kun je blijven zoeken, hé.
De lensvatting & contacten moeten natuurlijk ook clean zijn. (gummetje)
De MemCard moet in orde zijn en ook goed werken, hé
SF

Laatst gewijzigd door StoneFree; 13 augustus 2008 om 13:12
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 13 augustus 2008, 13:41
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
In ons fotoclubje is dit ook al voorgevallen!
Probeer eens het volgende, dit werkte reeds twee maal, op 20D en 40D, zonder hem terug te sturen.
Verwijder ""beide"" batterijen uit de camera, alsook de MemCard!
Dus ook de: Date/time back-up: CR2016 lithium battery (knoop type)
Zet nu de camera in de ON stand en laat dit zo voor ong 10 minuten.
Dit zou het geheugen totaal wissen, volgens Canon.
Zet de camera op: OFF en herplaats alles weer op orde!
De error zou nu weg moeten zijn!
Deze tip kwam van Canon services USA
Natuurlijk als je een 3th party lens monteert, met een niet 100% compatible chip, dan kun je blijven zoeken, hé.
De lensvatting & contacten moeten natuurlijk ook clean zijn. (gummetje)
De MemCard moet in orde zijn en ook goed werken, hé
SF
Had ik al allemaal geprobeerd toestel is gewoon brak ligt niet aan de lens
  #22 (permalink)  
Oud 13 augustus 2008, 23:26
duckie duckie is offline
Junior Member

Stuur een bericht via ICQ naar duckie

Citaat:
Reparatie wordt uitgevoerd door Etbass. Mijn 40D ligt in hun handen nu. Daar gaat het waarschijnlijk niet zo snel. 7 weken vindt ik toch wel wat teveel van het goeie... das niet meer normaal!
Vorige week gebeld met Konijnenberg in Turnhout ...werd doorgeschakeld naar Nederland, en de mijnheer daar aan de lijn vertelde me dus dat er ondertussen een 25-tal 40D's ter reparatie onderweg waren en dat hij recentelijk nog niet teveel van deze toestellen terug had gezien.

Als ik tegen zaterdag niets heb gehoord, er maar weer eens achteraan bellen
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 14 augustus 2008, 09:07
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duckie Bekijk bericht
Vorige week gebeld met Konijnenberg in Turnhout ...werd doorgeschakeld naar Nederland, en de mijnheer daar aan de lijn vertelde me dus dat er ondertussen een 25-tal 40D's ter reparatie onderweg waren en dat hij recentelijk nog niet teveel van deze toestellen terug had gezien.

Als ik tegen zaterdag niets heb gehoord, er maar weer eens achteraan bellen
Hou ons op de hoogte hé Ik begin er nu toch wel voor te vrezen dat ik men toestel snel terug zal zien
  #24 (permalink)  
Oud 14 augustus 2008, 12:41
StoneFree's schermafbeelding
StoneFree StoneFree is offline
Member

Toch een raar iets, hoor!!
Dit fenomeen is nu al een heel tijdje bezig en tot hiertoe nog geen definitieve oplossing??
Welke ingreep en wat wordt er door Canon uitgevoerd, om dit euvel te verhelpen??
Als ze hem kunnen herstellen, moeten ze allicht ook weten wat de oorzaak kan zijn, denk ik!
Tenzij ze gewoon een nieuw mobo steken en opgelost!!!!
Zeer benieuwd, hoe dit afloopt, Google staat er in ieder geval vol van, maar echter geen oplossingen.
Het moet echt balen zijn, als trotse eigenaar, pffff!
SF
  #25 (permalink)  
Oud 14 augustus 2008, 13:03
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
Toch een raar iets, hoor!!
Dit fenomeen is nu al een heel tijdje bezig en tot hiertoe nog geen definitieve oplossing??
Welke ingreep en wat wordt er door Canon uitgevoerd, om dit euvel te verhelpen??
Als ze hem kunnen herstellen, moeten ze allicht ook weten wat de oorzaak kan zijn, denk ik!
Tenzij ze gewoon een nieuw mobo steken en opgelost!!!!
Zeer benieuwd, hoe dit afloopt, Google staat er in ieder geval vol van, maar echter geen oplossingen.
Het moet echt balen zijn, als trotse eigenaar, pffff!
SF
Klopt, volgens mij zitten ze toch wel met een fabricage fout. Volgens wat ik lees, is het meestal, de spiegel of sluiter die het probleem veroorzaakt. Het zou idd tof zijn moest men nu eindelijk eens een goed antwoord geven. Met die foutmelding kan canon letterlijk zeggen wat men wilt. Ik heb al gelezen dat sommige toezijn aan hun 4de 40D.... dan zakt de moed je toch wel in de schoenen...
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten