Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON 350D <--> 7D vergelijkende foto(s)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON 350D <--> 7D vergelijkende foto(s)?

Wie heeft de beide camera's ter beschikking, en is bereid om voor "ons"(lees: "zij die van plan zijn om binnenkort te upgraden") eens vergelijkende foto's posten.
    Foto's dus, die onder exact dezelfde omstandigheden zijn genomen.
    Zodat geïnteresseerden eens 'in 't echt" kunnen zien wat er zoal beter is aan de 7D.
    Ik persoonlijk vraag me bijvoorbeeld volgende dingen af:
    1. Betekent de snellere, preciezere AF van de 7D dat je, met één zelfde lens, op de 7D ook vlugger scherp stelt, of verandert dat helemaal niks en hangt dat vast aan de lens zelf (wat ik eigenlijk wel vermoed)?
    2. Het feit dat je 18Mp ipv. 8Mp ter beschikking hebt, betekent dit dat je, in identieke omstandigheden, minder wollige foto's zult maken, waardoor sterk ingezoomde onderwerpen (in mijn geval vliegtuigen bvb.) scherper zullen zijn en meer gecropt zouden kunnen worden. Of is dergelijke "wolligheid" vast verbonden aan het "oplossend vermogen" (sorry voor de woordkeuze)van de lenselement(en) zelf.

NS: Commentaren in de zin van: "natuurlijk is de 7D beter dan een 350D van 4 jaar geleden" en "een beginnerscamera vergelijken met een semi-pro gaat niet op", kan ik zelf ook wel verzinnen

bedankt
    Dré
    Last edited by dréten; 7 april 2010, 07:46.

Re: CANON 350D &lt;--&gt; 7D vergelijkende foto(s)?

Vergelijkende foto's kan ik je niet bezorgen want heb m'n 350D geruild voor een 30D en ondertussen een 7D gekocht.
    De 30D heeft echter wel dezelfde sensor als een 350D dus als je foto's wil laat je maar iets weten .
    Nu een antwoord op je andere vragen: (Ik vergelijk nu even in gedachten de 350D en 7D beide met een sigma 70-200 HSM met 1.4 extender)
    1. Ja en neen, je lens gaat niet per sé sneller scherpstellen, de 7D gaat wel sneller locken op je onderwerp volgens mijn gevoel. Wat resulteert in scherpere foto's. Ook "hunt" de 7D minder met gelijk welke lens erop.

2. Met goede lenzen klopt dit. Met minder goede lenzen (lees kit-lenzen) zul je problemen ondervinden...

Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

het feit dat je minder missers gaat hebben door de betere scherpstelling zal je niet kunnen aantonen met normale foto's, dat merk je gewoon aan hoeveel je wist na een import

het enige dat men kan aantonen is de kwaliteit van de sensor, als beide foto's in ideale omstandigheden genomen zijn. En de sterkte van een 7d is denk ik net dat je in minder ideale omstandigheden meer gelukte foto's over zal houden ?

een 100% crop zal er waarschijnlijk niet veel beter uitzien, maar een 50% crop van de 7d in vergelijking met een 100% van je oude toestel natuurlijk wel (en je hebt veel meer resolutie over om nog te kunnen afdrukken)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        het feit dat je minder missers gaat hebben door de betere scherpstelling zal je niet kunnen aantonen met normale foto's, dat merk je gewoon aan hoeveel je wist na een import

het enige dat men kan aantonen is de kwaliteit van de sensor, als beide foto's in ideale omstandigheden genomen zijn. En de sterkte van een 7d is denk ik net dat je in minder ideale omstandigheden meer gelukte foto's over zal houden ?

een 100% crop zal er waarschijnlijk niet veel beter uitzien, maar een 50% crop van de 7d in vergelijking met een 100% van je oude toestel natuurlijk wel (en je hebt veel meer resolutie over om nog te kunnen afdrukken)
        Inderdaad, een 100% crop ziet er slechter uit van m'n 7D, maar wie gebruikt dat nu... Al die draadjes overal van hoe slecht de nieuwe camera's wel niet zijn op 100%... Daar moet je niet naar luisteren, die zijn volledig nutteloos. Het verschil zit em erin dat als je wat cropt van een 8Mp foto je niet veel meer overhoudt (hoewel dat op een print van 30 op 40) nog goed meevalt. Als je een 18Mp foto cropt behoud je veel meer kwaliteit natuurlijk...
        Nuja, 18Mp vind ik persoonlijk wat veel voor reisfoto's enzo. 12 had genoeg geweest om toch een beetje een upgrade te hebben t.o.v. de 350/30D.
        Ik heb vooral de 7D gekocht voor z'n scherpstelling en de videomodus, en die zijn beide supergoed dus ben ik zeer content van m'n 7D
        Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Hier ook overgestapt van 350 naar 7D, ik heb hem nog maar ligt op mijn kot in gent dus zou je beetje moeten wachten.

Wat bij mij vooral een pluspunt was was de betere iso, vroeger ging ik nooit boven de 400 nu heb ik er al van 3200 (welliswaar goed belicht) die er zeker mogen zijn. Dus als het mogelijk is met de 350 niet persé altijd beter (nooit nt slechter) maar tja soms maak ik nu foto's die gewoon onmogelijk waren met de 350.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Ik kom van nen 20D en vind dat de verschillen met een 7D toch groot zijn.

Vooral de lichtmeter van de 7D is veel beter, de veel grotere display en het super Af systeem.

Die kleine AF punten die je kan instellen, als je bijv een vogel in een kooi trekt. Had de 20D niet.

De live view functie bij macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht

Zeer goed antwoord

Comment

Bedankt voor de reacties, ze zijn nuttig.
                Ik blijf echter hoopvol wachten op een antwoord op 2 vragen:
                Stel:
                ik maak een foto met beide camera's, met daarop telkens dezelfde 400mm.
                1. als ik daaruit vervolgens een crop snijd van identieke grootte, mag ik dan verwachten dat de crop uit de foto van de 7D scherper zal zijn als ik hem op 100% op het scherm zet?
                2. Mag ik ook van mijn Sigma 80-400 betere resultaten verwachten op de 7D? enige tijd geleden vroeg ik hier eens hoe ik de scherpte/detaillering van een sterk ingezoomde foto zodanig kon verbeteren dat ik het nummer op de vleugel kon lezen ( http://forum.belgiumdigital.com/f35/hulp-gevraagd-vliegtuigen-op-grote-hoogte-257992.html )
                Toen antwoordde iemand dat de luchtvervuiling de storende factor was.
                Voor een stuk zal dat wel, doch als je bvb deze foto(met een 1200mm telescoop genomen) bekijkt dan begin ik toch aan deze theorie te twijfelen.
                om mijn probleem te visualiseren heb ik hier een (virtuele) sensor van een 350D neergezet:

en hier vervolgens één van de 7D:
                Last edited by dréten; 9 april 2010, 08:23.

Comment

Daar mag je op rekenen!
                  Tel daarbij op het groter dynamisch bereik, een paar generaties ontwikkeling van het scherpstelsysteem en je komt tot de conclusie dat het onzin is om deze twee camera's te willen vergelijken.
                  En..!! De 350 staat bekend als een slechte scherpsteller.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    ....je komt tot de conclusie dat het onzin is om deze twee camera's te willen vergelijken ....
                    INDERDAAD !

Ik heb tot vorig jaar gewerkt met een 350D, dit ongeveer 6 jaar lang (daarvoor analoog). Ik was best tevreden van het toestel maar begon toch tegen zijn limieten aan te zitten en zocht dus iets anders.
                    Vorig jaar in Mei dan toch de stap gezet naar een ander toestel, dat was de 50D. Ik twijfelde op dat moment tussen 50D en 5D MKII, maar ben voor de 50D gegaan zodat meer budget overbleef voor deftige lenzen.
                    Heb een 4tal maanden gewerkt met de 50D maar was niet overtuigd van de overstap namelijk over de beeldkwaliteit van de 50D t.o.v. 350D, ik had persoonlijk meer verwacht zeker voor actiefotografie.
                    Betreffende gebruikgemak, ergonomie en extra functies was uiteraard de 50D superieur aan de 350D, maar qua beeldkwaliteit en AF konden deze naast elkaar staan.
                    Toen kwam de 7D uit en heb ik die gekocht en inderdaad dat was de voorruitgang die in wenste AF snelheid, AF instellingen, fps,... allemaal verbeteringen die voor mij belangrijk waren voor actieshots.
                    Wat een verschil met mijn "oude" 350D alles op de 7D is gewoon beter, sneller, robuster, moderner..... maar natuurlijk ook een pak zwaarder en duurder. (voel ik goed aan mijn nek en schouders en in mijn portefeuille)

Indien je de overstap maakt zul je daar absoluut geen spijt van krijgen ! Maar als je echt het uiterste uit je toestel zal willen halen zul je toch ook moeten investeren in deftig glas.
                    Glas is nog steeds het belangrijkste bij de fotografie, maar dat is mijn persoonlijke ondervinding.

grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 9 april 2010, 14:04.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Heb een 4tal maanden gewerkt met de 50D maar was niet overtuigd van de overstap namelijk over de beeldkwaliteit van de 50D t.o.v. 350D, ik had persoonlijk meer verwacht zeker voor actiefotografie.

grts
                      Sieg
                      Daar begrijp ik nu helemaal niks van!
                      Leg je de oorzaak daarvan nu helemaal bij de camera?

Comment

Ik heb geen 7D maar een 50D en wees gerust je moet niet twijfelen je toestel zal pakken beter zijn dan de 350D waar ik vooral een probleem had met ruis als ik buiten wilde fotograferen bij valavond. De rest ligt aan de lenzen en de persoon die erachter staat.
                        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                        Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Ik heb mijn 350D nog altijd ... en gebruik hem nog regelmatig om met de 50mm 1.8 mijn schaalmodellen te fotograferen ... voor web use (beelden van 900x600px) is er zo goed als GEEN verschil tussen de 350D en mijn 40D of zelfs nu mijn 5dII.

Hou er wel altijd rekening mee dat ik in een ministudio werk (licht tent) en met drie lichtbronnen, dus perfect belicht, en op iso 100 op statief ... en dan is er bitter weinig verschil tussen al de camera's eerlijk gezegd

Ik vind de 350D zelfs scherper dan beide 40D's die ik had (heb er wel eentje verkocht om de 5dII te kunnen betalen ) met dezelfde lens altijd hé.

Wanneer 'bloeit' een nieuwere camera dan wel open ... als de omstandigheden moeilijker worden, bvb een panning shot op Spa Francorchamps, met de 350D viel het al mee als ik één beeld per 10 goed scherp had, met de 40D was dit al 6/10 ... en ik ga er van uit dat de 7D nog net iets beter (veronderstel ik, heb het nog niet getest)

Op iso 3200 moet ik de 350D niet gebruiken, dat weet ik, terwijl mijn nieuwe 5dII dan nog altijd perfecte beelden geeft ... hou hier rekening mee en je kan met beide camera's schitterende foto's maken.

Ik kan je jammer genoeg geen foto's 350D vs 7d geven, ik heb de 7d wel kunnen testen een tijdje terug, maar heb geen vgl foto's gemaakt (wel tussen 7d en 40D) en ik was nogal verbaasd dat op 100% de 40D scherper was, maar op afdruk kwamen de 7d foto's natuurlijk beter uit door hun hogere resolutie (prints op 60x80cm )

Ik denk dat de 7d een schitterende camera is, maar verwacht geen wonderen hé, ik was eerst ook een beetje teleurgesteld in mijn 40D toen ik die pas had ... dat ding moest toch een stuk beter zijn dan de 350D (had de 70-200 f2.8 IS gebruikt op beide) en toch waren de 350D foto's scherper op 100% ... maar langs het circuit was ik uiterst tevreden met de (toen) nieuwe 40D

Een nieuw model camera zorgt er nog altijd niet voor dat je betere foto's maakt hoor, het blijft je eigen werk, zelfs met de 'oude' 350D kan ik nu nog altijd een cover shot maken ... met een 5dII is het gewoon gemakkelijker, dat is alles.

Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Daar begrijp ik nu helemaal niks van!
                            Leg je de oorzaak daarvan nu helemaal bij de camera?
                            Jawel, maar ik heb het misschien verkeerd verwoord. Ik had meer verwacht op vlak van de AF snelheid en accuraatheid van de AF bij actiefotografie. (beiden met lens 70-200 f2,8 IS)
                            Versta me niet verkeerd hé, ik breek de 50D absoluut niet af want ik heb er prachtige shots mee gemaakt maar als je (in mijn geval dan toch) een nieuw toestel koopt verwacht je er infeite zoveel (teveel) meer van, en zoals bijna iedereen ga je de foto's op 100% vergelijken.
                            MAAR.....
                            Het is zoals Lambo hier schrijft, een vergelijk maken op je scherm van 100% tussen een 8Mp en 18Mp en je zal denken dat de foto's van de 350D scherper zijn maar bij een print (foto) van dezelfde grootte is de 18Mp in het voordeel !

Dus bij deze mijn excuses voor het verkeerd verwoorden van mijnentwege

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Jawel, maar ik heb het misschien verkeerd verwoord. Ik had meer verwacht op vlak van de AF snelheid en accuraatheid van de AF bij actiefotografie. (beiden met lens 70-200 f2,8 IS)
                              Versta me niet verkeerd hé, ik breek de 50D absoluut niet af want ik heb er prachtige shots mee gemaakt maar als je (in mijn geval dan toch) een nieuw toestel koopt verwacht je er infeite zoveel (teveel) meer van, en zoals bijna iedereen ga je de foto's op 100% vergelijken.
                              MAAR.....
                              Het is zoals Lambo hier schrijft, een vergelijk maken op je scherm van 100% tussen een 8Mp en 18Mp en je zal denken dat de foto's van de 350D scherper zijn maar bij een print (foto) van dezelfde grootte is de 18Mp in het voordeel !

Dus bij deze mijn excuses voor het verkeerd verwoorden van mijnentwege

grts
                              Sieg
                              Wat wordt hier eigenlijk altijd bedoeld als het gaat over vergelijken op 100%?
                              Ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat jullie daarmee bedoelen dat de foto's op ware grootte worden getoond en niet tot ze "beeldvullend" gezoomd zijn...
                              Maw. dat een foto, die meer pixellijnen bevat dan het beeldscherm er heeft, kan gepand worden over het scherm.
                              Want anders krijg je natuurlijk vervorming omdat je videokaart problemen heeft met het tijdelijk verkleinen, en daardoor op onverwachte plaatsen van die typische "trapjes" en andere onregelmatigheden ontstaan.
                              Stel je bijvoorbeeld een scherm van 1280 pixels breed voor, waarop een foto wordt geprojecteerd van 2560 pixels breed. Volgens mij is het eenvoudiger voor het videokaart-algoritme om die foto schermvullend te verkleinen dan wanneer de foto bijvoorbeeld 2763 pixels breed was geweest. Bij mijn eerste voorbeeld kan er bijvoorbeeld telkens 1pixel weggelaten worden als de foto tot 50% wordt geschaald. Bij de foto van 2763 pixels breed kan dat dus helemaal niet (2,1585 sensorpixels zouden hier in principe tot 1 schermpixel moeten worden herleid, wat dus voor de videokaart onmogelijk is zonder te "foefelen"), waardoor je volgens mij in dergelijk geval dat vertekend beeld van scherpte krijgt.
                              De ene videokaart kan daar trouwens beter mee overweg dan de andere, heb ik al ondervonden.
                              Last edited by dréten; 10 april 2010, 10:54.

Comment

Working...
                              X