Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies hybride met korte afdrukvertraging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies hybride met korte afdrukvertraging

    Hallo,

    Ik zoek voor mijn bejaarde vader een hybride camera met een korte afdrukvertraging. Heb al op diverse sites gezocht, maar het wordt nergens vermeld. Is het dan voor alle merken/modellen hetzelfde?
    Er zullen toch wel modellen zijn die een wat snellere afdrukvertraging hebben, weten jullie dat?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

    We hebben zelf een klein compactje (de fuji F50fd) die een zeer kleine afdrukvertraging heeft.
    Als je een groter model zoekt, is de Fuji S100fs misschien iets voor je vader?

    De F50fd werkt trouwens met zeer makkelijke (nederlandstalige) programma's.
    Ideaal voor een oudere persoon (of eigenlijk iedereen die niet zo vertrouwd is met het vakjargon).
    Fuji FinePix S100fs

    Comment


    • #3
      Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

      Staat Fuji bekend om zijn kleine/korte afdrukvertraging?
      Ik heb de FujiS100f al in mijn handen gehad, da's een mooi ding.
      Moet niet te klein zijn voor mijn vader en ook niet te ingewikkeld.
      Ik wou hem nog aan de DSLR praten, maar dat wil hij echt niet.
      Hij kan goed fotograferen, maar hij trilt wel een beetje, vandaar dat ik een toestel met een kleine afdrukvertraging zoek.

      Comment


      • #4
        Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

        Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
        Staat Fuji bekend om zijn kleine/korte afdrukvertraging?
        Ik heb de FujiS100f al in mijn handen gehad, da's een mooi ding.
        Moet niet te klein zijn voor mijn vader en ook niet te ingewikkeld.
        Ik wou hem nog aan de DSLR praten, maar dat wil hij echt niet.
        Hij kan goed fotograferen, maar hij trilt wel een beetje, vandaar dat ik een toestel met een kleine afdrukvertraging zoek.
        IS lijkt me dan van meer belang.......

        Comment


        • #5
          Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

          vandaar dat ik een toestel met een kleine afdrukvertraging zoek.
          Wat noem jij eigenlijk klein??
          Janus.
          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
          Enkele van mijn foto's

          Comment


          • #6
            Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

            Beeldstabilisatie zal meer effect hebben voor je vader inderdaad..! De afdrukvertraging heeft niets te maken met de scherpte van de foto door trillen, maar enkel met de tijd die verstrijkt tussen het indrukken van de ontspanknop en het daadwerkelijk maken van de foto...

            Je zegt ook bejaarde vader, het wisselt natuurlijk per persoon, maar hoe ingewikkeld mag het dan zijn? Als het niet te ingewikkeld mag zijn zou ik sowieso niet snel voor een brug camera gaan, maar juist een simpele (qua bediening) "point and shoot" compact...
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

              Wat de één kort genoeg vindt duurt voor een ander te lang.
              Ik gebruik diverse d-slr's maar ik mag ook graag de S100FS aan mijn hals hangen wanneer ik geen zin heb een volle fototas mee te nemen.
              Ik voel me door de afdrukvertraging absoluut niet belemmerd.
              De S100FS heeft ongeveer dezelfde afmetingen als een instap dslr met een 18-200mm lensje erop en de gewichten ontlopen elkaar ook niet veel.
              Het bedienen van de S100FS is even complex of eenvoudig als een d-slr al naar gelang de vaardigheid van de fotograaf.
              Scherpte, contrast en kleuren zijn geweldig en het bereik van 28 tot 400 mm plus zeer bruikbare macro en close-up modi, maken het geheel tot een handige huis, tuin en keuken camera.
              De S100FS presteert heel aardig bij hogere ISO waarden dus in combinatie met de beeldstabilisatie zal het trillen van de handen redelijk gecompenseerd kunnen worden.
              Minpuntje is dat bij korte brandpuntsafstanden en contrastrijke scenes (bijvoorbeeld boomtakken tegen een heldere hemel) er purple fringing oftewel paarse randjes optreed. Purple fringing is met grote zekerheid te voorspellen dus is het mogelijk, door andere instellingen of camera positie te kiezen, dit euvel zoveel als mogelijk te vermijden.
              Mocht PF dan alsnog voorkomen dan is het een werkje van enkele seconden in vrijwel elk fotobewerkingsprogramma om die paarse randjes grotendeels onzichtbaar te maken.
              Er zijn overigens genoeg en goedkopere alternatieven in de brugklasse, maar helaas verdwijnen er bij het merendeel nogal wat details bij ISO 400 en hoger.
              Overigens laat een instap d-slr met een 18-200/250/270 mm lensje (met beeldstabilisatie in de lens of door middel van de sensor) op dezelfde manier gebruiken als een hybride camera. Je moet dan wel opletten dat ruisreductie bij ISO 400 reeds, zoals bij een Nikon D60, niet teveel details opblaast.
              Er gaat niets boven een goeie d-slr in de handen van een bekwame fotograaf. Een bridge is en blijft een compromis.

              Comment


              • #8
                Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                Pa is 70 plusser en nog best een bekwaam fotograaf.
                Hij ziet zelf de meerwaarde van een DSLR niet in, dat respecteer ik. Hij is een begenadigd fotograaf, hij ziet het, maar zegt al die extra toeters en bellen niet nodig te hebben. Hij wil bijv. ook geen objectieven meer wisselen.

                Ik heb trouwens geleerd dat het beeld na het indrukken van de ontspanknop van een compact/hybride/bridge niet meer verandert, dat wist ik niet. Ik was overigens al aan het kijken naar modellen met beeldstabilisatie.

                Die purple fringing, Viewfinder, is dat typisch iets voor een bridge-camera? Zijn er ook modellen die het minder hebben?

                Ohw ja, hij maakt veel binnenfoto's van zijn kleinkinderen enzo en heeft een hekel aan dat flitsje wat automatisch opplopt, die functie moet dus uitgeschakeld kunnen worden. Ik zoek dus een lichtgevoelig model met zo min mogelijk ruis bij hoge ISO-waardes of is dat teveel gevraagd?

                Alvast bedankt!

                Comment


                • #9
                  Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                  Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                  Pa is 70 plusser en nog best een bekwaam fotograaf.
                  Hij ziet zelf de meerwaarde van een DSLR niet in, dat respecteer ik. Hij is een begenadigd fotograaf, hij ziet het, maar zegt al die extra toeters en bellen niet nodig te hebben. Hij wil bijv. ook geen objectieven meer wisselen.

                  Ik heb trouwens geleerd dat het beeld na het indrukken van de ontspanknop van een compact/hybride/bridge niet meer verandert, dat wist ik niet. Ik was overigens al aan het kijken naar modellen met beeldstabilisatie.

                  Die purple fringing, Viewfinder, is dat typisch iets voor een bridge-camera? Zijn er ook modellen die het minder hebben?

                  Ohw ja, hij maakt veel binnenfoto's van zijn kleinkinderen enzo en heeft een hekel aan dat flitsje wat automatisch opplopt, die functie moet dus uitgeschakeld kunnen worden. Ik zoek dus een lichtgevoelig model met zo min mogelijk ruis bij hoge ISO-waardes of is dat teveel gevraagd?

                  Alvast bedankt!


                  hmm, je wil dit je wil dat... maar geen DSLR

                  nochtans alles wat je wil, vind je juist op een dslr
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    hmm, je wil dit je wil dat... maar geen DSLR

                    nochtans alles wat je wil, vind je juist op een dslr
                    Bwa, ik denk dat je veel hiervan met de S100FS zal krijgen.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                      Waarom geen G9? Die is momenteel goedkoper omwille van de G10 die net uit is en heeft veel controle met knoppen op het toestel in plaats van dat je de menu's in moet duiken.
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        hmm, je wil dit je wil dat... maar geen DSLR

                        nochtans alles wat je wil, vind je juist op een dslr
                        Ik weet inderdaad precies waar ik mijn vader een plezier mee zal doen en dat is niet met een DSLR, mag dat zo zijn of heb je daar echt grote moeite mee?

                        Hoe vaak lees je wel niet op fotofora dat mensen een DSLR aanschaffen en er totaal niet me om kunnen gaan en daarom blijven steken op standje groen? Hoe vaak wordt dan niet gezegd: had maar een cpmpact/hybride/bridge aangeschaft!

                        Het is de fotograaf die de foto's maakt, niet het soort toestel. Er zijn tegenwoordig heel kundige hybrides!

                        Dit is mijn lijstje van camera's dat ik nog nader wil bekijken. Ze hebben allemaal RAW en beeldstabilisatie, dat zijn de minimale vereisten.

                        Op volgorde van prijs:

                        Panasonic DMC-FZ28
                        Olympus SP-570 UZ
                        Sony DSC-H5
                        Fujifilm Finepix S100FS

                        De Canon Powershots G9 en G10 hebben mij te weinig tele/optische zoom, maar als Canon-liefhebber zal ik deze modellen uiteraard ook nog nader bestuderen.

                        Zitten er nog modellen bij die jullie absoluut zouden afraden?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                          Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                          ....
                          Op volgorde van prijs:

                          Panasonic DMC-FZ28
                          Olympus SP-570 UZ
                          Sony DSC-H5
                          Fujifilm Finepix S100FS

                          De Canon Powershots G9 en G10 hebben mij te weinig tele/optische zoom, maar als Canon-liefhebber zal ik deze modellen uiteraard ook nog nader bestuderen.

                          Zitten er nog modellen bij die jullie absoluut zouden afraden?
                          Misschien speelt het gewicht van de S100fs wel in z'n nadeel voor een wat ouder iemand : dit ding weeg bijna één kilo, terwijl de anderen in je lijstje om en nabij de 400g zitten.
                          Als je de reviews op het net mag geloven is de Olympus mede omwille van het Xd-kaartje wat trager dan de anderen, er komt trouwens een 565UZ uit die wat beterkoop is. Als Canon liefhebber: de SX1 of SX10 in dit genre?
                          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                            Als Canon liefhebber: de SX1 of SX10 in dit genre?
                            Mooie zoomrange, geen RAW, wel uiklapbaar schermpje, da's ook wel handig voor pa, denk ik.
                            Is dat een groot kwaliteitsverschil tov de G10?
                            Pa kan goed foto's bewerken, maar liever niet. Vanwege de "purple fringing" dacht ik dat bestandsformaat RAW wel handig zou zijn, maar pa vind dat bewerken eigenlijk ook wel veel werk. Direct printen vind hij ook mooi. Maar wel goede kwaliteit: geen regenboogkleuren en niet teveel ruis.
                            Jammer dat testsites als dpreview enzo alleen DSLR's testen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies hybride met korte afdrukvertraging

                              Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                              Jammer dat testsites als dpreview enzo alleen DSLR's testen.
                              Toch niet hoor, ook andere camera's zoals compacts en bridges worden getest.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X