Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D sensor schoonmaken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 10D sensor schoonmaken

net eens stof-testje gedaan (blauwe lucht op f22 fotograferen) en er zijn duidelijk paar zwarte bollen te zien (maw stof). hoe ga ik nu het best te werk om dit schoon te maken? ben als de dood om iets verkeerd te doen

(als ik materiaal nodig heb : waar te kopen in Gent)

ps: vind het raar dat ik al stof op sensor heb, heb maar 1 lens en die is er nog nooit afgeweest
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Hallo lapino,

Geen paniek voor het stof ...
    Zelfs een nieuwe camera kan er al bevatten.
    Ik gebruik een blaaspeertje van Hama en dat voldoet perfect.
    Het is er eentje met een vrij lange "teutel".
    Enkel opletten dat je niets raakt met de "teutel".
    Voor de rest, als je de zoekfunctie gebruikt, dan kom je nog een pak "kuisitems" tegen.

Succes,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

als ik het goed begrijp koop ik me best zo'n "sensor swabs". waar kan ik dit krijgen regio Gent?
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Mijn fotograaf raadde me sterk af om dit zelf te doen, zelfs met die peertjes moet je opletten omdat je stof kan blazen. Een reiniging is natuurlijk wel duur en je moet je toestel een tijdje missen dus mocht het nodig zijn zou ik het zelf wel proberen denk ik
        Maar je hebt je camera nog maar pas, ik betwijfel het of een reiniging met swabs nu al nodig is.
        Mark (300D)

Comment

Kijk eens op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=27112&SearchTerms=,drongen

Het is in Drongen.
          Na nieuwjaar ga ik er alvast mijn 10D (sensor) laten kuisen, want heb hardnekkige strepen, die ik liever door kenners laat verwijderen.

Ook op www.cnr.be kan je het nodige bestellen.

Originally posted by lapino
          als ik het goed begrijp koop ik me best zo'n "sensor swabs". waar kan ik dit krijgen regio Gent?
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Stof is er gratis bijgeleverd, wees trouwens blij dat het japans stof is ;-)
            Ik blaas het stof af en toe weg, met zo een bus perslucht, wel opletten voor rechthouden, anders heb je troep in de camera.

Comment

aha. denk dat we op werk wel zo'n spuitbussen staan hebben. da's toch die perslucht die enorm koud aanvoelt als je dat té dicht op je huid blaast hé?

Comment

Inderdaad, die waar verschillende mensen al eens een stoot met tegengekomen zijn tijdens het "reinigen" van de camera...waarom geen peertje ? Dat is misschien nog het veiligste.
                Mark (300D)

Comment

Pas maar goe op met die spuitbussen!!

Als er iets verkeerd mee gebeurd = $$$, want uw garantie dekt dat niet!

Er zijn spuitbussen die een weinig olie mee verstuiven en juist u raad het al.

Blijf er af, neem een goede rubberen peer, maar hier krijg je alle stof NIET mee weg!

Het kuisen van de CCD, als het juist en zorgvuldig gedaan word is er niets mis mee en is even moeilijk als patatten schillen(moet ook goe gedaan worden) .

Heb het zelf nu al diverse malen gedaan, zonder een probleem(en clean was de ccd), trouwens hoe denk je dat ze dat stof wegdoen bij Canon of Nikon...

Belangrijk is de juiste procedure EN de juiste producten!

Maar blijf van die spuitbussen WEG van uwe CCD!!!

Comment

Ik reinig met Eclipse en PecPads op een zelfgemaakte swab. Sensor swabs zijn gewoon belachelijk duur voor een wiebelachtig stokje met een doekje aan het uiteinde. Momenteel gebruik ik zo van die houten spateltjes die de dokter gebruikt om je tong naar beneden te duwen. Ik ben nog steeds op zoek naar een rubber spatel die smal genoeg is om in de sensorkamer van de 10D te proppen. Ik had er al eentje "versneden", maar die is net te breed om makkelijk te kunnen werken. Jammer, want het voetje was perfect op maat gesneden.

Ik koop reinigingsmateriaal bij Monochrom in Duitsland. (Zoeken op "eclipse" en "pec" en je vindt het wel.)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by teddy-bear
                      [Maar blijf van die spuitbussen WEG van uwe CCD!!!
                      Een wijze les van TeddyBear. In de handleiding staat ook expliciet dat je die dingen niet mag gebruiken. Naast de olie of vocht die het op de CMOS kan spuiten kan de CMOS zelfs kapot gaan omdat die niet tegen het extreme koudeverschil zou kunnen.

Comment

Working...
                      X