Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

    Hello,

    Sinds ik hier ben zie ik regelmatig wederkerende (beginners) vragen over simpele dingen zoals bijvoorbeeld foto's verkleinen of veranderen van grootte.
    Althans voor mij ligt dit voor de hand, misschien voor jou niet, daarom zal ik ook een steentje bijdragen met deze tutorial.

    Wat heb je nodig?

    -Photoshop CS3
    -Bridge CS3

    Hoe gaan we te werk?

    a) je opent in Bridge de map met de foto's die je wil re-sizen.
    b) je selecteert de foto's die je wil re-sizen. (shift+click om meerdere te selecteren)
    c) Bovenaan in de menu-balk ga je naar het menu Tools dan Photoshop -> Image Processor

    Nu Krijg je het volgende venster:



    Hier zie je dus 4 stappen:

    1) Moet je niet echt iets veranderen, de foto's die je eerder geselecteerd hebt worden bewerkt.

    2) Hier kies je de locatie waar je de verkleinde afbeeldingen wilt opslagen. ofwel in dezelfde map, dan maakt hij een aparte map aan in dezelfde map. ofwel blader je zelf naar een locatie.

    3) Hier kies je als welk type bestand je wil opslagen. (jpg, psd of tiff) En hier kan je ook al direct re-sizen naar het gewenste formaat, dit kan je aangeven in pixels.

    4) Als beginner blijf je van stap 4 beter af, dit zal ik in een verdere tutorial ivm met "actions" wel eens verder uitleggen.

    d) Nu gaat Photoshop de bewerking(en) uitvoeren en de foto's verkleinen. en kan je de verkleinde beelden gaan terughalen in de gekozen locatie.

    Hoe kan ik dit alleen in Photoshop?

    Ik zal een snelle en simpele manier uitleggen hoe je foto per foto kan verkleinen, je kan dit ook automatisch laten doen, maar dan ga je via een batch en/of Action moeten werken. Dit zal ik in een latere tutorial wel verduidelijken.

    1) Je opent een afbeelding in Photoshop.
    2) In de menu-balk kies je Image en dan Image Size.

    Dan krijg je dit venster:



    In het bovenste gedeelt kan je de pixel dimensies aanpassen.. dit spreekt voor zich denk ik. Dan kan je ook de document grootte aanpassen in cm bijvoorbeeld en dan de resolutie. Hier kan je best even met experimenteren om een goed resultaat te behalen. Hier bestaan tal van discussies over, probeer en bekijk je resultaat.

    Dan heb je 3 vinkjes, laat deze best aanstaan als beginner. Alleen de "proporties" kan je eens bekijken, aangevinkt zorgt dit ervoor dat de originele waarden van je bestand tussen breedte en hoogte bewaard worden.
    Vink je dit uit dan kan je de breedte of hoogte apart gaan veranderen.

    Ik hoop dat sommigen er iets aan hebben.
    Good luck!
    poof

  • #2
    Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

    Dank je, Simon. Erg nuttig. Bij mij is het toch nog een beetje trial & error, zie je, al betert mijn kennis van PS CS3 langzamerhand. Ik zie aan de screenshots dat je Mac gebruikt. Ik wil deze thread niet highjacken, maar is er in PS CS3 een handige manier om de EXIF waarden te verwijderen? Normaal laat ik die gegevens staan, en vind ik dat nog heel nuttige informatie, maar onlangs moeten verwijderen en nogal mee zitten sukkelen (), ivm de Challenge v/d maand. Ik gebruik nu de freeware SmallImage 2.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

      Moet de resample niet veranderd worden in sharpen bij verkleining en smoother bij vergroting.

      Comment


      • #4
        Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        is er in PS CS3 een handige manier om de EXIF waarden te verwijderen
        je kan dit op 2 manieren doen :

        -bestand opslaan voor t web (file save for web and devices)
        -een leeg bestand aanmaken en je foto kopieren naar dit nieuw bestand.

        Ik weet het, het zijn niet de ideale methodes maar via een action moet dit toch vlot gaan...

        groetjes,

        Comment


        • #5
          Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

          Oorspronkelijk geplaatst door Aalscholver Bekijk bericht
          Moet de resample niet veranderd worden in sharpen bij verkleining en smoother bij vergroting.
          Dat is een mogelijkheid.. het staat er tussen haakjes bij.. daarmee dat ik er niks van zei.. maar het is niet nodig...
          poof

          Comment


          • #6
            Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

            Oorspronkelijk geplaatst door Aalscholver Bekijk bericht
            Moet de resample niet veranderd worden in sharpen bij verkleining en smoother bij vergroting.


            1.Nearest Neighbour
            Only for Doc's and archive work!
            Works best in steps > 100/200/300/400 %, etc....

            2.Bilinear!!
            Simply WORTHLESS

            3.Bicubic (default)
            Best for most (95 %) normal pictures "up/down"

            4.Bicubic smoother
            Only for very noisy pictures "up, or down"

            5.Bicubic sharper
            Only for perfect HR and 100% noise free pictures "up or down sampling"

            Dat is de juiste en goede uitleg

            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

              3.Bicubic (default)
              Best for most (95 %) normal pictures "up/down"


              net daarom dat ik niet in detail ging.. maar toch bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Het blijft een tut voor de beginners ;-)
              poof

              Comment


              • #8
                Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                Volgens mij moet er tussen b en c nog een stap: kopiëer de foto naar een nieuwe map.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                  woohoo, dankuwwwwwel Werkt geweldig! Ik zit hier met een miljoen mappen en begon al in Medium formaat te fotograferen de laatste tijd om hieraan te ontkomen.
                  Ik ben dan nog zo lomp om me eerst af te vragen of je alle horizontale en verticale fotos moet splitsen in aparte mappen..
                  voor de bozo's die na me komen: gewoon de langste zijde die je wilt in beide vakken (width en height) invullen.
                  Voor fotos van 800x600 dus in beide vakken "800" invullen. De korste zijde past zich automatisch aan.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                    Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                    je kan dit op 2 manieren doen :

                    -bestand opslaan voor t web (file save for web and devices)
                    -een leeg bestand aanmaken en je foto kopieren naar dit nieuw bestand.

                    Ik weet het, het zijn niet de ideale methodes maar via een action moet dit toch vlot gaan...

                    groetjes,
                    Bedankt, viero, ik zal beide methodes eens proberen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3



                      Ga naar Adobe Photoshop CS2 Scripts -- download---Dr.Brown Services 1.5.1, daar is de Dr.Brown 1-2-3 Prosessor script = Gratis voor MAC en PC

                      Geeft nog meer mogelijkheden.

                      mvg, Ben
                      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Volgens mij moet er tussen b en c nog een stap: kopiëer de foto naar een nieuwe map.
                        doet hij automatisch.
                        poof

                        Comment


                        • #13
                          Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                          http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

                          Ga naar Adobe Photoshop CS2 Scripts -- download---Dr.Brown Services 1.5.1, daar is de Dr.Brown 1-2-3 Prosessor script = Gratis voor MAC en PC

                          Geeft nog meer mogelijkheden.

                          mvg, Ben
                          Dank voor die link. Iemand meer vertrouwd met de verschillende scripts? De reden waarom ik dat vraag is dat ik nog niet zolang serieus met Photoshop CS3 aan de slag ben (ik gebruikte vroeger PS Elements, inderdaad voor enkele "elementaire" operaties). Mijn engelstalige PS CS3 for Macintosh is nog maagdelijk, dwz nog geen extra (third-party) plugins geïnstalleerd.

                          (maar ik wil echt deze thread niet highjacken, hoor)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Dank voor die link. Iemand meer vertrouwd met de verschillende scripts? De reden waarom ik dat vraag is dat ik nog niet zolang serieus met Photoshop CS3 aan de slag ben (ik gebruikte vroeger PS Elements, inderdaad voor enkele "elementaire" operaties). Mijn engelstalige PS CS3 for Macintosh is nog maagdelijk, dwz nog geen extra (third-party) plugins geïnstalleerd.

                            (maar ik wil echt deze thread niet highjacken, hoor)
                            Met Google geraak je heel ver, proberen maar.

                            Of

                            First launched back in 1997 - MacUpdate is the most popular and complete Mac software directory. Download and read reviews of the best apps for your Mac.

                            sommige Free, Shareware ($) en andere $

                            Of ga ook terug naar de site van Russell Brown, daar zijn interessante links voor plug-ins, actions, brushes en scripts.

                            mvg, Ben
                            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

                              90% van de plugins en actions ect.. zijn niet veel waard.. je kan best aan de hand van enkele tutorials leren hoe actions te maken, het is eigenlijk vrij simpel, en zo specifieek actions maken die je zelf nodig hebt.

                              En plug-ins zijn al helemaal overbodig.. je hebt dat eigenlijk echt niet nodig... Maar die keuze ligt bij jezelf..
                              poof

                              Comment

                              Working...
                              X