Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paarse kleurzweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • paarse kleurzweem

    Ik heb op bepaalde foto's een paarse kleurzweem, hoe werk ik dit het beste weg in photoshop (of camera raw)?


    bedankt !

  • #2
    Re: paarse kleurzweem

    Normaal gezien lenscorrecties voor chroma en vervorming, maar dit lijkt mij een probleem met je camera... (sensor?)....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: paarse kleurzweem

      Is er een filter gebruikt ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: paarse kleurzweem

        Lijkt mij chromatische aberratie van de gebruikte lens. In principe met een goeie lenscorrectie (liefst op het RAW bestand) vrij goed te behandelen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: paarse kleurzweem

          Lijkt mij te komen door een langere sluitertijd en het niet afdekken van het oculair.
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: paarse kleurzweem

            Wauw, nu zie ik het: 80 seconden! Een light leak dus.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: paarse kleurzweem

              Tutorial van http://www.PepijnGoorden.nl/ over hoe je in Adobe Photoshop Kleur zwemen kunt verwijderen. Door Pepijn Goorden.

              Hier heb je misschien ook iets aan ?
              http://www.ps-photo.nl/kleurzweem-verwijderen/ of deze....

              Comment


              • #8
                Re: paarse kleurzweem

                Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                Lijkt mij te komen door een langere sluitertijd en het niet afdekken van het oculair.
                Heb ik ook eens voorgehad met een IR filter (laat weinig door, terwijl door de kijker wel veel binnenkwam gezien het volle zon was). Zou idd het eerder lokale van de zweem verklaren.

                Comment


                • #9
                  Re: paarse kleurzweem

                  Bedankt voorde info iedereen!
                  Ik was mijn ND1000 grijsfilter aan het testen, en al de andere foto's waren goed, behalve deze en nog een een andere. Ik vond het zo'n vreemd kleur ook voor in het bos ^^.
                  De reden zal idd zijn, het niet afdekken van het oculair. Aangezien ik nieuw ben met grijsfilters, had ik hier geen idee van. maar we hebben weer bijgeleerd .

                  Ik heb lenscorrectie gedaan op het RAW bestand, maar werkt niet.
                  De kleurzweem verwijderen op deze foto is natuurlijk niet echt nodig (want zeg zelf, het is een testfoto). maar het is goed te weten wat de reden is, en hoe ik het kan oplossen.

                  fddent, die video is mooi meegenomen! bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: paarse kleurzweem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    Bedankt voorde info iedereen!
                    Ik was mijn ND1000 grijsfilter aan het testen, en al de andere foto's waren goed, behalve deze en nog een een andere. Ik vond het zo'n vreemd kleur ook voor in het bos ^^.
                    De reden zal idd zijn, het niet afdekken van het oculair. Aangezien ik nieuw ben met grijsfilters, had ik hier geen idee van. maar we hebben weer bijgeleerd .

                    Ik heb lenscorrectie gedaan op het RAW bestand, maar werkt niet.
                    De kleurzweem verwijderen op deze foto is natuurlijk niet echt nodig (want zeg zelf, het is een testfoto). maar het is goed te weten wat de reden is, en hoe ik het kan oplossen.

                    fddent, die video is mooi meegenomen! bedankt.
                    Misschien weet jij het wel, maar: in de doos van je toestel zit normaal een klepje om de kijker af te dekken (blijkbaar weten velen dat niet).

                    Comment


                    • #11
                      Re: paarse kleurzweem

                      Bij Canon is dat een verschuifbaar stukje rubber op de originele neck strap.
                      Uit de user manual van mijn 7D:

                      Last edited by LesC; 24 november 2015, 18:55.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: paarse kleurzweem

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Bij Canon is dat een verschuifbaar stukje rubber op de originele neck strap.
                        Uit de user manual van mijn 7D:

                        Geweldig, dat kan zeer van pas komen .
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: paarse kleurzweem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Misschien weet jij het wel, maar: in de doos van je toestel zit normaal een klepje om de kijker af te dekken (blijkbaar weten velen dat niet).
                          Ik heb weet van dat klepje, maar ik dacht dit enkel te gebruiken in nachtfotografie (de sterren). nooit gedacht aan grijsfilters ^^

                          Comment


                          • #14
                            Re: paarse kleurzweem

                            Les_c: ziet er handiger uit dan bij m'n D5200, die is los maar wel met een klemmetje eraan.

                            Bij grijsfilters overdag komt nochtans meer licht binnen langs daar dan bij nachtfoto's, Timothy.


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Re: paarse kleurzweem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                              ...
                              Bij grijsfilters overdag komt nochtans meer licht binnen langs daar dan bij nachtfoto's, Timothy.
                              ...
                              Inderdaad: bij avondfotografie (met sluitertijd <30s) zelden of nooit gebruikt. Maar 't is handig dat je het altijd bij hebt, tenminste als je niet (zoals ik) de originele strap vervangen hebt door wat beters.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X