Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hdr raw of bracketing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hdr raw of bracketing

Ik ben nog een beetje leek in HDR bewerking.
    Momenteel heb ik al hier en daar tutorials bekeken en zie dat men dikwijls werkt met bracketing om 3 fotos te verkrijgen met verschillende belichting.
    Wanneer je in RAW achteraf 3 fotos met verschillende belichting creeert en in HDR verwerkt, gaat dit ook, zo lijkt het me.
    Is dit zo, of moet men starten met bracketing en waarom ?
    popol

http://www.fotopopol.be

Re: hdr raw of bracketing

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
    Ik ben nog een beetje leek in HDR bewerking.
    Momenteel heb ik al hier en daar tutorials bekeken en zie dat men dikwijls werkt met bracketing om 3 fotos te verkrijgen met verschillende belichting.
    Wanneer je in RAW achteraf 3 fotos met verschillende belichting creeert en in HDR verwerkt, gaat dit ook, zo lijkt het me.
    Is dit zo, of moet men starten met bracketing en waarom ?
    Het ligt eraan (en daar ben jij niets mee).

als je een foto maakt van een onbeweeglijke scène, kan je met bracketing werken. De resultaten achteraf zijn natuurlijker, en je bereikt makkelijker een groot dynamisch bereik. Als je bijvoorbeeld een HDR maakt van een binnenruimte met ruiten, heb je vaak halo's of onnatuurlijk grijs in de ruiten, waar je in feite gewoon door die ruit zou moeten zien wat er buiten te vinden is. Met één RAW kan je soms niet alle details vatten, met drie verschillende RAW files uiteraard wel. Ik los dat op door een originele foto over de HDR te leggen en alles behalve de ruiten weg te vegen.

Heb je een scène met veel beweging of heb je geen statief bijvoorbeeld, dan is HDR uit één RAW de aangewezen weg. Als je lui bent, zoals ik, dan ook