Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hdr raw of bracketing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hdr raw of bracketing

Ik ben nog een beetje leek in HDR bewerking.
    Momenteel heb ik al hier en daar tutorials bekeken en zie dat men dikwijls werkt met bracketing om 3 fotos te verkrijgen met verschillende belichting.
    Wanneer je in RAW achteraf 3 fotos met verschillende belichting creeert en in HDR verwerkt, gaat dit ook, zo lijkt het me.
    Is dit zo, of moet men starten met bracketing en waarom ?
    popol

http://www.fotopopol.be

Re: hdr raw of bracketing

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
    Ik ben nog een beetje leek in HDR bewerking.
    Momenteel heb ik al hier en daar tutorials bekeken en zie dat men dikwijls werkt met bracketing om 3 fotos te verkrijgen met verschillende belichting.
    Wanneer je in RAW achteraf 3 fotos met verschillende belichting creeert en in HDR verwerkt, gaat dit ook, zo lijkt het me.
    Is dit zo, of moet men starten met bracketing en waarom ?
    Het ligt eraan (en daar ben jij niets mee).

als je een foto maakt van een onbeweeglijke scène, kan je met bracketing werken. De resultaten achteraf zijn natuurlijker, en je bereikt makkelijker een groot dynamisch bereik. Als je bijvoorbeeld een HDR maakt van een binnenruimte met ruiten, heb je vaak halo's of onnatuurlijk grijs in de ruiten, waar je in feite gewoon door die ruit zou moeten zien wat er buiten te vinden is. Met één RAW kan je soms niet alle details vatten, met drie verschillende RAW files uiteraard wel. Ik los dat op door een originele foto over de HDR te leggen en alles behalve de ruiten weg te vegen.

Heb je een scène met veel beweging of heb je geen statief bijvoorbeeld, dan is HDR uit één RAW de aangewezen weg. Als je lui bent, zoals ik, dan ook

dus samengevat: met bracketing is er meer mogelijk en heb je meer flexibiliteit, maar met één RAW die perfect belicht is, zien enkel geoefende ogen het verschil. Maar die perfecte belichting is een conditio sine qua non.
    ______
    www.vue.photo

Comment

mooi verwoord door Simplephotography

Raw: wanneer het onderwerp dat je wilt vastleggen bewegend is. vb voorbijrijdende wagen of je een hdr wilt maken uit een foto waarbij je pas nadien nadenkt over de hdr mogelijkheid.
      opgelet bij Raw: neem de iso toch zo laag mogelijk, want hdr versterkt ruiseffect sterk, ook al zie het het niet op iso 400 en > bij een jpeg ,bij hdr wel. Zorg voor niet te sterk uitgebrandde delen op je raw want die blijven uitgebrand.

Bij jpeg: beter resultaat (kleur resultaat en minder hallo's) dan 1 raw en nadien 3 of 5 foto's , gebruik steeds grote verschillen ( bij 3 foto's : -2, 0 en +2)
      Heb je bewegende storende elementen ( vb wandelende toeristen) dan kan je door je bracketing deze weg krijgen op voorwaarde dat ze zich verplaatst hebben. photomatix zal zoeken naar pixels die maar één keer voorkomen en zal deze bij het eindresultaat niet opnemen (cfr touristremover) .
      Met jpeg kent dit minder het ruisversterkende effect.
      Wolken hebben dan soms door de verschuiving met de wind ook een specialer effect.
      Last edited by devid; 8 september 2008, 12:03.
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Daar. Een complete uitleg in twee posts. Da's nog niet vaak gebeurd!
        ______
        www.vue.photo

Comment

Thanks a lot.
          popol

http://www.fotopopol.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            mooi verwoord door Simplephotography

Raw: wanneer het onderwerp dat je wilt vastleggen bewegend is. vb voorbijrijdende wagen of je een hdr wilt maken uit een foto waarbij je pas nadien nadenkt over de hdr mogelijkheid.
            opgelet bij Raw: neem de iso toch zo laag mogelijk, want hdr versterkt ruiseffect sterk, ook al zie het het niet op iso 400 en > bij een jpeg ,bij hdr wel. Zorg voor niet te sterk uitgebrandde delen op je raw want die blijven uitgebrand.

Bij jpeg: beter resultaat (kleur resultaat en minder hallo's) dan 1 raw en nadien 3 of 5 foto's , gebruik steeds grote verschillen ( bij 3 foto's : -2, 0 en +2)
            Heb je bewegende storende elementen ( vb wandelende toeristen) dan kan je door je bracketing deze weg krijgen op voorwaarde dat ze zich verplaatst hebben. photomatix zal zoeken naar pixels die maar één keer voorkomen en zal deze bij het eindresultaat niet opnemen (cfr touristremover) .
            Met jpeg kent dit minder het ruisversterkende effect.
            Wolken hebben dan soms door de verschuiving met de wind ook een specialer effect.

Ik probeer met men 40d meer dan 3 foto's te maken via AEB, maar lukt niet;
            Men spreekt soms van 5 of 7 foto's, hoe doe ik dat automatisch ?
            Of lukt dit alleen handmatig ?

Comment

Dat zal inderdaad niet lukken handmatig. Maar als je drie RAWs fotografeert, heb je er meer dan genoeg hoor. Vijf of zeven is nergens voor nodig.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door waxman Bekijk bericht
                Ik probeer met men 40d meer dan 3 foto's te maken via AEB, maar lukt niet;
                Men spreekt soms van 5 of 7 foto's, hoe doe ik dat automatisch ?
                Of lukt dit alleen handmatig ?
                in een ver verleden deed ik dat met een D40 op statief op de M stand door aan de sluitertijd te draaien. Ga eerste na op A stand wat de meest geschikte sluiter tijd is en neem dat foto's met een kortere en langere sluiter met hetzelfde diafragma . Zo krijg je ook een onderbelichte, goed belichte en overbelichte foto
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

In een filmpje (op dvd) van Zoom, had ik gezien dat een kerel
                  een HDR maakte met draadontspanner en hij moest gewoon
                  5 keer klikken (bracketing), dus dat is meer dan 3 keer.
                  Ligt dat dan aan het toestel ? dat mijn Canon eos 40d max 3 keer kan,
                  en zijn Nikon D200 meer dan 3 (in dit geval 5 keer) kan ?

PS: bij hem was het ook wel niet automatisch, dus hij
                  moest 5 keer op zen knopje duwen... maar de sluitertijden
                  verloopt automatisch. Dat wil ik dus ook bereiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Dat zal inderdaad niet lukken handmatig. Maar als je drie RAWs fotografeert, heb je er meer dan genoeg hoor. Vijf of zeven is nergens voor nodig.
                    Dikwijls wel, maar soms dus niet. Ik heb al situaties gehad waarbij -2...0...+2 in 3 raw shots nog niet genoeg was om de volledig DR van een scene te omvatten.
                    Probleem zit dan meestal in de highlights, die nog niet genoeg onderbelicht zijn, en zelfs in raw conversie niet meer terug te halen zijn.
                    Van mij mag Canon dus gerust de AEB uitbreiden naar 5 of 7 shots en naar -4...+4.
                    Je kan dat nu ook wel doen door 2 reeksen AEB te shooten en je EV op -2 en +2 te zetten, maar als het in 1x zou kunnen, zou dat net zo handig zijn.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hoe meer bits, hoe beter. Dus als ik er 20 zou kunnen maken, zou ik dat prima vinden. Maar over het algemeen heb je met RAW en drie foto's genoeg dynamisch bereik hoor. Je kan ze zonder problemen 2 en zelfs 3 stops uit elkaar leggen. Dan heb je in totaal geen zes of negen stops licht, maar veel meer. Een RAW bestand bevat meer bereik dan je zou denken. Zelfs een HDR uit één (perfect belichte) RAW heeft al meer dynamisch bereik dan gelijk welk scherm weer kan geven. Alleen bestaat er nog geen software die er goed mee om kan, inclusief Photomatix. Er wordt nog teveel 'analoog' gedacht door software developers, met alle beperkingen vandien.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht

Heb je een scène met veel beweging of heb je geen statief bijvoorbeeld, dan is HDR uit één RAW de aangewezen weg. Als je lui bent, zoals ik, dan ook

Dit begrijp ik niet goed. Dus met één RAW foto die perfect belicht is, kun je ook een HDR maken? Zoals ik het had geleden in de boekskes en tutorials was dit niet mogelijk omdat de bewerkingsprogramma's 'doorhadden' dat 't een en dezelfde foto is en dus niet 3 verschillende.
                        Volgt iemand me?

Groeten
                        Sanne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannenas Bekijk bericht
                          Dit begrijp ik niet goed. Dus met één RAW foto die perfect belicht is, kun je ook een HDR maken? Zoals ik het had geleden in de boekskes en tutorials was dit niet mogelijk omdat de bewerkingsprogramma's 'doorhadden' dat 't een en dezelfde foto is en dus niet 3 verschillende.
                          Volgt iemand me?

Groeten
                          Sanne
                          Sommige programma's doen daar inderdaad moeilijk over, maar dat zijn de slechte .
                          Sommigen noemen het geen echte HDR bij 1 raw file. Maar wat je dan wel doet, is de maximale dynamic range uit je raw file puren. Ik gebruik het vaak voor landschap.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannenas Bekijk bericht
                            Volgt iemand me?

Groeten
                            Sanne
                            Dit is een draadje van vorig jaar, dat je opnieuw tot leven gewekt hebt. Ondertussen is Simplephotography niet meer zo actief op het BD-forum, maar gelukkig leeft zijn handleiding verder. Opgelet: het is een pdf bestand dat bij aanklikken begint te downloaden. Aanbevolen lectuur!
                            (en Simplephotography, als je nog eens zou passeren, laat 'ns iets horen).

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

ALS de DR te groot is voor één foto gebruik je HDR. Hoe kan je dit dan uit één opname halen? Als het kan was er geen HDR nodig geweest.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X