Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto uitvergroten ? 18 Megapixels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto uitvergroten ? 18 Megapixels

Tot welke afmeting kan ik een foto acceptabel uitvergroten zodat ik deze aan de muur kan hangen ?

Dit zou de bedoeling zijn : foto deze ik genomen heb uitvergroten
    tot een print van +- 2.20meter op 1.40 meter met een plexiglas voor.

fototoestel : Canon Eos 7D ( 18 Megapixels )

Is dit mogelijk of ?
    Last edited by JonathanT; 13 januari 2010, 14:05.
    www.highdesignstudio.be
    I have a story behind every picture taken

Re: Foto uitvergroten ? 18 Megapixels

iemand ?
    www.highdesignstudio.be
    I have a story behind every picture taken

Comment

Moet zeker kunnen!!

Comment

Het kan altijd. De vraag is hoe ver moet je gaan staan voor een scherp beeld.

2,2m x 1,4m geeft met 18Mpixel een resolutie van 60 DPI. De geschatte kijkafstand is 5,2m en dan heb je 28 DPI nodig om alles scherp te zien. Je hebt dus meer.
        Op een kijkafstand van 2,4 meter zie je alles nog net scherp.

Ik heb formules gebruikt die ik ergens een keer van internet geplukt heb.

Comment

Ik heb onlangs een 10 MP foto laten op canvas drukken. Grootte 80 op 40

En ik vind dat je al redelijk dicht moet gaat staan om verschillen te kunnen zien. Maar als je zo een foto afdrukt is het niet echt de bedoeling dat je er dicht bij gaat staan
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

Comment

Ik heb net een foto van 150cm op 100cm laten drukken vertrokken van een 10Mpix foto van een 400D, en het resultaat mag er best zijn!

zo'n afdruk ga je natuurlijk niet vanop 30cm bekijken...
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

canvas is een goede oplossing voor heel grote prints.

Als je op fotopapier je afdruk wil, dan mag je niet vergeten dat de optimale kijkafstand gelijk is aan de diagonaal van de print. Ga dus niet te dicht staan om die te beoordelen.

G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IL Corvo Bekijk bericht
                Ik heb formules gebruikt die ik ergens een keer van internet geplukt heb.
                Zou je die formules hier eens willen plaatsen? Die interesseren mij wel.
                Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

En wat kost dat zoal ?
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                    canvas is een goede oplossing voor heel grote prints.

Als je op fotopapier je afdruk wil, dan mag je niet vergeten dat de optimale kijkafstand gelijk is aan de diagonaal van de print. Ga dus niet te dicht staan om die te beoordelen.

G
                    Nee, dat is de gebruikelijke bekijkafstand!
                    De optimale bekijkafstand is die waarbij de beeldhoek van de lens in de berekening is meegenomen zodat we het perspectief waarnemen zoals onze ogen dat bij de opname zagen.

Uitgaande van 18 MP in 3:2 verhouding zul je bij een afdruk van 2,2 meter lang een niet kortere bekijkafstand moeten hanteren van 1,45 meter teneinde de foto als scherp waar te kunnen nemen.
                    Zie ook;

Comment

De kijkafstand van een foto is 1,5 maal de beelddiagonaal.
                      Dus als je foto 10 x 15 cm of 10 x 15 m is speelt geen rol. Je moet de kijkafstand respecteren, en dan kan je tot in het oneindige doorgaan.
                      Het heeft geen zin om een foto van 1 m op 1,5 m te bekijken op 20 cm afstand, dan kan je de foto ook niet in zijn geheel bekijken. Kijk maar eens naar reklameaffiches van 20 m², deze zijn haarscherp vanaf kijkafstand, maar ga eens tot op een meter afstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        De kijkafstand van een foto is 1,5 maal de beelddiagonaal.
                        Daar denken ik, Erik Krause en anderen toch heel anders over.
                        Ik laat u echter lekker in de waan dat het zo simpel is.

Comment

Working...
                        X