Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elementair kadervraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elementair kadervraagje

    Photoshop CS3 engelstalig voor Macintosh. Ik heb intussen al een aantal kadertjes leren maken, maar vandaag had ik weer wat nieuws nodig.
    Normaal werk ik met Canvas size: b.v. voor een bloem op een zwarte achtergrond, eerst een 5 px uitbreiding van de Canvas in een fel kleurtje ge"pipetteerd" uit de bloem; dan een 45 px uitbreiding met hetzelfde zwart als de achtergrond. Tenslotte gom ik een beetje van het fel gekleurde lijntje weg, en zet ik daarin de naam.

    Vandaag moest ik een felgekleurde vierkant of rechthoek zetten op de foto zelf, zodat de foto (de achtergrond eigenlijk) nog eventjes doorloopt buiten het kadertje. Nu lukt me dat niet zoals ik dat wil. Als ik het juiste (Rectangle) tooltje kies (na een kleur gesampled te hebben), kan ik wel een rechthoek (of met de shift toets een vierkant) trekken, eventueel op vooraf aangebrachte Guides, maar dat wordt meteen een "vol" rechthoekje, terwijl ik alleen maar de lijntjes wil hebben. Is dit mogelijk, of moet ik tewerk gaan zoals ik uiteindelijk gedaan heb, nl. met de Line Tool werken? Het probleem is namelijk dat het zeer moeilijk is op de hoekpunten de lijntjes te laten aansluiten, zodat, in de vergroting althans het eindresultaat er als volgt uitziet (let op het hoekpunt):


    Dank bij voorbaat voor een oplossing. Wellicht zie ik iets simpels over het hoofd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Elementair kadervraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Photoshop CS3 engelstalig voor Macintosh. Ik heb intussen al een aantal kadertjes leren maken, maar vandaag had ik weer wat nieuws nodig.
    Normaal werk ik met Canvas size: b.v. voor een bloem op een zwarte achtergrond, eerst een 5 px uitbreiding van de Canvas in een fel kleurtje ge"pipetteerd" uit de bloem; dan een 45 px uitbreiding met hetzelfde zwart als de achtergrond. Tenslotte gom ik een beetje van het fel gekleurde lijntje weg, en zet ik daarin de naam.

    Vandaag moest ik een felgekleurde vierkant of rechthoek zetten op de foto zelf, zodat de foto (de achtergrond eigenlijk) nog eventjes doorloopt buiten het kadertje. Nu lukt me dat niet zoals ik dat wil. Als ik het juiste (Rectangle) tooltje kies (na een kleur gesampled te hebben), kan ik wel een rechthoek (of met de shift toets een vierkant) trekken, eventueel op vooraf aangebrachte Guides, maar dat wordt meteen een "vol" rechthoekje, terwijl ik alleen maar de lijntjes wil hebben. Is dit mogelijk, of moet ik tewerk gaan zoals ik uiteindelijk gedaan heb, nl. met de Line Tool werken? Het probleem is namelijk dat het zeer moeilijk is op de hoekpunten de lijntjes te laten aansluiten, zodat, in de vergroting althans het eindresultaat er als volgt uitziet (let op het hoekpunt):


    Dank bij voorbaat voor een oplossing. Wellicht zie ik iets simpels over het hoofd.
    1e mogelijkheid/ je vergroot en doet zoals gewoonlijk. Je maakt een selectie die je kader zal moeten worden en dan ga je naar edit /stroke ipv fill en je kan je kader maken.

    2e mogelijkheid/ je gebruikt je pentool om een pad te maken welke je dan omzet naar een selectie en deze dan terug een stroke geeft.

    xs ermee

    Comment


    • #3
      Re: Elementair kadervraagje

      Twee uitstekende tips, die ik meteen ga uitproberen. Reuze bedankt, dit probleem deed me echt wel in mijn laatste haar krabben!


      De eerste mogelijkheid werkt uitstekend. Om weg te gommen had ik snel door dat ik die kader moest maken op een duplicaat van de background.
      Voor de twee optie zal ik eerst fatsoenlijk met de pen tool moeten leren werken, want er gebeuren rare dingen als ik b.v. met de pen-tool de Guide probeer te volgen. Om de een of andere reden (en ik vind niet meteen het antwoord) gaat de lijn in de twee richtingen.
      Maar zoals gezegd: de eerste techniek werkt uitstekend, en zal wellicht mijn modus operandi worden. Hartelijk dank voor je inbreng!

      Toch nog een finaal vraagje, omdat je twee oplossingen aanreikt die met lijnen te maken hebben: is het niet mogelijk in PhotoShop om een vierkant te tekenen met fill none (of transparant), en waarvan dus enkel de lijnen zichtbaar zijn?
      Last edited by LesC; 16 april 2009, 14:24.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Elementair kadervraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Twee uitstekende tips, die ik meteen ga uitproberen. Reuze bedankt, dit probleem deed me echt wel in mijn laatste haar krabben!


        De eerste mogelijkheid werkt uitstekend. Om weg te gommen had ik snel door dat ik die kader moest maken op een duplicaat van de background.
        Voor de twee optie zal ik eerst fatsoenlijk met de pen tool moeten leren werken, want er gebeuren rare dingen als ik b.v. met de pen-tool de Guide probeer te volgen. Om de een of andere reden (en ik vind niet meteen het antwoord) gaat de lijn in de twee richtingen.
        Maar zoals gezegd: de eerste techniek werkt uitstekend, en zal wellicht mijn modus operandi worden. Hartelijk dank voor je inbreng!

        Toch nog een finaal vraagje, omdat je twee oplossingen aanreikt die met lijnen te maken hebben: is het niet mogelijk in PhotoShop om een vierkant te tekenen met fill none (of transparant), en waarvan dus enkel de lijnen zichtbaar zijn?
        niet direct, photoshop werkt niet met boorden en inhoud zoals de meeste tekenprogramma's maar met voorgrond en achtergrond.
        dat pennetje is echt niet zo moeilijk eens je het door hebt. voor rechte lijnen volstaat het een punt te kiezen, klikken, een tweede punt kiezen, klikken enz.

        Comment


        • #5
          Re: Elementair kadervraagje

          De eenvoudigste manier is:
          - met de "rectangular marquee tool" een rechthoek trekken
          - in het menu "edit" kiezen voor "stroke"
          - kleur en dikte in pixels instellen
          ... en klaar is Kees

          Comment


          • #6
            Re: Elementair kadervraagje

            Deze dame geeft ook goede tips zelfs...tutorials

            Flickr PBase
            Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

            Comment


            • #7
              Re: Elementair kadervraagje

              Dank voor de uitstekende tips. Moet je weten, vorig jaar rond deze tijd kende ik Photoshop niet eens, en nu kan ik toch "mijn plan trekken". Ik weet (ongeveer) wat ik moet doen om een foto wat "op te poetsen", maar dit is elementair tekengereedschap, dat ik totnogtoe eigenlijk nooit nodig had. Omdat ik met Mac werk, denk ik aan programma's zoals MacDraw en Freehand (voor vectoriële tekeningen), of MacPaint, en b.v. SuperPaint (voor bitmap tekeningen), maar ik ben er nog niet helemaal uit wat Photoshop eigenlijk is...
              Ik ging er dus van uit dat ik een rechthoek kon trekken (met een tooltje), en de binnenkant (=inhoud) transparant houden, maar dat kan blijkbaar niet direct.

              @krisdg: ik ga (first job tomorrow!) het pennetje zo eens leren bedienen. Ben ervan overtuigd dat jij de oplossing aanreikt, maar kwam er zelf niet achter.

              @Pierewit: da's inderdaad de makkelijkste weg. Omdat ik dergelijke technieken ook aan mijn vrouw moet aanleren (zij heeft, met haar bloemetjes, dergelijke kaders meer nodig dan ikzelf), heb ik dit ook al in een "tien-stappenplan" neergeschreven voor haar. Voor mij voortaan ook poepsimpel.

              @EdDu: dank voor de links. Dergelijke zaken zal ik altijd als "bookmark" opslaan. Het enige probleem is: als je een concreet probleem hebt... waar vind ik de exacte tutorial. Da's natuurlijk het voordeel van een forum zoals dat van BD, waar er gulle mensen graag gebruik van hun kennis laten maken! Ik probeer dat ook te doen, waar ik kan, maar qua Photoshop ben ik nog maar een prille beginner, hoor!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Elementair kadervraagje

                Je moet eens kijken links boven wanneer je de rec marq tool hebt geselecteerd... speel met die opties...
                Andere mogelijkheid is dubbelklikken op de layer waarin je vierkant zit.
                Dan krijg je "blending options" hier heb je color overlay en stroke...
                Daar kan je dan bv. de binnenkant van je vierkant met color overlay de zelfde kleur als je achtergrond geven en dan met stroke een rand kleur kiezen.. kleur en dikte naar keuze..
                poof

                Comment


                • #9
                  Re: Elementair kadervraagje

                  Aha! Dat lijkt me wel nuttig. Op zo'n 24" scherm is het vaak zoeken naar al de mogelijkheden met een bepaalde tool, en die icoontjes worden er niet groter op!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elementair kadervraagje

                    Hier is mijn werkwijze,selekteer eerst de laag in je lagenpallet waar de kader moet komen
                    1. daarna via selecteren,alles selecteren.
                    2. dan via selecteren,bewerken,slinken je selectie inkrimpen tot waar je je kader wil
                    3. dan via bewerken omlijnen kiezen.daar kan je ingeven waar (binnen,midden of buitenkant van je selectie) en hoeveel pixels je kader moet zijn. In dat venster kan je ook de overvloeimodus kiezen.Op deze wijze staat je kader steeds overal op dezelfde afstand van de rand van de foto.

                    Hopelijk ben je hier iets mee
                    I like it raw......with Nikon stuff

                    http://www.pixelpainter.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elementair kadervraagje

                      Da's een uitstekende tip! Nu plaats ik eerst Guides, waarrond ik dan selecteer, maar het is inderdaad beter de hele laag te selecteren en proportioneel (tenminste als je kader overal even breed moet zijn - mijn persoonlijke voorkeur) te laten krimpen. Dankje!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X