Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dpi vergroten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dpi vergroten

    hallo,

    met veel belangstelling heb ik de discussie gevolgd die Sven gestart heeft ivm het vergroten van foto's tot A3 (of groter), nu ben ik er nog niet helemaal wijs uit geworden met al die verschillende programma's die men als de betere of de beste geschikt acht om het grote werk op te lossen en met termen als bicubisch vloeiend, ik ben maar ne simpele gast zunne.(trouwens ik beschik alleen over Paint Shop Pro 9, engelse versie)

    Nu heb ik volgende vraag:

    Ik heb 2 foto's die ik zou willen vergroten, waarvan 1 panorama;
    ter info de gegevens:

    - foto A: 3456x2304 pixels / breedte x hoogte:91,43 x 60,95cm /3,7Mb /
    true color 24 bits / resolutie:118 pixels per cm

    - pano : 7755x2043 pixels / breedte x hoogte: 204,62 x 59,91 / 1,7Mb /
    true color 24 bits / resolutie:118 pixels per cm

    Om de gegevens te bekijken van de foto's bebruik ik de simpele PhotoEditor en Paint, nu om te beginnen krijg ik verschillende afmetingen naargelang het programma, afmetingen in cm hierboven zijn niet dezelfde als ik het bestand open in PhotoEditor bv, foto A is daar slechts 29,29 x 19,53, dus krijg ik er geen zicht op de ware grootte van de foto.
    Als ik dan nog de dpi begin te vergroten (van 118 naar 300 pixels per cm) zie ik de afmetingen ook serieus krimpen, dan is die foto nog maar 11,52 x 7,68 en het bestand is maar de helft van wat het was, 1,6Mb. Begrijp ik het verkeerd, maar moet het bestand niet groter worden?
    En dit is net hetgeen ik nu niet begrijp hoe je dan je foto laat afdrukken op zeg maar 50 x 70 als ie door dpi te vergroten op zicht kleiner word.

    Wat doe ik concreet om foto A af te drukken op 50x70; de pano wil ik ongeveer 1,00m à 1,10 (beste kwaliteit, afdrukken gebeurt in labo)
    (ik kan een proefdruk laten maken bij een bevriend drukker (op glanzend papier, poster/flyer-achtig, dat gebruikt wordt om kleurproeven te doen) om het resultaat te zien, dit kost voor 60x100 ongeveer 24 euro, zonder prepresswerk.

    alvast bedankt voor jullie goede raad

    mvg,


    (de pano in kwestie staat in mijn album, turkije deel 1, ongeveer in het midden van het album)
    Last edited by Henk_01; 26 oktober 2005, 11:39.
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

  • #2
    Re: dpi vergroten

    Hi,

    Ben niet zo beslagen in paint shop pro,maar dat geeft niet.

    a) Je moet zorgen dat in beide gevallen de verhouding van lengte/breedte van de huidige versie proportioneel klopt met de gewenste. (dus van een 1:3 kan je geen 5:4 maken zonder te croppen.)

    b) Dan, verhoog je de dpi tot je exact de gewenste afmetingen hebt.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: dpi vergroten

      Er is maar een manier om een digitale foto te vergroten en dat is door de pixelcount aan te passen. DPI is het aantal dots per inch die de printer gaat printen, als die aangegeven worden in software is dit louter informatief. Als je je foto vergroot door met de afdrukgrootte in cm en de dpi die je programma aangeeft te spelen, verander je gewoon de pixelcount via een omweg.

      Er zijn twee manieren, de eerste is iets ingewikkelder dan de tweede:
      1. Als je foto A op 50 * 70 cm wil, dam moet je eerst beslissen in hoeveel dpi je wil afdrukken. 300 is professionele printkwaliteit, 150 is gewoon goed. Alles ertussenin kan meestal ook.
      Stel, je wil hem in 300 dpi. Dan bereken je:
      50cm / 2.54(cm/in) = 19.6in
      19.6in * 300(px/in) = 5880px
      70 / 2.54 = 27.6
      27.6 * 300 = 8280px
      Je levert dus een bestand van 5880 * 8280 px af en laat dat drukken.

      2. Je geeft je flashkaartje / cd aan de drukker / fotowinkel en zegt "druk dit af op 50*70"
      http://francks.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: dpi vergroten

        Oorspronkelijk geplaatst door hds
        Er is maar een manier om een digitale foto te vergroten en dat is door de pixelcount aan te passen. DPI is het aantal dots per inch die de printer gaat printen, als die aangegeven worden in software is dit louter informatief. Als je je foto vergroot door met de afdrukgrootte in cm en de dpi die je programma aangeeft te spelen, verander je gewoon de pixelcount via een omweg.
        't is hetzelfde, maar
        foto A: 3456x2304 pixels / breedte x hoogte:91,43 x 60,95cm /3,7Mb /
        true color 24 bits / resolutie:118 pixels per cm......

        Gaat hij nooit zonder extra croppen in 40x50 krijgen.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment

        Working...
        X