Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropperdecrop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cropperdecrop

    Een klein vraagje (ik heb al zitten zoeken, maar vind niet echt een antwoord op mijn vraag hier): af en toe wil ik een foto croppen omdat ik een of ander storend beeldelement kwijt wil. (Ik werk met PS3.)

    Dus: in PS duid ik de crop-tool aan, en dan linksboven bv 4pox6po 300PPP omdat ik mijn rechthoekske wil behouden. Maar als ik vervolgens laat ons zeggen maar 1cm aan de randen afdoe verkleint dit mijn bestandsgroote soms enorm (van 4mb naar 1,2mb bv).

    Ok , als je een groot stuk cropt raak je veel info kwijt, maar hoe kan het dat door één cm van de hoogte en breedte af te doen je het bestand zoveel verkleint? Doe ik iets verkeerd??

    sven
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

  • #2
    Re: cropperdecrop

    * afhankelijk van het aantal contrast overgangen ( definitie) in het gedeelte wat afgesneden wordt zal de bestandsgrootte veel of weinig verminderen.Als je een bv wit of zwart stuk afsnijd zal er weing veranderen.
    Vergelijk eens de bestandsgrootte tussen een aangescherpte en de originele foto.
    *Bemerk ook dat het de verhouding van de oppervlakte(aantal pixels) is die het verschil in de bestandsgrootte bepaald. als je een cm van de buitenste rand afsnijd heb je in verhouding veel cm²(dus veel pixels) weggesneden.
    *nog een reden waarom de bestandsgrootte verkleint is dat een gecropte foto een nieuwe foto is waarop bij het opslaan terug de jpeg compressie wordt toegepast, ook al geef je de voorkeur voor max jpeg kwaliteit.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: cropperdecrop

      Hoe groot is 4pox6po ?
      Ik denk dat je daar het verschil in bestandsgrootte moet gaan zoeken.
      Fuji FinePix S100fs

      Comment


      • #4
        Re: cropperdecrop

        Voor je begint ga je in PS best eerst naar :
        Afbeelding-afbeeldingsgrootte, en doe het vinkje weg bij "nieuwe pixels berekenen"
        anders riskeer je om heel wat pixels kwijt te raken als je iets aan de afmetingen van de foto verandert. Enkel wanneer je het aantal pixels wilt verminderen (of vermeerderen) mag je het vinkje aanzetten. Maar het veiligste is dat dit vinkje standaard uit staat.

        De oorzaak van uw probleem ligt bij de instelling van de (300pix/inch ) resolutie,je blijft beter van de resolutie af. Als je iets wilt wijzigen aan resolutie, afmetingen of aantal pixels , ga je naar Afbeelding-afbeeldingsgrootte , dan zie je tenminste wat je doet.
        Wat je bedoelt met 4pox6po is mij een raadsel, als je een afmeting van 4x6 wilt behouden kies je beter voor bv 8cm x12cm maar geef geen resulutie op en doe ook het vermelde vinkje weg, dan blijft het totale aantal pixels van uw foto behouden, anders gaat PS uw foto aanpassen naar de opgegeven afmeting en de opgegeven of de oorspronkelijke resolutie van de foto, waardoor je inderdaad heel wat pixels kunt kwijtspelen.

        Stel je hebt een foto van 2000x3000 pixels afhankelijk hoe hij uit uw toestel komt zul je zien in PS dat de foto bv 8x12cm is met een resolutie 635pix/inch
        als je nu uw foto via het croptool op volledige grootte uitsnijd maar de resolutie staat ingesteld op 300 pixels , dan is de nieuwe foto 8x12 cm 300pix/inch er blijven dus nog 945x1417pixels over, je bent dus meer dan de helft van de pixels kwijt. En daardoor natuurlijk ook een veel kleiner bestand.
        2de voorbeeld:
        dezelfde foto van 2000x3000pixels, maar zoals bij veel camera's ,staat in de exif: 70x106cm 72 pix/inch. stel , je hebt geen resolutie bij het croptool opgegeven, maar het vinkje staat aan.
        Je selecteert de volledige foto met het croptool , maar als het bovenvermelde vinkje aan staat, dan wordt de foto gereduceert tot een foto 8x12 cm 72 pix/inch dus in het totaal nog 227x340 pixels
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: cropperdecrop

          Hartelijk dank voor jullie antwoorden!!

          Ik heb even een screenshot gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel met 4pox6po (is wel een FR-versie van PS). Daar linksboven zie je dat staan in de afbeelding. Ik duid dat daar aan om een mooie rechthoek te hebben, en omdat dat zo snel gaat als ik wil croppen.



          Ik ga je advies zeker bekijken Beertje2!! thanks!
          Vriendelijke groeten, Sven
          Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

          Comment


          • #6
            Re: cropperdecrop

            Met "po" bedoelen ze dus "inch" ,en ppp staat voor dpi, die fransen willen ook alles vertalen
            dat venstertje zou ik dus niet gebruiken , zeker bij de definitie niets invullen, en ook bovenvermeld vinkje weg.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: cropperdecrop

              Hallo sven,
              Ik ben nog nieuw hier maar op gebied van software weet ik toch een ietsiepietsie.
              Het gemakkelijkst EN snelste croppen doe ik in IrfanView (even googlen). Een klein wonderprogje volledig gratis en nederlands waar je in de menu 'Optie' verliesloos kan uitsnijden. Ook verliesloos transformeren en rezisen is een fluitje van een cent.
              Een MUST als basis voor het snel bekijken en basic bewerken van je foto's. Doet alles open.
              Zeker proberen.

              Groetjes, Dani
              Groetjes, Dani

              Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
              http://www.panoramio.com/user/1445365

              Comment

              Working...
              X