Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Helemaal niet klein voelen, dat is voor niets nodig : dit zijn aantrekkelijke en sfeervolle landschappen
De eerste is een prachtig doorkijkje ! De schuine lijnen uit de linkerbenedenhoek versterken het omkaderend effect. Het plaatje zou iets frisser ogen mochten de hooglichten (het ijs op de bomen) wat witter tonen (hooglichten ophelderen !)
De tweede is zo mogelijk nog sfeervoller. Zeer mooi de mist gevangen, de kleuren (prachtige okergele tinten en warme grijzen) zijn aangenaam en mooi. De toonzetting is omzeggens perfect.
Het beeld heeft wel niet zo'n sterke compositie als de eerste. De zon (en de kijkopening) staan wat plompverloren in het midden en misschien mag er boven wel een anderhalve centimeter af...
Over het algemeen kijken landschappen ook wat aangenamer als je ze kadert in een verhouding 3/2 of zelfs nog iets breder...
Let wel, ik zei "over het algemeen". Geen enkele regel kan niet omzeild of genegeerd worden. Je moet alleen weten wanneer !? Dàt is het net het leuke aan creatieve fotografie
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Niet te bescheiden zijn hoor, het zijn twee hele mooie plaatjes.
De eerste heeft mijn voorkeur, wel jammer dat je naam en de datum wat te opvallend aanwezig zijn.
De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!
alvast bedankt voor jullie reacties en raad
vind het heel fijn dat jullie die moeite doen
bij die tweede foto is het wel de zon, dus niet de maan
het was de zon gevangen in de mist rond een 16uur
en ja, ergens staat die zon misschien wel plompverloren in het midden
ik had het zo nog niet gezien
en zal proberen met een ander kader , dus : 3/2
kan je dit ook met BDziser?
en ja, ook dat is juist: mijn naam en datum is te nadrukkelijk aanwezig
zal mijn naam was discreter zetten volgende maal
kariboe:
wat bedoelde je met dit?
Het plaatje zou iets frisser ogen mochten de hooglichten (het ijs op de bomen) wat witter tonen (hooglichten ophelderen !)
hoe doe ik dat ?
want voorlopig heb ik nog geen goed fotobewerkingsprogrammen sinds ik veranderd ben van pc
ik zoek nu een nieuw fotoprogramma om te bewerken, een niet te moeilijk, maar met veel mogelijkheden
kan je me raad geven hierbij?
intussen heb ik bij die tweede foto de verhoudingen wat veranderd
zijn ze beter zo?
groetjes caroline
Ik kan me echt niet meer herinneren hoe je eerste cadrage was en die eerste heb je weggehaald (of is verdwenen)... Dus durf ik hierop niet meer antwoorden...
hallo kariboe
kan je me uitleggen wat je wilde zeggen ivm die hooglichten ophelderen?
Hier gaan we
Laat me eerst en vooral zeggen dat ik de bewerking die ik hier toon misschien een beetje heb overdreven, om het verschil duidelijk zichtbaar te maken. Veel hangt ook af van de persoonlijke smaak en voorkeur !!!
De toonzetting van ieder beeld kan ondermeer getoond worden in "het histogram". Hieronder zie je het histogram van jouw foto (ik heb wel de randen en je 'personalia' weggesneden, want dat beinvloedt het histogram).
Bij nr. 1 zie je een grijsverloopbalkje. Het vertegenwoordigt alle mogelijke tinten in je foto : van zwart en de donkere tonen links, over de middentonen, naar de lichte tonen en zuiver wit aan de rechterzijde van het balkje (=hooglichten).
Bij nr. 2 zie je een zwart bergje. Het is een schematische voorstelling van alle tonen die in werkelijkheid in je foto vervat zitten. Hoe hoger het zwart komt, hoe meer de grijstonen op die plaats in het balkje vertegenwoordigd zijn. Zo hebben we in dit beeld heel veel middentonen (want daar is het bergje het hoogst).
Maar wat zien we nog : aan de uiterste rechterzijde van het histogram staat geen zwart. Dat betekent dat in de volledige foto geen wit en heel heldere grijzen te vinden zijn. Hetzelfde probleem aan de linkerzijde van het histogram : zwart en de heel donkere tonen zijn niet vertegenwoordigd in je beeld.
Welnu, het ontbreken van én wit én zwart zorgt er dikwijls voor dat er precies een grijze, grauwe, matte film over het beeld ligt. Het beeld mist dikwijls pit en levendigheid.
Maar gelukkig kunnen we dat oplossen door in het histogram de tonen wat te beïnvloeden door middel van de schuivertjes. Bij nummer 3 zie je bv. het witte schuivertje. In het midden staat het grijze schuivertje en links staat het schuivertje voor de donkere tonen.
We schuiven het witte driehoekje naar binnen (tot tegen de rand van het bergje bijvoorbeeld). Wat gebeurt er : de hooglichten in je beeld worden helderder en de andere tonen (middentonen en lage tonen worden (bijna) niet beïnvloed. Kijk naar het onderste rode pijltje : die duidt de toonwaarde aan die (vóór je begon te schuiven) de lichtste toon in je beeld was (want daar begon het bergje). Welnu, door het witte driehoekje te verschuiven maak je die tonen helder wit. De tonen in cde onmiddellijke nabijheid worden ook lichter...
Hetzelfde doen we met de zwarte schuiver voor de donkere tonen. Dit kan ook met de middentonen (het grijze driehoekje) doch in dit beeld is dit zeker niet nodig...
Hierboven zie je het (overdreven?) resultaat van onze bewerking. De foto oogt frisser, werkelijker en heeft meer "schwung". Omdat hij nu misschien wat te helder is, kunnen we de saturatie "de dekking van de kleuren" wat verhogen.
Door het verhogen van de saturatie halen we het blauw in de lucht (dat we door het verhelderen wat verloren waren) weer wat terug en krijgen we die mooie okerkleur in de aarde er gratis bovenop ! De obligate (lichte) verscherping kwam er op het laatst nog bij...
LET OP ! De kunst is om die grijze film van je beeld weg te halen zonder de sfeer te veel te veranderen. Voorwaar niet gemakkelijk...
Maar veel beelden (om niet te zeggen alle beelden) die uit een reflexcamera komen, zijn gebaat met het (in meer of mindere mate en volgens de smaak van de fotograaf) aanpassen van het histogram. Dat wordt op dit forum soms ontkent, maar de fotograaf met goede ogen weet wel beter
Ik hoop dat dit een beetje verduidelijking schept en dat de uitleg niet teveel "ex cathedra" kwam, want het mondeling uitleggen is al een heel karwei, het uitschrijven is nog een ander paar mouwen...
Gegroet, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
een groot verschil
er zit , zoals je zeg, meer schwung in mijn foto nu
je schreef:
LET OP ! De kunst is om die grijze film van je beeld weg te halen zonder de sfeer te veel te veranderen. Voorwaar niet gemakkelijk...
Maar veel beelden (om niet te zeggen alle beelden) die uit een reflexcamera komen, zijn gebaat met het (in meer of mindere mate en volgens de smaak van de fotograaf) aanpassen van het histogram. Dat wordt op dit forum soms ontkent, maar de fotograaf met goede ogen weet wel beter
denk dat het inderdaad een kunst is en veel proberen
maar zal dat zeker doen
het resultaat is te mooi
ik heb wel nog geen reflexcamera en neem nog altijd foto's met mijn canon power shot A620
ik wacht nog even om een nieuw toestel te kopen
ben nog steeds tevreden met het mijne
en nu zal ik misschien nog een heel domme vraag stellen :-)
dat histogram
is dit te vinden in een fotobewerkingsprogramma?
er zit zo een histogram in mijn fototoestel en wist niet goed voor wat het diende en wat het wilde zeggen
na je uitleg begrijp het veel beter
daar ik een nieuwe pc heb en dus met vista werk , zijn al mijn vorige fotobewerking programma's verloren gegaan .
voorlopig heb ik picasa en photofilter maar ben wel van plan om mettertijd elements te kopen ( vroeger werkte ik daarmee om mijn onderwaterfoto's te bewerken)
dus nu ja, mijn misschien wel domme vraag:
hoe vind ik nu dat histogram zodat ik mijn foto's beter kan maken?
zoals jij deed :-)
Ik denk niet dat je bij picasa een histogram kan openen, photofilter ken ik niet.
In afwachting van het aanschaffen van elements, waar je het histogram kan oproepen, is 'The GImp' een goed alternatief, dit kan je gratis afhalen van het net. Het heeft bijna alle mogelijkheden van photoshop, maar ziet er simpeler uit. Hier kan je dan ook het histogram bekijken en aanpassen. Het is wel heel veel oefenen, want je leert uit ervaring.
Veel succes
Groetjes Marieke
Canon EOS 50 D met Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 OS Canon
- Compact Camera Olympus U850SW
nog eens bedankt voor die prachtige tips
the gimp staat ondertussen op mijn pc
en ik het is inderdaad een heel goed alernatief voor die dure elements
heb er alvast mee geexperimenteerd
Comment