Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterlelie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waterlelie

na de terechte opmerkingen in mijn vorige post http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ea-376903.html

ben ik deze namiddag opnieuw begonnen,

met, denk en hoop ik, een beter resultaat:

hier vind ik het wazige van de lelie speciaal

F/4.5
    1/50
    iso-100
    33 mm

F/5.6
    1/250
    iso-100
    55 mm

dit is geen crop van de eerste (er zaten nog 6 foto's tussen,met een ander standpunt, een ander diafragma,...) Heb hem wel gecentreerd

idem
    1/30 sec

ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

Re: waterlelie

Ze zijn inderdaad beter dan de vorige!

Comment

In de volgorde zoals ze staan 1-2-3
      If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

Comment

Voor mij is de tweede de mooiste
        Grt Rosie
        GROETJES ROSIE
        Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
        panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

ik ga een schopje geven
          omdat ik er toch heel veel werk in gestopt heb (3 dagen - allé, verspreid over 3 dagen)
          en dacht iets "origineler" uit de hoek te komen
          maar veel reactie (buiten de 'vaste klanten' ) heb ik nog niet gehad.
          Ze mogen negatief zijn of positief (liefst )
          ik probeer...

Comment

Ik vind de belichting (bij 1 en 2) toch nog iets te fel op de blaadjes. Het is zeker beter dan je vorige reeks, maar er blijft zeer weinig detail over op de bloem. 'k Weet niet hoe moeilijk het is om die er goed op te krijgen, maar dit lijkt me toch niet onmogelijk.
            De derde foto vind ik heel speciaal, maar wel mooi.
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Hmm, ik vind ze helaas niet beter... de tweede kon een mooie zijn maar teveel verlies aan detail door de overbelichting en niet scherp genoeg. De twee anderen vallen voor mij onder de noemer 'spielerei'.
              Jean Pierre.

Comment

ja, ik heb veel moeite met die overbelichting van de bloem zelf.
                En juist dat zou ik willen weten hoe ik dit kan vermijden.
                En óf dit te vermijden is, want tenslotte weet de camera niet dat het ene deel onder water is en het andere deel erboven

('k ben al ietskes blijer dat die weerspiegeling van in de eerste reeks er niet meer bij is)
                ik probeer...

Comment

Ik houd het even bij foto 2. (Altijd lastig als er meer dan 1 foto wordt getoond.)

Ik zie in de Exif dat je als meetmethode 'patroon' hebt gebruikt. Stap daar eens van af en
                  gebruik 'spotmeting'. Verder dien je dan scherp te stellen op wat jijzelf het belangrijkst
                  vindt. Eventueel daarvoor je scherpstelpunt verzetten (als jouw camera dat toelaat).

Ik zie het resultaat met belangstelling tegemoet.
                  Van waardering geniet ik.
                  Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                    ja, ik heb veel moeite met die overbelichting van de bloem zelf.
                    En juist dat zou ik willen weten hoe ik dit kan vermijden.
                    En óf dit te vermijden is, want tenslotte weet de camera niet dat het ene deel onder water is en het andere deel erboven

('k ben al ietskes blijer dat die weerspiegeling van in de eerste reeks er niet meer bij is)
                    Waar heb je nu de belichting op gemeten?

Zoals Plaatwerker zegt: spotmeting. Volgens mij moet deelmeting ook beter zijn dan matrix.

Comment

merci voor de tips

maar ik heb het mezelf (en waarschijnlijk jullie ook) heel moeilijk gemaakt

ik heb dus die foto's genomen - zoals enkelen al door hadden - in een aquarium die gedeeltelijk onder water lag.
                      Scherp stellen?!? euh... gewoon door "half op het knopje te drukken" en op 2 seconden timer af te drukken.
                      Ik had dus geen flauw idee, waar wat en hoe
                      Zou die spotmeting geholpen hebben?
                      waarschijnlijk wel, anders zou je het niet gezegd hebben
                      want ik kon dus nergens "mikken" hé

Trouwens vrijdag ga ik naar een concert (wie????? DP!!!!) en daar zal ik dus idd spotmeting gebruiken, voor de 1e keer m'n 50 mm voor concerten gebruiken
                      ik probeer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                        merci voor de tips

maar ik heb het mezelf (en waarschijnlijk jullie ook) heel moeilijk gemaakt

ik heb dus die foto's genomen - zoals enkelen al door hadden - in een aquarium die gedeeltelijk onder water lag.
                        Scherp stellen?!? euh... gewoon door "half op het knopje te drukken" en op 2 seconden timer af te drukken.
                        Ik had dus geen flauw idee, waar wat en hoe
                        Zou die spotmeting geholpen hebben?
                        waarschijnlijk wel, anders zou je het niet gezegd hebben
                        want ik kon dus nergens "mikken" hé
                        Kijk, dan ben ik erg in het voordeel met het draaibare scherm van mijn G11.

Trouwens vrijdag ga ik naar een concert (wie????? DP!!!!) en daar zal ik dus idd spotmeting gebruiken, voor de 1e keer m'n 50 mm voor concerten gebruiken
                        Zou ik maar lekker vooraan gaan staan.
                        Ik gebruik meestal mijn Sigma 70-200 mm 2.8
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

Lukt het dan niet om door het glas van dat aquarium scherp te stellen?

Dan zou ik de camera op statief zetten en eerst focussen op de bloem die boven het water uitsteekt. Als je de focus hebt, dan zou ik overschakelen naar MF (i.pl.v. AF). Dan zou ik de lichtmeting doen op de bloem die boven het water uitsteekt, ontspanknop half indrukken camera laten zakken tot op de gewenste hoogte en doordrukken...

Of schat ik de situatie verkeerd in?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                            Kijk, dan ben ik erg in het voordeel met het draaibare scherm van mijn G11.

Zou ik maar lekker vooraan gaan staan.
                            Ik gebruik meestal mijn Sigma 70-200 mm 2.8
                            ik vrees dat ik nog iets (iets?! , veel langer) zal moeten wachten op een nieuwe camera

normaal sta ik altijd redelijk vooraan; heb nu toch - voor het eerst - extra moeten betalen.
                            Maar mijn andere lenzen heb ik ook bij (terug met mijn kleine tasje, m'n crumpler is te groot en te log om mee te nemen op concerten).
                            M'n 28ste Deep Purple concert (Deep Purple-family niet meegerekend; anders zou het 42 zijn)
                            ik probeer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                              Lukt het dan niet om door het glas van dat aquarium scherp te stellen?

Dan zou ik de camera op statief zetten en eerst focussen op de bloem die boven het water uitsteekt. Als je de focus hebt, dan zou ik overschakelen naar MF (i.pl.v. AF). Dan zou ik de lichtmeting doen op de bloem die boven het water uitsteekt, ontspanknop half indrukken camera laten zakken tot op de gewenste hoogte en doordrukken...

Of schat ik de situatie verkeerd in?
                              euh, ik vrees van wel

ik lig dus op mijn knieën (op een kniematje ) op het terras, juist aan de rand van de vijver.
                              In de vijver, een klein aquariumpje, met daarin 2 blikken maïs (in een kaki-zakdoek gedraaid tegen de reflectie).
                              Daarin hou ik m'n camera, op ongeveer 30 mm ingesteld en startend vanaf F 11. Telkens foto's nemend op 2" timer en telkens iets veranderend van diafragma en camerastand, want ik zie dus totaal niet wat ik trek.
                              Dus ik vrees dat wat je voorstelt moeilijk haalbaar is
                              of...?
                              ik probeer...

Comment

Working...
                              X