Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

visjes en nog een beetje vanalles

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • visjes en nog een beetje vanalles

    Hallo allemaal.

    Ik ben hier nieuw op dit forum en ik heb al eens een paar keer rondgekeken.
    Nu heb ik laatst een nieuw digitaal toestel (Canon Ixus 110 IS) gekregen. Een duur geval dus.
    Ik heb met dit toestel al een beetje vanalles proberen doen, maar bij sommige dingen wil het fotograferen echt niet goed lukken.
    Zo ben ik eens tot in het Sealife geraakt en probeerde ik een paar vissen te fotograferen maar dit lukte dus niet zo super goed.
    Graag zou ik wat advies krijgen en eventuele kritiek.
    (Ik weet wel nog niet zoveel van composities en dergelijke)
    Alvast bedankt.







    Nu vind ik dat vissen wel moeilijk te fotograferen zijn.
    Ook vind ik de foto's nogal wazig. Wat zou ik hieraan kunnen doen?

  • #2
    Re: visjes en nog een beetje vanalles

    Over de Canon Ixus weet ik niet zoveel, maar als ik naar je EXIF's kijk, zie ik het volgende:
    - Alles is gefotografeerd op de automaat: easy (aquarium)
    - Hoge ISO (800)
    - Sluitertijden van achtereenvolgens 1/10 sec, 1/8 sec en 1/40 sec
    - Diafragma's van achtereenvolgens F/3.5, F/5.0 en F/2.8
    - Focus mode: multi-point AF

    Tevens zie ik dat de autofocus aanstaat. Ik heb geen flauw idee of die autofocus uitgezet kan worden, maar de camera kan wel eens scherp stellen op het glas. Zelfs indien de camera niet scherp stelt op het glas, heb je mogelijk een ander probleem en dat is de multifocus. De camera bepaalt waarop hij scherp stelt. Is die multifocus uit te zetten?
    Last edited by Peterdep; 25 september 2009, 11:48.

    Comment


    • #3
      Re: visjes en nog een beetje vanalles

      Euhm ik weet totaal niet meer wat ik allemaal geprobeerd heb, maar volgens mij stond hij niet op autofocus ( die had ik normaal wel afgezet).

      Dat van die multifocus kan wel kloppen..

      Comment


      • #4
        Re: visjes en nog een beetje vanalles

        Helemaal vergeten te vermelden: wel lekkere kleuren. Bij de eerste opname heb ik twijfels ten aanzien van de compositie. Het is of meer vis (de gehele vis) of juist minder (een close-up). Nu zit het er tussen. Een soort twijfel gevalletje.

        Het zeepaardje (of zijn het zeepaardjes) is niet scherp. Wat een beetje stoort is het blad links. Alleen het zeepaardje(s), net en blauwe achtergrond had een leuke compositie opgeleverd.

        Bij de laatste opname zou ik persoonlijk wat gaan croppen. Delen rechts en onder weg. Het visje zou dan in een van de snijpunten van de gulden driehoek geplaatst kunnen worden.

        Comment


        • #5
          Re: visjes en nog een beetje vanalles

          Alle foto's zijn onscherp naar mijn mening, maar ik weet niet goed hoe ik dat zou moeten aanpassen...
          Het zijn twee zeepaardjes
          Ook dat blad stoorde mij, maar ik weet dat ik op een andere mannier deze twee zeepaardjes niet kon fotograferen.

          Van composities enzo heb ik nul komma nul verstand van.
          Daarom dat ik hier wat meer zou willen leren

          Comment


          • #6
            Re: visjes en nog een beetje vanalles

            Oorspronkelijk geplaatst door Mss_Slash Bekijk bericht
            Van composities enzo heb ik nul komma nul verstand van.
            Daarom dat ik hier wat meer zou willen leren
            Hiertoe verwijs ik je naar: http://www.belgiumdigital.com/infocu...compositietips

            Comment


            • #7
              Re: visjes en nog een beetje vanalles

              Kan je door glas wel een echt scherpe foto maken? Het glas moet dan ook al super proper zijn lijkt me om je foto helemaal te doen lukken.
              Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

              Comment


              • #8
                Re: visjes en nog een beetje vanalles

                Door glas zijn gewoon scherpe foto's te maken. Natuurlijk wel letten op weerspiegelingen en het glas moet niet liggen binenn het gebied dat op de foto wordt scherp weergegeven.

                Comment


                • #9
                  Re: visjes en nog een beetje vanalles

                  Voor vissen in aquariums te fotograferen zet ik mijn camera (Canon PS A570 IS) op automatisch en meestal ook op macro-functie (vooral voor de kleinere visjes). En meestal lukt dat wel. Als de vissen echt heel snel zijn gebruik ik ook de flits.
                  Werkt prima (voor een amateur met een compact camera toch).

                  Voorbeeldjes:
                  * Een waterschildpadje: http://img121.imageshack.us/i/afbeeldingh039.jpg/
                  * 2 Cichliden: http://img24.imageshack.us/i/afbeeldingh068.jpg/
                  Heb wel het probleem dat mijn foto's minder scherp worden als ik ze verklein en upload.
                  Last edited by layla; 27 september 2009, 15:26.

                  Comment


                  • #10
                    Re: visjes en nog een beetje vanalles

                    Allesinds allemaal heel hartelijk bedankt voor de handige tips!

                    Nu zal het helaas wel beetje minderen met foto's maken ( slecht weer + stage)

                    Comment

                    Working...
                    X