Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

totale mislukking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• totale mislukking

Vandaag ff geprobeerd om wat vogelkes te shooten in men tuin met men tele-lens...eerst op automatisch, totale muslukking daarna op manueel...ook dit was niet wat ik er van verwachte ...post hier ff de orginele en daarna de crop....natuurlijk was het me te doen om de crop ....stevige ontgoocheling...

De originele zonder...
    DSC_0601 by freddy.houtmeyers, on Flickr

De crop ...

DSC_0601_01 by freddy.houtmeyers, on Flickr
    https://fredor2.wixsite.com/portfolio-freddy-1

Re: totale mislukking

Heb dus heel veel ruis op de foto's en ook men iso instelling 400 waarschijnlijk te hoog...maar als ik lager ging en ook nog eens de sluitertijd op 1/60 wilde houden dan kreeg ik niet scherp gesteld omdat men tele zijn grootste opening pas 5.6 is....?? de meeste foto's (een 20-tal) waren onscherp en veel teveel ruis als ik cropte....

Comment

In mijn ogen zit je gewoon te miepen, dit is gewoon het maximale wat je hoogstwaarschijnlijk onder deze omstandigheden met uitrusting body/objectief eruit kan halen.

Comment

Wat je nog kan proberen. (mits de vogeltjes stil zitten)
        Van statief- 1 scherpstelpunt - spiegel opgeklapt - afstandsbediening of timer.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Geef es wat meer gegevens aub. Welke lens ? Toestel ? Exif ? Afstand tot je onderwerp... exif dus...
          Gebruikte je, zoals Johan1956 suggereerde, een statief ? (is een must!)
          Heb de indruk dat je scherpste punt VOOR je onderwerp ligt. Enne, ...fotografeerde je lekker warm van achter het raam ?
          In dat laatste geval : zie commetaar van in2lapland!
          En nog een (domme) vraag van mijn kant : wat is het verband tussen scherpte en diafragma ?
          (er is wel een verband met de scherptediepte en het diafragma, maar dat is hier niet het punt, niet ?)

mvg,
          Luc
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Bij croppen, ga je steeds inboeten in kwaliteit.
            Tracht wat dichter bij de vogels te komen, zodat je minder moet croppen achteraf.

Comment

Is echt een serieuze crop. Je kan moeilijk scherpte verwachten dan.
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

Comment

om hier op enkele dingen te antwooorden, mijn exif gegevens hangen aan de foto,
                maar goed voor degene die ze niet kunnen zien : Nikon D3300 - 300mm ISO400 F5.6 1/60
                Foto gemaakt uit de hand...scherpstelstand knal op voorste meesje...korter bijkomen is volgens mij geen optie want
                dan zijn ze foetsie.......Dacht dat het zou mogelijk zijn om zelfs met zo een grote crop toch nog een fatsoenlijke foto te maken.
                Bijkomden probleem was wel dat het vandaag niet echt een prima foto dag was (voor dit soort dingen bedoel ik ) slechte lichtomstandigheden...

Comment

1/60 op 300mm met een 1,5x crop camera levert zelden scherpe beelden op.
                  Er is dan bewegingsonscherpte door de beweging van de camera, maar in dit geval bewegen de vogeltjes ook nog.
                  Als je een lens met beeldstabilisatie gebruikt, dan helpt die wel tegen camerabewegingen, maar als het vogeltje beweegt, dan staat het nog steeds onscherp op de foto.

Probeer ook eens of je met die lens scherpe foto's kan maken van niet-bewegende objecten en met meer licht (liefst met de camera op een statief).
                  Er is mogelijk een probleem met front of backfocus.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

ja daar vreesde ik ook wel een beetje voor 1/60 ?? maar wat bedoel je met een 1.5 x crop camera...heb ook eens een vast onderwerp met die lens gemaakt leek me wel in orde
                    maar ik ga een van de volgende dagen eens opnieuw proberen (iets dichter bij...ik heb nog één mogelijkheid om dichter bij de voederplaats te komen zonder dat ze vertrekken) en men een statief gebruiken...waar moet ik opletten als ik manueel instel ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                      .... maar ik ga een van de volgende dagen eens opnieuw proberen (iets dichter bij...ik heb nog één mogelijkheid om dichter bij de voederplaats te komen zonder dat ze vertrekken) .....
                      Met deze pimpelmeesjes en een vaste bestaande voederplaats moet dit zeker lukken. Zet je maar eens een tijdje stil en wat verdoken achter de bestaande beplanting, je zal merken dat je met deze fotomodelletjes gerust tot op enkele meters kan komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                        maar ik ga een van de volgende dagen eens opnieuw proberen (iets dichter bij...ik heb nog één mogelijkheid om dichter bij de voederplaats te komen zonder dat ze vertrekken) en men een statief gebruiken...waar moet ik opletten als ik manueel instel ?
                        Benieuwd naar je resultaten hiervan, laat ze maar zien hier.
                        Je moet in elk geval een kortere sluitertijd hebben, en zo dicht mogelijk komen (zodat je véél minder moet croppen).
                        Als je manueel instelt, zou ik hier opteren voor een f7 (f4-f5.6 is naar mijn ervaring te beperkt om de beestjes er helemaal scherp op te hebben) en een sluitertijd van minstens 1/250. En zet je ISO op automatisch (hou enkel in de gaten dat deze niet enorm de hoogte in gaat, anders moet je toch nog wat sleutelen aan je sluitertijd).
                        https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Tsja freddy, met die 300 mm kan je (bijna) nooit dicht genoeg komen.
                          Ik zelf heb een 250 mm... dus nog slechter.
                          Recent was ik op stap met een natuurfotograaf, en het is niet voor niks dat die man enkel een 500 mm en een 600 mm prime mee had.
                          Maar ikzelf ga de waarde van een kleine auto niet betalen voor die twee objectieven .

Comment

ja Djvan die lenzen zijn enorm duur...zat gisteren wat te lezen over convertoren...de reacties lopen eigenlijk uiten van lovend tot kritisch...maar ik denk dat je zo wie zo dan al moet uitgaan van een lichtsterke lens en vrees een beetje dat men sigma zoom-tele 70-300 mm 1:4-5.6 dit niet echt is ...omdat deze door 1.4x één stop achteruit gaan en met een 2.0x 2stops...maar mss toch ooit wel eens proberen met een 1.4 maar nu toch maar wat verder oefenen met hetgeen ik heb en hopen dat de weersomstandigheden wat beter worden

Comment

Ons hebben ze aangeleerd... dat je zonder statief best een sluitertijd van 1/brandpuntafstand moet aanhouden.
                              Je brandpunt is hier 300mm? Dus minstens 1/300 als sluitertijd.
                              Met statief kan je natuurlijk weer iets trager, maar niet al te veel vrees ik.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                              X